Helaas is tijdens mijn vakantie de boom van mijn zadel kapot gegaan, toen mijn bijrijdster reed. Kan ze niets aan doen, is waarschijnlijk de ouderdom van het zadel. Mijn lipizanerruin is 19 jaar oud, kijgt helaas sinds 2 maandrn een iets ingevallen rug, maar is zeer fit. Hij wordt 6 x per week gereden: 1x intensieve dressuurles, 1x rustige 4-uursrit, 2x instensieve 2 uurs buitenrit en 2x rusige 1/1.5 uursrit. Hij heeft een hele gevoelige huid en onder mijn oude zadel lag altijd een bontje en om de singel ook. Hij heeft snel last van rugproblemen, als het zadel niet goed ligt.
Nu ben ik erg geinteresseerd in een boomloos-zadel (bijvoorbeeld van Barefoot). Nu vroeg ik me af of dit wel kan bij een ouder paard, die een gevoelige huid en rug heeft, zeker als je er rekening meehoudt, dat hij vaak langer wordt bereden en we ook vaak dagtochten en trektochten maken. Wordt er bij een boomloos zadel niet te veel druk uitgeoefend op de plaats, waar de beugels hangen? Stel dat als je als ruiter niet zo goed zit (wel stabiel, maar vaak met een kromme rug), heeft dit dan geen extra negatief effect op de rug van het paard, als je boomloos rijdt. Graag hoor ik jullie ervaringen en meningen