Trektocht en dazen in Dwingeloo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Trektocht en dazen in Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 20:58

Van 3 t/m 8 augustus doe ik mee aan een trektocht georganiseerd door het KVTH stamboek en Stal Vos in Dwingeloo. Er zijn vast mensen die hier in de buurt wonen en die mij iets meer kunnen vertellen over de eventuele dazen hier in de omgeving. Er is geen mogelijkheid om op aangepaste tijden te gaan rijden, aangezien wij ongeveer 35 km dagelijks in stap afleggen en dus de hele dag nodig hebben.
Ik doe aangespannen mee en heb voor mijn paard een speciale deken, maar als het niet nodig is gebruik ik hem liever niet, want het geeft altijd kans op schuurplekken op zo'n grote afstand. Vliegenspray kan natuurlijk ook, maar dan moet ik onderweg nog een keer extra bijspuiten.

Doreas

Re: Trektocht en dazen in Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:27

Langs de landerijen en aan de bosrand gaat het nog wel, wat betreft de dazen. In het bos is het echt niet leuk en moet je maatregelen treffen. Zelfs het braafste paard raakt geirriteerd. Wel zijn de hoeveelheden dazen afhankelijk van de temperatuur. Hoe hoger deze is, des te meer dazen. Dus ik zou de vliegendeken maar om doen. In ieder geval veel plezier gewenst.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 10:37

Bedankt!! Ik verwacht zeker dat wij ook de bossen ingaan, dus dan weet ik dat ik mijn voorbereidingen moet treffen!

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:24

even een vraagje off topic, wat is het KVTH stamboek?

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:28

KVTH: Koninklijke Vereniging Trekpaard en Haflinger

Ik woon in Schoonloo. Hier ook veel dazen. Laatst had ik wel groep van 50 achter mij aan. Ik rijd voorlopig niet meer te veel door het bos. Mijn haf werd helemaal gek (logisch). Ik vond het zelf ook niet leuk. Buiten het bos in de wind valt het heel erg mee.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:33

Mag ik vragen wat voor vliegendeken je hebt?
Ik zoek er namelijk ook nog 1 voor mijn paardje.
Wij willen begin sept aangespannen de Veluwe trail doen en ik zoek nog een geschikte vliegen deken Lachen

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:52

Dan kan ik je de vliegendeken die Nicky verkoopt heel erg aanbevelen. Ik heb er een aantal begin dit jaar besteld bij haar voor onze vakantiegasten en die zijn er stuk voor stuk zo tevreden over dat ze ook een deken bij haar hebben besteld voor thuisgebruik. Nicky's site is www.nickyskeet.nl
Ik weet niet of ze ze ook voor aangespannen heeft, ik heb ze in ieder geval voor zowel western als engels zadel.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:01

Dank je Lachen
Jammer dat je zelf geen ervaring hebt met de men deken.
Ook zo vervelend dat die dekens alleen de kont bedekken en niet over de hals kunnen (aangezien ik daar niet bij kan komen met mijn zweep om ze te verjagen)

Helemaal vergeten maar ik raad zelf ook een zelfgemaakte vliegenspray aan!
Ik gebruik het sinds dit jaar en ik moet zeggen dat het werkt! En lang!
Zodra de dazen op het paard komen vliegen ze meteen weer weg Haha!
Ik heb zowel "veerust" (anti vliegen voor koeien) gebruikt wat zeer goed werkt maar als je lange tochten maakt en je paard nogal in het zweet kan werken raad ik een zelfgemaakte spray aan met hertshoornolie, azijn, tea tree olie en water.
Je paard blijft er wel 3 dagen van stinken. ongeacht of hij zweet of dat je hem wast Haha! (jij zelf dan trouwens ook Knipoog)

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:12

Succubi schreef:
Dank je Lachen
Jammer dat je zelf geen ervaring hebt met de men deken.
Ook zo vervelend dat die dekens alleen de kont bedekken en niet over de hals kunnen (aangezien ik daar niet bij kan komen met mijn zweep om ze te verjagen)

De dekens van Nicky die ik heb bedekken het paard van hoofd tot staart, het halsgedeelte kun je eventueel terugslaan en met een bandje vastzetten.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:14

Maar dan zou je de deken onder je tuig hebben en volgens mij schuurt dat enorm.
Ik kijk anders wel of ik uitsparingen erin kan maken... Ben gelukkig wel handig Haha!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:41

Succubi schreef:
Maar dan zou je de deken onder je tuig hebben en volgens mij schuurt dat enorm.
Ik kijk anders wel of ik uitsparingen erin kan maken... Ben gelukkig wel handig Haha!

In de dekens voor ohz zit gewoon een gat waar het zadel kan en dan doe je de deken onder de zweetbladen van het zadel door.
Ik neem aan dat dit soort dekens er ook voor aangespannen zijn, ik weet het trouwens zeker want hier in de buurt wordt veel gemend en zij hebben ook allemaal vliegendekens over de paarden liggen met mennen.

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:38

Ideal, van de tuigen, heeft een vliegendeken voor een paard dat voor de kar staat. Ik heb hem ook voor mijn menpaard. Prima ding, zit goed, kost ong. 50 euro.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:30

Ja, ik heb hem gevonden! Super! Dank je Haha!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 22:15

Ik heb een vliegendeken van HH gekocht, met hals voor 20 euro. Hier heb ik zelf met het weekend "gaten" ingemaakt voor het schoftje en de andere ringen waar de leidsels doorheen lopen. Vanavond voor het eerst mee gereden tijdens de 4-daagse van Winterswijk en het bleef perfect liggen en geen Daas die grip had op mijn paard.
De meeste mendekens zijn van grof gaas in blauw of donkergroen en deze deken is van heel fijn gaas en in de kleur ginger, vind ik zelf wel mooi passen bij een Haflinger.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:16

Jep genoeg dazen hier zou zeker wat spul mee nemen voor onder weg of vliegendekentje op.. Bos is verschrikkelijk en op t land ook.. (Mij in de bak valt mee maar daar buiten is het mis)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:17

Ik woon in Diever dat is 3 kilometer van Dwingeloo vandaan, maar ik heb met mijn pony ook last van dazen. Vooral wanneer je door het bos rijd en als het niet waait, wanneer de paarden gezweet hebben word het erger. Ik rijd met vliegendeken (met nek) en dat is geen overbodige luxe. Zeker niet voor een rit van 35 km.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:19

Ik denk dat ik morgen eens ga kijken voor een HH vliegendeken Lachen

Maar meer dan een vliegendeken en (zelfgemaakte) spray kan je denk ik niet doen.
Evt je paard knoflook geven maar of dat helpt??

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:19

Ja, ook in Dwingeloo kun je de dazen verwachten.
Je komt daar veel door bos.

Ik heb daar wel eens aan de 4daagse meegedaan en daar was 1 dag voornamelijk veel weg, en de andere dagen toch 70% bos (nou is dat wel onder het zadel en voor karretjes zijn soms aparte routes)

Wij hadden ook altijd vliegenspray in de zadeltassen, maar eigenlijk helpt dat weinig.
Vaak als wij veel last kregen gingen we even een stukje draven.
maar ik begrijp dat dat bij jou niet de bedoeling is?

Ik wens je iig heel veel plezier.
Ik weet zeker dat het onwijs leuk is, ik had altijd erg veel lol, zowel onder de rit als bij stal Vos.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 08:41

Draven zit er helaas niet in, omdat er zo ontzettend veel Haflingers en Trekpaarden aan meedoen. Die Trekpaarden houden zo'n lange afstand draven zeker al niet vol, denkt ook aan de ijzers...... Ook rijden er vaak hele bijzondere aanspanningen mee met wagens die niet echt geschikt zijn voor het gehobbel op de bospaden. Er zijn meestal zo'n 150 deelnemers, dus dat is best een indrukwekkende stoet die langstrekt. Bedankt allemaal voor jullie tips!!