Paard naar weiland rijden: 25 km, is dat te ver?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen666

Paard naar weiland rijden: 25 km, is dat te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 20:27

Hallo!

Ik heb voor mijn KWPN-merrie een weiland geregeld waar ze de maand augustus een beetje 'vakantie' kan vieren. Ik ga zelf niet weg, maar heb het idee dat ze daar weer een 'beetje paard kan zijn' omdat ze in een groep op het gras staat, wat ze normaal niet kan.
Het punt is nu dat ik twijfel of ik een trailer zal regelen (er is altijd wel iets te fixen) of dat ik haar daar heen zal rijden... Het betreft een stuk weg (bijna rechttoe-rechtaan) van Haarlem naar Noordwijk; overal langs de weg voor zover ik weet, en ik weet wel dat ik daar kan rijden (geen drukke weg, wel genoeg ruimte), maar hoeveel berm er precies is en hoeveel ik dus over de verharde weg zal moeten rijden weet ik niet precies. Het is een afstand van 25 km. Mijn paard wordt minstens 6x in de week, vaak 7, minimaal een uur per dag gereden/gelongeerd, en ik heb laatste een buitenrit gemaakt van 2 uur, en eerder een van 3 uur, met stukken flinke galop erin, waar ze niet echt moe van raakte. Denken jullie dat dit rijdend te doen is, of is het te ver? Of kan ik het sowieso beter niet doen, omdat ze daarna natuurlijk een tijdje stil staat? (Ik ga vanaf het weiland wel korte stukken rijden, maar slechts enkele keren per week).
Ik hoor graag van jullie, want ik weet het eigenlijk echt niet! Ik denk alleen dat we het allebei fijner vinden om het rijdend te doen dan met de trailer.

Angelaa2

Re: Paard naar weiland rijden: 25 km, is dat te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:30

Je kan het toch proberen? wel met veel stappen er tussen door, en misschien even een rust pauze en zorgen dat ze daar wat kan drinken en kan grazen?

kadansjee

Ik denk dat je het wel kan rijden hoor!
Misschien lastig met je poetsspullen enzo die je daar wilt neerzetten en je zadel etc... Neem aan dat je daar wordt opgehaald oid door iemand?

Ik zou wel de route die je te paard dan aflegd eerst zelf even rijden met de auto

suuzepuus

je zou in elk geval d route eerst eens met de auto kunnen rijden om te kijken of je erg veel over de harde weg moet. verder lijkt het mij geen probleem.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:39

Opzch lijkt het mij ook geen probleem.
Wel idd even kijken of de verharde weg hoeveelheid verantwoord is,
Maar zo te lezen kan je paardje dat prima aan Lachen

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:40

Gewoon iemand meelaten rijden op de fiets als dat mogelijk is.
Mocht ze onderweg ergens even onrustig van zijn is het altijd handig als er iemand naast fietst of loopt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:43

Hoi, ik weet niet van waar in Haarlem naar waar in Noordwijk je gaat rijden, maar ben zelf een aantal keren te paard vanuit Heemstede die kant opgegaan. Heb de Vogelenzangseweg genomen, en dan de weg door De Zilk. Is wat minder saai en heeft veel minder stoplichten dan de recht toe recht aan weg die ik denk dat je in gedachten hebt. Vanuit Heemstede deed ik daar ongeveer 3 uur over, heb alleen maar gestapt.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 12-07-08 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:44

hoe is je paard verder qua conditie? en hoe zijn de wegen ernaartoe? dat zou ik mezelf afvragebn

edit lees net dat je al vrij veel doet, ja, als je paard lekker vind om buiten te rijden en je berm in kan of door de velden, waarom niet?
hoop wel dat t droog is die dag, zo`n stuk door de regen lijkt me niet lekker

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:47

As je paard in goede conditie is en zonder problemen op asfalt kan lopen zou ik er gewoon voor gaan.

Uiteraard is het belangrijk dat je paard goed tegen verkeer kan en je zou kunnen overwegen om iemand te vragen om ergens halvewege de rit klaar te gaan staan met voer en water zodat je eventueel een tussenstop kunt doen Lachen

Staat je paard echter niet op ijzers en moet je heel veel over de verharde weg, dan zou ik je wel aanraden om eventueel hoefschoenen of ijzers eronder te zetten.

25 kilometer is echt niet heel erg dramatisch ver, ik heb afgelopen weekeind samen met een vriendin 40 kilometer gereden over 2 dagen verdeeld. Een paard met een normale/goede conditie zal er zijn hoef niet voor omdraaien Haha!

Kijk wel van tevoren naar de knelpunten zoals bijvoorbeeld viaducten e.d. Lachen

broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:50

veel stappen...en zoveel mogenlijk in de berm...lijkt mij niet echt een probleem..of hij nou een uur fanatiek word gereden..of wat langer en rustig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:50

En ik zou haar voor je haar wegbrengt al aan gras eten laten wennen, al is het maar grazen aan de hand opbouwen. Na zo'n rit heeft ze honger en als ze zich dan volpropt met gras en ze is het niet gewent...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:55

Elk paard dat 3-4 keer in de week een uurtje gereden wordt en elke dag voldoende beweging krijgt en geen gezondheidsproblemen heeft moet die afstand met twee vingers..uh hoeven Knipoog in de neus kunnen lopen. veel plezier, zoek je wel mooi weer uit? En inderdaad een beetje afwisselen, stukjes stappen, draven en eens een stukje galop vind ik altijd het prettigst. Lachen

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:06

volgens mij moet dat makkelijk kunnen.
Ik heb mijn paardje van 1.27 m in 1 dag 50 km verplaatst en zelfs dat ging probleemloos.(al was het wel een eind). Toen uiteraard wel echt voor getraind.
Inderdaad iemand laten meefietsen en de route van te voren goed verkennen.
Af en toe een stuk draven op plekken die daarvoor geschikt zijn is verfrissend. Alleen stappen is voor jou en je paard snel vervelend. Moet je wel veel stappen dan kun je overwegen af en toe een stuk naast je paard te lopen.

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 22:10

Bedankt voor alle reacties & tips!
Ze staat idd op ijzers, anders had ik het niet gedaan denk ik met zoveel asfalt idd.
Ze is al wel gewend aan gras; tot een driekwart jaar geleden stond ze overdag altijd op gras en nu laat ik haar regelmatig aan de hand grazen.
Ik heb wel iemand die op de fiets mee wil denk ik, en ik ga zeker de route nog goed verkennen.
Sientje, bedankt voor je reactie over de route! Ik was eigenlijk van plan de Leidsevaart helemaal af te rijden, dat leek mij qua route het makkelijkst en minst druk, maar als jouw route beter is ga ik daar zeker even naar kijken! Ik moet vanaf de vijfhuizerdijk komen (manege Easy Riders, ken je dat?, is zeg maar vlakbij viaduct van de A9) en moet naar de afrit voorhout, bij Beuk Touringcars, als dat je wat zegt. Kun je daar iets mee om nog iets meer te vertellen over de route die jij genomen hebt/ zou nemen? Alvast bedankt!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:14

Ik vraag me af of het verstandig is, zou mijn paard namelijk de laatste week voor de vakantie wel aftrainen, de overgang van 6x/week rijden/longeren naar volledige rust en weidegang zou ik te groot vinden. Dan is een lange rit van 25 km en daarna hup de wei in misschien niet de verstandigste zet. (Of blijf je haar doorrijden, dat kan natuurlijk ook nog, dan zou het geen probleem moeten zijn).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:17

Er zijn zat endurance ruiters die dit ook zonder problemn doen Kendra.

Misschien kan je dit eens voorleggen in het endurance topic Gwen. Mogelijk zijn er goede tips die je van endurance ruiters kunt krijgen.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:42

ach, waarom niet.
rijd zelf ook vaak lange afstanden. als je paard gewoon in goede conditie is, is dat verder geen probleem.
laat je paard haar eigen tempo lopen, ze geeft het allemaal zelf aan of ze het wel of niet volhoud. Clown

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:03

Ik dacht eerst ook dat dat heel erg ver was. Maar nadat ik een rit van 20 km had gemaakt viel het toch ook best wel mee. Tussendoor kun je gewoon hele stukken stappen of even er naast wandelen. Ik maak meestal ritjes van minder dan een uur, maar ik zou evengoed een rit van drie uur kunnen maken. Daar had ik eerst nog niet bij stil gestaan. De conditie is wel goed lijkt mij.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:33

Je kan het wel rijden, als je paard de volgende dag wel loopt moet het lukken

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:03

Een gezond paard met een redelijke basisconditie kan makkelijk 25 km lopen. Als het paard daarna in de wei komt dan is dat helemaal ideaal.
Maak er maar een leuk ritje van.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:13

Ik heb een paar jaar geleden aantal keer buitenrit gemaakt van mijn nieuwe naar mijn oude huis. De kortste route is dat 12 km enkele reis. Dus heb zeker ruim 25 km gereden. En die paarden hadden echt geen topconditie Lachen

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:42

25 km is iets van niets voor een paard dat zoveel keer in de week wordt gereden zeker als je die kan afwisselen met wat draf en een galopje.
Ik heb de indruk dat veel mensen hun paarden serieus onderschatten.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:15

het is denk wel makkelijk te doen.
inderdaad via vogelenzangse weg en dan leidsevaart en dan in noordwijk weet ik het niet zo goed meer. ik weet wel waar je moet zijn, maar weet niet hoe de wegen daar lopen.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:21

lekker rijden hoor, je paard is goed getraind, en je gaat er niet naar een jakkertempo naar toe..
de 4 daagse is hier 4 dagen ritten tuddende 20 - 30 km en dat lopen de meeste paarden ook prima uit ( meer baasjes die er moeite mee hebben, en dan heb iknog niet eens over paarden die onwijs goed graind zijn vaak...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:23

Moet te doen zijn, zoals jij beschrijft heeft jou paard een goede conditie Lachen