bokkend en snel paard.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UniQueU2
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-04-08

bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 18:45

Hallo, ik heb zelf 2 paarden maar kan op geen 1 van de 2 op buitenrit.. de ene (U2) is gewoon TE heet (wedstrijd springpaard)
en de andere (Unique) is gewoon heel ongecontroleerd. Zelf spring ik op ieder paard en ben niet snel bang, maar buiten vind ik het aardig spannend. Unique is wel 100% verkeersmak en ben ik vaker mee op buitenrit geweest. Ik ben met mijn vorig paard een paar keer door de sloot gevlogen en toen ben ik met unique weer rustig aan begonnen.. Het ging allemaal goed en na 1,5 jaar durfde ik weer alles weer buiten.
Door verhuizing moest ik mijn paard ook verhuizen, en durf nou totaal niet meer echt op buitenrit, stappen gaat hij stoppen en achteruit lopen, in de draf gaat hij keihard! (gewoon in uitgestrekte draf en pakt het bit vast) en in galop zit er gewoon even helemaal niet in..
Als ik met iemand meega of met een groep dan gaat het redelijk goed, pakt wel het bit vast maar dan gedraagt hij zich verder, in galop gaat hij continu bokken (kleine bokkesprongen). verder probeerd hij er langs te gaan en weg te racen (terwijl hij van mij nooit heeft mogen racen en de vorige eigenaresse er nooit mee op buitenrit ging)
Ik heb nu een slofteugel gekocht want dat zou moeten helpen, maar er werd mij ook verteld dat het ook erg gevaarlijk is en je met je paard makkelijk over de kop kan slaan, mijn paard is niet bepaald 1 van de slimste (loopt overal tegen aan en gewoon in zijn doen en laten merk je dat) dus ik zie het al helemaal gebeuren.. als er iemand anders op hem gaat gaat het altijd wel aardig goed maar ik stap al op met spanning dus dat is al niet goed.. eens moet ik er gewoon overheen komen.
soms als het rustig weer is ga ik alleen een staprondje maken en dat gaat soms echt weer super goed, en durf ik weer te ontspannen maar als hij weer zijn nek erop gooit en gespannen loop ben ik ook weer wat banger.. Ik voel altijd aan hem wanneer dat kan..

Ik weet de reden ook wel dat ik het spannend vind, ik ben met me vorig paard door de sloot gevlogen en eraf gevallen en een paar meter met me buik over het land van de boer getrokken, als ik me teugels los had gelaten was ik me paard kwijt en ben bang dat het weer gebeurt maar ik dan wel de teugels los laat.. Overigens op een vreemd paard ga ik zo naar buiten en schrik ik niet als die een keer zijn nek erop zet..

Wie heeft er tips voor mij? of iets om me paard rustig te krijgen zodat we weer meer vertrouwen krijgen?? de paarden zijn allebei 7 dus is het niks om al die jaren nog in een binnenbak te hobbelen..

Alvast bedankt

UniQueU2
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-04-08

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 18:50

oja verder kan ik alles gewoon met me paard doen (allerlei kunstjes en loopt als een hondje achter me aan op het terrein), maar buiten is het gewoon een probleem.. terwijl ik er al zoveel jaren van droom om een keer een weekje naar een vriendin te gaan en lekker met de paarden op buitenrit ga.. dus help me please!!!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:38

Doe eerst eens een stapje terug in je denken. Als je op buitenrit gaat hoef je niet te draven en te galopperen, je hoeft ook niet ver of lang te gaan.
Jullie hebben allebei zo te horen last van wat onzekerheid, hou het dan simpel en bouw van daaruit op. Dus gewoon een rondje (uit)stappen, voelt het goed, doe je een drafje, voelt het niet goed, dan doe je het vooral niet. Ga voorlopig met anderen samen en spreek duidelijk af hoe je wilt rijden. Willen of kunnen de anderen dat niet, ga daar dan niet mee op pad.
Hou het simpel en hou het comfortabel, buitenrijden is leuker als je niet 12 kleuren scheit Knipoog

UniQueU2
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-04-08

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 15:06

dank je voor je reactie.. meestal ga ik (als het rustig weer is) alleen een klein staprondje doen en dan ben ik een kwartiertje weg.. dit gaat wel redelijk goed.. maar als hij zich spant is het mis.. dan zit ik weer gestresst op hem en hij loopt weer gespannen (logisch natuurlijk) als ik samen met iemand ga gaat het soms goed maar soms ook gewoon totaal niet, het lijkt net of hij gewend is om dan gewoon een wedstrijdje te houden. van de zomer, als het wat minder druk is op de buitenrit lessen, ga ik een keer met de manege mensen mee en hoop dat dat beter gaat.. Na 3 (bijna 4) jaar wil ik toch wel weer is een normaal rondje buiten doen..

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:09

is het niet een bokje van : joepie ik mag ??
ik zou het idd opbouwen en kijken wat je durft Knipoog voelt het goed dan ga je iets verder of doe je iets meer Knipoog
en als je het egt heel eng vind zou ik het doen na het rijden (in de bak) dan is die voor je gevoel al wat moeier Lachen

debje18

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Noord-brabant

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:10

Ik zet hier eventjes een stipje, want mijn paard heeft ook streken die hier een beetje op lijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:15

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

UniQueU2
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-04-08

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:46

Ik denk ook dat het een bokje is van: joepie ik mag.. maar hij doet het om de galopssprong en steeds hoger, meestal rij ik ook eerst een uur in de bak en buiten uitstappen..
De spanning zit zeker ook in mezelf, als hij zich spand, span ik me ook en wordt hij nog banger.. dus het ligt echt aan mezelf.. op me zit luisterd hij dan totaal niet meer.. en gaat in draf zooo hard draven dat je niet eens meer kan doorzitten of normaal kan lichtrijden.. ik zal als het mooi weer is weer een klein rondje maken en kijken hoe het dan gaat.. ik zal er goed op mezelf letten en proberen te relaxen..

willeke_x

Berichten: 2160
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Hasselt

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:16

mijn paard was buiten in het begin ook niet zo'n brave... het enige dat ik je kan aanraden is om héél vaak naar buiten te gaan, zowel aan de hand als erop, en uiteindelijk leert je paard wel dat op een rustige manier het veel prettiger is dan druk te doen... Zoek best iemand die een tijdje met je mee kan, zo kan je je paard rustig laten wennen aan allerlei dingen en indien het goed voelt neem jij ook eens de kop ipv je achter een ander paard te verschuilen. Je gaat zien, je paard krijgt hierdoor een heleboel meer zelfvertrouwen en jij ook! Komt wel goed hoor!

AylaLuna
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-01-08

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:44

als ik jou was zou ik vragen of je instructrice of iemand met veel ervarign een keertje meekan.. die hebben er verstand van!

succes!

UniQueU2
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-04-08

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:25

Hoi bedankt voor de reacties, buiten is hij niet gemeen ofzo en is wel gewoon verkeersmak.. alleen onverwachte dingen schrikt hij van: voetballende kinderen, opvliegende vogels etc.. er gaat een keertje iemand van de manege mee dus hoop dat het dan beter gaat..

UniQueU2
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-04-08

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 22:43

IK BEN NET TERUG VAN EEN STRANRIT!! EN HET GING SUPER!!!!!!
ik heb mezelf heel rustig proberen te houden en echt proberen te genieten! Dat is zeker gelukt!! Ik ga nu zeker weten vaker met het paard waarmee ik ging om te oefenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:59

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

UniQueU2
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-04-08

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 22:59

Ik ben samen met een "vreemd" paard gegaan.. het paard staat wel op de manege maar ze staan nooit samen of naast elkaar.. het ging heel goed.. hij is 2 keer "geschrokken" (opzij gelopen) en verder ging het echt super goed (had geen tijd om gespannen te zijn want was continu aan het praten haha). De dag daarna.. was het weer mooi weer (vorige week donderdag) en was in de buitenbak aan het rijden.. hij had weer is een relaxte bui, dus dacht bij mezelf: ag ik GA gewoon! dus ik ben toen alleen naar buiten gegaan.. gewoon weer naar het strand, op het strand hebben we gewoon rustig gestapt.. en op de terug weg een heel klein stukje gedraafd.. toen schrok hij.. gaf een bokje en bleef heeeeel rustig galoperen, dus ben toen maar door gegaan en na paar meter terug in draf gegaan en toen terug gestapt. ZOnder zelf helemaal gestrest te zitten.. het was wel even spannend tijdens het bokje.. maar ik was snel weer rustig:D:D:D het zit dus echt in het bolletje:D:D:D

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:25

Top, gaat helemaal goed komen met jullie OK dan! OK dan!

AnkeVivaldi

Berichten: 3227
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Diepenheim

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:20

Begin inderdaad rustig met stappen,
mijn pony gaat er ook vaak vandoor maar heb geleerd om haar nu terug te krijgen door me handen laag en breed te zetten, als ze dan luistert weer handen boven de schoft en weer rustig de ruimte geven en veel overgangen rijden, ook laat ik haar vaak tegen de bakrand aanrennen als ze heel hard wil (niet voor elk paard gunstig)

veel succes!

UniQueU2
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-04-08

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:15

Ik kan al beetje draven ook.. maar als hij schrikt.. pakt ie het bit vast en bokt dan.. nu valt het gelukkig de laatste tijd wel mee.. maar het komt wel goed:D

BEdankt voor jullie advies!!!:D

Anoniem

Re: bokkend en snel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:38

Leuk om te lezen dat het zo goed gaat!