Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rixtb schreef:Omdat je in sommige gebieden een ruiterbewijs nodig hebt, en het me leuk lijkt eentje te hebben wil ik deze graag halen.
Maar ik heb helemaal geen ervaringen met ruiterbewijs. Zoals: hoe het in zijn werk gaat, waar je een ruiterbewijs kan halen, en of je er wel wat aan hebt etc..
Daarom ben ik opzoek naar bokkers die een ruiterbewijs hebben of daar mee bezig zijn, zodat ik een idee heb hoe en wat..
feliciaa schreef:Mij werd gister nog op school verteld dat ze van plan zijn het binnenkort overal te gaan verplichten. Ik heb em 5 jaar geleden gehaald voor de lol. En het is inderdaad zinvol als je zoals Butterflys zegt een verkeersongeval hebt.

MandyR schreef:Ik hem hem ook ooit eens gehaald. Na 14 jaar betalen heb ik hem laten verlopen. Er is nog nooit naar gevraagd of ik hem wel had. Het enigste voordeel is dat je regelmatig zo'n blaadje thuis gestuurd krijgt.

Only_Kiekie schreef:In welke gebieden is het verplicht om een ruiterbewijs te hebben?

Only_Kiekie schreef:\In welke gebieden is het verplicht om een ruiterbewijs te hebben?
Citaat:Staatsbosbeheer: op geen van de terreinen is een ruiterbewijs vereist
Natuurmonumenten: Ruiterbewijs + ‘gele kentekenplaatjes' aan het hoofdstel zijn vereist in Nationaal park Veluwezoom en omtrek (Zuidoost-kant van de Veluwe), inclusief de zogenaamde Posbank en de Loenermark bij Loenen
Gooisch Natuurreservaat: Ruiterbewijs verplicht. Dit zijn alle natuurgebieden in het Gooi rondom en tussen Naarden, Huizen, Bussum, Hilversum en Hollandse Rading
Kleine terreineigenaren: sommigen (bv. Den Treek bij Maarn) vereisen betaling (dagkaarten, jaarkaarten) waarvoor de beheerder een penning afgeeft. Echter deze gebieden passen zich meestal aan aan het beleid van de grote eigenaren, zoals Staatsbosbeheer, en meestal is hier dus geen ruiterbewijs vereist.
steeds meer gemeenten stellen het verplicht om bij de aanvraag van een toegangskaart in bezit te zijn van het ruiterbewijs, zoals de gemeente Soest (o.a. de Soester Duinen). Verwachting is ook dat o.a. Arnhem, Renkum en Ede het ruiterbewijs verplicht zullen gaan stellen maar dit is nog onzeker……
Blueberry schreef:Only_Kiekie schreef:\In welke gebieden is het verplicht om een ruiterbewijs te hebben?Citaat:Natuurmonumenten: Ruiterbewijs + ‘gele kentekenplaatjes' aan het hoofdstel zijn vereist in Nationaal park Veluwezoom en omtrek (Zuidoost-kant van de Veluwe), inclusief de zogenaamde Posbank en de Loenermark bij Loenen
Gooisch Natuurreservaat: Ruiterbewijs verplicht. Dit zijn alle natuurgebieden in het Gooi rondom en tussen Naarden, Huizen, Bussum, Hilversum en Hollandse Rading
Kleine terreineigenaren: sommigen (bv. Den Treek bij Maarn) vereisen betaling (dagkaarten, jaarkaarten) waarvoor de beheerder een penning afgeeft. Echter deze gebieden passen zich meestal aan aan het beleid van de grote eigenaren, zoals Staatsbosbeheer, en meestal is hier dus geen ruiterbewijs vereist.
steeds meer gemeenten stellen het verplicht om bij de aanvraag van een toegangskaart in bezit te zijn van het ruiterbewijs, zoals de gemeente Soest (o.a. de Soester Duinen). Verwachting is ook dat o.a. Arnhem, Renkum en Ede het ruiterbewijs verplicht zullen gaan stellen maar dit is nog onzeker……
SRR schreef:Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.
EricPrast schreef:Kan iemand AUB de Wiki-tekst over het Ruiterbewijs even aanpassen?
Ik stel de volgende aanpassing voor:
"Het Ruiterbewijs is een door de - inmiddels in de KNHS opgegane - SSR in het leven geroepen, aan oplichting grenzende koppelverkooptruc, waarmee naïeve ponymeisjes een nutteloze verzekering wordt aangesmeerd, en in één moeite door de illusie wordt bezorgd dat ze kunnen paardrijden. Met slinkse, gladde praatjes heeft de SRR zich destijds bij een aantal, niet door enige kennis van zaken mbt. paardrijden gehinderde, grootgrondbezitters naar binnen weten te kletsen, waardoor hun vodje, dat het papier nog niet waard is waarop het gedrukt wordt, nu helaas vereist is om in een (gelukkig zeer beperkt) aantal natuurgebieden te mogen paardrijden, al dan niet in combinatie met een verplichte ruiterkaart voor het betreffende gebied. Het goede nieuws is, dat dat aantal gebieden afnemende is, omdat het gelukkig bij steeds meer terreineigenaren/-beheerders begint te dagen, dat het bezit van een ruiterbewijs geen enkele garantie biedt dat de houder ervan ook daadwerkelijk kan paardrijden. Om het tij te keren flirt de ruiterbewijskneuzenclub op dit moment ernstig met het CBR, in de hoop op die manier de legitimiteit te verkrijgen waaraan het nu zo jammerlijk ontbreekt. Gelukkig is het CBR tot nog toe zo verstandig om de boot af te houden."