Draagt Kantje's Ronaldo een gen van de ziekte Myotonie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

balloon

Draagt Kantje's Ronaldo een gen van de ziekte Myotonie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 22:26

Ik lees net in De Forester dat Kantje's Ronaldo een gen bij zich draagt van de ziekte Myotonie. Er zijn sowieso twee kinderen van hem die de ziekte hebben. Ik zie het nog gebeuren dat deze hengst + nakomelingen wegens gevaar voor de fokkerij verbannen worden uit het stamboek. Zou wel zuur zijn. Vond t wel een tof dier.

(Dit gen: http://www.youtube.com/watch?v=we9_CdNPuJg)
Laatst bijgewerkt door lindake op 27-12-11 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:55

balloon schreef:
Ik lees net in De Forester dat Kantje's Ronaldo een gen bij zich draagt van de ziekte Myotonie. Er zijn sowieso twee kinderen van hem die de ziekte hebben. Ik zie het nog gebeuren dat deze hengst + nakomelingen wegens gevaar voor de fokkerij verbannen worden uit het stamboek. Zou wel zuur zijn. Vond t wel een tof dier.

heb jij de forester al dan?
daar zou idd een stuk in staan over myothonie,het zou ontdekt zijn bij 2 forester veulens,maar het is niet in dezelfde vorm als bij de geiten op youtube.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:57

kantjes ronaldo kunnen ze niet verbannen binnen het stamboek,die zit bijna in elke lijn.

pietsie

Re: kantje`s ronaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:09

krijgen we straks 0% GW/KR haha
het is overigs wel dezelfde vorm als met geiten , ik heb gehoord dat het betreffende veulen ook neerviel.
maar het is simpel te testen of je pony drager is van deze gen , en zo niet is er ook niks aan de hand en kan hij dus ook niks doorgeven.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 01:50

Ben benieuwd hoe dit verhaal zich verder zal ontwikkelen. Zou het stamboek geld uittrekken om meer onderzoek te laten doen?

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:38

Ben erg benieuwd hoe het afloopt, of wat voor een onderzoeken er worden gehouden.
Zouden diegene die hier het blad 'forester' hier daarover blijven updaten als er wat naar boven komt? :)
Wij fokken al jaren geen NF meer, maar zijn erg benieuwd aangezien we veel kantjes ronaldo's hebben gehad/gefokt en weer goed verkocht naar het buitenland.

Bedankt!

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:31

is het magazine; De Forester het magazine van het NL foreststamboek?

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:00

ben10 schreef:
is het magazine; De Forester het magazine van het NL foreststamboek?

ja de Forester is het het magazine van NL,jij komt van Belgie?hebben ze daar btw ook een nf magazine?(sorry offtopic)

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:01

balloon schreef:

het stambook geeft nu eigenlijk al een beetje een negatief fokadvies door te zeggen en ik citeer .... Het bestuur meent op basis van de huidige informatie alle New forest fokkers te moeten adviseren terughoudend te zijn met kruisingen die inteelt opleveren.....einde citaat.

zoals net al gezegt is , het KR bloed zit in zo vreselijk veel new forest pony's.

Toch zegt mij dit niet zo veel, als de pony geen drager is kan hij NIET doorgeven en als broertje of moeder of iets dergelijks ook geen drager is kan je daar dus niks gebeuren.

Ik denk dat het belangrijk is dat de hengsten die van ronaldo afstammen onderzocht worden , dat moet volgens mensen die zich hier in verdiepen niet zo moeilijk en kostbaar zijn, immers ...het DNA is al bekent en er hoeft dus alleen gekeken te worden of de desbetreffende pony een gendrager is.
Als ik dus een hengst had die KR bloed had zou ik dat zeker doen , vooral nu het nieuwe dekseizoen weer voor de deur staat.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:06

ik heb nog geen forester in de bus,dus heb het nog niet gelezen.maar hoe ver zou je dan terug moeten gaan?
KR zit bij sommige hengsten al wel in de derde of vierde generatie.
Staat er in het stuk dat het om een jonge Kantjes Ronaldo hengst gaat?of heb ik dat mis?

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:35

de beide veulens waarbij het geconstateerd is waren allebei ingeteeld op 1 bepaalde hengst nl. KR

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:18

Ik ben momenteel niet thuis en heb dus ook geen forester, maar ben ontzettend benieuwd hoe het zit.
Als een paard drager is uit het zich dus niet altijd? Moet het gen in homozygote vorm aanwezig zijn om tot uiting te komen?
Hebben ze het DNA van Kantje's Ronaldo getest op dit gen?

Tja, ik ben dus in het bezit van een Kantje's Ronaldo merrie die ik voor de fok gebruik.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:59

om symptomen te hebben wel, maar er is ook een heterozygote variant gevonden ,die vertoont geen problemen maar geeft het WEL door ,vandaar dat ze inteelt op het moment afraden.

deze heterozygote pony's (dus dragers) kwamen een aantal keer voor in de groep pony's die verwant waren.

er staat in de forester ....voor meer duidelijkheid is meer erfelijks/dna onderzoek nodig,naar de hengst zelf en zo mogenlijk nog meer generaties terug.
Ook andere hengstenlijnen zouden moeten worden onderzocht,hoe verder terug hoe beter het beginpunt kan worden vastgesteld.

hoe vroeger de fokkers weten wat er speelt ,des te beter.deze kwestie heeft belangrijke consequenties voor de dieren en de veulens zijn feitelijk onbruikbaar !!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:03

Hoeveel is er getest?

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:15

het precies aantal pony's weet ik niet .
omdat jullie de forester niet hebben zal ik nog even citeren

Het veulen dat voor onderzoek naar Utrecht is gebracht was een new forest pony.
Toen de diagnose myotonie bekent was ,heeft DNA onderzoek kunnen plaats vinden van het VEULEN en de OUDERDIEREN
dit kon dankzij de medewerking van de eigenaar en een gerenommeerde fokker.
verder is het mogenlijk geweest een steekproef te houden onder verwante NEW FOREST PONY's en NIET VERWANTE NEW FOREST PONY"S wederom dankzij de medewerking van de fokkers.
Hierdoor is het vastkomen te staan dat het om een aangeboren vorm van myotonie gaat.
Ondertussen is er een tweede lijder ontdekt , beide lijders waren ingeteeld op 1 bepaalde hengst ,kantjes Ronaldo.

het precieze aantal word niet gegeven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:24

Jammer dat ze geen aantallen noemen.

Maar, Kantjes Ronaldo moet het dan ook ergens vandaan hebben. Kan dan net zo goed bijvoorbeeld een Merrie Moscan zijn, ook rijkelijk aanwezig in de bloedlijnen.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:36

Hij hoeft het niet ergens vandaan te hebben , het kan bij hem begonnen zijn maar ook verder terug ,het moet wel ergens begonnen zijn ,daarom is verder onderzoek zeker nodig.

het ontbreken van het goede eiwit leidt tot het klinische beeld van myotonie, een dergelijk defect in de DNA kan ontstaan zijn door een spontane verandering in erfelijk matriaal zonder dat er een directe oorzaak is aan te wijzen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:14

Op die manier, ik ben benieuwd wat er uit komt. Nu was ik toch niet van plan om lijnenteelt op KR met mijn merrie te doen, aangezien er al behoorlijke inteelt op zit (gezien de manier spreek ik daar ook echt van inteelt en niet van lijnenteelt) van een andere hengst.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:22

Moet zeggen dat ik het heel netjes vind van het bestuur om hier zo openlijk over naar buiten te treden.
Misschien geeft het wat onrust, maar achteraf kan niet gezegd worden '' Waarom hebben ze het stil gehouden''?

Ik denk dat de volgende stap is om van alle goedgekeurde (en voorgestelde hengsten voor de hengstenkeuring) het DNA te gaan onderzoeken.
Zo kan al heel veel informatie verkregen worden.

Van alle veulens is haar beschikbaar, dus mocht het nodig zijn, dan moet verder onderzoek ook mogelijk zijn.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:45

Op de site van Brummerhoeve staat behoorlijk wat informatie over de aandoening.
Misschien is het een idee voor aankomend dekseizoen om alle goedgekeurde hengsten te laten testen?!

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:40

Ik vindt het juist moedig van het bestuur om hier ( het myotonie probleem) mee naar buiten te komen en vindt dat hier iedereen recht op heeft en om heel open te communiceren. Zo kan, kunnen we eventueel indien nodig hier rekening mee houden.

zahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 01:26

Wanneer je de goede naam van de New Forest pony's wilt behouden, moet er gewoon openheid komen en moet de gehele hengstenstapel doorgelicht worden. Maar dat is nog niet alles: Alle merries waar mee gefokt wordt, met Kantjes Ronaldo in de afstamming, zouden moeten worden onderzocht. Er mag geen NF-papier meer worden afgegeven zonder controle op deze vorm van myotonie. Dit kan meegenomen worden in de taken van een veulenschetser/chipper. Al nooit een voorstander geweest van inteelt of vergaande lijnenteelt...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Draagt Kantje's Ronaldo een gen van de ziekte Myotonie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:06

Ik heb zojuist een mail naar het stamboek gestuurd, hoe ik mijn merrie kan laten testen, en, wanneer zij positief test, ook haar zoon, aangezien beide voor de fokkerij gebruikt worden/werden.
Uit het artikel van de forester en de site van Brummer is het mij niet duidelijk naar welke instantie ik moet gaan, of dit de faculteit Utrecht is, die het onderzoek heeft geleid, of Van Haeringen, die Brummer op zijn site vernoemdt.
Ik ben benieuwd of er al iets geregeld is betreffende het testen. Aangezien ik buiten het NNFPS fok met mijn Ronaldo-merrie kan het maar zo zijn dat ik binnen de NAS nu ook een risico aan het brengen ben.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 11:38

De enige link die onze lijn met Ronaldo heeft is de hengst Burton Honey's Sportsman. Dat zit namelijk achter Anydale Martien. Verder heeft onze merrie geen verbanden met Ronaldo.
Enigszins een opluchting van mijn kant.

Ben wel benieuwd wat de verdere ontwikkelingen zullen zijn qua tests en of, en zo ja, welke andere hengsten dit gen doorgeven.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:48

En wat als het gen nu niet van KR komt, maar van een hengst die hier nog verder achter zit?!

Goed dat je zelf al actie ondernomen hebt Maaike! Zeker in jouw situatie (met het NAS) lijkt het me van belang om te testen.