Hoe voeden jullie je new forest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Hoe voeden jullie je new forest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:33

Hoe voeden julie je new forest.
Hier was ik eigenlijk best wel benieuwt naar want mijn pony is best nog wel dik. :o
Dus sochtens smiddags savonds en wat doet hij/zij aan arbeid bijvoorbeeld hoe vaak en hoelang per week.

bellehorses

Re: Hoe voeden jullie je new forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:55

Ik heb een new forest met waarschijnlijk nog een kwart arabier erdoor.

Ze wordt in juni 4 jaar. Ze is al goed doorgereden en momenteel doen we het rustig aan omdat ik haar toch nog erg jong vind vooral qua bouw.

We longeren ongeveer 3 keer per week, wandelen ook ongeveer 3 keer per week en ze heeft dan nog een dagje "rust" mag ze even lekker in de paddock staan niksen. Longeren wisselen we ook wel eens af met los springen of dubbelen lijnen longeren.

ze krijgt 4 x per dag hooi, ochtends een kilo basis brok en avonds een halve kilo pavo's nature's best. En tussendoor natuurlijk nog wat worteltjes etc. :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:25

Mijn pony, 7 jaar, 1.30 m, nu 10 maanden drachtig) krijgt op het moment:
's ochtends drie kwart kg cavalor pro breed (voor drachtige merries) + een aantal wortelen + paar handjes hartog compact gras
's avonds drie kwart kg cavalor pro breed + aantal wortelen + paar handjes hartog compact.
Verder staat ze overdag buiten en kan dus nog een paar grasjes weg knabbelen. En als ze binnen staat heeft ze onbeperkt hooi.
Ze wordt op het moment nog rustig aan 4 keer per week gereden/gelongeerd. Op de andere 3 dagen heeft ze rust, of gaan we wandelen.

Als ze niet drachtig is dan krijgt ze het volgende:
's ochtends een kwart kg cavalor struco mix + paar wortelen + paar handjes hartog compact gras.
's avonds een kwart kg cavalor struco mix + paar wortelen + paar handjes hartog compact gras.
Verder ook weer op het land en onbeperkt hooi als ze binnen staat.
In de zomer staat ze volop op het land en wordt ze in principe niet bijgevoerd, behalve misschien een weide koek oid.

Ze wordt dan 4 keer in de week intensief gereden. En 1 tot 2 keer in de gelongeerd. Plus 1 dag vrij of wandelen.
Laatst bijgewerkt door Stal_Fiore op 04-03-10 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:46

wat voer jij je pony dan?foresters hebben over het algemeen niet veel nodig is mijn ervaring(op een uitzondering na)

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:49

Mijn New forest is 17 jaar. Hij krijgt onbeperkt weidegang hele jaar door.
In de winterperiode flinke berg hooi en een halve kilo Hhugo. Dit is ook afhankelijk van de arbeid die hij verricht. Bij meer arbeid meer voer en bij extreme kou ook wat meer hugo en ook het hooi wordt dan extra bijgevoerd.
In de zomer en lente alleen beetje hooi.
In de lente let ik er goed op dat hij voldoende arbeid krijgt voor de nodige kilo's

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 16:43

Als ik haar onbeperkt hooi ga geven is die van mij zo rond als een tonnetje.

Die van mij krijgt:
sochtens 2 handjes brokken en een berg hooi
Smiddags een kleiner bergje hooi en soms wat brood
En savonds een berg hooi en 2 handjes brokken

En ze staat gewoon 24/7 met deken op het land(staat geen gras meer haast) en met schuilstal
En ze is nogal rond. :o

staat nu 3 maand stil vanwege bak bevroren, wou trailer niet meer in(nu wel weer :P ), en het was wel goed omdat ze nog maar pas onder het zadel was.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:09

Mijn NF is +- 11 jaar.
Hij krijgt sochtends 1 halveschep biks + 1 plak kuil.
En savonds 1 halveschep biks + 1,5 plak kuil.
Hij staat de hele dag op stal tenzij ik of mn vriendin er is. :)

Hij word ongeveer 4x per week bereden. En op de andere dagen gaat hij naar buiten en/of word hij gelongeerd.
Dus hij krijgt best veel biks vind ik, waardoor hij ook wat aan de dikke kant is.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:59

Waarom geef je hem dan nier iets minder Anouk?

Just_Me89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:50

Mijn NF is nu 32 jaar! Vorige winter is ze heel erg ingevallen en had ze veel koliek inmiddels gaat het alweer een jaar goed!

Ze krijgt het hooi formaat van een paard.

S'ochtends: Hooi, halve kilo sportbrok, 3/4 kilo herbasan.
S'avonds : Hooi, halve kilo sportbrok, 3/4 kilo herbasan.

En dan nog weidegang (weinig gras op dit moment).

het lijkt heel veel voor een pony van 1.40m maar ze heeft dit echt nodig!

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:55

's ochtends: ongeveer plakje hooi

's middags: ongeveer plakje hooi

's avonds: kilo muesli of biks + wortel of appel + ongeveer plakje hooi

Mijn pony glimt en is absoluut niet dik en voer al heel lang zo

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:02

Ik heb een NF ruin, 6,5 jaar oud en stokmaat 1.55mtr.

Hij loopt dagelijks 1/2 uur in de stapmolen en 1 uur dressuur en/of voor de kar. Daarnaast als het goed weer is ook nog een paar keer per week een bosrit van 2 uur erbij. Verder geregeld een onderling evenement ( dressuur-,-of spring- of menwedstrijdje, dagtocht e.d.)

Hij krijgt 's morgens 1/2 schep brok + plak droge kuil, tussen de middag 1/2 schep brok + paar wortelen en 's avonds 1 schep brok.
Na het rijden als beloning ongeveer 150 gram muesli met wat lijzaadolie (1x per week vervang ik dat door een schepje kant en klare kruidenslobber).

Tenslotte staat hij ook elke dag een paar uur in een ( schrale) wei. Bij slecht weer zoals in de winter komt hij geregeld in een paddock of de binnenmanege i.p.v. de wei.

Hij doet het hier erg goed op, hij is in topconditie.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:12

robin_hood: krijgt jouw pony alleen 's ochtends ruwvoer (kuil of hooi)?

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:04

Ik heb ook een new-forest die aan de ronde kant is, vooral in de zomer! De mijne loopt 24/7 buiten. Nu staat er nauwelijks gras, dus hij krijgt gewoon 2x per dag (smorgens en eindmiddag) flink hooi, waar hij de dag en nacht lekker op kan knabbelen. En elke dag een klein schepje musli zonder of basisbrok. In de zomer voer ik hem nauwelijks bij, alleen als hij flink heeft moeten werken...want zomers zie ik zijn buikje ook altijd ronder en ronder worden!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:11

Als ze in de zomer op een goede wei staan hoef je inprincipe ook niet bij te voeren. Je moet wel goed de mineralen en vitaminen in de gaten houden. Vandaar dat ik vaak weidekoek bijvoer in de zomer.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:20

Nu mijn merrie niet drachtig is, krijgt ze:

'sochtends: minder dan een kwart schep brok (dus ongeveer 2 a 3 hand) en een paar worteltjes, daarna de hele dag weidegang.
'savonds: minder dan een kwart schep brok en een paar worteltjes + een hele volle ruif hooi voor de nacht.

Wordt 3 a 4 keer per week 30 a 45 minuten getraind of buitenrit (ca een uur?). Dan krijgt ze nog een worteltje of handje brok.

En ze blijft maar (te) dik.....

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:44

Mijn 5 jarige, 1.47,5m. NF loopt 2 per week onder het zadel dressuur en 1x naar het bos/strand en 3x aangespannen dressuur. Hij krijgt 3x pd. kuil en 1/2 kg. sportbrok met een handje lucerne erdoor heen. Hij is niet dik of dun pressies goed.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:26

Ook 3 x per dag halve kilo sportbrok met lucerne, of 1 x per dag en 3 x per dag kuil?

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:22

AngelsDitch schreef:
robin_hood: krijgt jouw pony alleen 's ochtends ruwvoer (kuil of hooi)?

Ja, alleen 's morgens na het opstrooien, dus tussen zijn ochtendbrokken en middagbrokken in.
Als hij 's morgens in de wei staat dan heeft hij zijn kuil/hooi dus nog liggen als hij tussen de middag binnenkomt.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:40

Iedere dag word hij gereden staat s'middags lekker op de wei te knabbelen, s'ochtends een emmertje volgepropt met kuil, s'avonds 3 plakken kuil en 3 handjes basisbrok.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:43

Mijn 20 jarige new forest pony krijgt 1³ deel van zo'n gele voerschep met sportbrok van Subli ;).
Ze krijgt 2 keer op een dag een groot plak hooi, en in de winter als bijvoeding voor de vitamine
2 keer op een dag een paar grote wortels ;).
Drinken heeft ze de hele dag door en ze staan overdag in het weiland en s'nachts op stal, bijhalve
in de winter, dan staat ze de hele dag op stal ;).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:32

Hij krijgt 's ochtends kuil en 1/4 natural base van equifyt.
dan de wei op.
Als ie binnen komt, kuil.
Na het werk 1/4 schep natural base van equifyt en handje quarter van Equifyt, omdat hij western loopt.
's avonds kuil en 1/4 schep natural base Equifyt

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:17

Heey, mijn new-forest <3 krijgt 's ochtends kuil en een paar brokken. 's middags in de wei gras natuurlijk en wat kuil, als ze op stal staat brokken&kuil. En 's avonds nog kuil (Na het rijden nog wat brokken). En natuurlijk iets lekkers zoals brood, appels, paardensnoepjes of een wortel :9 . Ze word elke dag bereden (Door mij) en als ik echt niet kan dan een keertje niet.

Xx.

P.S. Ze is absoluut niet dik! :n ;)

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:45

Promo, 4,5 jaar, 1,48m, wordt 5x per week gereden zowel mennen als onder het zadel. Hij krijgt ruim 2kg sportbrok per dag verdeeld over 3 voerbeurten. Bij elke voerbeurt krijgt hij een kratje kuilgras en een handje lucerne.
Hij was altijd wel wat dikkig, maar nu is het een strakke pony :D

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:19

SemdeLorijn schreef:
Mijn 20 jarige new forest pony krijgt 1³ deel van zo'n gele voerschep met sportbrok van Subli .
Ze krijgt 2 keer op een dag een groot plak hooi, en in de winter als bijvoeding voor de vitamine
2 keer op een dag een paar grote wortels .
Drinken heeft ze de hele dag door en ze staan overdag in het weiland en s'nachts op stal, bijhalve
in de winter, dan staat ze de hele dag op stal .

Precies hetzelfde met mijn oudje, alleen in de winter krijgt ie hetzelfde als in de zomer, omdat ie in de winter net zoveel buiten staat als in de zomer. En ik vervang de sportbrok gewoon door basisbrok, maar nog steeds 1/3 van zo'n gele schep :)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:10

Mijn 7 jarige NF van 1.33 krijgt iedere dag een voerschep bietenpulp en een hele grote baal hooi. Pony lief word iedere dag gereden en staat voor de rest s'nachts op stal en s'middags op het weiland te grazen.