over het pont met paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

over het pont met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 20:33

ik ben bezig met het verkeersmaken van mijn pony.
en ik wil m dus ook gaan leren om over het pont te gaan. (hij is al viaduct, brug, trein, tractor, graafmachine enz mak)
heeft iemand hier al ervaring mee?
mijn paard is een super koel hoofd, maar er zijn natuurlijk wel risco's want als je op zo'n pont zit kom je er niet zo snel vanaf.. en je weet nooit 100% hoe hij gaat reageren.
graag reacties van mensen met ervaring Lachen

Esmeralda

Re: over het pont met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:37

oei das al heel lang geleden dat ik dat gedaan heb. teminste ik ging mee met een vriendin en die deed echt alles met d,r paard. Ze deed hem wel wollen sokken om, voor het glijden op het ijzer en voor de trillingen. Zij zetten hem met zijn hoofd de richting op waar we heen gingen en in het midden tegen de stuurhut aan. Ik weet niet of dit ook bij jou kan. Misschien als het niet druk is, kan je vragen of je met je pony erop en eraf mag. En dan een stap verder de motor laten draaien. Misschien met een doos bonbon en een meewerkende kapitein zal het lukken

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:20

Het is wel verstandig om het een keer rustig te proberen, zoals mijn voorganger aangeeft. Dus aan wal de motor een keer laten draaien, zodat je nog weg kan in geval van nood. Kan me namelijk zo voorstellen dat het geluid van die motor en het lopen van de ketting toch een bepaalde reactie bij je paard uitlokt. De bodem lijkt onder z'n voeten te verdwijnen.
Maar goed, wie niet probeert, weet niks. Toch?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:23

Ik zie het nut er niet zo van in? Moet je straks ook geregeld met die pont?

Als je een paard hebt wat koel is in het hoofd zal het best goed gaan, maar anders zou ik het niet riskeren

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:58

Nibbit schreef:
Ik zie het nut er niet zo van in? Moet je straks ook geregeld met die pont?

Als je een paard hebt wat koel is in het hoofd zal het best goed gaan, maar anders zou ik het niet riskeren

waarom niet????
waarom 30 min omrijden als je er in 5 min kan zijn.
als je paard het accepteerd is dat toch mooi meegenomen
als het niet lukt, dan mag ik aannemen dat zij het erbij laat en dan wel
een half uur gaat omrijden. ( dat omrijden ect verzin ik even zelf he)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:01

eng ....hoe groot is die pony?
ik zou het met mijn paard niet durfen,nu heb ik hier in frankrijk gelukkig geen ponden(of pondtjes...?)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 09:37

Wiesje schreef:
Het is wel verstandig om het een keer rustig te proberen, zoals mijn voorganger aangeeft. Dus aan wal de motor een keer laten draaien, zodat je nog weg kan in geval van nood. Kan me namelijk zo voorstellen dat het geluid van die motor en het lopen van de ketting toch een bepaalde reactie bij je paard uitlokt. De bodem lijkt onder z'n voeten te verdwijnen.
Maar goed, wie niet probeert, weet niks. Toch?

ja idd.. hij is wel 'motor' mak.. als pa me de bosmaaier bezig is komt hij ook kijken want dat vind hij leuk, ook voor slijptol en als we met de traktor in de wei rijden vind hij allemaal niet erg.
dus dat is t punt allemaal niet, die kerel kan best die motor aan laten alleen weet ik niet hoe hij reageert als dat ding aan het varen gaat omdat t dan heel hobbelig enz.. aanvoelt.
ik heb een hele goede band met hem en ben ook met hem opgegroeit, heb hem alles zelf aangeleerd en hij heeft vertrouwen in mij en ik sta boven aan de rang en dat scheelt wel.
maar ik ga dr een keer op als het niet druk is, dus als er geen autos op staan enzo.
en idd eerst een aantal keren dr heen gaan zodat hij de situatie kan bekijken, wennen aan het geluid van de kettingen en dan als dat goed gaat pas over t pont

@ nibbit: ik kan me voorstellen dat jij t nut dr niet van inziet, maar t is toch idd wel super makkelijk voor mij anders moet ik toch wel een heel aantal kilometers omrijden..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:13

Ja precies dan is het wat anders Knipoog
dan idd rustig laten wennen en als ie verder mak is zal dat toch wel goed moeten komen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:17

Ik zit er ook aan te denken. Bij ons wordt de komende 2 jaar aan een brug gebouwd waardoor ik niet meer naar de manege kan, die heel dichtbij is, en waar ze dus een bak hebben. Nu moet ik altijd per trailer, heel stuk om....

Ik denk dat het wel moet kunnen. Vroeger gingen de paarden ook allemaal op de boerenplat, dus waarom dit niet?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:54

onthou wel dat niet iedere kapitein een paard mee neemt he, naar de overkant!!!!! Wij hebben er toen ook weleens gestaan, dat die man echt niet deed. Hij vond het veelste gevaarlijk, dus tja, dan sta je daar. Terwijl de andere er zich niet druk om maakt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:11

Er zijn niet veel pontbazen die een paard op de pont meenemen. De meesten zullen zeggen dat je dan een trailer moet regelen om het paard in te vervoeren over de pont. Als ik jou was zou ik dus eerst maar eens met de pontbaas gaan praten of je op een rustig tijdstip wat kunt afspreken. Bedenk dat veel pontbazen al (slechte) ervaringen hebben met paarden op de pont, dus niet verbaasd zijn als ze het weigeren. Het is voor hun ook een groot risico om te nemen, niet alleen voor het paard, maar ook voor de andere passagiers. Automobilisten vinden het vaak niet zo fijn als er een paard op hun auto klimt Tong uitsteken
Verder maakt het verschil of de pont een ijzeren of een houten dek heeft en of je paard ijzers heeft of niet. Bij een lage waterstand heb je ook nog te maken met een vrij sterk aflopende klep en die is altijd van ijzer en dus behoorlijk glad.
Als je een pontbaas hebt die het wil doen, doe dan eerst nog wat voorbereiding met lopen over metalen platen, liefst met een constructie dat ze ook "hol" klinken.

tulp2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:15

Je moet wel geluk hebben met de pontbaas, ik was ooit met de fiets en mijn superbrave border collie, mocht mijn hond al niet mee met de pont Huilen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:24

Kennissen van mij gingen altijd met hun paarden op het pont bij Eck en Wiel. Geen probleem, niet voor de paarden en niet voor de kapitein. Die mensen waren wel al (heel) ruim volwassen en dat scheelt misschien ook. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:25

OPG --> BRT.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 13:05

Maya schreef:
OPG --> BRT.

wat betekend dat precies?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:28

Dat je topic is verplaatst van Omgang naar Buitenrijden.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:49

In plaats van wollen sokken omdoen kun je ook een rubberen mat op de grond van de pont leggen. (Hoe je die daar krijgt is dan weer een tweede Knipoog)

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:36

Nou in ieder geval succes met je pony leren op de pont te gaan en ik hoop dat je een aardige kapitein hebt.
Het lijkt me wel dat je het rustig opbouwt. Dus eerst een paar keer met de motor uit alleen rustig op de pont staan en dan daarna een x dat de motor aan is. en dat ook steeds langer opbouwen. En zorg dat er iemand mee is, is altijd handig voor als. maar zoals je zegt is hij koel in z'n hoofd dus denk dat het wel moet lukken. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:42

Ik zou het doodeng vinden de eerste keer. Als ze maf beginnen te doen als ze bang zijn heb je wel echt een heel groot probleem... Doet me denken aan die ene film, the Ring? Waar een paard ineens gek wordt en overboord springt Nagelbijten / Gniffelen Dus ik krijg dat soort beelden als ik aan oversteken met paard op pont denk Clown Mijn paard is ook cool in d'r hoofd maar zou het niet aandurven. Hopelijk gaat het goed bij jou.

JasmijntJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:41

Ga in delen, eerst kijken, stukje lopen, belonen zo moet je dat een beetje opbouwen.
Ik heb ook met mijn paard gehad, was vreselijk bang voor de thoolse burg kreeg ik haar niet langs!
Ik stapte af, teugels over haar hoofd zo dat ik voor haar stond. paarden zijn kuddedieren en als je de baas bent over je paard dan moeten jullie dit samen kunnen. Hij ziet je als een leider en volgt je, doe dit een paar keer. Je paard gaat er als het goed is aan wennen en omdat je paard koel in het hoofd is kan ze dat waarschijnelijk later ook!

Maar wennen en elkaar vertrouwen om ergens niet van bang te zijn is echt belangrijk!

Heel veel succes Haha!

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:05

ben heel benieuwd hoe dit verder gaat Haha!
succes!!

lis1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:48

ik ben ook benieuwd

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:58

mijn vriendin deed dat regelmatig met haar draver
ze kwam vanuit Heienoord en ging met de pont naar Hekelingen en dan verder rijdend naar mij in Hellevoet
nu moet ik zeggen dat die draver[ later is hij nog van mij geweest]super cool was Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:01

Ik zou het eerst eens met de trailer doen zodat hij 'opgesloten' staat de eerste keer.

Mijn pony's maken er iig met de trailer niets van, naar een wedstrijd die ik 2x per jaar rijd ga ik altijd over een pontje, verder hebben wij geen pontjes in de buurt.

peckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:05

ik deed het vroeger ook met mijn pony, die vond het altijd erg leuk !!