Buitenrit met paard en hond stukje AANGELIJND, kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Buitenrit met paard en hond stukje AANGELIJND, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 20:13

Wij gaan een 3-tal keer per week een buitenrit maken.
Tot nu toe heb ik mijn honden (cocker en cavalierke) nog nooit durven meenemen,
maar nu dacht ik vandaag zo van, waarom zou ik dat eens niet durven?

Probleem is dat ik mijn honden ongeveer een halve kilometer aangelijnd moet houden, om
uit het dorp te geraken, zou ik dat durven van op mijn paard?
Honden zijn paarden gewoon en vica versa.
Ze zullen ook nooit blaffen naar de paarden, en ervoor lopen ook niet, want ondanks dat ze de paarden gewend zijn, blijven ze uit de buurt van de hoeven. In het veld kunnen de honden gewoon los, gelijk altijd.

Het zou namelijk super zijn mochten die beesten lekker mee kunnen met de paarden!

Wat denken jullie? En zou ik eerst met 1 hond proberen of het lukt ipv direct met 2?

Jellie

Re: Buitenrit met paard en hond stukje AANGELIJND, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:15

Als wij eens naar t bos gaan, is er altijd 1 persoon te voet/fiets bij dus dat is makkelijker..
Ik zou eerst een klein stukje oefenen en dan met 1 hond.. opbouwen en kijken hoe het gaat.
Vind t wel een beetje een eng idee eigenlijk met t ook op dat je paard toch je hond wel omver kan lopen of kan bezeren..

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:22

Ik neem mijn hond (bijna) altijd mee met een buitenrit, ze weet wanneer ze los kan en mijn ijsie ook. Aanlijnen is zo weer gebeurd de hond (duitse staande) komt naast mijn paard staan zodat ik de riem weer kan vastmaken.
Afstappen is dus niet nodig en ik doe dit al vele jaren en gaat super! Ik blij hond blij !
Ik zou het rustig opbouwen, eerst even aan de lijn in de bak een paar rondjes en steeds wat langer en verder.
Succes !!!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 20:28

afram schreef:
Ik neem mijn hond (bijna) altijd mee met een buitenrit, ze weet wanneer ze los kan en mijn ijsie ook. Aanlijnen is zo weer gebeurd de hond (duitse staande) komt naast mijn paard staan zodat ik de riem weer kan vastmaken.
Afstappen is dus niet nodig en ik doe dit al vele jaren en gaat super! Ik blij hond blij !
Ik zou het rustig opbouwen, eerst even aan de lijn in de bak een paar rondjes en steeds wat langer en verder.
Succes !!!

hihi wat een luxe, aanlijnen zonder hoeven af te stappen! Haha!
Die luxe heb ik helaas niet ... merrie is 1.66 en hond slechts cockerke hihi

Ik ga het eens proberen, het lijkt me zo super voor de honden!!! En als ik er idd eerst 1tje meeneem,
en langzaam opbouw, lukt het mss wel!

Tja natuurlijk kan het paard wel altijd wegspringen ...wat voor de hond misschien gevaarlijk is, maar
overdag lopen ze ook samen buiten (hond kan via hondenluikje lekker naar de wei om rond te rennen) en daar heb je dat risico ook hé. Hond is dus wel gewend alert te zijn ...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:04

Natuurlijk kan dat!

Mijn hond neem ik altijd mee, en sinds kort ook voor de wat grotere afstanden en dan dus langs/over de weg.

Oefen wel eerst!

Kees neem ik op de iets grotere rondes een stukje aangelijnd mee. Hij is een kleine middenslag Keeshond, dus ook ik moet ervoor afstappen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 23:08

schattig beest, is toch foto uit je profiel hé?

Dit is Kaï:

Wat vinden jullie van mijn 'doggy make-over'???

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 23:08

sorry wou link plaatsen, krijg nu alleen titel van topic!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:10

Wij nemen vaak de honden mee van stal. Dit zijn soms 2 honden, soms 3. Nu moet ik zeggen dat deze honden heel goed weten waar ze moeten lopen en dit gaat altijd prima.
Aanlijnen hoeven wij niet, dit doen we alleen als we een drukke weg over moeten tussen de bossen in.
Maar meestal nemen we alleen de honden mee als we weten dat we een rondje gaan rijden waarvoor we ze niet aan hoeven te lijnen!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 23:14

ja das natuurlijk het beste ... maar ik moet effe het dorp uit ... en daar heb ik ze niet graag los ...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:17

JoCo schreef:
schattig beest, is toch foto uit je profiel hé?

Dit is Kaï:

Wat vinden jullie van mijn 'doggy make-over'???

Thanks!
Hond uit mijn profiel ja,

Ik zie niets van de doggy make over Knipoog

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:18

Ik heb het ook wel eens gedaan met de pony en de hond. Ging eigenlijk prima. Waren ook maar kleine stukjes vast, net met oversteken en dergelijke.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:19

ik neem me hond ook wel is mee.
en dan moet ik ook een stukje de weg op, waar ze soms vrij hard rijden.

en kan haar wel aanlijnen maar is dan bang voor het paard.
ik laat haar los lopen en ze weet als ik zeg:'' op het gras''
dan gaat ze aan de kant op het gras lopen. en dat prent ik ff goed in der oren als ik ga lopen. ze moet op het gras blijven tot ik zeg ga maar. en gaat goed.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:32

Als je honden ZEER goed luisteren zou het denk ik best wel leuk voor ze zijn.
Aangelijnt moet je gewoon eens proberen nee heb je ja kun je krijgen Knipoog

weet niet of je veel mensen tegen kan komen met eventueel honden, maar vanaf het paard kun je natuurlijk veel minder snel ingrijpen als het nodig is.

zelf heb ik het eens gehad dat iemand de hond los mee had, die van mij aan de riem en het werd ruzie, vrouw op het paard kon niks anders dan roepen, maar hond reageerde totaal niet, voor mij en mijn hond erg vervelend...

Succes met de wandeling met paard en honden Haha!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 21:12

Heb het vandaag geprobeerd en ging werkelijk super!!! Hond liep keurig langs het paard, zonder te trekken of te dichtbij te komen! In het bos mocht hond los, maar hij bleef keurig bij me! Ook bij het passeren van andere honden, was ons Kaï superbraaf (ik had voor de veiligheid wel stukjes worst bij, je weet maar nooit).

Woensdag probeer ik het opnieuw met mijn andere hond!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:23

JoCo schreef:
Heb het vandaag geprobeerd en ging werkelijk super!!! Hond liep keurig langs het paard, zonder te trekken of te dichtbij te komen! In het bos mocht hond los, maar hij bleef keurig bij me! Ook bij het passeren van andere honden, was ons Kaï superbraaf (ik had voor de veiligheid wel stukjes worst bij, je weet maar nooit).

Woensdag probeer ik het opnieuw met mijn andere hond!

Leuk joh! Pling

Bronte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:26

Ik ga het maar niet met mijn hond uitproberen. Die ziet geen gevaar, haat andere honden en rent weg als hij de kans heeft, haha.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 23:00

haha nee best niet! Mijn hond heeft nu trouwens spierpijn en hij is uitgeteld ... die zal goed slapen!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:18

Zelf nam ik mijn hond altijd los mee, maar die kon dan ook netjes volgen naast het paard en die kan ik op bijv. 200 meter afstand in de berm af leggen.

Een tijdje geleden kwam ik in een oude Landleven een klein stukje tegen over een hondenriem die dus speciaal bedoeld was om honden naast het paard mee te nemen. Je kunt de hond vanuit het zadel heel makkelijk loskoppelen en weer aanlijnen, ook als de hond niet helemaal hoog tegen het paard op kan/wil staan. Weet dus alleen niet meer wel bedrijf dat ding had, was geloof ik een duitse site waar'ie te koop was.

[edit] Toch even gezocht en gevonden:
Plaatje:
Afbeelding
Website:
http://www.merothisch.com/prod.htm#prod3 (en dan even op 'Merotische Hundeleine' klikken

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:23

ik neem zelf mijn bordercollie van 1,5 jr altijd mee!
Ze vind het heerlijk en mijn paard vind het ook leuk.
Me paard let ook op mijn hond echt super Haha!
Meestal sjokt me hond erachter aan of ernaast. heel soms ervoor.
Vind het zelf grappig om te zien dat mijn hond zo let op mijn paard en andersom ook wel. Mijn hond trekt weinig aan van andere honden. Ze loopt trouwens altijd! los Bloos
Ook als we wandelen .

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 17:32

Francis schreef:
Zelf nam ik mijn hond altijd los mee, maar die kon dan ook netjes volgen naast het paard en die kan ik op bijv. 200 meter afstand in de berm af leggen.

Een tijdje geleden kwam ik in een oude Landleven een klein stukje tegen over een hondenriem die dus speciaal bedoeld was om honden naast het paard mee te nemen. Je kunt de hond vanuit het zadel heel makkelijk loskoppelen en weer aanlijnen, ook als de hond niet helemaal hoog tegen het paard op kan/wil staan. Weet dus alleen niet meer wel bedrijf dat ding had, was geloof ik een duitse site waar'ie te koop was.

[edit] Toch even gezocht en gevonden:
Plaatje:
Afbeelding
Website:
http://www.merothisch.com/prod.htm#prod3 (en dan even op 'Merotische Hundeleine' klikken

Werkelijk super, bedankt voor de tip!!!! Ben benieuwd of mijn ander hondje het ook leuk gaat vinden, das 'maar' een cavalierke!
Bloos

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:21

Dat is de hondenriem van Meroth, ik heb 'm ook. En hoef dus niet af te stappen bij het af- en omdoen van de lijn, er handig. Hij is wel prijzig, iets van 75,-- euro, maar goede kwaliteit en bestaat uit twee in lengte verstelbare en los te koppelen delen.
Maar als je een hond hebt die een beetje goed luisterd kan je natuurlijk ook leren om even tegen je voet op te springen of zo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:41

Onze hond mag ook regelmatig mee maar wij gaan dan altijd samen (vriend en ik) dan kan een iemand de hond zo nodig roepen en bij zich houden.
Die hondenriem lijkt me heel handig werkt dit ook als je een groter paard hebt (1.75)? Hond mag van mij niet tegen paard opspringen (weet hij) en wil hem dat niet aan gaan leren om evt een riem om te doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:09

Ligt waarschijnlijk mede aan je eigen lenigheid... Tong uitsteken maar je kunt dus 'op afstand' aan en aflijnen.
Heb zelf ook wel es aan een jachtlijn (niet zo'n showlijntje maar een speciale leren lijn met een quick release koppeling) zitten denken, die kun je ook 'op afstand' loskoppelen, maar niet opnieuw vast maken.. dus eenmaal los moet je voor aanlijnen dan toch weer van je paard, dus dat werkt ook niet.
Delphi, zou jij es een duidelijke foto van die riem kunnen plaatsen? ik ben wel heel nieuwsgierig wat het 'systeem' van die riem nou is...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:53

Vandaag met andere hondje (cavalierke) geprobeerd! Ging weer super, 1 straatje aangelijnd volgen, drukke weg oversteken en we zijn in het veld!
Haha!

HOndje in kwestie was zo blij, maar kwispelen en vrolijk meehuppelen! Tempo ritje aangepast owv korte pootjes, fietsers en wandelaars begonnen spontaan te lachen!

Maar ... toen ik vertrok moest er iemand (v mijn familie notabene Boos! ) keihard over de straat brullen wat een 'onverantwoorde dierenbeul' ik wel niet was!!! Heel mijn rit was ik geshoqueerd!!! En andere dorpsbewoners geamuseerd toekijken en roddelen!!!
'k Was veel meer ongerust, want toen had ik pas bang dat er iets zou gebeuren!

Tuurlijk weet ik ook wel dat ik heel erg waakzaam moet zijn (en dat bén ik ook)! En er kan altijd wat misgaan! Maar dat kan zo toch ook als je je hond los laat? Of hem meeneemt met de fiets?
Vind het gewoon tof mijn honden op deze manier wat meer uitjes te gunnen, en mijn paard vindt het allemaal best.

Met het naar huis komen heeft hondje zelfs klein stukje voor me op het zadel gezeten (had hem vast met 1 arm), en fier dat 'ie was!

Moet toch eens foto's plaatsen ..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:42

Dierenbeul omdat je je hond een fijne wandeling gunt? Nee, die honden die drie keer daags een blokkie om mogen, die zijn happy... Joh.. zelfs al is't familie.. lekker laten gaan. Zolang jij weet dat je verantwoord bezig bent en je hond zich niet over de kop loopt ben je toch lekker bezig met je beesten.