Hulpteugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sologirl

Hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 11:54

Hoe staan jullie ertegenover om met hulpteugels te rijden? Ikzelf rijdt in de springles en met buitenrijden altijd met een martingaal... Heel af en toe pak iker eens de touwtjes of de slof erbij... Om hem (op een goede manier!!!) ontspannen rond naar beneden te rijden... Hij hangt bij mij dus ook altijd los...

Vertel het maar! Je mag op elkaar reageren maar hou het rustig!

LadyLuna

Re: Hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:02

Nee ik gebruik geen hulpteugels vind dat je het meestal maar moet proberen het rijtechnisch op te lossen, en ja als je er dan echt niet uitkomt kan je er een hulpteugeltje bijpakken. Het enige wat ik soms doe is bijgezet longeren, maar dat is gewoon meer dat ze lekker aan de longe ontspannen over de rug lopen heeft niet écht met hulpteugels te maken

BelkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:15

ik rij met martingaal omdat hij door mijn linkerhand heen lopt. Dit heeft te maken met een niet goed functionerende hand van mij en daar kan ik niets rijtechnisch aan verhelpen.
De martingaal geeft net die begrenzing die ik niet kan geven. De bedoeling is wel dat als hijbeter bevestigd is de martingaal er af gaat. Ik hoopdan dat mijn hand ook weer iets meer kan.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:29

Ik longeer haar wel eens met touwtjes, wel losjes dan.
Rijden doe ik zonder hulpteugels! Ik wil het door goed leren rijden voor mekaar krijgen Haha!
Snap wel dat als je ergens last van hebt, zoals Belker, en je er niks aan kunt doen een hulpteugel erbij neemt.

troyke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:24

ik vind als het echt nodig is moet je het gewoon proberen maar je moet niet omdat hij 1 bokt gelijk een slof of wat dan ok erbij zetten dat is onzin

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:15

Ik rijd niet veel en dan ook niet met hulpteugels. Longeren doe ik wel, en dat doe ik ook met hulpteugels, bijzet of een slof.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:16

Met rijden gebruik ik alleen af en toe een martingaal. Ik ben niet zo van de slof enzo.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:17

Vind dat je zonder moet kunne rijden, maar ook zonder bit, zweep en al die troep. Knipoog
Mijn mening!

Champ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:19

als het nodig is word er bij ons wel eens een hulpteugen aan gezet, mits goed gebruik er van...
longeren jonge paarden doen wij vaak met pessoa...

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:11

Zowel met rijden als longeren gebruiken wij regelmatig de slof. Per pony verschillend hoog of laag, afhankelijk van het niveau en of de pony graag laag of hoog loopt. Veel mensen zijn tegen een slof, maar als ik soms mensen die trekken dan liever een stille hand met de slof.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:27

Nee, ik gebruik geen hulp teugels Lachen

tjaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:30

voor mijn geen hulpteugels..
je paard maakt vaak een verkeerde onnatuurlijke beweging..
waardoor je hem us absoluut niet naar je hand rijdt..
als je dan hulpteugel moet gebruiken buiten etc kies ik voor de thiedeman.. vindt ik zelf het vriendelijkst..

en ben echt TEGEN een slof.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:30

Hier zijn zooooveel topics over...Wat voegt dit topic toe aan de talloze discussies die er al lopen?

tjaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:31

marlinH schreef:
Vind dat je zonder moet kunne rijden, maar ook zonder bit, zweep en al die troep. Knipoog
Mijn mening!

vindt ik ook een goeie Lachen.
ben me paard nu ook zonder zooi aant beleren Lachen..
t enige wat ik wel heb is een halstertouwtje om de nek voor als we gaan vliegen en ik dus nog wel een nood handvat heb Tong uitsteken

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:36

ik rij zonder hulpteugels omdat ik het eerst wil proberen dmv goed les nemen en daardoor leert paard vanzelf ontspannen te lopen.

En tot nu toe werkt het prima met goede les, zonder hulpteugels.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:02

Ik gebruik wel hulpteugels Lachen.
Bij het longeren de slof om haar ruggebruik te verbeteren, aangezien ze hier ontzettende moeite mee heeft (rugproblemen). En bij het buitenrijden ook de slof. Die hangt meestal gewoon los, maar ik weet dat mijn pony haar krachten kent en ik kan haar lichamelijk niet aan als ze er vandoor wil gaan.

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:04

Over het algemeen rijd ik niet met hulpteugels. Alleen rij ik nu een jong paard dat nogal angstig is en als ik les in de grote 'enge' bak en er nog 7 andere in de les zitten (waaronder een doof meisje) heb ik iig controle over het paard mocht ie me der vandoor gaan. Maar thuis nooit met hulpteugels!

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:46

ik longeer met slof of touwtjes en rij zonder hulpteugels. Ik ben niet tegen hulpteugels zolang ze maar goed gebruikt word.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:26

ik ben zelf helemaal tegen hulpteugels bij het rijden! als je kan rijden moet je het ook kunnen zonder bijzet!
bij longeren gebruik ik pessoa of touwtjes! lammert haanstra! Tong uitsteken

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:11

ik rijd meestal met martingaal of borsttuig (niet dat daar veel verschil in zit)

en met longeren een elastiek (ook wel halsverlenger genoemd)

met dressuur een gewone springteugel meer niet Lachen

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:06

ik rij vaak met martigaal vaak met buitenritten ook! hij wil nog wel eens vandoor schieten waardoor hij de hoofd om hoog doet,! en met springen wil hij dat ook nog wel eens doen.! maar ik probeer steeds minder met hulpteugel te gebruiken Lachen, veder gebruik ik geen hulpteugel.!
Laatst bijgewerkt door love_fire op 04-02-07 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveeSpittie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:12

Wij longeren hem met touwtjes.. Ze hangen wel slap..
Met springen hebben we martingaal om maar verder niks..
Ook af en toe, als hij wat heet is, en we gaan buitenrijden heeft hij martingaal om..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:15

Zelf gebruik ik ze niet. Op zich heb ik er niet veel op tegen als ze niet al te vaak en op een verantwoorde, eerlijke manier worden gebruikt. De ruiter moet echt dondersgoed weten wat je wel en niet kunt doen. Helaas is dat dus in de praktijk regelmatig niet het geval. Er wordt zelfs op maneges bij de paarden van beginners van alles 'omgehangen' om de paarden in bedwang te houden. Daar ben ik dus helemaal geen voorstander van. Je kunt het niet maken tegenover de paarden en de ruiters leren in mijn ogen op deze manier nooit rijden. Kortom: alleen gebruiken als je echt weet waar je mee bezig bent.

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:20

Ik ben niet tegen hulpteugels, zolang ze ook echt als hulpteugels gebruikt worden. Zodra je het punt bereikt dat je zonder de HULPteugel niet meer kan rijden, geloof ik dat je niet goed bezig bent.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:57

gebruik af en toe hulpteugels.. heb een tijdje met martingaal gereden maar vond ik geen goede optie. Heb les genomen en moest hem 2x in de week met slof longeren en dat ging goed, ook in de lessen rij ik met slof om hem op een goede manier ontspannend te laten lopen al is het maar een kwartiertje daarna gaat hij er af.