Hengst voor deze merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:00

Hallo bokkers
Ben nu eigenlijk wel benieuwt wat een leuke hengst voor Meranti zou zijn :):)

Meranti is van de hengst Brandy XIII.
Ze is 1,43 hoog en (natuurlijk) een merrie :')

Ze is vrij smal gebouwd en ik zou wel wat meer body willen.
Bijv. een wat dikkere nek (kun je er ook op trainen ,maar sommige paarden hebben al vanaf jongs af aan een mooiere stevige nek) en een grotere borstkas ivm dat Meranti een smalle borstkast heeft (wat meer long inhoud)

Meranti kan netjes springen ,maar zou er ook zeker een hengst willen die voor springen ook talent heeft (geen must)
Hengst moet zowieso ruime gangen hebben en het liefst vooral eeen ruime draf en een nette galop en een nette stap (draf is iets wat ik echt graag heb ,ruime showende draf vind ik zeer pluspunt)

Ik zoek dus echt een hengst met body , (,maar mag niet lomp of te zwaar zijn) , uitstraling met ruime gangen (vooral de draf) wat ook nog een nette sprong kan laten zien. Al is het springtalent geen must.

Karakter:
Meranti is van zichzelf een pittig paardje dat hard voor je wil werken mits je haar met respect behandelt.
Ik zoek een hengst die niet ontzettend temperamentvol is (ivm met temperament x temperament = ontzettend temperamentvol :') ) Moet een relaxed hengst zijn , werkwillig , lief en zeker niet onzeker / stressvol / zenuwchtig.

Heel wat eisen ,maar in kort:
Hengst met uitstraling en body en ruime gangen (vooral draf moet ruim en showend zijn) met een goed karakter vol werklust en geen stresskip of zenuwpees :)

Fotos zijn al wat ouder (van mei) inmiddels heeft ze een meer gespierde nek door het traingen en is ze ook wat minder smal (niet dik ,maar gewoon wat gespiederder)

Afbeelding
Afbeelding

http://94.100.120.40/1202050001-1202100 ... _e4SM.jpeg

ben nog zeker niet van plan te fokken ,maar ben erg benieuwt ,mischien voor (ooit) in de toekomst ,maar ben gewoon ontzettend benieuwd :D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-01-11 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's, rest in link

Nicole288

Re: Hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:42

EHK -> NF

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 02:13

Woodrow Carisbrooke geeft nakomelingen met massa, front en beweging, en is een goede springleverancier.
Je zou ook eens naar zijn zoon Jacodi's Bo's Barcley (mv Beacandon Brendan) kunnen kijken, deze hengst staat net als zijn vader ter dekking bij Stal Nieuwmoed/Jurrius in Vorden.

Ikzelf heb een veulen gefokt met ook massa, front en beweging uit een andere Carisbrooke zoon, namelijk Bovenheigraaf's Camillo (mv. Nieuwmoeds Patrick). Deze hengst is beschikbaar via Stal Koetsiershoeve, en is in Duitsland goedgekeurd.

Enig puntje is dus wel dat je bij de laatste 2 hengsten lijnenteelt doet op Beaucandon Brendan.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:25

Oke
Ik ga er is over lezen :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:21

Van Barclay hebben we een jaarling staan die veel front en body heeft en we hebben een hengstveulen staan van hem en dat is ook een kereltje die al vanaf het begin een super mooi voorkomen heeft met veel front en super mooie bewegingen.

Nu hebben we de merrie ( van de jaarling ( van jasper ) drachtig van Brummerhoeve's Boss ) Ook veel front en geweldige beweging.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:07

Gisteren een lapje tekst gebreid.... en toen viel Ziggo weer uit :( . In de herkansing dus.

Bij het lezen van de OP, dacht ik net als Neon direct aan Carisbrook, ook gezien de afstand.
Verder denk ik bij "robuust, body en karakter" aan de hengsten van Stal Sulaatik. Valentino dekt helaas niet meer (daar heb ik uit mijn smalle merrie een 2 jarige van), maar van Su. Peter Pan liep op de laatste CMK een prachtige, toen 2 jarige merrie mee met veel body, uit de Wicked lijnen van de familie Krol. Ook Su. Versace en Su. Versaille hebben meer body en "hals" dan de gemiddelde dekhengst, hoewel ik van de laatste nog geen nakomelingen heb gezien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:47

Hengsten van Sulaatik heb ik ook aan gedacht, maar over het algemeen zijn die in de beweging minder dan wat Carisbrooke geeft, vooral het showen in draf. Bovendien was springen een pre, en ook daar vererft Carisbrooke goed in. Maar qua body zou je bij de hengsten van Sulaatik ook goed zitten.

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:05

Versace heeft een zeer goede indruk achter gelaten (zeker ook qua beweging) met zijn zeer goede collectie nakomelingen. Een apart voorbeengebruik en sterke achterhand werden genoemd. Ik ben benieuwd. Onze merrie is er drachtig van.
Van Versaille zijn er dit jaar 2 op de regionale keuring geweest en die hadden een eerste premie, als ik me niet vergis, maar ik heb ze zelf niet gezien.
Wij hebben onlangs een merrieveulen gekocht van Shardon x Carisbrooke en ik moet eerlijk zeggen dat ik echt ontzettend onder de indruk ben van haar bewegingen. Hoe ze qua body gaat zijn, is afwachten, want ze is nog maar jong. Ze heeft wel hele lange benen!
Carisbrooke geeft in ieder geval sterk bewegende nakomelingen die het goed doen in de sport.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:21

ik verbaas me wel dat TS zich zo "verkijkt" op draf , in mijn ogen vind ik een goede stap en een goede galop belangrijk , de draf moet wel veer en lossigheid ,hebben maar een mooie draf kan je erin rijden !
Een goede stap moet hij vanzich zelf hebben daar kun je weinig aan verbeteren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:48

Zowel Shardon als Carisbrooke nakomelingen springen er keer op keer uit qua bewegingen. :j Dus dat jouw jaarling goed kan bewegen Violente verbaasd me helemaal niets. :)
Alleen Shardon is dus enkel beschikbaar via DV, en is een veel luxere forester. Body fok je er dan niet heel snel in. Vandaar dat ik Shardon dus ook niet genoemd had.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:55

Ik heb Shardon ook niet genoemd vanwege de "body", maar ook niet omdat hij als ik het goed onthouden heb, bekend staat om zijn heetheid. En dat is ook iets dat TS niet zoekt. Maar ja..... het vat Shardonnetjes is niet oneindig, dus wil je hem nog eens hebben, dan moet je het zeker niet laten := .
De Sulaatik hengsten hebben dat coole juist wel in hun karakter.

Citaat:
ik verbaas me wel dat TS zich zo "verkijkt" op draf

Pietsie: TS is 14 he... ;) .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:58

Oeps, daar had ik nog niet eens naar gekeken. :o In ieder geval zijn de hengsten die ik had genoemd dat niet, goed dat je dat punt nog even aanhaalt.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:10

Haha sorry Ts , ik had nog niet in je profiel gespiekt.

PppI

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:22

[quote="violente"]Versace heeft een zeer goede indruk achter gelaten (zeker ook qua beweging) met zijn zeer goede collectie nakomelingen. Een apart voorbeengebruik en sterke achterhand werden genoemd. Ik ben benieuwd. Onze merrie is er drachtig van.
quote]

Versace is zeker een vette hengst! Z'n volle broer in franrijk heeft ook al van die super bewegingen..

PppI

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:22

violente schreef:
Versace heeft een zeer goede indruk achter gelaten (zeker ook qua beweging) met zijn zeer goede collectie nakomelingen. Een apart voorbeengebruik en sterke achterhand werden genoemd. Ik ben benieuwd. Onze merrie is er drachtig van.
Van Versaille zijn er dit jaar 2 op de regionale keuring geweest en die hadden een eerste premie, als ik me niet vergis, maar ik heb ze zelf niet gezien.
Wij hebben onlangs een merrieveulen gekocht van Shardon x Carisbrooke en ik moet eerlijk zeggen dat ik echt ontzettend onder de indruk ben van haar bewegingen. Hoe ze qua body gaat zijn, is afwachten, want ze is nog maar jong. Ze heeft wel hele lange benen!
Carisbrooke geeft in ieder geval sterk bewegende nakomelingen die het goed doen in de sport.

Versace is zeker een vette hengst! Z'n volle broer in franrijk heeft ook al van die super bewegingen..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 22:22

dus we hebben nu:
-Carisbrook
-Jacodi's Bo's Barcley
-Versace
-Barclay
-Peter Pan

1. Carisbrook
Vind het een prachtige hengst! Ziet er ook goed uit qua beweging etc
Hoe groot is hij? Hoe is zijn stap en galop ? Ben ook zeer blij dat ie erg goed springt en body heeft.

2. Jacodi's Bo's Barcley
Vind hem een prachtige draf hebben (filmpje gezien) lijkt me wel een hittepetit + inteelt.. en das nou geen pluspunt

3. Versace..
ja die prachtige Versace..
Hoe springt hij ? Hoe groot is ie? Kon geen foto's van zijn bouw vinden ,maar heeft hij beetje bredere borstkas?

4. Barclay
Kon ik niet (nog niet) vinden

5. Peter Pan
Vind het een prachtig paardje! Alleen op de foto van hun stal
lijkt ie voor breed te zijn ,maar bij de achterhand vind ik hem wat smal.
van deze foto gezien dan:
http://www.stalsulaatik.nl/images/peter ... 283291.jpg

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 22:25

pietsie schreef:
Haha sorry Ts , ik had nog niet in je profiel gespiekt.

Hahah maakt niet uit hoor!
Idd verkeek ik me een beeetje.
Ik heb een filmpje van Meranti haar gangen (zo ong. :') )

Beahvle de stap ,maar ze was druk en we gingen haar losgooien.
Kreeg nog een compliment over de galop.

Wat zouden jullie verbeterd willen zien?
Zowieso haar borstkas mag het veulen breder hebben
En in het algemeen is meranti redelijk smal namelijk.
En haar bouw mag wel iets anders..
Moeilijk om te zeggen.. Hoe anders XD ik maak wel binnekort goede standfoto met pijltjes wat ik bedoel :)

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:44

Mijn merrie is ook drachtig van Versace.. ik heb een hoop foto's van hem (ook van zijn bouw) als je die wilt zien? ;)
Versace is 1.44m. Het is wel echt een dressuurpony, hij is Z1 bij de paarden, maar hoe hij verder springt weet ik eigenlijk zo niet.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:57

Hoi
Wij hebben ook een Carisbrook , en ik kan je zeggen dat ik zeer tevreden ben over zijn karakter ,
extreem betrouwbaar , nooit gemeen of bokken , geen verzet , super super lief en springt ook graag ,
is een crossmonstertje :D
Afbeelding
Afbeelding
Heb niet zoveel kijk op extrieur , maar dit is dus mijn Carisbrookje O:)
1 nadeel , hij heeft aanleg om snel dik te worden .

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:05

Maar kijk wat een front er op zit! (enne... "Foresters" en "aanleg om dik te worden" is bijna een pleonasme :+ )

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 17:31

Vind vooral die versace erg mooi :oo
Het karakter van bijde?

(Niet alleen de positieve dingen :') )

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:54

Nou, heb ik helaas geen last van met mijn Forester, vind het moeilijk om haar op gewicht te laten blijven! Altijd aan de dunne kant, haha.

Ik weet niet veel van de karakters van de andere besproken hengsten, weet alleen dat Peter Pan en Versace allebei hele lieve hengsten zijn en ook grote knuffels :D
Moet ik je nog wat foto's sturen van Versace?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:38

Ja graag! fotos zijn welkom :D
Zou hem zelf wel willen rijden :oo Wat een pracht paardje!

elise474

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:33

Brummerhoeve's bos ! (L)

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:21

Misschien is Lex wel een leuke combi omdat mijn pony ook een nakomeling van Lex is en die erg rustig is en verschrikkelijk goed kan springen een ook een mooie dikke nek heeft
Afbeeldingook nog ff een foto van lex