paard wilt niet weg van stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimSietske

paard wilt niet weg van stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 07:45

hallo bokkersss!

ik zit met een probleem,
ik ging gisteren rijden.. en ik en mn pony waren gewoon nog lekker met lange teugel buiten aan het rijden.
opeens staat ze stil, en ze gaat niet meer voorwaarts, ze draait om en draaft de andere kant op..?

Oké. ik weer der langs, weer er niet langs willen? Ach gut
het is wel heel erg ''toevallig'' dat het hek daar stopt, (ze staat op een groot weiland met een hek er om heen) en aan de andere kant van het hek, wou ze ook niet meer verder?
wilt ze nou gewoon niet mee? of ?

ik hoop dat jullie er iets van kunnen maken! Ziek

Silence

Re: paard wilt niet weg van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 07:47

Ga je alleen naar buiten?

Er zijn genoeg paarden, die hun thuis en vriendjes niet achter willen laten.
Zodra ze merken dat ze weg moeten, proberen ze terug te gaan.
Silence heeft dat ook, al wordt het wel steeds minder.
Die bleef ook altijd staan en wilde alleen maar lopen als we omdraaide.
Nu twijfeld hij nog wel, maar loopt verder wel door.

KimSietske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 07:50

ik heb eigenlijk altijd alleen buiten gereden, en ik rij nu een jaartje buiten? nooit problemen mee gehad..
maar nu staat deelt ze de wei met 2 ruinen.. en wilt ze het land niet meer af? en ik krijg haar echt niet naar voren, wat ik ook doe?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 07:52

Ik heb het met Silence opgelost, door even niet buiten te gaan rijden, maar gaan wandelen.
(dus je bevestigd niet dat er iets is door af te stappen, maar gewoon echt wandelen met alleen halstertje aan)
Zodra hij dan een stap verder ging, kreeg hij een beloning. Afwisselend wat lekkers, klopje/aaitje of een complimentje.
Zo ging hij steeds verder en toen hij niet meer reageerde om terug te willen, ben ik weer op gaan stappen en konden we er vrijwel meteen gewoon langs rijden. Wel flink blijven belonen natuurlijk.

KimSietske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 07:56

weet je wat het is, ik heb alleen nog maar dat weiland, en verder niks (bak,paddock,longeercircel ect.) dus ik rij dagelijks buiten op me dooie gemakkiie, en nu gaat ze niet meer van het terrein af? en wandelen met halster lijkt me niet echt een goed idee aangezien ze door een lading gras heen moet en ze altijd honger heeft Lachen het is een fjord, dus ook nog is oersterk, en dat hou ik bijna dn niet als ze eenmaal gaa eten Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:44

Dan zou ik eerst eens gaan werken aan het respect van je paardje.
Paard hoort met jou bezig te zijn als jullie aan het werk zijn, niet met eten.
Dus dat zou ik eerst recht gaan zetten.

Dat je dit zegt, zet mij ook aan het denken, dat je paard een gebrek aan respect voor jou heeft en daardoor ook zelf beslist of ze wel of niet mee wil.

KimSietske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 12:00

daar klopt helemaal niks van Knipoog

ben net wezen rijden, en met doorzettings vermogen is ze toch er op uit gegaan! het wandelen gaat al steeds beter, maar je hoeft niet meteen alles te verlangen van je paard als hij 1x ergens niet langs wilt, als je goed genoeg doorzet kom je er wel en met wandelen is dat ook zo Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:27

Nee klopt, natuurlijk hoef je niet alles te verlangen.
Maar jij gaf aan dat wandelen niet gaat omdat ze dan gaat grazen.
En dat is geen vorm van respect en zoals je kunt lezen ging mijn antwoord daarover.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:36

mijn paard doet dit ook, hij stijgert alleen om. Ontspannen etc. helpt niet dus ik heb de afgelopen 2x tegen mijn principes in een bord voor m'n kop gehad en ben er vol tegen in gegaan (voor zover ik dat dan durf he) Nu loopt hij bij 9 van de 10 dingen waar hij zo moeilijk voor deed gewoon langs. Niets aan de hand. Maar ik bliujf toch voorstander om eerst alle andere oplossingen uit te proberen voor je er tegenin gaat werken.

KimSietske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 13:13

bedankt allebei,
hier heb ik wel wat mee.. ik gaa morgen naar het bos toe dus dan zijn we denk ik wel weer een ervaring rijker, zeker omdat mn vader mee gaat Knipoog

Jalapeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:40

Silence schreef:
Ik heb het met Silence opgelost, door even niet buiten te gaan rijden, maar gaan wandelen.
(dus je bevestigd niet dat er iets is door af te stappen, maar gewoon echt wandelen met alleen halstertje aan)
Zodra hij dan een stap verder ging, kreeg hij een beloning. Afwisselend wat lekkers, klopje/aaitje of een complimentje.
Zo ging hij steeds verder en toen hij niet meer reageerde om terug te willen, ben ik weer op gaan stappen en konden we er vrijwel meteen gewoon langs rijden. Wel flink blijven belonen natuurlijk.

Hele goed oplossing! Pling

Groetjes Anna Haha!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:44

Ik ken dit. Mijn Tinker doet dit ook, die wil absoluut niet van huis. Op een gegeven moment besluit hij geen stap meer te zetten. Als ik dan toch verder wil, kan hij zich zomaar omdraaien en snoeihard naar huis rennen. Daar is niets meer aan te houden.
Als ik 'm voor ben, dat hij niet om kan draaien, probeert hij me er af te schuren door ergens tegenaan te lopen, of hij dreigt de sloot in te gaan.
In de bak (waar ik nu met dressuur begonnen ben met 'm) luistert hij overigens prima.

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:31

ik zou er even door heen rijden als dat niet meer lukt ga dan wandelen. veel succes