Gezakt voor ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gezakt voor ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:38

Wie zijn hier wel eens gezakt voor het ruiterbewijs en waarom?
Ik doe morgen (theorie- en praktijk)examen dus ben benieuwd wat de belangrijke punten zijn.

Charr_x

Re: Gezakt voor ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:41

Toen ik mijn ruiterbewijs deed was er 1 mevrouw gezakt omdat ze vonden dat ze haar paard niet goed onder controle had (zag er ook allemaal wel slordig uit)
Voor je theorie: gewoon goed leren dan haal je dat wel, is niet zo moeilijk
Voor de praktijk: gewoon rustig rijden, niet zenuwachtig, hou de theorie in je achterhoofd en doe alles netjes zoals het hoort.

Succes morgen!

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:42

Ik ben zelf niet gezakt. Maar er zijn wel een paar andere ruiters gezakt met het examen.. Commentaar was dat ze te afwachtend reden. Maar als je gewoon normaal en met inzicht rijdt ga je het zeker halen! Knipoog Heel veel succes.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:53

van mijn ploeg waren er al 3 gezakt voor ze de weg op mochten..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:43

Daantje99; Ik denk niet echt dat jou opmerking relevant is voor dit topic!

@ TS; Een vriendin van mij is gezakt voor haar ruiterbewijs. Paard wou niet lopen waar het moest lopen. ( En ging dus schuin lopen.) Met als commentaar dat ze haar paard niet onder controle had, tsja..

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:44

Ik ben zelf niet gezakt wel was er een meisje van ca. 9 jaar die gezakt was. Zij viel steeds van het paard af met het springen en was te onzeker. Gewoon je ding doen en niet anders gaan rijden dan normaal niet afwachten. En genoeg afstand houden op de andere ruiters. Niet afsnijden en geen andere rare dingen doen die je nooit doe Haha! Dan komt het echt wel goed. Ohwja theorie gewoon goed leren en lezen.

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:14

Toen ik mijn ruiterbewijs heb gehaald, was iedereen geslaagd voor het praktijk gedeelte. Als je een beetje redelijk kunt rijden, mag dat ook geen probleem zijn, waren echt geen lastige oefeningen bij ons!

Voor het theorie gedeelte wa sbij ons meer als de helft gezakt. Zelf snap ik niet zo goed waarom. Zat bij mij zelfs een vraag bij: 'Waar dient een goedgekeurde cap voor?'
a) als bescherming tegen de zon
b) zo dat je hoofd beschermt wordt tijdens een val
c) zodat het rij-outfit compleet is.

Sorry, maar dat kan zelfs iemand die nog nooit iets met paarden te maken heeft gehad weten.
Maar je moet wel goed leren, zaten ook wel wat minder makkelijke vragen bij. Ik had 1foutje toen.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:24

daantje99 schreef:
roxiie; wat bedoel je hiermee, beetje bijdehand, als je toch geen normaal antwoord kan geven.

Wat Roxxie bedoelt is dat je ontopic moet blijven wil je berichtje niet door de moderator verwijdert worden. Probeer anders de zoekoptie eens.. De bedoeling van het ruiterbewijs is nl ruiters bewust te maken dat je weet wat je doet als je met je paard de weg op gaat. Ook is het in een aantal natuurgebieden in nederland verplicht en zit er een verzekering aan vast.
Hopelijk is hiermee je vraag beantwoord.

Bij mij in de groep waren er ook een aantal gezakt. Je moet het nu eenmaal niet helemaal onderschatten, het praktijk gedeelte. En logisch ook anders kan heel rijdend nederland zo slagen. Je moet je wel bewijzen dat je het kan en nuchter kan handelen in bepaalde situaties, dat willen ze graag zien.

marrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:29

Bij mij in de groep waren er een paar gezakt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:50

In mijn groep was een man die het zadel verkeerd om op het paard heeft gelegd, op is gestegen, en pas nadat het hem verteld werd zag dat het zadel verkeerd lag... Die man is wel geslaagd.

Een meisje wat voorzichtig, maar netjes reed is gezakt.

Tja, als het aan mij had gelegen was het andersom geweest.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 00:54

Hebben jullie misschien adressen waar je je examen kan doen? En dan bedoel ik niet het Reelaer! Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 02:25

Bij ons in het groepje was ook iemand gezakt. Paard wou niet stilstaan tijdens opstijgen en het zag er te slordig uit.

Ik vond het allemaal nog wel meevallen. Ik baalde er wel van dat ik commentaar kreeg op m´n kleding, daar had ik verder niet eens bij stilgestaan, want wat heeft dat nou in vredesnaam met goed paardrijden te maken ... tenminste als je outfit verder gewoon veilig is. Ik had chaps aan ipv rijlaarzen, ik HEB niet eens rijlaarzen en ga ze echt niet speciaal voor zo´n papiertje halen hoor. Daar heeft ie een hele tijd over doorgezaagd. En ik maar denken `Nou, boeien hoor ...`.

Toen hij voor de zoveelste keer in herhaling viel heb ik maar gevraagd of ik nou door mocht ja of nee, dat ik er een beetje moe van werd en dat het volgens mij niets met de veiligheid en rijvaardigheid te maken had, aangezien het gewoon een normale outfit was inclusief cap. Toen mocht ik na veel morren en vijven en zessen toch door naar het volgende onderdeeltje.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:20

Haarbal schreef:
Hebben jullie misschien adressen waar je je examen kan doen? En dan bedoel ik niet het Reelaer! Knipoog

Waarom niet als ik vragen mag? Het is in je buurt en ze doen het daar volgens mij niet slecht?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:29

Ik ben ook een keer gezakt, echt al jaren geleden, een jaar of 7. Ik deed examen op een manege 100 km van hier (waarom weet ik niet meer) en was er dus nog nooit geweest. Kom ik daar, hadden ze geen paard voor me, maar ik mocht wel op Easy. Sta ik in de stal bij dat paard, komt er iemand naar me toe: 'Moet jij examen doen? Buiten? Op Easy? Nou, succes!' Ik dacht nog 'ach' maar zo gauw als ik buiten kwam flipte dat beest compleet. Ik heb hem rustig gekregen en toen ben ik uiteindelijk alsnog gevallen, want Easy kwam met 4 benen tegelijk van de grond en niet 1x maar bijna continu.
Ik heb een kop thee gedronken en in de volgende groep meegedaan op een Fries. Hoor ik langs de kant: 'Moet ze nou op die? Ze willen zeker niet dat ze slaagt.' Dat ging best, hij heeft zelfs gesprongen - dat scheen erg uitzonderlijk te zijn, maar weet ik veel. Uiteindelijk maakte hij een rare beweging en ik, nog stijf van de vorige valpartij, lag er weer naast.
Tja, je voelt hem al... ik hoefde niet meer op te stappen. 'We vallen allemaal weleens, maar je zat niet meer zeker genoeg op je paard,' was het commentaar. Zekerheid? Had het niks mee te maken. Ik had overal pijn, want ik was van Easy behoorlijk hard afgevallen. Dat zag je de volgende dag ook wel aan de bloeduitstorting op mijn rug en aan de deuk in mijn cap, moet ik zeggen...
Ik heb hierover later bezwaar ingediend en gelijk gekregen. Ik mocht een gratis herexamen doen, maar tegen die tijd was ik zwanger en is het er nooit meer van gekomen.
Theorie was trouwens inderdaad een eitje!

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:59

HannahFrouk schreef:
Bij ons in het groepje was ook iemand gezakt. Paard wou niet stilstaan tijdens opstijgen en het zag er te slordig uit.

Ik vond het allemaal nog wel meevallen. Ik baalde er wel van dat ik commentaar kreeg op m´n kleding, daar had ik verder niet eens bij stilgestaan, want wat heeft dat nou in vredesnaam met goed paardrijden te maken ... tenminste als je outfit verder gewoon veilig is. Ik had chaps aan ipv rijlaarzen, ik HEB niet eens rijlaarzen en ga ze echt niet speciaal voor zo´n papiertje halen hoor. Daar heeft ie een hele tijd over doorgezaagd. En ik maar denken `Nou, boeien hoor ...`.

Toen hij voor de zoveelste keer in herhaling viel heb ik maar gevraagd of ik nou door mocht ja of nee, dat ik er een beetje moe van werd en dat het volgens mij niets met de veiligheid en rijvaardigheid te maken had, aangezien het gewoon een normale outfit was inclusief cap. Toen mocht ik na veel morren en vijven en zessen toch door naar het volgende onderdeeltje.

raar hoor. Mijn pony bleef ook niet stilstaan tijdens het opstijgen maar dat was geen probleem.
Ik liet zien dat ik hem wel onder controle kon houden en veilig kon opstappen.
Verder had ik ook gewoon jodphurs aan met gaithers erover heen. Heb er helemaal geen opmerking over gehad hoor?

haarbal, je moet eens op de site kijken voor het ruiterbewijs. Daar staan ook alle plaatsen bij vermeld waar binnenkort examens worden afgenomen.

lis1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:39

ik wil volgend jaar mn ruiterbewijs halen maar waar kan dat?