In belgie 12 in groep en 14 voor alleen denk ik
groetjez
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
wist dat geen eens
Irma_Maandag schreef:Wel blijft ten alle tijden de eigenaar van het paard / pony verantwoordelijk. Van die persoon heb je in feite dus ook goedkeuring nodig om je op de openbare weg te begeven.

MandyR schreef:Helaas zijn er geen echte regels voor het buitenrijden.
Ik vind dat een ruiterbewijs gewoon verplicht moet worden. Je moet voor een auto en brommer toch ook eerst een "papiertje" halen dus waarom dan voor een paard niet?

ikke schreef:MandyR schreef:Helaas zijn er geen echte regels voor het buitenrijden.
Ik vind dat een ruiterbewijs gewoon verplicht moet worden. Je moet voor een auto en brommer toch ook eerst een "papiertje" halen dus waarom dan voor een paard niet?
Het gedrag van een bromfiets of auto is voorspelbaar en altijd gelijk. Een paard reageert niet voorspelbaar en zeker niet altijd gelijk en daarmee valt dit dus op geen enkele manier in wetgeving of examens te vangen, waarmee een ruiterbewijs per defenitie een zinloos votje papier is!
ikke schreef:Een paard reageert niet voorspelbaar en zeker niet altijd gelijk en daarmee valt dit dus op geen enkele manier in wetgeving of examens te vangen, waarmee een ruiterbewijs per defenitie een zinloos votje papier is!
moniekk schreef:toen ik 12 was croste ik al rond in het buitengebied
al moet ik zeggen dat als ik terugkijk het vaak onverantwoord was enzo.. (gelukkig is er nooit niks gebeurt)
maja van de andere kant leer je wel veel van buitenrijden en lekker zelf aan ravotten. ookal is er natuurlijk de kans dat t ook flink fout kan gaan.
Ninx schreef:Ik denk dat een minimum leeftijd instellen een goed plan is, een jaar of 14/15/16?
Huertecilla schreef:Denk eens even aan de niet-ruiters.
Aan de mensen die niets van paarden weten, daar niets van willen noch hoeven te weten en die gewoon aan het verkeer willen kunnen deelnemen.
Is het verantwoord om die mensen bloot te stellen aan de risicos van een ongeleid paard met/zonder ruitertje?
Verder is het een basisregel dat elke bestuurder het wegenverkeersreglement hoort te kennen. Dat er geen verplicht examen is om dat te toetsen ontslaat de ruiter niet van die verplichting, niet van die eigen verantwoordelijkheid.
Een ruiter die de verkeerregels niet kent of die geen volwassen verantwoordelijkheid kan dragen, hoort niet zelfstandig te paard in de openbare ruimte.
De eigenaar die nalaat dit zeker te stellen blijft in gebreke. Is dan niet alleen verantwoordelijk maar zelfs schuldig.
hc