Ruiterbewijs halen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michh

Ruiterbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 17:55

Hallo allemaal,

ik wil graag me ruiterbewijs halen maar ik snap er niks van.
wat moet je allemaal doen om je ruiterbewijs te kunnen halen, en waar moet ik me opgeven

Gr.

floorsil

Re: Ruiterbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:58

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:03

Je moet het leerboek uit je hoofd weten en daarover vragen beantwoorden.

En je moet een praktijktoets doen:
* in de bak / weiland waar je een aantal oefeningen moet doen (springen, van de groep wegrijden, langs 'enge' dingen etc.)
* in het verkeer rijden.

Opgeven bij de maneges die het aanbieden. Daarvoor kan je het linkje die floorsil je heeft gegeven voor gebruiken.

Appeltje - eitje. Kat in het bakkie Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:38

-> BRT

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:03

Je moet stap/ draf en galop laten zien zowel links als rechtsom,... sprongetje van 60cm laten zien en een stukje buitenrit.
Zo ging het in ieder geval bij mij een hele poos geleden!!! Makkie dus voor de meeste ruiters!!

Theorie is gewoon basis theorie, hoofdstel, zadel, paard en een aantal verkeerssituaties

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:45

Leeuwnie schreef:
Appeltje - eitje. Kat in het bakkie Lachen

Het zou ook schandalig zijn als het moeilijker was, voor zo'n zinloos vodje papier (tenzij je de pech hebt bij één van die uitzondelijke gebieden te wonen waar het verplicht is).

brokkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:37

Ik heb mijn ruiterbewijs twee jaar geleden gehaald, je moet een theorie- en praktijkexamen doen. Voor de theorie krijg je een leerboek met onderwerpen als verkeersregels, harachement, beenafwijkingen e.d. Ik kreeg er destijds ook een cd-rom bij waarop je een oefenexamen kon doen. Ik zou me over de theorie niet druk maken, als je basiskennis in orde is kan je het examen met twee vingers in je neus doen bij wijze van spreke.

Bij het praktijkexamen moet je laten zien dat je voldoende controle hebt over je paard. Hier voor moet je in een afgesloten rijbak (wel buiten) een hindernisje springen van 60 cm, een stukje zonder beugels rijden, links en rechtsom in alledrie de gangen kunnen rijden en van de groep wegrijden.
Daarnaast moet je nog een stukje over straat met een groepje in stap en draf waarbij je omstebeurt voorop moet lopen, met z'n allen de weg over steken etc.

Al met al niet erg moeilijk dus ik zou me er niet al te druk om maken Knipoog Eerlijk gezegd vond ik het belachelijk veel geld voor zo'n simpel examen, ik geloof dat ik er toen ongeveer 55,- voor kwijt was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:09

Ik heb even een vraagje.
Zijn de oefenexamens op de cd te vergelijken met een echt examen?

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:04

Heb er zelf geen, maar rijd wel buiten en zo. Moet ik nu eigenlijk een ruiterbewijs halen of niet?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:07

Nee, waarschijnlijk niet. Geloof dat er een paar gebieden in Nederland zijn waar het wel verplicht is (daar zal het ook wel duidelijk aangegeven staan, dus dan heb je het wel door neem ik aan), maar in de rest van het land gelukkig niet Lachen .

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:09

trouwens, hebben ze dat ruiterbewijs nou al eens een pasje van gemaakt of niet??
moet je het meenemen op je paard krijg je zo'n lompe kaart...
het past niet eens in je portemonee..
ik heb hem ik ben geslaagd laatst maar ik heb mijn ruiterbewijs nog niet binnen.

en over appeltje eitje...
wij hadden een examinator.. vreselijk irritant mens om het netjes te houden.
met het rijden in de wei waren er al 3 van de 7 gezakt..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 01:49

Wij moesten destijds eerst in de wei een stuk rijden, stap, draf en galop, zonder beugels en een stuk zonder zadel. Daarna moesten we ook in de wei in galop wegrijden van de galopperende groep en in draf terugkeren (echt leuke oefening trouwens waar je zowiezo heel veel aan hebt), een stuk in verlichte zit rijden en een hindernis van ca. 60 cm hoogte nemen. En wij moesten langs een wapperende vlag rijden en langs een stuk felgekleurd plastic. Het paard mocht best schrikken, het ging om jouw reactie daarop en hoe snel je het paard weer onder controle had.

Verder moesten we langs een provinciale weg in stap, draf en galop, waarbij iedereen een keertje voorop moest. Het ging er niet zozeer om dat je paard niet schrok, maar om hoe jij daarop reageerde. Ze bleven net zolang "pesten" totdat elk paard een keertje geschrokken was.

En zorg dat je paard niet onderweg ergens een hap neemt van een lekkere, uitstekende, smakelijke struik of uitdagende, groene pol gras. Dan ben je onherroepelijk gezakt!

Kortom, als je een beetje kan rijden en je paard redelijk aan het been is en goed reageert op hulpen is het goed te doen als je ongeveer een jaar rijervaring hebt met een goeie instructeur.

Het theorie-examen moet iedereen die ook maar iets verstand heeft van paarden en een beetje logisch kan nadenken met twee vingers in de neus halen.