Drammen met terug weg.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NancyFjorden

Drammen met terug weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:42

Hoi Allemaal, Haha!

Ik heb een verzorgpaard en wel een Fjordenpaard!!!
Zij is een merrie van 10 jaar en heet Tinka.

Tinka is altijd super braaf nou oke' ze heeft wel haar dingetjes maar daar voor is ze een Fjord.
Zullen we maar zeggen haha.

Ik zit al een tijdje met iets en krijg het er maar niet uit.
Ik rij zo nu en dan als het lekker weer is lekker in het bos met Tinka.
Met de heenweg in en rond het bos is ze super braaf luistert goed naar alles en is lekker ontspannen.

Nu mijn probleem:
Zodra Tinka weet dat ik weer terug rij richting stal dan begint ze te drammen en wild dan het liefste zo snel mogelijk terug richting stal.
Dus b.v ben ik met haar aan het stappen en dan zou ze zo in draf willen gaan.

Ik vind dit altijd zo jammer omdat heen is zo ontspannen maar met terug ben ik wel ontspannen maar Tinka die dramt dan zo waardoor ik dan toch wat minder ontspannen op haar zit.
Ik weet ook echt niet hoe ik haar dit kan afleren.
Iemand heeft mij is vertelt dat ik Tinka goed bezig moet houden veel overgangen maken en als het kan figuren rijden.
En achter een ander paard zetten ging wel redelijk maar zodra je weer alleen rijd wat meestal het geval is dan ben je weer bij af.
Ik heb dit allemaal een tijd geprobeert maar als ik dat doe lijkt het juist of Tinka nog meer gaat drammen.
De eigennaar van Tinka heeft hetzelde probleem dus ze doet het niet alleen bij mij.

Hebben er hier mensen tips voor mij wat ik er aan zou kunnen doen?
Alle tips zijn welkom!!!

Groetjes Nancy

Zie hieronder ik en Tinka!!!

Afbeelding

Charr_x

Re: Drammen met terug weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:45

Ik heb er ook zo 1 die het doet.
Ze is nou al 28 en ze blijft het doen.
Kan zijn dat het aan mij ligt maar denk niet dat het echt af te leren valt.

Rockyy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:09

Wat ik wel es heb gelezen is dat het helpt als je niet bij je erf zelf afstapt, maar ee nstuk ervoor en dan met je pony het laatste stuk terug loopt, en dan ook rondjes of wat dan ook.
En als je haar gelijk als je thuiskomt eten ofzo geeft, zal ze ook drammeriger zijn. Wat ik ook wel es een paar x heb gedaan, want ik mijn haflinger doet het ook wel es, gewoon nog even in de bak gaan rijden. Dat een paar x achter elkaar en de volgende keer was hij duidelijk rustiger.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 00:08

Een van mijn verzorgpony's doet dit precies hetzelfde, meestal na wat ophoudinkjes is ze rustiger, maar dit blijft er toch inzitten. Ik denk dat het beste wat je kunt doen is gewoon ontspannen proberen te blijven zitten, en als ze uit zichzelf aandraafd gewoon weer terug zetten naar de stap. Gewoon zorgen dat ze blijft stappen, en dat ze haar zin niet krijgt, anders word het denk ik alleen maar erger.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 00:11

Die van mij doet het ook. Lang laten, alleen als ze echt een tempo wisseling rijd terug lopen. Je kunt wel moeilijk doen met ophoudingen enz. maar ze blijven toch wel drammen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 00:01

Stil zetten.
Veel moet voorwaarts opgelost worden, daar ben ik het zeker mee eens, maar een paard dat snel naar huis wilt, wilt niet stil staan.
Als zij doorkrijgen: drammen = 'vertraging', dan zullen ze op den duur minder drammen en gewoon rustiger blijven lopen.
Wees hiermee wel eerlijk. Probeer zodra ze stil staan direct de druk er af te halen, maar zet deze er weer iets op wanneer ze direct weer weg willen. Paardlief moet stil blijven staan totdat jij anders aangeeft. Probeer dit wel vanuit eigen rust te doen, omdat het anders nog meer onrust kan veroorzaken en te veel 'rem' kan leiden tot de uitweg: omhoog (steigeren).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 00:03

Ik geloof niet dat een paard zo denkt. Een paard zal alleen maar harder gaan protesteren. Lekker laten lopen, ze krijgen er niets van.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:20

Een paard wat op de terugweg het tempo bepaalt is niet gehoorzaam aan de ruiter.
Het is natuurlijk maar de vraag of op de heenweg ie wel aan het been is maar dat valt niet zo op Haha!
Wat je dan ook moet gaan doen is eerst oefenen in de bak.
Jij geeft de juiste hulp en jouw dier leert daar goed op te reageren.
Lukt dat in de bak dan ga je dat buiten ook toepassen.
Jij bepaalt op de heen en terugweg het tempo,maak het rondje steeds iets groter.
Rij dus consequent,gaat het tempo omhoog niet jezelf vastzetten of meer trekken/klemmen maar rustig toepassen wat je van je instructrise geleerd hebt om terug te rijden.

Succes

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:42

Kan je geen andere route nemen, zodat je paardje het niet merkt dat je op de terugweg bent?
Nujah, als je in de buurt van zijn huisje bent, dan zal hij dat wel merken, maar misschien kan je het eens proberen Clown

Mijn paardje doet het eigenlijk ook, ik kan hem goed tegenhouden, maar ik merk dat hij zenuwachtiger loopt.
Het is aan de ruiter dat goed onder controle te houden, en vooral zelf rustig te blijven Bloos .

Veel suc6

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:12

Oh vertel mij wat, ik heb er ook zo een (draver) Haha!
In de zomer is ze wel een ander paard, en super braaf. Dan is ze wel voorwaartser op de terugweg, maar swinters is ze echt aan het drammen, en rij ik ook niet echt ontspannen meer.
Lang leve de zomer dus!
Toch blijf ik wel buitenrijden, ook in de winter, alleen dan kortere stukjes. Lachen
Is dat bij jou ook zo, TS?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:23

Maroush heeft er ook een handje van de laatste tijd, zeker als dr veulen op stal achter is gebleven. Zodra ze begint te drammen, rijd ik een gang lager of ga halthouden/achterwaarts. Sowieso is ze in stap rustiger dan in draf/galop, maar zo leert ze in elk geval ook dat het drammen geen effect heeft. Voor ons werkt het in elk geval wel op deze manier Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:28

Judje schreef:
Stil zetten.
Veel moet voorwaarts opgelost worden, daar ben ik het zeker mee eens, maar een paard dat snel naar huis wilt, wilt niet stil staan.
Als zij doorkrijgen: drammen = 'vertraging', dan zullen ze op den duur minder drammen en gewoon rustiger blijven lopen.
Wees hiermee wel eerlijk. Probeer zodra ze stil staan direct de druk er af te halen, maar zet deze er weer iets op wanneer ze direct weer weg willen. Paardlief moet stil blijven staan totdat jij anders aangeeft. Probeer dit wel vanuit eigen rust te doen, omdat het anders nog meer onrust kan veroorzaken en te veel 'rem' kan leiden tot de uitweg: omhoog (steigeren).

Halthouden levert alleen maar meer drammen op. Hoe vaker je stilstaat hoe meer zo'n pony zich gaat opfokken en hoe lastiger het wordt.
Been erbij en nog harder laten stappen heeft meer effect, vervolgens als je de mogelijkheid hebt om een stukje voorbij het hek te rijden wil ook wel helpen. Rij op flink staptempo voorbij het hek, en stop als ze netjes op je been reageerd. Dan afstappen en terug naar huis wandelen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:47

Drammen op de weg naar huis? Weer weg van huis rijden, weer proberen! Weer drammen? Weer ander rondje maken! Na een tijdje (hoeft maar 5 minuten te zijn) weer op de terug weggaan, heeft ze weer door dat je op weg naar huis bent en gaat ze weer drammen, ander rondje kiezen! Kan je niet zo makkelijk afslaan, omdat je op een rechte weg rijdt? Omdraaien en weer VAN HUIS WEGRIJDEN. Net zo lang dat ze weet wie de baas is en wie uitmaakt wanneer jullie thuiskomen! De ruiter en niemand anders! NOOIT van je paard afstappen.
Succes!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:54

Nog een goede oefening: je paard stil zetten, en ze moet met losse teugel 1 seconde blijven stilstaan (in het begin misschien zelfs maar een halve seconde als dat al moeilijk is).
Loopt ze uit zichzelf verder, weer stil zetten, en teugel los. Net zolang tot ze het een seconde volhoudt om met een losse teugel te blijven staan, dan laat je haar weer stappen (= beloning voor het stilstaan, ze wil namelijk naar huis).
Na een aantal keer ga je van die ene seconde 2 seconde maken, en zo steeds langer. Hierdoor ga je al snel veel verschil merken: je paard wordt aandachtiger, geduldiger en afwachtender.
Let op: als je paard 1 seconde stil heeft gestaan en dan toch uit zichzelf vertrekt: stil zetten! Jij moet het teken geven dat ze mag vertrekken, ze moet leren het initiatief bij jou te laten.

Succes!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:56

zelfs bij een ander, onbekend rondje, weet die van mij perfect of we op de heen- of terugweg zijn.
onderschat de reukzin en het geweldige oriëntatievermogen van een paard niet Knipoog

om het even waar je rijdt, JIJ bent het die het tempo bepaalt, niet je paard.
stilstaan lijkt mij ook niet zo'n goed idee, dan raken ze helemaal opgefokt.
wat ik zou doen is omdraaien en een stukje terug weg van huis rijden, tot ze weer netjes het door jou bepaalde tempo loopt.
na een tijdje valt het kwartje wel Knipoog

ik heb ook iets dergelijks gedaan met een paard dat mij aan de hand steeds maar voorbij liep.
toen liet ik haar telkens een volte draaien zodat ze weer achter mij aan kwam.
anderhalf uur heb ik erop moeten werken, toen liep ze mak als een lammetje achter mij aan.
zorg dus wel dat je ff tijd hebt als je hieraan gaat werken Haha!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:30

Kortom eigenlijk zeggen we allemaal hetzelfde; je moet haar gewoon meer de baas worden.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:07

@ Fojoe: als je je paardstilzet en spanning op je teugels houdt om hem te laten stilstaan, dan kan een paard zich beginnen op te fokken en in die druk van de teugels gaan, dat is waar.
Maar als ie met losse teugel leert stil te staan, omdat ie anders gewoon niet verder mag, leert hij zelfbeheersing Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:31

de mijne is hier ook kampioen in. Na heel lang proberen was ik al blij dat ik hem in de gang kon houden waar ik hem in zette. Ok zn stap was ontzettend hyper maar hij bleef tenminste stappen. Hij luistert trouwens in de bak perfect, heenweg ook maar de terugweg krijgt hij het in zn kop... Dus het is niet altijd een algemeen probleem van "de baas zijn" zoals hier gezegd is.
Ik heb het nu volledig opgelost, kan lekker met een lang teugeltje rustig naar huis gaan. Ik heb het opgelost met superveel geduld met name. Inhouden tot het tempo wat ik wilde en zodra hij dat liep gelijk de druk eraf. Zo beloon je dat hij jouw tempo aanneemt. Aan het begin begon hij gelijk weer te versnellen zodra de druk eraf ging maar dan zette ik die er net zo snel weer op. Druk, los, druk, los en zo heb ik heel wat uurtjes gereden met als resultaat dat ik hem nu kan controleren met een halve ophouding (en dan loopt hij zo weer een half uur braaf).
Stilstaan werkte bij hem averechts, dan flipte hij gewoon...

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:40

Ik kreeg ooit is een super tip van een mede stalgenoot.

Als je paard'pony begint te drammen, op de volte zetten, en je weg ( in jullie geval terugweg) vervolgen d.m.v voltes
Dit net zoalng volhouden todat bij je paard pony het kwartje valt dat het toch geen zin heeft om te drammen.
Je paard/pony belonen d.m.v de weg weer gewoon vervolgen, zodra het drammen weer begint gelijk de weg weer vervolgen door middel van voltes.
Als het goed zal uit eindelijjk het kwartje vallen van '' als ik dram moet ik op de volte en als ik netjes in tempo blijf lopen, dan mag ik gewoon rechtuit de weg vervolgen''
en 9 van de 10 keer geven ze toch echt de voorkeur aan recht uit lopen.

Ik weet niet of het haalbaar voor je is om het uit te proberen, op een redelijk breed ruiterpad is het te doen, maar in de berm aan de kant van de straat beter van niet, wegens te weinig ruimte en de veiligheid van jezelf en anderen.

Sucses in ieder geval om het probleem om te lossen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:58

Animal_ABC schreef:
@ Fojoe: als je je paardstilzet en spanning op je teugels houdt om hem te laten stilstaan, dan kan een paard zich beginnen op te fokken en in die druk van de teugels gaan, dat is waar.
Maar als ie met losse teugel leert stil te staan, omdat ie anders gewoon niet verder mag, leert hij zelfbeheersing Knipoog

weet ik wel Ja
maar ik denk dat je dit beter op een ander moment kan trainen, niet als je het paard al helemaal opgefokt is.
pas als het goed lukt in rustige omstandigheden, kan je het in stressy situaties gaan proberen.

NancyFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:17

Hoi Allemaal!!! OK dan!

Echt super bedankt allemaal voor al jullie reacties hier kan ik wat mee gaan doen.
En ik heb ook al wat uitgeprobeert.

Laatst ben ik weer een buitenrit met Tinka wezen maken.

Met de terug weg ging ik proberen om haar stil te zetten en dat deed ze heel braaf.
Ik had ook snoepies op zak om haar daar mee dan te belonen als ze stil ging staan.
Maar zodra ik haar weer aanspoorde om weer in stap te gaan ging ze meteen weer drammen.

Toen ging ik iets anders proberen.

Tinka ging weer drammen dus draaide ik haar om en moest ze van stal af lopen.
Nou Tinka dacht eerst echt van maar dat wil ik niet haha.
Ging ze neidig bokken omdat ze niet die kant op wou.
Maar ik zou en moest die kant op en kreeg dat na een bok partij voor mekaar.
Tinka gaf het bokken daarna ook snel op toen we een paar keer dit hadden gedaan.
Van stal af lopen en weer terug drammen nou dan weer keren en de andere kant op.
Ik moet zeggen dit werkte aardig dus hier ga ik zeker mee door.

Nogmaals erg bedankt allemaal!!!

Groetjes Nancy Haha!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:35

geweldig dat die aanpak werkt OK dan!
ze zal al snel doorhebben dat JIJ het voor het zeggen hebt Knipoog

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:06

Fijn dat je onze adviezen hebt aangenomen en nog fijner dat ze werken! Ga zo door! Je hebt binnenkort een paard waar mee je alle paden van het bos kunt lopen zonder drammen!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:43

super! Ga zo door! hopelijk is het binnenkort opgelost.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:56

Judje schreef:
Stil zetten.

dit zou bij die van mij niet werken.. Die word daar zo kwaad van en gaat dan bokken. Als hij echt te drammerig word stap ik af en loop ik een stuk zodat hij even de kop weer wat koeler kan krijgen (en ik ook Nagelbijten / Gniffelen ) Meestal is het dan een stukje beter maar drammen blijft hij doen