Hoe voor het eerst naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

November

Hoe voor het eerst naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 08:10

Ik wil graag een keertje met mijn 4 jarige hengst naar buiten,
hij is super braaf, kan mer andere merrie's / hengsten gereden en gelongeerd worden,
hij hinnikt en kijkt een keer maar meer niet.
Nu kent hij alleen de aanwezige buitenbak,
er is niet echt een bos in de buurt maar wel een rustig weggetje.
hij is nog nooit naar buiten geweest onder het zadel/aan de hand dus ken "buiten" niet.
Ik ben zelf wel een paar keer op een 3 jarige tinker naar buiten geweest en ook deze was super braaf.
wel ben ik zo nu en dan onzeker in mijn rijden.
hij is nu iets meer dan een maandje in mijn bezit.
ik rijd recreatie, en wil volgend buitenseizoen dressuur starten als het goed gaat, en als ik mijn vertrouwen terug heb ook springen op concours
Ik hoop op veel tips Haha!

Grit

Re: Hoe voor het eerst naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:50

Ik zou er zelf voor kiezen om in het begin met een iemand naar buiten te gaan. Iemand met een braaf paard die vol vertrouwen buiten gaat rijden. Jij en je paard hebben hier steun aan. Als je met meerdere paarden gaat heb je kans dat het wat onrustiger is.

En al vind je het eng, toch jezelf maar overbluffen en "ontspannen" blijven mocht je paard een keer gespannen en onrustig worden. Ze reageren toch op jouw reactie. Natuurlijk je paardje wel in de gaten houden, zomaar aan een losse lange teugel is ook niet slim. Maar ondertussen lekker gaan zitten, kletsen en genieten van de omgeving, daarom is buitenrijden zo leuk.
En mocht hij druk worden, dan kun je hem buiten dressuurmatig aan het werk zetten, stelling vragen, laten nageven. Ook is mijn ervaring dat je spanning bij je paard gemakkelijker kwijt raakt met wat rustig draven, dan inhouden en steeds langzamer gaan rijden.

kwii

Re: Hoe voor het eerst naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:49

Ik zou denken eerst aan de hand, zodat hij goed kan wennen. Als dat goed gaat idd met een andere (of meerdere) paarden. Als hij ergens niet langs durft de tijd er voor nemen. Elk stapje voorwaarts is braaf. Niet afstraffen.
Veel succes ermee Knipoog