Veulen met maanoog van kantjes Appart, nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ARhythmical

Veulen met maanoog van kantjes Appart, nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:06

Zondag geboren een hengstveulen van Kantjes Appart uit een stermerrie van Oleander
Een prachtig goed gebouwd bruin veulen met een klein kolletje maar met een maanoog,
Niet zo zeer blauw , maar wel een witte rand om het hele oog.
Zijn er meer van die aparte veulens van Kanjes Appart?
De merrie wordt wel weer gedekt, maar we twijfelen ondanks het goede exterieur of we wel weer naar Kantjes Appart gaan.

dblijham

Re: Veulen met maanoog van kantjes Appart, nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:13

Een witte rand om de iris heen is toch geen maanoog?

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:42

Tja, ik weet niet hoe ik dat dan moet noemen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:43

Zolang ze alles goed kunnen zien lijkt het me geen probleem!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:44

mijn pony heeft ook zo'n witte rand, maar dat is dan ook een appaloosa. in dat stamboek is het een kenmerk. het is wel erfelijk bij de appaloosa's.
van newforest weet ik niet veel.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:49

Bedoel je zoiets als in dit topic: [MD] Is dit een mensenoog? Dan is het een 'mensenoog'. Heeft verder geen gevolgen voor zicht van het paard, kan er prima mee zien. :-)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:58

Een mensenoog (ronde pupil) is wat anders dan een maanoog, en dieren kunnen er prima mee zien en er is geen afwijking aan het oog. Appaloosa's hebben allemaal een mensenoog, dat is een kenmerk van appaloosa's.
Zelf hebben wij ook nog een zwarte pony staan (hackney) met een halve maanvormige kol, die ook een mensenoog heeft. Aan de kant waar het wit het meest richting het oog gaat. Zijn vader had geen aftekening op het hoofd, maar de volle broer daarvan (die ook goedgekeurd was voor de dekdienst) wel, en die had ook zo'n mensenoog.
In ieder geval is er medisch gezien geen reden om niet naar Kantje's Appart te gaan. Bovendien kan het ook nog eens van moeders kant afkomen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:06

neon, wordt er bij een evt. keuring niet op afgerekend?

ik heb ooit een volbloed arabier gehad met een maanoog... maar die werd achteraan gezet op de keuring door dat oog.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:44

Juval: dat is voor ons idd ook een vraag!

Neonlight : weet jij dat?

Het is het 7e veulen van deze merrie, nooit zo iets gehad...dit is het eerste veulen in de combinatie met Appart. De merrie is ster, we gaan er anders altijd wel mee naar de keuring, maar wanneer we om dit oog achteraan eindigen, maken we de reis niet. (1,5 uur)
Dat het er goed mee ziet, dat weet ik ook wel, we hebben zelf een welsh a ruintje met een glasoog. Maar deze is dus voor de sport.

Net even het topic over het mensenoog opgezocht, voor mijn gevoel komt dit idd het dichtste bij!
mmm klinkt eigenlijk beter dan maanoog.....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:07

Citaat:
Artikel 10.1:

Niet worden ingeschreven in een der registers, behoudens het wedstrijdregister:

a pony's waarvan de vader een hengst is met een wedstrijdregister deklicentie en dat de moeder staat ingeschreven in het veulenboek of importveulenboek, of stamboek of importboek of F-register of wedstrijdregister
b Zgn. "bonte" dieren zoals omschreven in artikel 10.2
c Pony's met een zeer lichte creme-kleur, haarkleed en duidelijk blauwe ogen (i.c. met een dubbele verdunde kleurfactor) zogenaamde cremello's alsmede sabino's en waarbij sprake is van een lichte huid.
d Pony's met witte aftekeningen aan de benen, waarbij voor de voorbenen geldt dat de witte aftekeningen niet boven het haakbeen en de lijn recht over de voorknie mag komen en voor het achterbeen geldt dat de lijn loopt vanaf de hak recht over het spronggewricht
e Pony's die bij inschrijving een stokmaat van 148,1 cm of hoger hebben.
Doet zich bij de toepassing van b t/m d twijfel voor dan beslist het bestuur.

Ze mogen er dus niet op afrekenen op de keuring, het is conform de eisen van een New Forester. Een dier met echt blauwe ogen en een gewoon bruin kleurtje mag dus ook. Over een mensenoog wordt niets vermeldt.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 17:16

neonlight: Dank je wel voor de info. Wanneer hij zich idd zo goed blijkt te ontwikkelen, gaan we toch met de keuring naar Gasselte.

Zijn er al andere veulens van Kantjes Appart hier op Bokt?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:05

Maar heeft het veulen nu een maanoog of een mensenoog?
Misschien een foto??

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:14

ARhythmical schreef:
Zijn er al andere veulens van Kantjes Appart hier op Bokt?

Je zou een centraal topic: "nakomelingen van Kantje's Appart" kunnen starten, die is er nog niet en dan meldt men zichzelf wel :) . Ik denk dat de oudste nakomelingen nu 3 jaar zijn.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:30

Ik heb 2x een hengst met Floki erin gebruikt en 1x een mensenoog en 1x een maanoog, dus het zou heel goed van Appart kunnen komen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:42

Wij hebben een jaarling hengstje staan van meonbury peter rabbit. Deze pony heeft ook 2 duidelijke mensenogen. Ik vind het heel mooi eigenlijk, hij krijgt er een nog sjieker hoofd van.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:42

Ik heb ook een forester (stermerrie) met een mensenoog. Deze pony heeft wel meer 'sabino'-achtige kenmerken. Haar dochter heeft een blauwe vlek in haar oog. Bij haar denk ik altijd maar dat dat kolletje in haar oog in plaats van op haar hoofd is getekend.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:45

Neonlight schreef:
Citaat:
Artikel 10.1:

Niet worden ingeschreven in een der registers, behoudens het wedstrijdregister:

a pony's waarvan de vader een hengst is met een wedstrijdregister deklicentie en dat de moeder staat ingeschreven in het veulenboek of importveulenboek, of stamboek of importboek of F-register of wedstrijdregister
b Zgn. "bonte" dieren zoals omschreven in artikel 10.2
c Pony's met een zeer lichte creme-kleur, haarkleed en duidelijk blauwe ogen (i.c. met een dubbele verdunde kleurfactor) zogenaamde cremello's alsmede sabino's en waarbij sprake is van een lichte huid.
d Pony's met witte aftekeningen aan de benen, waarbij voor de voorbenen geldt dat de witte aftekeningen niet boven het haakbeen en de lijn recht over de voorknie mag komen en voor het achterbeen geldt dat de lijn loopt vanaf de hak recht over het spronggewricht
e Pony's die bij inschrijving een stokmaat van 148,1 cm of hoger hebben.
Doet zich bij de toepassing van b t/m d twijfel voor dan beslist het bestuur.

Ze mogen er dus niet op afrekenen op de keuring, het is conform de eisen van een New Forester. Een dier met echt blauwe ogen en een gewoon bruin kleurtje mag dus ook. Over een mensenoog wordt niets vermeldt.

Dat is eigenlijk ook raar? Palomino's en valken laten ze toe, maar dubbel creme niet?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:07

Nog mooier, palomino's wilden ze eigenlijk ook niet meer toelaten, maar dan keuren ze in datzelfde jaar wel een valk hengst goed. :+ Stamboek heeft weinig kaas gegeten van kleurengenetica. :7

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:17

What happend to: Goed paard heeft geen kleur?

Kijk, dat bepaalde stamboeken bepaalde kleuren niet toelaten omdat die kleur niet binnen het ras voorkomt (bijv appalososa bij NSPS) snap ik... Maar dit geneuzel van t NF snap ik geen hout van ;)

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:27

Het veulen begint nu toch wel steeds meer blauw in het oog te krijgen, dus toch maanoog...
Heeft er iemand ook werkelijk ervaring met showen van veulen met maanoog??
Verder goed veulen, best bewegen, mooi type!

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:37

Ik ken wel een pony met een maanoog waarvan de vader een zoon van Oleander is. De merrie heeft heel wat veulens gekregen, maar enkel deze met een maanoog. Misschien dat het toch ook ergens van Oleander kan komen.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:20

is een maanoog dan ook echt erfelijk?
ben ook wel benieuwd welke kleur vacht jou veulen heeft.Appart staat te boek als valk,maar vererfd
hij dat ook?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:26

Bij sommige AV's zie je dit soms ook. Een mensenoog heeft een altijd zichtbare witte rand. Afhankelijk van het ras wordt dit niet altijd gewaardeerd. Bij appaloosa's schijnt het te worden gewaardeerd, maar in de engelse sportpaarden (dus ook NF) wordt het liever niet gezien.

Een maanoog is echt een oog met een blauwtint, dat kan heel licht tot donder zijn, maar altijd blauw.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 20:28

Het veulen is bruin helaas geen valk...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:12

AR: niet te vroeg zeggen, Appart stond tot zijn 3e jaar bekend als zijnde bruin :P . Pas daarna kwamen ze er achter dat hij een donkere valk is :+ . Neon en ik hadden het er tijdens de CHK, waarin hij werd ggk, al over dat hij echt geen bruine was, maar pas nadat het eerste palomino-veulen geboren werd (ik meen uit een vos-moeder) was het stamboek ook overtuigd :+ .