Andalucia te paard, wie weet wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charmar

Andalucia te paard, wie weet wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 02:15

Hoi allemaal,

Ben v plan midweek of week naar Andalucia te gaan en heb al veel erover
gehoord her en der en gelezen maar eigenlijk nooit iets concreets waar ik
echt heen zou kunnen gaan.

Wil echt daar gaan rijden op andalusiers, lekkere buitenritten eventueel/hopelijk
misschien ook wat hogeschool dressuur om dat eens te kunnen ervaren en
natuurlijk heerlijk genieten v omgeving etc. Eigenlijk soort v ponykamp in Andalucia.

Kent of weet iemand wellicht iets??? alle tips & tricks zijn welkom, alvast bedankt.

zap

Re: Andalucia te paard, wie weet wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 02:20

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:31

pb huertecilla eens, volgens mij heeft hij ook een soort bed en breakfast ofzo

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:40

Maar hij verhuurt onder geen voorwaarde zijn paarden, dus dan zou je toch echt ergens anders moeten gaan rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:07

Arabesk schreef:
pb huertecilla eens, volgens mij heeft hij ook een soort bed en breakfast ofzo

We hebben een huis naast de boerderij gebouwd voor gasten en verhuur. Is erg mooi en leuk uitgepakt;

http://www.spain-holiday.com/rentals/mo ... abuco.html

Waratje heeft het goed dat ik onder geen enkel voorwaarde mijn paarden verhuur. In de huisregels is toegang tot de paarden zelfs uitdrukkelijk VERBODEN.
Wat Charmar zoekt bieden wij NIET.

Prettige vakantie Charmar.

hc

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:04

Ik ga zelf over 1,5 week naar Rancho La Paz, dit is ook in Andalusie. Wat ik er tot nu toe over heb gelezen op internet is allemaal erg positief! Ze hebben ook een eigen website www.rancho-la-paz.com maar je kunt ze ook via time-out of trailfinders vinden. Zogauw ik terug ben zal ik hier posten wat ik ervan vond Knipoog

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:59

Ik heb dat gedaan een dikke 7 jaar geleden. Een aanrader hoor! Ik had geen Andalusier helaas. Ik kreeg een Aquitane, maar het was niet minder leuk. Echt geen enkele vakantie heeft nog kunnen tippen aan deze vakantie! Maar ja, met jonge kinderen is een paardrijvakantie geen optie. Bloos

Ik had mijn vakantie geboekt bij Trailfinders. Wel prijzig toen, maar werkelijk alles All-in en het was allemaal prima geregeld.

De gids vertelde wel dat je het beste kunt gaan in het voorjaar of najaar. Dan is alles nog groen en fris. In de zomermaanden verdord een groot deel van de binnenlanden. Ik heb mijn vakantie toen geboekt in Bubion (Vlakbij Granada) De gegevens van de gids die ik toen had, heb ik ook nog wel. Deze praatte ook goed engels. Ik dacht ik ook, maar toen hij de eerste keer zei: "We can mount" stonden er toch een paar vraagtekens boven het hoofd hihi. Ik had op school nooit geleerd dat dat opstijgen betekende.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:09

idefix4 schreef:
De gids vertelde wel dat je het beste kunt gaan in het voorjaar of najaar. Dan is alles nog groen en fris. In de zomermaanden verdord een groot deel van de binnenlanden.

In veel delen is het in het najaar wéér groen. In onze vallei is er wat hier ´het kleine voorjaar´ genoemd wordt. Als het eind september/begin november regent, dan staat de zon nog hoog genoeg voor ontkiemende warmte. De hele winter blijft dan alles groen om in het (voor NL vroege) voorjaar uitbundig te groeien.

Je kan in ónze regio daardoor eigenlijk wat dát betreft de zomermaanden het beste mijden. Het is dan echter wel 99,99% zeker prachtig weer. In de avond maar vooral de vroege morgenuren kan je dan heerlijk rijden.
Hier kom je dan ook vrij vaak steenbokken tegen omdat die uit de bergen komen om lager naar resten groen te zoeken.

Het door jou genoemde Bubion ligt hoog en dat maakt dat de winter kouder is. Maakt echter de zomernachten heerlijk koel en ochtendritten zálig.
De ook genoemde Rancho ligt laag aan de kuststrook. Overdag wat minder heet, ´s nachts koelt het minder af. De ´prijs´ is meer luchtvochtigheid door zee.

Kortom; in andalucía kan je het hele jaar genieten van buitenrijden.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:34

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 01:02

Ik ben zelf ook bij Rancho-la-paz geweest (2x)

Was erg leuk, erg Duits! Er wordt goed omgegaan met de paarden en ze hebben veel verschillende soorten type paarden. Máár ik vond de paarden zelf niet al te fijn te rijden. Natuurlijk zitten er fijne en minder fijne paarden tussen, maar vond in vergelijking met een paardrijvakantie van vorig jaar de paarden een stuk minder aan de hulpen staan.

Verder is de accomodatie perfect! Genoeg te eten (was niet echt altijd mijn smaak Tong uitsteken), een zwembad, lekker weer. Let er wel goed op dat je transfer van het vliegveld naar de accomodatie goed geregeld is (is bij ons 2x fout gegaan en dat resulteerde erin dat we tot 2x toe heel lang op het vliegveld hebben staan wachten zonder dat iemand wist dat wij kwamen)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:24

Terug on topic kan je hier bij héél veel adressen prima terecht en is Rancho La Paz een prima stek net als andere suggesties. Je moet gewoon realistisch zijn; je bent een toerist en voor het paard het zoveelste schip in de nacht.
Je kán hier in Andalucía ook nauwelijks een fatsoenlijke buitenrit maken, want de modale laaglander heeft dan een rugzak vol inlegkruisjes nodig; voor een veilig gevoel én als drooghouder.
Geniet van je vakantie, ga paardrijden, wees realistisch.

Nét over de grens Portugal in zit een NL-dame die op verschillende niveaus kan aanbieden. Ik ben de naam helaas kwijt Bloos
Ze zit bij Santa Lucia. Mooi en vlak, NL-talige kundige instructrice.

hc
Laatst bijgewerkt door Judje op 29-08-08 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:36

charmar schreef:
Eigenlijk soort v ponykamp in Andalucia.

Verdorie, dat weet ik eigenlijk wel voor je. Aan de kust bij Rincon de la Victoria (vliegen op Málaga).

Zal de leeftijd zijn dat het muntje nu pas valt Bloos

In een vlaamse dus NL-talig. Heeft een dozijn paarden, geen site. Je moet mailen of bellen.

hc

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:52

Ik ben een paar maanden geleden nog op de finca geweest en heb daar op een 'pittige' merrie gereden, die prima aan de hulpen was (als je de plaatselijke rijstijl eenmaal door had!) en heb mij verder prima vermaakt. De paarden waren over het algemeen erg braaf. Van mij persoonlijk had het best iets pittiger gemogen, maar dat hangt natuurlijk af van je voorkeur en wat je gewend bent. Voor de anderen in ons gezelschap (allemaal mensen met vele jaren rij ervaring) was het precies OK.

Enige nadeel vond ik de mensen op stal; vond ze erg hard naar de paarden (een enkeling uitgezonderd) en ook naar de gasten... Dat is jammer.

Rancho La Paz een aanrader? Dat is moeilijk te zeggen. Het is helemaal wat je wilt. Ikzelf vind 1x genoeg...
Laatst bijgewerkt door Judje op 29-08-08 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd ivm verwijderde post.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:06

Laatst bijgewerkt door Judje op 29-08-08 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:58

Hele discussie zeg, poeh!

Ik ben net terug uit Andalusie, heb helaas geen tijd kunnen vinden om te gaan rijden, anders was ik zeker een super-strandrit gaan maken bij hotel Dos Mares in Tarifa.
Een vriendin van mij heeft er een aantal jaar gewerkt, de paarden en stallen zien er naar Spaanse begrippen (lees: in de toeristische sector..) goed uit en de omgeving is geweldig!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:44

Moderatoropmerking:
Alle offtopic reacties zijn verwijderd. TS vraagt naar ervaringen met rijden in Andalucia en dus graag ontopic verder met ervaringen!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:39

Ik ben vrijdagavond terug gekomen van 8 dagen Rancho La Paz.
Ik vond het een hele leuke vakantie Ja : fijne paarden (zowel hele rustige brave paarden als pittige paarden), nette accomodatie en een mooie omgeving.
Het is er inderdaad erg Duits: daarom zou ik zelf niemand aanraden om er helemaal alleen naartoe te gaan, tenzij je goed Duits verstaat en spreekt. Want imo vielen de mensen die er alleen waren en geen duits of engels spraken toch wat buiten de groep. Begrijp me niet verkeerd, de leiding spreekt Engels en er was zelfs een Nederlandse gids, dus dat is allemaal geen enkel probleem, maar in de groep onderling is het toch handig als je Duits spreekt en verstaat ivm de vele Duitsers zodat je hun gesprek kunt volgen en kunt meepraten.

Wat Huertecilla zegt over dat je er nauwelijks een fatsoenlijke buitenrit kunt maken, ben ik het echt niet mee eens: ik heb er alleen maar leuke buitenritten en dagtochten (trektocht van 2 dagen en strandrit) gemaakt. Ja, het is erg bergachtig, dus het merendeel van de tijd stap je en af en toe galopeer je. Klinkt heel saai hier in NL, maar daar is het echt alles behalve saai, omdat je daar een totaal andere omgeving hebt.

Ik zou best nog een keer terug willen ivm paarden en accomodatie, maar dan wel in het voor- of najaar als de natuur daar groen is en bloeit, want het dorre heb ik op zich nu wel gezien. Lachen

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:06

Dan ook waar ik heb geboekt toen. Toen ik zijn stallen zag, dacht ik, waar begin ik aan? Maar hij kende zijn paarden door en door. Hij was goed voor zijn paarden en vergeet niet, dat mensen in elk land anders omgaan met hun beesten en denken dat zij het goed doen. De paarden stonden droog met schoon stro en kregen goed te eten. Onderweg stopten we ook regelmatig om ze te laten drinken en om ze van het bermgras te laten eten. Hij verdiepte zich ook in de ruiters. Ik moest mijn gewicht prijsgeven. Clown , mijn rij-ervaring, of ik ook in de bergen had gereden en zo voorts. Met die informatie kreeg ik een paardje toegewezen. Er was een Nederlandse dame van ruim 60 bij, die hij zijn meest trouwe paardje gaf. En ook zij was heel tevreden met haar paard. Hij informeerde ook regelmatig of alles goed was. Dan waren er nog 2 belgen bij, die pochten dat ze al veel ervaring hadden in de Ardennen. Zij kregen paarden die heter waren. Ze waren daar minder blij mee. Hij bewees met het ruilen van paard, dat de ruiter dat op zijn geweten had en niet het paard. En de zesde was een jongen van mijn leeftijd uit barcelona.

Verder kregen we echt zicht op rural spanje, omdat hij een echte spanjaard was. Hij kende mensen en liep met ons regelmatig ergens binnen. We hebben zelfs bij een kennis van hem het voetballen zitten kijken met een bord echte spaanse kost op schoot! En dat is echt goud waard! Voor mij geen Nederlander die mij rondleidt. Doe mij maar een 'inlander'. Maar ieder moet dat natuurlijk voor zich weten.

Ik had geboekt bij Cabalgar Rutas Alternatievas in Bubion. http://www.ridingandalucia.com/Horses.htm De gids heette Rafael. Ik heb eventueel ook nog een telefoonnummer, maar of dat nog klopt? Het is inmiddels al weer bijna 8 jaar geleden. Haha! Het was een heel gave rit met veel randjes en kliffen enne... ik heb het zonder inlegkruisjes drooggehouden hoor! Clown Overdrijven is ook een vak.

Fijne vakantie!

charmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 10:06

Woowww wat een verhalen allemaal, erg leuk en ik ben ijverig aan't schrijven voor info webadressen etc. ik denk dat ik hier al heel eind mee zal kunnen komen.
Qua prijs kwaliteit zit er nou heel erg veel verschil in de div. accomodaties etc.? Is't meestal vol-pension wat je boekt of kan je daar nog een keuze in maken?

Jullie verhalen klinken ieder geval om bij weg te kunnen dromen, bedankt voor de leuke reacties en alvast bedankt voor de nog te komen reacties Lachen

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:25

Misschien reageer ik wat laat maar dit is mijn aanrader:
www.cortijoloslobos.com
Engelse uitbaters, monty roberst fans, zwembad, mooie buitenritten op elk niveau, je kunt zelf koken, erg mooie omgeving.