Bestgaande rijpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BasiNami

Bestgaande rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 09:56

Hallo,

Dit jaar ga ik voor het eerst meedoen aan de rubriek 'bestgaande rijpony' en ik weet niet helemaal wat de bedoeling is. Moet je perse zonder dekje onder het zadel starten bijvoorbeeld? En wat moet je allemaal laten zien? Alleen arbeidsstap, arbeidsdraf en arbeidsgalop? Of komen er ook oefeningen aan bod?
Dus; wie weet hoe zo'n rubriek precies verloopt?

alladinmj

Re: Bestgaande rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:02

Ja, volgens mij moet je zonder dekje starten.
Je moet stap, draf en galop laten zien en als ze het vragen ook figuren..
verder weet ik er ook niet zo veel van

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:02

je moet zonder dekje rijden , en verder verwachten ze van je dat je alle basisgangen laat zien, voor zover ik nog weet komen worden er geen specifieke oefeningen gevraagd.
Gewoon lekker voorwaarts rijden zodat de gangen van je pony zo voordelig mogelijk uitkomen.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:08

Volgens mij mag je wel gewoon met een dekje rijden hoor! Heb ik ook gedaan 2 jaar terug.
Toen ik meedeed moest je inderdaag de basisgangen laten zien. Ook middendraf en middengalop. Verder wat figuren zoals van hand veranderen, volte, afwenden en ook nog halsstrekken. Knipoog
Zet um op! Haha!

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:21

in het regelement staat dat je zonder dekje moet rijden, ook zijn peesbeschermers en bandage niet toegestaan.
je moet gewoon rondjes stappen,draven en galopperen.

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:30

ja zo deden wij het op de keuringen ook, zonder dekje ( heb ook new forester gehad ) en ze willen de basisgangen van je pony goed kunnen zien, je mag best een middendraf doen hoor, deed ik ook

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:00

ze willen ook graag ontspanning zien, dus liever een ontspannen pony dan een die in de krul getrokken loopt. het is geen dressuurproef maar het gaat om de gangen en aanleg.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:29

Het is verplicht zonder dekje, alleen wordt het wel oogluikend toegestaan. Als je niet zonder dekje wilt rijden, neem er dan eentje in zadelvorm.

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:48

heb je gelijk in Naomi_s maar ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat ruiters paard of pony niet in de krul trekken, trek je namelijk ook zijn gangen er wel uit.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 21:11

Oke, bedankt! Ik zal dan snel gaan oefenen zonder dekje, dat voelt toch altijd even anders!
Nog meer weetjes waar op wordt gelet?

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:17

BasiNami schreef:
Hallo,

Dit jaar ga ik voor het eerst meedoen aan de rubriek 'bestgaande rijpony' en ik weet niet helemaal wat de bedoeling is. Moet je perse zonder dekje onder het zadel starten bijvoorbeeld? En wat moet je allemaal laten zien? Alleen arbeidsstap, arbeidsdraf en arbeidsgalop? Of komen er ook oefeningen aan bod?
Dus; wie weet hoe zo'n rubriek precies verloopt?

Ze moeten zo veel mogelijk van je pony zien dus mag wel een dekje als hij maar in de vorm van je zadel is, Voor de rest worden alleen de basis gangen gevraagd, Heel misschien stukje middendraf maardat denk k eigenlijk niet,
Wel van hand veranderen, Maar je rijd met ong. 10 paarden in een hele grote bak en dan staat er een jury in het midden die aangeeft wat je moet doen en dan word je beoordeelt, Rijd hem zo makkelijk mogelijk dat het plezierig is om naar te kijke en net of het een zeer gemakkelijk paard is Lachen
Veel succes !

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:22

inderdaad, wat winerieke zegt, zorg dat het plezierig is om naar te kijken als je rijd, je mag je best een beetje uitsloven hoor, benadruk de beste punten van je pony dan komen jullie het beste uit de verf , en vooral niet te vergeten heb er plezier in !
het is echt leuk om te doen . succes ! laat ons even weten hoe het is gegaan

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:46

in d ebrief die meegaat aan de deelnemers staat dat dekjes zijn toegestaan. je mag met zweep OF sporen rijden.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 09:02

Oke, met een grote smile op de pony zitten dus Haha!
Bedankt voor alle tips! Doen er nog meer mensen hieraan mee?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:22

Je mag inderdaad wel met dekje rijden... uitgesneden of gewoon, maakt niet uit.

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:22

Oh oke. Wou ik ook even weten. Ik start in Gasselte als fokmerrie onder het zadel. En ik heb wel 1 concurrente Cool

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 21:10

He _Marleen, ik rij ook in Gasselte, zie je dan vast wel! Ik heb 7 concurenten!
Heb vandaag het programma gekregen, staat idd in dat je gewoon met dekje mag rijden.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:37

nieuwe regels...

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:00

BasiNami schreef:
He _Marleen, ik rij ook in Gasselte, zie je dan vast wel! Ik heb 7 concurenten!
Heb vandaag het programma gekregen, staat idd in dat je gewoon met dekje mag rijden.

Oke! Ik zal eens opletten. Een meisje die ook rijdt waar ik rij moet tegen jou . Zij rijdt op een schimmel, ik trouwens ook. Naja dat kan vast niet missen Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:05

Misschien rijd ik ook mee, Demy heeft de afgelopen weken wat pech gehad, waardoor ik bijna niet heb kunnen rijden, maar ze is braaf, dus...

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:11

Je moet alleen niet te gehaast rijden en doen en denken van middendrafmiddendrafmiddendraf oid Knipoog, veel mensen gaan het overdrijven en halen alles uit de kast waardoor het weer een beetje té wordt en het totaalbeeld wat minder wordt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:45

Actief is niet gehaast inderdaad, gewoon netjes rijden en stil zitten, niet teveel willen, dan blijft je pony het beste in ballans en kan de jury de pony ook goed beoordelen. Lachen

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:07

naomi_s schreef:
ze willen ook graag ontspanning zien, dus liever een ontspannen pony dan een die in de krul getrokken loopt. het is geen dressuurproef maar het gaat om de gangen en aanleg.

bij bestgaand heb ik vorige week gemerkt, maakt het niet uit hoe de ruiter het doet, maar hoe de pony loopt (ik heb met open mond zitten kijken naar het schaamteloze teugelgetrek en spoorgeprik..) en jaja, de pony's liepen keurig, maar de manier waarop... Verdrietig

verder was het wél toegestaan met een wit dekje te rijden.. maar het liefst zonder dekje

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:50

Het zit er weer op; ik vond de plaatsing hier en daar een beetje onbegrijpelijk, maar gelukkig ben ik geen jury haha! Knipoog
Er waren echt prikkers en trekkers bij (wat je ook wel terug zag in de gangen van die pony's vond ik), die hoger stonden dan mensen die de pony netjes op eigen benen lieten lopen. Ik begrijp dat niet zo goed en je krijgt ook niet te horen waarom je op een bepaalde plek gezet bent, dus wat dat betreft vond ik het niet zo nuttig eigenlijk... Het was wel een goeie leer voor Demy, want ze was voor het eerst echt van huis. Ik was heel tevreden over haar. Lachen

Wat vonden jullie ervan?

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 14:15

Hm tsja ik heb eigenlijk niet echt naar anderen gekeken.. Heb zelf ook behoorlijk zitten prikken denk ik, Tessa was echt zo moe; kreeg haar echt niet actief meer.. Ook de aanleuning was niks meer, het lukte gewoon niet.
Ze kon zich nog net de trailer ophijsen en ging daar echt zo op rust staan met dr koppie omlaag van: poeh, ik ben kapot!
Neem het haar ook niet kwalijk, we hebben ongeveer drie kwartier ingereden, dat was gewoon te veel na zo'n lange dag!