verkeersmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 07:28

Er zullen vast wel meer topics over zijn, maar ik zit gewoon met een probleem.

Ik heb een 4 jarige friese ruin, echt een schatje, maar heerlijk in de pubertijd. Maakt verder niet uit hij is niet gemeen of wat dan ook, gewoon speels.
Ik heb hem al vanaf klein veulentje, toen hij nog in Friesland bij zijn moeder stond. Helaas woon ik echt aan de andere kant van NL en kon ik toen natuurlijk niet elke week erheen. Ik ben toen ik daar was wel een keer met hem en zijn moeder buiten wezen wandelen, omdat ik zoiets had, kan ik alvast beginnen met verkeersmak maken.
Helaas ging het niet helemaal goed, de heenweg trouwens wel, maar toen we terug gingen, kwam er ineens een groep oldtimers en motoren langs, dat was natuurlijk een lawaai van jewelste en hij is toen best overstuur geraakt en omgevallen, omdat hij om wilde draaien en rennen en alles tegelijk.
Geen leuke ervaring dus.

Daarna is hij naar de opfok gegaan, waar ik niet echt mogelijkheid had om naar buiten te gaan, want er was daar alleen een smalle dijk, met een bermpje van 30 cm aan beide kanten, de ene kant grensde aan een hele brede sloot en de andere kant liep steil naar beneden.

Toen ging hij bij ons in de buurt in de polder staan, dus wilde ik weer beginnen met verkeersmak maken.
Weer ging de heenweg goed (we kwamen niks tegen), ik ben toen met een hele makke pony gegaan.
Jammer genoeg ging het op de terugweg weer fout en was hij weer zo over de zeik dat hij weer is utigegleden en gevallen.
Ik ben elke keer heel rustig gebleven en probeerde gewoon relaxed door te lopen, maar dat had geen effect op hem.

Nu sta ik ergens op een superpensionstal, alleen het enige nadeel, als je het erf afgaat loop je gelijk op een hele drukke dijk. Ik ben hier ook een paar keer naar boven gelopen vorig jaar, samen met zijn beste vriendin, maar elke keer kreeg hij het voor elkaar om om te draaien en dan nam hij een sprint en rende snel terug naar zijn stal.

Inmiddels is hij 4 en ik durf het eigenlijk niet meer aan om hier de dijk op te gaan, er rijden bussen, trekkers en alles langs, hier hebben we ook niet echt veel berm om in te lopen, dus ik zit echt met een probleem.
Hoe ga ik dit doen, ga ik toch zelf aankloten, of breng ik hem naar iemand die dit professioneel doet?
Wat zouden jullie doen, zijn ervaringen tot nu toe zijn natuurlijk niet leuk, want elke keer valt hij.

Gisteren reed ik ook met een electrisch karretje in de wei om de mest eraf te halen, en ja hoor hij schrikt, wil omdraaien en wegrennen en meneer gleed weer op zijn zij.
Nou heb ik dus echt zoiets van ik durf het niet aan om zo met hem de dijk op te lopen, ik ben erg bang dat hij zo overstuur wordt dat hij voor een bus springt of wat dan ook.

Wat zouden jullie doen?
De band tussen mij en hem is echt heel goed, maar hier kan ik hem denk ik ook niet mee helpen, omdat ik veel te bang ben dat er weer iets fout gaat.

Sorry voor het lange verhaal, hopelijk krijg ik wat tips waar ik wat mee kan, want ik weet het even niet meer.
Thnx

superwoman

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:32

Ik zou het verkeersmak maken alleen proberen aan een rustige weg of liever nog het bos is ofzo (met de trailer heen)en anders weer uitstellen.
Ik vind het niet gek dat hij niet meer wil, tis allemaal wel knullig gegaan,(na een slechte ervaring niet doorzetten) misschien kun je beter hulp zoeken van een ervaren persoon.

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:36

Ik zou ook weer opnieuw beginnen en heel rustig aan doen.
Er is vast iemand bij jouw op stal dat iemand een auto heeft die hij dicht bij de bak wil neer zetten. Laat hem daar eens rustig inlopen en dan de auto naast de bak en starten als die daar rustig op reageert kun je een keer proberen hem daarbij te longeren tot hij daar weer aangewend is zo ga je stapje voor stapje verder. Wat ook goed hielp was die van mij zijn brok geven bij een auto in de buurt eerst auto uit daarna aan. (Nu doet die van mij al heel wat voor zijn eten)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:39

Bedankt alvast voor de reacties, ik heb zelf ook een auto dus dat met die auto kan ik wel proberen. Ik neem hem wel als ik over het erf loop met hem, naar auto's die geparkeerd staan. Dat vind hij dan weer niet eng, daar snuffelt hij gewoon aan, maar ja die staan niet aan.

Superwoman, tis niet dat ik geen ervaring heb, ik heb al vaker onervaren paarden of pony's mee de weg op genomen, maar ik denk dat het gewoon komt omdat dit paardje echt mijn alles is dat ik gewoon echt bang ben dat er een keer echt wat fout gaat.
Ik weet dat het niet zo slim is geweest om niet gewoon weer de weg op te gaan nadat hij gevallen was, maar toen als veulen ging dat ook niet echt, want het was echt ver weg. En toen hij dichterbij stond, tja dat is gewoon dom, want dat had ik wel moeten doen.
Maar goed dat heb ik niet gedaan en daar baal ik nu van.

Het is ook wel typisch, laatst waren we op een clinic ergens bij een andere stal, en toen reden er regelmatig auto's langs hem toen we stonden te wachten, maar daar keek hij niet eens naar. Hij was volgens mij veels te erg bezig met de omgeving.
Maar als er dan een auto langs rijdt als hij gewoon op zijn eigen erf is, dan is het ineens wel heeeel erg eng.

Onze bak ligt onder aan de dijk, waar dus op een aantal meters afstand ook al die auto's en trekkers en bussen langs rijden. Dan vind hij het niet eng. Maar zodra het dichterbij komt, weer wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:45

rockwitch schreef:
Superwoman, tis niet dat ik geen ervaring heb, ik heb al vaker onervaren paarden of pony's mee de weg op genomen, maar ik denk dat het gewoon komt omdat dit paardje echt mijn alles is dat ik gewoon echt bang ben dat er een keer echt wat fout gaat.
Ik weet dat het niet zo slim is geweest om niet gewoon weer de weg op te gaan nadat hij gevallen was, maar toen als veulen ging dat ook niet echt, want het was echt ver weg. En toen hij dichterbij stond, tja dat is gewoon dom, want dat had ik wel moeten doen.
Maar goed dat heb ik niet gedaan en daar baal ik nu van.

Ik ben er van overtuigd dat je wel hulp kan gebruiken Rolleyes
Lijkt me vrij logisch dat je het eerst relatief makkelijk gaat maken voor hem.
Gelijk kennismaken met een drukke weg en zeker na de eerdere ervaringen is niet zo slim.
Kun je zelf geen kleine stapjes bedenken om langzaam te wennen? Jij kent je paard en ik neem aan dat je dan ook wel iedeeen heb hoe er weer mee te beginnen. Je maakt toch een plan van aanpak en als dat niet lukt, ga je het plan aanpassen. Wat heb je zelf bedacht?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 06:24

Ja ik vind zelf ook dat ik hulp kan gebruiken, maar t probleem is dat ik zelf geen trailer ofzo heb om met hem naar een rustiger gebied te gaan.
We hadden eerst het idee om met een hele groep paarden (ze zijn verder bij ons op stal allemaal heel erg verkeersmak) en hem ertussen een stuk de dijk op te gaan, op een zondagochtend, maar ja vind maar genoeg mensen bereid om dat te doen.

Ik heb er zelfs over gedacht om hem ergens heen te brengen waar ze het voor je doen, maar ik ben dan toch altijd wel bang dat ze het op een manier doen waar ik niet helemaal achter sta, maar dat weet ik niet, want ik heb daar nog geen ervaringen mee, en ik weet ook zo gauw niks hier in de buurt.
Ik wil dan natuurlijk wel elke dag even naar hem toe.
Dus mocht iemand daar ervaringen mee hebben, hoor ik dat ook graag.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:03

rockwitch schreef:
Er zullen vast wel meer topics over zijn, maar ik zit gewoon met een probleem.

Ik heb een 4 jarige friese ruin, echt een schatje, maar heerlijk in de pubertijd. Maakt verder niet uit hij is niet gemeen of wat dan ook, gewoon speels.
Ik heb hem al vanaf klein veulentje, toen hij nog in Friesland bij zijn moeder stond. Helaas woon ik echt aan de andere kant van NL en kon ik toen natuurlijk niet elke week erheen. Ik ben toen ik daar was wel een keer met hem en zijn moeder buiten wezen wandelen, omdat ik zoiets had, kan ik alvast beginnen met verkeersmak maken.
Helaas ging het niet helemaal goed, de heenweg trouwens wel, maar toen we terug gingen, kwam er ineens een groep oldtimers en motoren langs, dat was natuurlijk een lawaai van jewelste en hij is toen best overstuur geraakt en omgevallen, omdat hij om wilde draaien en rennen en alles tegelijk.
Geen leuke ervaring dus.

Daarna is hij naar de opfok gegaan, waar ik niet echt mogelijkheid had om naar buiten te gaan, want er was daar alleen een smalle dijk, met een bermpje van 30 cm aan beide kanten, de ene kant grensde aan een hele brede sloot en de andere kant liep steil naar beneden.

Toen ging hij bij ons in de buurt in de polder staan, dus wilde ik weer beginnen met verkeersmak maken.
Weer ging de heenweg goed (we kwamen niks tegen), ik ben toen met een hele makke pony gegaan.
Jammer genoeg ging het op de terugweg weer fout en was hij weer zo over de zeik dat hij weer is utigegleden en gevallen.
Ik ben elke keer heel rustig gebleven en probeerde gewoon relaxed door te lopen, maar dat had geen effect op hem.

Nu sta ik ergens op een superpensionstal, alleen het enige nadeel, als je het erf afgaat loop je gelijk op een hele drukke dijk. Ik ben hier ook een paar keer naar boven gelopen vorig jaar, samen met zijn beste vriendin, maar elke keer kreeg hij het voor elkaar om om te draaien en dan nam hij een sprint en rende snel terug naar zijn stal.

Inmiddels is hij 4 en ik durf het eigenlijk niet meer aan om hier de dijk op te gaan, er rijden bussen, trekkers en alles langs, hier hebben we ook niet echt veel berm om in te lopen, dus ik zit echt met een probleem.
Hoe ga ik dit doen, ga ik toch zelf aankloten, of breng ik hem naar iemand die dit professioneel doet?
Wat zouden jullie doen, zijn ervaringen tot nu toe zijn natuurlijk niet leuk, want elke keer valt hij.

Gisteren reed ik ook met een electrisch karretje in de wei om de mest eraf te halen, en ja hoor hij schrikt, wil omdraaien en wegrennen en meneer gleed weer op zijn zij.
Nou heb ik dus echt zoiets van ik durf het niet aan om zo met hem de dijk op te lopen, ik ben erg bang dat hij zo overstuur wordt dat hij voor een bus springt of wat dan ook.

Wat zouden jullie doen?
De band tussen mij en hem is echt heel goed, maar hier kan ik hem denk ik ook niet mee helpen, omdat ik veel te bang ben dat er weer iets fout gaat.

Sorry voor het lange verhaal, hopelijk krijg ik wat tips waar ik wat mee kan, want ik weet het even niet meer.
Thnx

Ha Lieke, Ik weet maar al te goed hoe jou paard weer omdraaide en terug rende was er natuurlijk zelf bij Haha!

Orli is een beetje een gevalletje apart daarmee, ik denk dat je hem beter niet kan wegbrengen naar een professional, maar eentje zoeken die naar jou toe komt, omdat jij het op een gegeven moment ook met hem moet doen, Als hij het ergens anders leert, op een andere plek, met andere mensen zal het vast goed gaan.. tot je hem weer terug krijgt en je het zelf moet gaan doen.. daar was die andere fries op stal toen bewijs van weet je nog..
Je kan beter iemand zoeken die MET jou EN hem gaat werken, want jij was tenslotte degene die er bij was toen hij steeds viel.. (daar bedoel ik niet mee dat hij bang voor jou is ofzo hoor..) Maar misschien kan hij wel ook nog erbij bang blijven dat als jij er bij ben hij weer valt. En dat moet je natuurlijk niet hebben als je dalijk al je centjes aan pension bij een prof. heb uitgegeven en je thuis nog niets met hem kan..

Jammer dat ik daar niet meer op stal mag komen, dan hadde we het samen kunne doen, sharonne was in het begin ook zoals orlando en die heb ik er ook doorheen gekregen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:32

rockwitch schreef:
Ja ik vind zelf ook dat ik hulp kan gebruiken, maar t probleem is dat ik zelf geen trailer ofzo heb om met hem naar een rustiger gebied te gaan.
We hadden eerst het idee om met een hele groep paarden (ze zijn verder bij ons op stal allemaal heel erg verkeersmak) en hem ertussen een stuk de dijk op te gaan, op een zondagochtend, maar ja vind maar genoeg mensen bereid om dat te doen.

Ik heb er zelfs over gedacht om hem ergens heen te brengen waar ze het voor je doen, maar ik ben dan toch altijd wel bang dat ze het op een manier doen waar ik niet helemaal achter sta, maar dat weet ik niet, want ik heb daar nog geen ervaringen mee, en ik weet ook zo gauw niks hier in de buurt.

Dus
- de weg aan de stal = te druk om mee te beginnen
- je paard wegbrengen wil je liever niet.
- trailer heb je niet.

Dan kun je dus weer wachten totdat je wel weer ergens staat waar een rustige weg is.
Of je kunt een trailer huren...
Of je kunt op zoek gaan om je paard toch weg te laten brengen, maar veel tijd nemen om de juiste stal daarvoor te vinden.

Het idee om toch de dijk op te gaan ookal is dat tussen rustige paarden, lijkt mij levensgevaarlijk. Zeker omdat hij al eerder is geflipt.
Lijkt mij verstandig om na zoveel verkeerd afgelopen pogingen eens rustig, stap voor stap het paard aan verkeer te laten wennen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:39

superwoman schreef:
rockwitch schreef:

Dus
- trailer heb je niet.

Dan kun je dus weer wachten totdat je wel weer ergens staat waar een rustige weg is.
Of je kunt een trailer huren...
Of je kunt op zoek gaan om je paard toch weg te laten brengen, maar veel tijd nemen om de juiste stal daarvoor te vinden.

Het idee om toch de dijk op te gaan ookal is dat tussen rustige paarden, lijkt mij levensgevaarlijk. Zeker omdat hij al eerder is geflipt.
Lijkt mij verstandig om na zoveel verkeerd afgelopen pogingen eens rustig, stap voor stap het paard aan verkeer te laten wennen.

Ik zie dat zij nergens heeft gezegt dat ze hem niet weg WILT brengen, maar daar nog aan twijfelt, en dat wil niet zegge dat ze het niet doet, of dat ze het wel doet.

Ik ken dit paard en ik ken dit meisje, ze maakt zelf wel de juiste keuze die voor haar en haar paard het beste is, En ik , als iemand die haar kent, geeft het advies iemand te zoeken die aan huis komt oftewel OOK een Professional, ja want die heb je ook, die aan huis komen, Zodat je dier toch in zijn vertrouwde omgeving kan blijven, en bij zijn eigen vertrouwde baasje, agezien dit paard erg gesteld is op zijn baasje.

Over het algemeen is dit paard bang ook voor de situatie, en moet hij ook leren MET haar over de weg te kunnen lopen, dan kan je hem wel weg gaan brengen en het door andere laten doen waar je niet bij bent, maar je hebt er niets aan als hij thuis komt en het bij haar blijft doen omdat hij samen met haar nare ervaringen heb gehad, dit is iets waar ze samen aan moeten werken ook met behulp van een professional.
Dit si mijn mening.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:11

Volgens mij val je in herhaling met je mening Rolleyes

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:43

superwoman schreef:
Volgens mij val je in herhaling met je mening Rolleyes

Tsja als je verder niets nuttigs er over te zeggen heb kan je beter niets zegge, zo voorkom je een hoop zinloze discussies en posts Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 11:45

Ik zit er over na te denken of ik hem wegbreng, want op zich lijkt dit me helemaal niet zo slecht. Dan zouden zij in ieder geval de ergste angst eruit kunnen krijgen en als het dan al beter gaat kan ik thuis verder.
Maar ik weet het gewoon nog niet, ik denk er over na.
Ik ben erg blij met alle tips, maar vind het niet zo leuk als er een heel discussie gestart wordt, daar gaat het niet om, en het maakt ook niet uit wie er gelijk heeft.
Ik wil alleen maar adviezen en gelukkig krijg ik die ook.

Dus
- trailer heb je niet.

Om nog even hierop te reageren. Ik zit er dus over na te denken om hem weg te brengen, dit is in mijn ogen altijd een optie geweest, maar ik wist gewoon niet hoe ze dan te werk gaan.
Je hoort nou eenmaal verhalen van mensen waarbij het gewoon niet al te vriendelijk gebeurt. En mijn paard heeft echt geen klappen of hele harde hand nodig, want er zit totaal geen kwaad in.

Verder is idd de weg bij ons, voor hem te druk.
En een trailer kan ik wel regelen, er zijn 2 mensen bij ons die een trailer hebben, maar die kan ik moeilijk elke week vragen of ze me ergens heen willen brengen.
Ik kan dus als ik hem naar een prof zou willen brengen echt wel wat regelen voor een trailer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:15

rockwitch schreef:
Om nog even hierop te reageren. Ik zit er dus over na te denken om hem weg te brengen, dit is in mijn ogen altijd een optie geweest, maar ik wist gewoon niet hoe ze dan te werk gaan.
Je hoort nou eenmaal verhalen van mensen waarbij het gewoon niet al te vriendelijk gebeurt. En mijn paard heeft echt geen klappen of hele harde hand nodig, want er zit totaal geen kwaad in.

Dan moet je dus goed gaan zoeken naar verschillende stallen die dat doen. Dan kun je langs gaan of zelfs meerdere keren langs gaan om te kijken. Het is niet iets wat gelijk gestart moet worden, dus tijd zat om info te verzamelen. Juist verkeersmak maken, moet volgens mij op vertrouwen, dus als ze dat niet vriendelijk doen, krijgen ze imo vaker een negatief resultaat dan een positief.
Als je geen stal naar je zin vind, kun je een andere "weg in slaan"...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 15:03

ja precies ik wil me als ik dat zou doen ook eerst even goed orienteren enzo, ik heb al een bericht van iemand die dit doet, en dat ziet er op zich goed uit, maar ik ga er nog even over nadenken.
Wel bedankt voor je reacties

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:39

even een andere tip, probeer een (grote) wei te vinden met allemaal verkeersmakke paarden langs een drukke weg en laat hem daar tussen lopen, dan ziet hij al een hoop verkeer en leert van de andere paarden dat die enge dingen de wei niet inkomen en helemaal niet zo eng zijn als hij denkt. Knipoog
Is er op jullie stal geen wei naast die drukke weg?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 06:44

Hij stond vorig jaar redelijk dicht bij de weg, met het vorige paardje van PiinkyBubble, dan reageert hij nergens op, ook in de bak kijkt hij niet op of om van de dingen op de weg.
Er reed laatst ook een auto langs waarbij die uitlaat knalde, ik schrok er meer van als hij haha, hij deed helemaal niks.
Zo lang het een beetje ver weg is is er niks aan de hand, maar we hebben geen weiland wat nog dichter langs de weg is eigenlijk.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:08

rockwitch schreef:

Dit lijkt me in jouw geval een verstandige keuze Lachen .
Volgens mij kan je op [VNA] Van nature vast wel raad krijgen van mensen die goede ervaringen met bepaalde trainers hebben.
Neem er iig de tijd voor om de jouw aanbevolen mensen eens te gaan bekijken als zij met paarden bezig zijn. Je krijgt dan al gauw de indruk of zijn/haar methode van werken en omgang met het paard, jou aanspreekt. Is dit het geval, is het ook niet zo erg als je er niet iedere dag naar toe kunt omdat het bijv. wat verder weg is.
Het is vaak ook mogelijk om iemand bij jou op stal te laten komen die met het paard werkt, alleen heb je dan kans dat diegene niet iedere dag voor een half uurtje kan komen. Dat is dan weer jammer, want in het begin is continuiteit van trainen wel belangrijk.
Nogmaals, neem er de tijd voor en beslis dan. Of hij nu een paar maanden eerder of later verkeersmak is, maakt ook niet uit áls hij het maar op een manier wordt die voor jou goed voelt Lachen !

Succes ermee Lachen !

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:25

Hey Sterre, dat was ik zowiezo van plan, ik wil echt er 100% achter staan als ik hem ergens heen breng. Je hoort zo vaak dat de gene waar je dan van denkt dat die je paard gaat trainen, er allemaal van die 13 jarigen op laat enzo. En zelf er eigenlijk niks mee doet.
Dat wil ik echt absoluut niet, ik wil wel met een goed gevoel mijn paard ergens achter laten.
Het liefst natuurlijk niet te ver weg, want wil toch wel graag regelmatig kijken.
Zeker omdat hij nogal aan me kan hangen, dus als hij me dan te lang niet ziet wordt hij stikvervelend.
Maar bedankt in ieder geval voor je reactie, ik zal zeker eens op dat forum kijken, wie weet zit er iets voor me bij.
Ik heb ook absoluut geen haast, hij is nou 4, nog jong genoeg om het te leren, hij hoeft niet deze zomer al op het strand te rijden ofzo, maakt me echt niet uit.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:46

rockwitch schreef:
Hey Sterre, dat was ik zowiezo van plan, ik wil echt er 100% achter staan als ik hem ergens heen breng. Je hoort zo vaak dat de gene waar je dan van denkt dat die je paard gaat trainen, er allemaal van die 13 jarigen op laat enzo. En zelf er eigenlijk niks mee doet.
Dat wil ik echt absoluut niet, ik wil wel met een goed gevoel mijn paard ergens achter laten.
Het liefst natuurlijk niet te ver weg, want wil toch wel graag regelmatig kijken.
Zeker omdat hij nogal aan me kan hangen, dus als hij me dan te lang niet ziet wordt hij stikvervelend.
Maar bedankt in ieder geval voor je reactie, ik zal zeker eens op dat forum kijken, wie weet zit er iets voor me bij.
Ik heb ook absoluut geen haast, hij is nou 4, nog jong genoeg om het te leren, hij hoeft niet deze zomer al op het strand te rijden ofzo, maakt me echt niet uit.

Als hij flink aan het werk wordt gezet (ook verkeersmak worden is flink werken voor hem Knipoog ) heeft ´ie helemaal geen tijd om je te missen en dus vervelend te worden Clown !(Nee hoor, is grapje Tong uitsteken !)
Maar je hebt groot gelijk dat je de tijd neemt om een passend iemand te zoeken.
Ik heb zelf een ruin die, nadat hij 7 jaar geleden in de trailer is gevallen, zich bijna niet meer op de trailer laat zetten. Ook ik heb gekeken of ik iemand vond die mij kon helpen, maar zelfs een trainer waar ik een zeer hoge pet van op heb, had voor hem niet het juiste handje Scheve mond .
Een aantal weken terug zag ik iemand op een andere stal met een paard bezig, wat hij had gekocht op het moment dat het nog een probleem-paard was. Intussen werkt hij vrij met het paard en is het ook weer rijdbaar OK dan! . Zijn manier van werken en omgang met het paard was zó prettig, dat ik hem mijn probleem heb voorgelegd en hem gevraagd heb of hij ons zou willen helpen.
A.s. vrijdag komt hij voor de derde keer en gaan we voor het eerst rijden met de trailer, want al meteen bij de eerste training stond mijn paard op de trailer OK dan! . Hij heeft vriendelijk doch conseqent met mijn paard gewerkt Lachen .
Ik heb dus 7 jr. nodig gehad voordat ik dé geschikte persoon heb gevonden die mij kon (kan) helpen Clown .

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:35

http://www.balingshoeve.nl
Deze mensen geven schriktraining ze komen aan huis of je kan bij hun een cursus volgen met je paard. Ze zijn pas bij ons op stal geweest en ik vond het heel erg leuk en leerzaam. Ik heb zelf niet mee gedaan alleen gekeken en zelf ook weer wat dingen geleerd.`misschien is dit de moeite waard om met je paard te gaan doen. Kijk in ieder geval even op hun site.

Daarom ben ik eigenlijk ook van mening en nu zal ik wel boze worden terug krijgen. Maar als je zelf de mogelijk hebt om je paard thuis te houden op het land met soort genoten en leeftijds genootjes dan zou ik nooit mijn veulen naar de opfok brengen. Ik had doe mogelijk heden dus ik kon vanaf veulen heel veel wandelen en daar heb ik nu super veel profijt van king is super verkeersmak.

Maar een paard wat met twee of drie bij de opfok vandaan komt en weinig heeft gedaan is ook vaak bere sterk.
Dus als je gaat wandelen is mijn mening neem één of twee hele makke paarden mee en doe een hoofdstel in en dan gewoon met halster touw nooit met logeerlijn als ze gaan rennen en ze breken los breken ze ook hun nek met de longeerlijn. Je hebt ook van die speciale halsters met lang touw (ik kan even niet op de naam komen) die gebruiken ze bij de balingshoeve het zijn een soort corecctie halsters.

Maar doe alles stapje voor stapje erf af en weer terug gaat dat goed dan ga je elke keer een stukje verder en samen met een ander paard. Wees concequent en rustig en veel geduld. En vraag anders of een sterke man met je paard wil lopen jij aan de ene kant en een man aan de andere kant en die hem dan vasthoud. Dat als hij schrikt en weg wil dat dan ook hó is hó. En alles wat goed gaat veel en duidelijk belonen geef hem vertrouwen.

succes.

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:52

He vervelende situatie, zo'n tanker is ook niet te houden als hij eenmaal iets in zijn kop heeft...
Kan me voorstellen dat je het op een gegeven moment niet meer weet.

Met de trailer ergens heen gaan en daar oefenen... brengt natuurlijk ook weer de stress van de trailer met zich mee, tenminste als je paard daar gevoelig voor is, daar moet je natuurlijk wel rekening mee houden. Het zou in ieder geval niet mijn oplossing zijn. Je moet er ook weer niet teveel om heen gaan organiseren, dat werkt vaak avarechts.

Ik zou inderdaad hulp gaan zoeken bij een trainer, omdat je aangeeft dat je zelf eigenlijk al veel hebt geprobeerd en het eventjes niet meer weet. Ik hoor altijd hele positieve verhalen en ervaringen over de paardelarij... (heb er zelf ook een cursus ingepland staan)

Heb nog wel een tip voor je. Met mijn paardje doe ik af en toe wat grondwerk, hij is nog jong, dus hele simpele dingen als op mijn commando halt, stap en achteruit. Hij is niet de meest grote held die er rond loopt en is dan ook nog niet 100% verkeersmak, wat echter wel helpt is tijdens het wandelen langs de weg deze commando's toe te passen en te oefenen. Omdat hij het zo leuk vindt om te doen, geeft dat de nodige afleiding en is zijn aandacht op mij en de commando's gevestigd. Op deze manier heeft hij al een tiental wandelingen zonder teveel stress doorstaan en dus ook positieve ervaringen met het naar buiten gaan. Mischien een idee om iets mee te doen...

Succes!

Dommelschh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:46

kun je niet met iemand mee naar buiten?:) gewoon met zn twee beetje stappen enzo, en dat je je paard zo achter de kont van de ander kan sturen

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:19

Hallo

Het is belangrijk om zelf het vertrouwen erin te hebben dat het goed gaat. Als je zelf al gespannen bent heeft dat natuurlijk weerslag op je paard.

Zelf zou ik een proffesioneel iemand erbij halen. Ik ben zelf niet van het wegbrengen, maar ieder zijn ding, toch!

Ik zou op rustige momenten zoals zondagochtendvroeg of iets dergelijks (dan rijden er geen tractoren of bussen) beginnen met kleine stukjes de weg op. En dan naar gelang een stukje verder te gaan.
Je kunt er dan ook voor kiezen om een ervaren paard mee te nemen met iemand anders samen.

Zowiezo geeft het jezelf denk meer rust als je op rustige momenten het verkeer in gaat en samen met iemand anders en eventueel een ander ervaren paard.

Zet het op voor succes.

Al die negatieve ervaringen hebben jullie beiden niet veel goed gedaan en daar moeten jullie denk samen doorheen.

Veel succes ermee!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 06:42

Heel erg bedankt voor de reacties, ik kan er zeker wat mee. Spyro, die ervaringen waren idd niet echt geweldig voor ons zelfvertrouwen.
Het is verder niet zo dat de band tussen ons niet goed is, want hij volgt me in de bak of op het erf overal waar ik ga, als ik stop, stopt hij.
Verder doet hij zo ongeveer alles wel op stem, dus dat heb ik er al vanaf jong inzitten. Misschien gaan we idd wel een keer op zondagochtend een stukje dijk op en gelijk weer terug, dan kan ik kijken hoe hij daarop reageert en dan zien we wel weer even verder.
Als ik het echt niet zie zitten, denk ik dat er toch proffessionele hulp bij ga halen. Het liefst iemand die western rijdt, aangezien hij dat ook doet.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:36

Hier vind je een hele lijst met allemaal trainers in verschillende provincies Lachen :
[NH] Lessen in NH