Sleutellabel aan zadel en hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Sleutellabel aan zadel en hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 14:01

Omdat ik toch wel veel buitenrijd in mijn eentje heb ik sleutellabels aangeschaft om aan mijn hoofdstel en zadel te hangen, mocht mijn paard er dan zonder mij vandoor gaan kunnen ze zien van wie ze is en waar ze thuis hoort.
Maar nu komt mijn punt, het is maar een klein kaartje;

Wat zijn nou de belangrijkste dingen om er op te zetten?
- Mijn naam en telefoonnummer
- Adres van stal en telefoonnummer van stalhoudster

Of iets heel anders of juist meer of minder?
Laatst bijgewerkt door Britt op 22-05-08 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Re: Sleutellabel aan zadel en hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:03

ik zou er alleen mijn naam en nummer opzetten
en evt nummer van dierenarts ofzo voor als er wat ergs aan de hand is Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:03

ik heb een gewoe hanger eraan hangen, 0.50 cent
en heb naam van paard en gsm nr eropstaan van mij, en mijn verzorger
als ik op pensionstal zou staan, zou het dat nr worden, maar heb eigen wei

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 14:06

Leentje_ maar als ik nou in het ziekenhuis beland of mijn telefoon kapot is dan heeft degene die mijn pony vangt heel weinig aan mijn nummer alleen Nagelbijten / Gniffelen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:09

Ik heb twee labels laten graveren.
Eén met alleen de naam van mijn paard en mijn 06 nummer.
En één aan beide kanten met de naam van mijn paard, het adres en telefoonnummer van stal, mijn 06 nummer en een noodnummer. In dit geval het nummer van mijn moeder.

Die met alleen het 06 nummer gebruik ik als ik op vreemde plaatsen, bijv. vakantie ga rijden.
Daar hebben ze in mijn ogen vrij weinig aan een adres en nummer van een stal bijna 200km verderop.
Maar kunnen ze wel mij bellen als ze Silence vinden.
Aan de achterkant kan ik nog een stickertje plakken met het nummer van de plaats waar we op dat moment verblijven of waar we gestart zijn. Zodat dat adres ook gebeld kan worden mochten ze mij om wat voor reden dan ook niet te pakken krijgen.

Die met alle gegevens gebruik ik als ik vanuit stal ritten ga maken.
Mocht iemand dan Silence vinden, kunnen ze kiezen of ze mij bellen, stal bellen, mijn moeder bellen of Silence gewoon terug naar stal brengen.
Laatst bijgewerkt door Silence op 22-05-08 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:09

BrittKitt schreef:
Leentje_ maar als ik nou in het ziekenhuis beland of mijn telefoon kapot is dan heeft degene die mijn pony vangt heel weinig aan mijn nummer alleen Nagelbijten / Gniffelen

hmm ja idd..
dan idd misschien nog nummer van je stal Knipoog

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:14

Je hebt ook van die ijzeren kokertjes met een rolletje papier er in, heb je net wat meer ruimte om alles op te schrijven. Of van die dogtags die gestanst worden, daar kan je zo een aantal regels op kwijt.
Wat iig belangrijk is; jouw naam/nummer, nummer van stal, eventueel zelfs nummer van de DA.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:09

Als ik een labeltje gebruik hang ik het in de manen van mijn paard, niet aan tuigage. Ik doe dat eigenlijk alleen als ik op trektocht ga en dan staat er de naam van het paard op en mijn mobiele nummer. Dit is met name voor het geval ze door het draad van de logeerwei zouden gaan en dan hebben ze geen hoofdstel of zadel bij zich Knipoog

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:04

Waratje schreef:
Als ik een labeltje gebruik hang ik het in de manen van mijn paard, niet aan tuigage. Ik doe dat eigenlijk alleen als ik op trektocht ga en dan staat er de naam van het paard op en mijn mobiele nummer. Dit is met name voor het geval ze door het draad van de logeerwei zouden gaan en dan hebben ze geen hoofdstel of zadel bij zich Knipoog

Klopt, daar heb je gelijk in.. Maar hoe maak je dat ding dan vast in de manen van je paard zonder dat ze het verliezen of eruit schudden? Had er ook al eens over nagedacht, omdat mijn paarden in de wei ook geen halster dragen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:08

Haha aan de manen in de wei Verward
Daarvoor heb je een chip Knipoog

Ik heb ook laast zo'n sleutellabel gekocht, en die moet ik wel nog vast maken, aan hoofdstel of zadel.
Maar adres zet ik er niet op, alleen mijn naam en 2 telefoonummers en waarschijnlijk die van de DA, vond ik wel een goeie tip Lachen

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:08

Ja chip is allemaal leuk en aardig, maar als je paard ergens los over de weg rent, is een labeltje met je telefoonnummer in de manen toch wel handiger zeg maar! Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:23

AaronYve schreef:
Haha aan de manen in de wei Verward
Daarvoor heb je een chip ;)

Om te beginnen heb ik die chip helemaal niet (DNA laten bepalen) en daarbij is die chip helemaal niet bruikbaar voor identificatie zolang er geen centraal toegankelijke database is (als de chip al leesbaar/vindbaar is). Bovendien lopen er verrekte weinig mensen rond met een leesapparaat en toegang tot die database, terwijl een label aan de manen door iedereen te lezen is.

@sinESappel: labeltje maak je vast in een vlechtje in de manen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:39

Wat bedoel je met DNA laten bepalen?
Mijn chip en paard dus staan wel geregistreerd in een centrale database en ik neem aan dat als je een paard in het bos vind oid men wel even de politie waarschuwt, en die kunnen de da de chip laten lezen.
Iig ik doe hem niet aan de manen, ik vind het onzin.
En daarbij in al die jaren zijn ze nog nooit uitgebroken en staat er 1 ook nog 's nachts binnen. En de buurt weet welke paarden van wie zijn.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:28

AaronYve, er wordt ook niet gezegd dat je dit móet doen o.i.d. Het is alleen een advies, dus opzich hoef je niet zo aanvallend te reageren Knipoog
Mijn paard is gelukkig ook nog nooit uitgebroken, maar mocht het wel gebeuren zou ik 't heel fijn vinden als ze gemakkelijk te identificeren is.
Daarbij staan mijn paarden niet op mijn naam overgeschreven, dus dan levert het uitlezen van een chip ook niet zoveel op.
Vlechtje in de manen is inderdaad geen slecht idee!!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:29

AaronYve schreef:

Als je je paard zijn/haar DNA hebt laten testen heb je eigenlijk geen chip nodig. Naar mijn weten wordt dit vooral bij Westernpaarden toegepast. Voor zover ik weet moet je 'm dan wel laten chippen als je ermee naar het buitenland wilt o.i.d

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:30

Aanvallend, misschien komt het voor jou zo over maar ik reageer iig op de manier hoe ik reageer.. Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:31

sinESappel schreef:
AaronYve schreef:

Als je je paard zijn/haar DNA hebt laten testen heb je eigenlijk geen chip nodig. Naar mijn weten wordt dit vooral bij Westernpaarden toegepast. Voor zover ik weet moet je 'm dan wel laten chippen als je ermee naar het buitenland wilt o.i.d

Kijk, dat wist ik nog niet Lachen
Dacht dat een chip gewoon verplicht is nu... Mijne heeft iig al 8 jaar lang al een chip

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:34

HAd ik eigenlijk nog nooit over nagedacht, maar goed idee aangezien ik ook altijd lekker alleen buitenrij,...
Ik ga er ook maar 1 laten graveren,..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:52

AaronYve schreef:
Mijn chip en paard dus staan wel geregistreerd in een centrale database en ik neem aan dat als je een paard in het bos vind oid men wel even de politie waarschuwt, en die kunnen de da de chip laten lezen.
Iig ik doe hem niet aan de manen, ik vind het onzin.
En daarbij in al die jaren zijn ze nog nooit uitgebroken en staat er 1 ook nog 's nachts binnen. En de buurt weet welke paarden van wie zijn.

Die database waar jouw paard in staat geregistreerd is niet een centrale database, maar de database van de paspoortuitgevende instantie waar het paspoort van jouw paard vandaan komt. Die databases zijn (nog?) niet gelinkt, dus als zo'n politiefiguur al op het idee komt om op zoek te gaan naar een chip en de chip is leesbaar, dan heeft hij alsnog een zoektocht om uit te vissen in welke database jouw paard staat geregistreerd. Al die tijd kun jij je dus sufzoeken naar je paard, terwijl als dat labeltje eraan zou hangen de eerste de beste voorbijganger jou kan bellen dat je paard in z'n eentje op stap is en waar je moet gaan zoeken.
Ik weet van diverse paarden die wel zijn gechipt, dat de chip niet meer leesbaar is, dus ik zou er niet teveel vertrouwen in hebben bij vermissing van je paard. DNA zit altijd in je paard, gaat niet kapot, kan niet zoekraken, kan niet vervalst worden en is dus vele malen veiliger voor het paard. Wanneer je niet wilt chippen is DNA-bepaling ook een goedgekeurde manier van identificatie van het paard.

Dat labeltje in de manen doe ik trouwens ook uitsluitend als ik op trektocht ben, thuis absoluut niet.