Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

(gewoon veilig idee voor jou)
piewie schreef:Mijn vorige paard schrok weg tijdens de buitenrit en is tussen een trekker en een vrachtwagen ingesprongen, met als gevolg dat ik onder de vrachtwagen ben beland en er gelukkig wel levend ben vanaf gekomen en het paard is destijds daar ingeslapen.
Ik weet dat buitenrijden erg leuk is en dit paard wat ik nu heb geeft me volledig mijn vertrouwen, maar zoals gister gegaan is heb ik de kriebels van eerder weer helemaal terug

Cassidy schreef:Als je het probleem iedere keer op dezelfde plek tegenkomt, probeer je paard dan in stap op de plek af te laten gaan. Hou zelf halt voordat hij in de rem gaat, en zet hem in zijn achteruit. Vervolgens loop je weer vooruit en houdt weer halt voordat hij dat uit zichzelf doet. En weer in zijn achteruit. Iedere keer probeer je daarna weer wat later halt te houden, tast je voorzichtig naar het enge plekje toe. Ben je er op een gegeven moment langs, draai je om en ga je er van de andere kant langs. Niet accepteren dat hij er in volle vaart langs gaat, niet doorrijden omdat je blij bent dat je er langs bent. En trek er genoeg tijd voor uit, niet halverwege stoppen omdat het regent, of je moe bent, of je een afspraak hebt, of omdat het donker wordt.
O, en deze methode werkt ook alleen maar als je de achteruit op je paard goed hebt bevestigd. Ben je daar niet aan toe, moet je dat eerst recht gaan zetten.

Cassidy schreef:Bovenstaande is een methode om het alleen op te lossen. Op het moment dat je iemand bij je hebt, heb je grote kans dat hij dit gedrag niet vertoond omdat het paard zich achter de schouder van degene kan verschuilen, helemaal als degene tussen het enge ding/situatie, en het paard in gaat staan of in gaat lopen.

marleen_usar schreef:Waarom neem je geen resque van bach?

C_arola schreef:lees bij rescue wel duidelijk de bijsluiter over de hoeveelheid geven. Ik zou geen rescue geven, paard kan idd rustiger worden maar het verhelpt de probleem absoluut niet!