Huifkartocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim91

Huifkartocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 13:05

Hallo,
Ik en een vriendin gaan op huifkartocht. We hebben in de omgeving drenthe een huifkar gehuurd. We krijgen dus samen een huifkar + paard mee. Ik wil graag jullie ervaringen horen?
(ik weet niet of het hier goed staat)
Groetjes kim.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-07-08 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Vie

Re: [centraal] Huifkartocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:46

[PP] -> [AR]

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:27

Kijk even goed wat je mee krijgt en of het tuig er sterk genoeg uit ziet. Als je het niet vertrouwd moet je dat wel voor vertrek aangeven. Afgelopen weekend kwam ik nog een huifkar tegen met de borst op de bovenbenen en de schoft op de nek. Er waren twee riemen al afgebroken en alles hing met touwen aan elkaar. Het tuig was ook niet goed afgesteld op de pony.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:07

Waar in Drenthe start je?
M.a.w. bij wie heb je dat gehuurd, want het maakt best wel en verschil bij wie je zo iets huurt.

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 09:05

Napie; Oke! Dan zal ik dat even goed controlleren maar we gaan wel 2 weken! Dus ik denk niet dat ze het de pony aan zullen doen om een slecht tuig mee te geven!

Josie; We hebben het gehuurd bij Joop Jansen in Westerbork!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:50

Vergis je niet, deze mensen waren ook met een weektocht bezig. Ze hadden eerst een paard gekregen waarvan ze uberhaupt twijvelde of dat beest wel ooit voor een wagen had gestaan. Na enig overleg hadden ze een nieuwe gekregen met dit tuig dus.

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 09:52

Oke, Nja we zien het wel! Ik let er in ieder geval op. Ik vind het wel een raar idee alleen dat mensen de huifkar en paard meekrijgen als ze geen enkele paardenervaring hebben.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:01

Huifkarvakantie is echt heel leuk. Heb het zelf 2 keer gedaan, maar heb ook heel wat drama's langs zien komen hoor. Dan had ik de tranen in mijn ogen staan bij het zien van sommige pony's.

de 1 keer dat wij weg gingen hadden wij een kar met pony gehuurd bij een kleine camping. Kreeg ook zadel mee.Het was toen erg warm.
Wij vertrokken elke dag om 7.30 en probeerde om 12.00 op plaats van bestemming te zijn, dan stond de pony de hele dag in de wei, en ging ik 's avonds een buitenritje maken. Was een heerlijke vakantie. Goed tuig, goed voer(hadden zak krachtvoer meegekregen).

2e keer was drama. Dachten bij een goed bedrijf te huren(andere pony was overleden en hadden geen andere). Goed tuig, goede kar.
Maar de ijzers waren flinterdun, en de 1e dag is er ook een ijzer doormidden gebroken. Wij hebben opgebelt en geeist dat er nieuwe ijzers onder kwamen. Dat kon niet want de hoefsmid had vakantie. Hij bracht wel een andere pony(ik weigerde om met een pony op 3 ijzers verder te gaan). Bracht hij een oud beestje die stokkreupel was en ook op flinterdunne ijzers stond. Hij had hem gebracht toen wij weg waren. Dus toen wij terug kwamen en die pony zagen ben ik helemaal door het lint gegaan. Toen kwam de andere pony terug en had hij zowaar nieuwe ijzers...
en al van dat soort grapjes.

Wij kwamen de gruwelijkste dingen tegen... een gezin met vader/moeder/oma en 6 kinderen en een pony van 34, die zo stram was als maar zijn kon.
Mensen hadden geen enkel verstand van paarden, en zij wisten dus ook niet dat 34 behoorlijk oud was. en ze reden elke dag van 9 uur tot een uur of 8. Maar ja zij wisten niet beter...
Toen ik de naam op de zijkant van de huifkar zag begon mijn bloed te koken, met dat bedrijf hebben wij ook wel eens wat problemen gehad.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:04

paardje2005 schreef:
Huifkarvakantie is echt heel leuk. Heb het zelf 2 keer gedaan, maar heb ook heel wat drama's langs zien komen hoor. Dan had ik de tranen in mijn ogen staan bij het zien van sommige pony's.

de 1 keer dat wij weg gingen hadden wij een kar met pony gehuurd bij een kleine camping. Kreeg ook zadel mee.Het was toen erg warm.
Wij vertrokken elke dag om 7.30 en probeerde om 12.00 op plaats van bestemming te zijn, dan stond de pony de hele dag in de wei, en ging ik 's avonds een buitenritje maken. Was een heerlijke vakantie. Goed tuig, goed voer(hadden zak krachtvoer meegekregen).

2e keer was drama. Dachten bij een goed bedrijf te huren(andere pony was overleden en hadden geen andere). Goed tuig, goede kar.
Maar de ijzers waren flinterdun, en de 1e dag is er ook een ijzer doormidden gebroken. Wij hebben opgebelt en geeist dat er nieuwe ijzers onder kwamen. Dat kon niet want de hoefsmid had vakantie. Hij bracht wel een andere pony(ik weigerde om met een pony op 3 ijzers verder te gaan). Bracht hij een oud beestje die stokkreupel was en ook op flinterdunne ijzers stond. Hij had hem gebracht toen wij weg waren. Dus toen wij terug kwamen en die pony zagen ben ik helemaal door het lint gegaan. Toen kwam de andere pony terug en had hij zowaar nieuwe ijzers...
en al van dat soort grapjes.

Wij kwamen de gruwelijkste dingen tegen... een gezin met vader/moeder/oma en 6 kinderen en een pony van 34, die zo stram was als maar zijn kon.
Mensen hadden geen enkel verstand van paarden, en zij wisten dus ook niet dat 34 behoorlijk oud was. en ze reden elke dag van 9 uur tot een uur of 8. Maar ja zij wisten niet beter...
Toen ik de naam op de zijkant van de huifkar zag begon mijn bloed te koken, met dat bedrijf hebben wij ook wel eens wat problemen gehad.

wat erg!!!

waar had je die aanspanning gehuurd dan?

ik heb zelf ook op een huifkarverhuurbedrijf gewerkt,maar daar ging het allemaal heel erg correct qua tuigage en ijzers.

uiteraard waren het fjordenpaarden die in topconditie waren.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:09

De 1e keer was bij een campingkje in meppen. Die bestaat inmiddels niet meer.
De 2e keer was in orvelte(midden in het dorp). Wij hoorde later van mensen dat deze meneer ermee ging stoppen, maar of dit waar is weet ik niet meer.
Dit is al wel heel wat jaren geleden.

Het huifkarbedrijf waar mijn bloed van gaat koken en ik heel wat horrorverhalen over kan vertellen is RIJMAARAN is schoonoord!!! Huur daat alsjeblieft nooit maar dan ook nooit een pony..

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:12

rijmaaran moet ik ook niet aan denken!!!

verschrikkelijk hoe die pony's er daar aan toe zijn!
ze staan ook echt de hele dag vastgenoopt met tuig op te wachten op een volgend ritje.

heel onpaardvriendelijk Boos!

ik heb zelf bij "op de keien" gewerkt in Echten.

heeft iemand daar wel eens een huifkar of pony of tram gehuurd?

het bedrijf bestaat inmiddels niet meer trouwens

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:17

sabine1985 schreef:
rijmaaran moet ik ook niet aan denken!!!

verschrikkelijk hoe die pony's er daar aan toe zijn!
ze staan ook echt de hele dag vastgenoopt met tuig op te wachten op een volgend ritje.

heel onpaardvriendelijk Boos!

ik heb zelf bij "op de keien" gewerkt in Echten.

heeft iemand daar wel eens een huifkar of pony of tram gehuurd?

het bedrijf bestaat inmiddels niet meer trouwens

ongetwijfeld.... wij gingen altijd op vakantie in drenthe. en elke vakantie werd minstens 2 keer een huifkar gehuurd(anders was ik niet te genieten) en dan altijd op verschillende plekken.

Vorig jaar liepen we langs rijmaaran(waren op hunnebeddentocht, niet dat we ze allemaal nog niet gezien hadden maar nu alles in een weekend)om bij de papeloze kerk te komen. En daar stonden alle pony's met kar erachter al klaar te wachten op mensen die niet komen gingen want het was klote weer. En mijn bloed ging meteen weer koken. Mijn moeder en zus moesten mij in bedwang houden om niet al die zielige pony los te gaan snijden en ze vrij te laten (god wat ben ik soms nog een penny)

Altijd als ik mensen hoor die een huifkar willen huren in drenthe roep ik meteen NIET RIJMAARAN in schoonoord. Heeft ze al heel wat klandizie gekost.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:18

offtopic: voor het eerst dat boktcensuur een keer klopt. Het stonk er inderdaad naar vieze natte modder hihi

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:23

ik kan daar ook niet tegen hoor.
mij moet je daar dus ook niet los laten lopen want ik maak ze dus wel los.

ik heb een keer een discussie gehad met die oude man van rijmaaran.(weet zo z'n naam niet meer)

hij vond dat wij de paarden maar als barbies vertroetelden.
ze stonden dus tussen de ritten door lekker in het weiland.

na elke rit( en elk paard liep maximaal 2 ritten per dag) spoelde ik de paardjes lekker af.
dit was volgens meneer onnodig weggegooid geld(waterkosten).

oh ik krijg ineens zin om naar rijmaaran te gaan! Vork

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:35

Die verhuur huifkarren zijn echt een drama in Drenthe.
Maakt imo niet uit van welk bedrijf.
Alleen al het feit dat zo maar iedereen een kar en paard mee krijgt vind ik totaal onverantwoord (al zijn het meestal wel erg slome dieren voor de wagens)
Het is in het verkeer ook echt niet lollig, zo'n sjokkende fjord zorgt ervoor dat we zomers ineens filevorming in Drenthe hebben No Cheer
Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat het echt leuk is, de hele dag in een sjoktempo door de provincie....maar ieder zijn ding Knipoog

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:39

Heeft er iemand dan nog een goede tip voor een verhuurbedrijf dat wel goed voor zijn paarden zorgt, goed tuig gebruikt en zo?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:40

de Drift in Dwingeloo is ook heel goed.

ze zorgen goed voor hun paardjes en de paardjes lopen daar ook niet verschrikkelijk veel

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:43

wij gaan dit jaar naar denemarken om te kijken of we een huifkar kunnen huren... ouders ideetje, maar ziet het er niet goed uit dan zijn e ook zo weer weg.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:13

Een goed bedrijf is 't Hoefijzer in Zwiggelte.
Zorgen prima voor hun dieren, zijn bereikbaar als er iets zou gebeuren, zorgen voor vervanging van een pony als die een probleem krijgt tijdens jou vakantie, je krijgt voer, water e.d. mee, een uitgebreide instructie en zelf ook alles doen (van poetsen tot en met optuigen en aftuigen en voor de wagen zetten e.d., zonder dat ga je niet op pad!
Goede kaarten mee!
Ik wens je veel plezier op jou rit en hopelijk valt het bedrijf mee.
Ik weet wel dat er eentje zit in W'bork die je niet wilt hebben, maar of het die is, dat weet ik niet.
Ik weet geen naam, maar wel de plaats nl..

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:28

Evelli schreef:
Heeft er iemand dan nog een goede tip voor een verhuurbedrijf dat wel goed voor zijn paarden zorgt, goed tuig gebruikt en zo?

rijn de vries in orvelte
dat is heen hele goeie.
de huifkarren kun je helemaal afsluiten (er zit gewoon een deur in)
paarden zijn in goede conditie en de mensen zijn vriendelijk.
je krijgt goede instrucktie en tuig en alles zijn ook in goede conditie.
als je telefoon nummer wil hebben pb je maar. groetjes marjolein

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:34

ik heb wel een tip waar je niet heen moet gaan maar dat ga ik hier niet openbaar maken (prive redenen). Als je het wil weten, pb maar even.

Tanja

Re: Huifkartocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:57

AR-->BRT

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:00

de Bosrand in Spier is trouwens een regelrechte afrader.

de paardjes daar lopen het hele seizoen op 1 paar ijzers en het tuig zit met plakband aan elkaar!!!!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:36

Het bedrijf uit mijn reaktie was trouwens ook Rijmaaran (ik noem het altijd Klootmaaran)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:37

Napie schreef:
Het bedrijf uit mijn reaktie was trouwens ook Rijmaaran (ik noem het altijd Klootmaaran)

of rijmaar door Clown
die gasten spooren echt niet .