Nakomelingen Nieuwmoed's Patrick zomereczeem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Nakomelingen Nieuwmoed's Patrick zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 00:19

Het valt me op dat ik al een paar nieuwmoed's patrick nakomelingen eczeem vooij heb zien komen op bokt.nl maar ook op het new forest forum.
Ook mijndes nakomeling van hem heeft lichte eczeem(kan nog zonder deken). Wie weet hier meer van?
Of misschien zelf 1tje met eczeem?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 20-02-10 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt/minder misleidend gemaakt

Liselot

Re: Nieuwmoed's patrick zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:23

er zijn volgens mij zowiezo veel foresters die gevoelig zijn voor zomereczeem

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 12:00

Ja klopt, maar het is ook heel vaak als ik dan een new forest zie en die heeft eczeem en dan ga ik na de afstammeling kijken en dan is het meestal van nieuwmoed's patrick.
Natuurlijk oo wel is van een andere hengst maar ik zie het toch vaak.

duodenum

Re: Nieuwmoed's patrick zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:03

New Forest pony's zijn sowieso erg gevoelig voor zomereczeem. Het ligt niet alleen aan de afstamming, ik heb 2 new foresters gehad 1 van Priory Prickle en de ander kan ik zo even niet opkomen :o, maar beide pony's hadden zomereczeem.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:16

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:36

kitty_gomez schreef:
Ik heb sinds 4 maanden een new forest ruin van hoppenshof Shardon.
Opa is dus nieuwmoed Patrick.
Heb ik extra kans op ZE?
Bij mij, gaat hij straks 24/7 land op van de zomer. Bij de vorige eigenaar stond hij snachts het gehele jaar binnen.
Tot nu toe geen klachten vernomen.Hij staat nu nachts binnen op stal.
Misschien voordeel dat ik vlak aan zee woon...

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe pony, was ik nog bij 2 andere new forest pony's wezen kijken.
allebei ZE.

Dat je aan de zee woont is inderdaad een groot voordeel, ZE ontstaat door kleine vliegjes en die kunnen in het zeegebied niet zo goed uit de voeten. :)

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:45

wiseguy15 schreef:
kitty_gomez schreef:
Ik heb sinds 4 maanden een new forest ruin van hoppenshof Shardon.
Opa is dus nieuwmoed Patrick.
Heb ik extra kans op ZE?
Bij mij, gaat hij straks 24/7 land op van de zomer. Bij de vorige eigenaar stond hij snachts het gehele jaar binnen.
Tot nu toe geen klachten vernomen.Hij staat nu nachts binnen op stal.
Misschien voordeel dat ik vlak aan zee woon...

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe pony, was ik nog bij 2 andere new forest pony's wezen kijken.
allebei ZE.

Dat je aan de zee woont is inderdaad een groot voordeel, ZE ontstaat door kleine vliegjes en die kunnen in het zeegebied niet zo goed uit de voeten. :)

das niet geheel waar wat je verteld. ZE ontstaat van binnen uit. de vliegjes zijn een bijzaak.
en welke Foresters van mensen op het new forest forum hebben dan ZE?

Mara77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:15

Heb ik mijn loopbaan bij stal Hoppenhof al heel veel new forest pony's voorbij zien komen.
Hiervan ook een aantal van Nieuwmoeds patrick.
Heb echter geen problemen met exzeem bij deze pony's gezien.
Misschien toevals-treffer ?

ioontje

Re: Nakomelingen Nieuwmoed's Patrick zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:16

Ik neem aan dat met Zomer Exceem hetzelfde bedoelt wordt als Staart en manenexceem. Vorige week is hier een lezing over geweest van de kliniek in Emmeloord en daar bleek dat dit wel degelijk door een vliegje (de knut) wordt veroorzaakt. Dit vliegje prikt het paard en dat veroorzaakt jeuk type 1 en 4. Van type 1 krijgt het paard direct last en van type 4 na 36 tot 72 uur. Door de jeuk van de prik gaat het paard schuren waardoor wondjes ontstaan, daardoor ontstaat weer jeuk en zo is de cirkel rond.
De gevoeligheid voor staart en manenexceem is iets wat genetisch is vastgelegd, waardoor het dus goed mogelijk is dat nakomelingen van Patrick hier vaker last van hebben.

De vliegjes kunnen slecht tegen wind en dat heb je vaak aan zee, vandaar dat paarden daar minder last hebben.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:33

en deze allergische reactie onstaat door een overgevoeligheid in de darmen. dit is uit meerdere onderzoeken gebleken.
het is net als bij de mens, allergiënn ontstaan in de darmen.

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:01

wist niet dat foresters gevoelig zijn voor exzeem, we hebben er zelf een aantal gehad waaronder een nieuwmoeds patrick maar er nog nooit last van gehad (al staan ze zomer's wel in de vliegendekens, aangezien we vlakbij een groot veen wonen ;) )

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:05

Jeuk zou best vanuit de darmen kunnen komen, maar volgens kliniek Emmeloord zou het dan ook heel goed een voedselintolerantie kunnen zijn. Het schijnt erg lastig te zijn om uit te vinden waar wat vandaan komt en, hoewel er een allergietest voor paarden bestaat, is het moelijk aan te tonen waarvoor een paard dan werkelijk allergisch is.

Maar ik heb het alleen maar van horen zeggen.............gelukkig heb ik (nog) geen ervaring met dit soort problemen

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:07

dr is nu in Utrecht ook al het zoveelste onderrzoek bezig om pony's met ZE een ander voer te bieden om de ZE uit te sluiten of verminderen...

@Lady Daily, ik ben nogsteeds erg nieuwsgierig welke pony's van het NF forum dit zijn?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:33

naomi_s schreef:
en deze allergische reactie onstaat door een overgevoeligheid in de darmen. dit is uit meerdere onderzoeken gebleken.

Dat heb ik nog nooit gehoord zelf heb ik contact exceem ik krijg dus uitslag als mijn huid met stoffen in aanraking komt waar ik allergisch voor ben. Ik heb nog nooit van mijn huidarts te horen gekregen dat het echte probleem in m'n darmen ligt.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:20

ik zal je wel is een boekje mailen met de info...

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:23

Mijn nieuwe pony had ook lichte ZE, ben benieuwd hoe die het dit jaar doet. Merk wel dat hij nu al meer jeuk heeft aan z'n manen dan m'n shetten. Is overigens directe zoon van Nieuwmoeds Patrick.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 12:35

Dat zal ik weer even moeten op zoeken Naomi.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:52

pizza64 schreef:
naomi_s schreef:

Dat heb ik nog nooit gehoord zelf heb ik contact exceem ik krijg dus uitslag als mijn huid met stoffen in aanraking komt waar ik allergisch voor ben. Ik heb nog nooit van mijn huidarts te horen gekregen dat het echte probleem in m'n darmen ligt.

Er is een centraal topic voor ZE, waarin in de openingstopic links naar de eerder verschenen topics. [MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Het lijkt me nuttiger te focussen op de vraagstelling en info die LD heeft omtrent de Patrick nakomelingen met ZE ;) . Zou ook wel willen weten wie ze bedoelt.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:08

Ben ook erg benieuwd welke pony je van het New Forest forum bedoelt.

Daarbij is het nog helemaal niet bekend of ZE erfelijk is.

Zelf denk ik van niet.
Heb ook een merrie met lichte zomereczeem. Maar zodra ik op haar voeding let heeft ze er al een stuk minder last van.

Marron1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:40

Mijn pony heeft ook lichte ZE en het is een nakomeling van nieuwmoed's patrick

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:50

ik heb een pony gehad van nieuwmoeds patrick
nergens last van
heb nu een andere new forest van hoppenhof's erwin die wel last heeft
had er ook 1 van hoppenhof's shardon(dus familie van patrick)
hij had heel veel last

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 17:48

het kon trouwens ook wel eens wezen dat ik niet op new forest forum had gezien maar een aantal op verkoops site zoals marktplaats en speurders :o

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:54

Ik heb een 2 pony's gereden van Hoppenhof's Shardon & Nieuwmoed's Patrick, en beide geen last van zomerexeem. Juist helemaal niet, dikke bos manen met een mooie dikke staart :D !

Wel apart dat je dan zoveel pony's hiervan tegen komt, alhoewel, Patrick is opzich wel een bekende NF.. ik denk dat in veel NF-ers wel een Patrick in zit. Het kan toeval zijn, maar ik heb eigenlijk geen idee of het erfelijk is..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:35

HouvanPonys schreef:
Wel apart dat je dan zoveel pony's hiervan tegen komt, alhoewel, Patrick is opzich wel een bekende NF.. ik denk dat in veel NF-ers wel een Patrick in zit. Het kan toeval zijn, maar ik heb eigenlijk geen idee of het erfelijk is..

Ik denk dat de reden, dat TS denkt dat er meer Patrick's met ZE zijn, is omdat ze die, bij het doorkijken van verkoopsites, beter onthoudt en daar speciaal op let. Maar dat wil dus niet zeggen dat er over het gehele NF - bestand in Nederland genomen, meer ZE - pony's rondlopen tussen de Patrick's als tussen andere nf's.

Eigenschappen van Valentino en / of Burley Phantom (vaders van mijn merries) zou ik ook eerder onthouden, maar om te zeggen dat deze eigenschappen dan dus karakteristiek zijn voor deze hengsten t.o.v. andere hengsten, nee!

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:31

Ik heb ook een NF gehad met -ernstige- ZE

een merrie met als afstamming Duke´s Forest Oberon x Kantjes Ronaldo