Weer terug bij af?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jana_en_Ik

Berichten: 1696
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Nieuwegein

Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 10:19

Even mijn verhaaltje...

Drie jaar geleden mijn paard naar een manege in de buurt verhuisd met bos direct achter de deur. Ik begon ver onder het nulpunt wat buitenrijden betreft, want mevrouw draaide zich al om zo gauw we bij het pad aankwamen. Er viel niet mee buiten te rijden.

Gezien onze geschiedenis liepen we tegen wat puntjes op:
- paard was baas over mij, dominant en erg eigenwijs
- ik was (en ben nog steeds) als de dood voor draad, greppels, kuilen, takken en al het andere wat mogelijk 'drama' tot gevolg kan hebben.
- als gevolg daarvan durfde ik haar niet aan te pakken, dus paard komt ermee weg.
- paard greep alles aan om maar 'eng' te vinden en om te draaien en terug te rennen (gelukkig alleen hard draven)

Na terug kweken van zelfvertrouwen, groepsritten naar buiten en daarbij vooral eens gedurfd hebben haar echt aan te pakken, samen bos ontdekken met een vriend en gewoon rijtechnisch weer op elkaar leren inspelen zijn we na 2 jaar beland op het punt dat paard en ruiter er weer veel plezier in hadden. Ik kon weer met een los teugeltje het bos in. Niets was meer eng, alles hadden we gezien en ik durfde zelfs (beheerst) te galopperen.

Echter, diep van binnen bleef bij mij die vrees toch wel (zou ze een pad inschieten? verschiet ze misschien van die stronk daar? springt ze dadelijk niet over/langs/door die plas water? enzovoorts). In stap en draf vertrouw ik mijn paard volledig, in galop een stuk minder. Er zit geen kwaad in haar in de zin van bokken of steigeren, maar ze zal proberen weg te draaien en snel naar huis te lopen.

Hoe dan ook, we zaten op een punt dat ik met een gerust hart in mijn eentje met haar het bos in ging. Eindelijk, maar het kostte wat vechten en zelfvertrouwen en volhouden.

Nu zijn we sinds 1,5 maand naar een nieuwe pensionstal verhuisd. Na een maand super braaf te zijn geweest en vrolijk, besloot ik de omgeving te gaan verkennen en zijn we aan de hand gaan lopen richting het kanaal in de buurt. Dat ging super dus wilde ik eens een buitenritje proberen langs datzelfde stuk (van uitstel komt afstel en durf ik straks niet meer, nu heb ik het vertrouwen nog en het kriebelde). Je raadt het al, aantal dingen waren doodeng (logisch, allemaal nieuw) maar punt is dat ze dwars gaat lopen doen op ONMOGELIJKE locaties. Prikkeldraad langs 2 kanten, velden waar ze tot de knieen inzakt, op de verharde weg waar vrij veel autos komen, langs het kanaal dat ze op een meter na met haar kont in het kanaal zakt enzovoorts... Precies die situaties waar ik enorme schrik voor heb.

Ik ben pro dat ze moet wennen aan de nieuwe situatie. Als ze braaf ik ben ik haast constant aan het belonen met mijn stem en oortjes staan vooruit en ze is alert. Als ze 'bang' is probeer ik eerst kalm, dan een aantal keren haar aan te pakken, maar (ook) door mijn angst stap ik meestal af en leidt haar erlangs (erlangs gaan we hoe dan ook en dan stap ik weer op). Op de terugweg is alles nog maar half zo eng en 'rent' mevrouw erlangs richting huis. Dus zo eng zijn die dingen ooook weer niet...

Probleem: er zit nu dus maar een dun lijntje tussen een paard wat echt schrik heeft en moet wennen en een paard wat doorkrijgt dat ik weer geen overwicht heb en dat dus blijft misbruiken, zodat we uiteindelijk weer helemaal terug bij af raken waarbij ik niet meer met haar naar buiten durf. Ik wil mijn paard wel aanpakken, maar niet op die locaties waar dat nu nodig blijkt omdat het gewoon onverantwoord is en duh, dat voelt ze. Holladijee denkt ze dus!

Ben dus nieuw op stal en hoop snel iemand te vinden die eens met mij buiten wilt gaan rijden (lessen zijn daar dus niet), maar ja dat duurt nog een poos en tot die tijd wil ik het voor mijzelf niet vooruit blijven schuiven. Wachten tot de grond droog is bijvoorbeeld ook niet, maar dat verandert toch niets aan veel situaties (zoals de prikkeldraad).

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik snap niet dat dat paard zich niet gewoon gedraagt Clown , het is iets waar ze toch altijd veel lol aan beleefde en iets wat ik graag wil blijven doen. Snap niet dat ze soms zo'n drama moet schoppen Boos!

evdpanne

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-10-07
Woonplaats: Voorhout

Re: Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:24

Ik denk dat jou paardje juist op die punten aanvoeld dat jij onzeker bent... En dat zij daarom 'opzoek' gaat naar dingen waar jij onzeker voor bent.... Vaak gaan paarden gek doen op het moment dat jij je onzeker voeld (tenminste dat is mij altijd verteld). Sommige paarden zijn hier gevoelig voor, andere niet.... Zo maak ik op de manege wel eens mij dat mensen op een heel mak paard zitten wat nooit wat doet, maar omdat ze denken dat het paard er vandoor zal gaan op strand gaat deze ook.... Terwijl die dat anders nooit doet...

Misschien dat jij iets meer aan je zelfvertrouwen moet werken en dit vertrouwen moet doorgeven naar je paard... Want wanneer je zelf angstig reageerd op bepaalde situaties zal je paard dit ook doen...

Wannabe2003

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-03-07

Re: Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:31

Ik ben het met evdpanne eens, probeer echt aan je zelfvertrouwen te werken. Ik heb zelf ook gemerkt dat dat het allerbelangrijkste is.

Heb je verder niet iemand die met je mee kan gaan op de fiets of lopend ernaast? Kan je ook geen privéles nemen, omdat je zegt dat er geen les is (waar ik uit opmaak dat je bedoelt groepsles net als op een manege), en dan met je instructeur naar buiten gaan. Ik denk op zich dat er genoeg opties zijn. Een daarvan ook zorg dat je snel contact legt met je medestalgenoten, zodat die je ook een beetje op weg kunnen helpen. Daar heb ik zelf namelijk ook erg profijt van.

Succes ermee.

Jana_en_Ik

Berichten: 1696
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 20:14

Dat contact komt wel goed, heb alleen nog niemand getroffen die nu al naar buiten wilt gaan Clown (Wellicht dat mijn vriendin binnenkort met haar pony op stal komt daar)

Zelfvertrouwen is een belangrijk punt natuurlijk en op zich heb ik dat ook wel om haar aan te pakken, maar poeh hey, op die locaties krijg ik het echt benauwd. En als ik dan 5 stappen tussen die draad komt en ze DAN schrikt is het helemaal raak natuurlijk, want dan heb je het aan 2 kanten. Dan heb ik liever dat ze al van tevoren begint te miepen Clown snap je?

Diezelfde vriendin geeft me sinds kort ook les en dat gaat werkelijk super. Ze heeft ook al wel aangeboden eens mee te lopen e.d. maar ja de hele route is ook weer zoiets he...

trickywonder

Berichten: 1065
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Op activiteitenboerderij "Het feestvarken"!!!

Re: Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:43

ik had dit ook met mijn draver. ik was zelf schrikkig doordat zij schrok en wij versterkten elkaar dus. zag zij iets dan ging ik ook kijken, verzitten, werd ik nerveus en zij nog erger. ik was elke keer blij als ik veilig thuis was. en eigenlijk gebeurde er vaak niks... ik heb besloten dat ik niet de goeie ruiter ben voor dit paard. Ze moet iemand hebben die haar erdoor heen sleept, die lef heeft, overwicht. Ik heb dit paard verkocht en zelf een fjord teruggekocht. ik heb haar nu een dikke week heel wat buitenritjes gemaakt deze week en ik ben weer ontspannen ik geniet. deze fjord durft alles kijkt nergens van op. ik heb er plezier in en zij ook. wij passen wel bij elkaar.
En mijn zelfvertrouwen is terug als nooit te voren. met dit paard durf ik alles. (zelfs gesprongen over een boomstam!)

Jana_en_Ik

Berichten: 1696
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 20:55

Hmm fijn dat jij je daar nu zoveel beter bij voelt, maar ik heb mijn meissie al 9 jaar, bijna 10 zelfs en we hebben al heeel wat drama meegemaakt en overwonnen en zij gaat pas weg als ze niet meer zelf naar buiten loopt als je begrijpt wat ik bedoel. Dat is dus geen optie en ik ben ook wel hoopvol dat het goed gaat komen hoor! Vraag is alleen... hoe? Haha! Rijtechnisch zijn we de afgelopen maand echt met enorme sprongen vooruit aan het gaan dus ook een buitenrit moet ons wel gaan lukken. Heb me voorgenomen om komende week eens een andere route te gaan nemen die 'herkenbaarder' is (als in: tussen bomen en zonder kanaal). Heb daar gisteren aan de hand al gewandeld en dan proberen we het eens te paard. Dat is iig een route waar ik meer mogelijkheden heb om zelf door te zetten zonder 'gevaarlijke' dingen die mij daarin belemmeren

Ben benieuwd

Grobegni
Berichten: 1757
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:54

Tja, jullie versterken elkaar enorm in dit gedrag! Met name jij zal je aan moeten passen, aangezien zij jouw vertrouwen nodig heeft. Heb je wel eens grondwerk gedaan? Daardoor leert je paard op jou te vertrouwen en je als leider te zien.
Misschien is dit ook wat voor je: http://www.balingehof.nl/content/worksh ... pelen.html

Succes!

RiannevD
Berichten: 35
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Ermelo

Re: Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:06

Hoe ontzettend herkenbaar! Ik heb daar dus ook last van. Bij mij komt het ook echt neer op te weinig zelfvertrouwen. Niet snel genoeg kunnen reageren en toch te vaak te lief willen zijn, teveel goed vinden. vooral het vooruit blijven kijken helpt wel bij mij (die keren dat het me lukt eraan te denken om vooruit te blijven kijken in ieder geval).

Ik ben nu ook een beetje erachter dat buitenrijden misschien niet je-van-het is voor mij... ik voel me gewoon veiliger tussen vier hekken/wanden. Maar aan de andere kant is buitenrijden ook wel superlekker! En vanaf het moment dat ik voor mezelf accepteerde dat ik nooit een super buitenrijder zal worden, ging het weer beter!

Ik heb gelukkig ook iemand die met me mee gaat. Zij heeft 18 jaar ervaring in beleren en buitenrijden. Zij geeft me ontzettend veel tips en gelukkig heeft ze ook heel veel geduld met me Bloos ...

Succes in ieder geval en als je het antwoord hebt gevonden op meer zelfvertrouwen tijdens het rijden..dan hoor ik het graag Knipoog

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:15

Heeeel herkenbaar! Heb zelf een bomproof pony zolang er iemand bij is, van zodra we alleen zijn, gaat ze rare dingen doen en ikzelf zie ook overal gevaar in. Een diepe gracht aan de zijkant, daar krijg ik al de kriebels van.

Dus ik lees effe mee!

Jana_en_Ik

Berichten: 1696
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 23:39

Durf ook wel wat voor te wedden dat als een paard meegaat wat er niets om geeft, er ook niets aan de hand is... Ik hoop dat het vooral een kwestie van wennen is aan haar kant (en bij mij, want ook voor mij is de omgeving nieuw haha)

Mereltje_

Berichten: 539
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:25

Hmm, herkenbaar, maar bij jou is het wel lastig. Mijn bijrijdpony probeerde me (vooral toen ik hem nog niet zo lang reed) ook uit met dat soort dingen. Dan zag hij iets engs en dan ging hij gerust midden op een kruising stilstaan en proberen om zich om te draaien. Omdat hij van mij in principe overal langs moet en ik daar wel consequent in ben heeft hij nu veel minder van dat soort streken.

Uit je verhaal lees ik dat je soms onzeker bent. Is het ook zo dat je van tevoren al kijkt naar dingen waar je paard van kan 'schrikken'? Dat kan je paard aanvoelen en dan weet ze vantevoren al dat ze misbruik van zo'n van kan maken. Probeer moeilijke situaties die je ziet aankomen een beetje te negeren. Als jij er (ook al doe je dat niet opvallend) een punt van maakt, doet het paard dat ook. Misschien is het in jouw situatie een beetje moeilijk, maar je zou het kunnen proberen. Ook moet je proberen niet altijd je paard teveel te belonen als ze langs iets 'engs' is gelopen, want dan bevestig je dat jullie inderdaad langs iets bijzonders zijn gelopen. Eerlijk gezegd had ik bij dit laatste nog nooit stilgestaan, maar dat kreeg ik een keer als tip van iemand.

Citaat:
Ik ben het met evdpanne eens, probeer echt aan je zelfvertrouwen te werken. Ik heb zelf ook gemerkt dat dat het allerbelangrijkste is.


Hier sluit ik me bij aan. Als je je zelfvertrouwen weer terughebt rijd je denk ik met veel meer plezier buiten!

Mereltje_

Berichten: 539
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:08

Citaat:
Dat kan je paard aanvoelen en dan weet ze vantevoren al dat ze misbruik van zo'n van kan maken.


Ik ontdek ineens nog een typfout en kan niet meer editten Clown Ik bedoel: misbruik van een situatie maken.

Rani007

Berichten: 323
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:20

Hoe reageert je paard op een buitenrit wanneer je niet in het zadel zit maar jij ernaast loopt?
Heb je dat uberhaupt wel eens geprobeerd?

suvan

Berichten: 861
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Zuiden van het land

Re: Weer terug bij af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:21

heel herkenbaar, als beginnende ruiter was ik ook doodsbang en dat voelde de pony heeeeel goed aan.
Naarmate ik meer vertrouwen kreeg, en ze deed alsof ze schrok en probeerde weg te rennen, spoorde ik haar vaak nog aan ook en dan stond ze stil, want DAT was nou ook niet haar bedoeling.
Ja ik speelde t spel gewoon mee en toen was t snel afgelopen.

Maar, in situaties waar ik bang was voor iets en de pony het aanvoelde, deed ik een trucje: achterstevoren erlangs gaan, je ziet het voorwerp dan niet en de pony ook niet en dat ging zo goed, dat we beiden al heel snel vertrouwen in elkaar hadden.

Het is maar een tip, die van mij was een aparte, we vormden een apart stel want ik kon haar ook longeren alleen op mn lichaamshouding, dus zonder lounge, en ze volgde me los ook overal naartoe dus ik weet niet of t bij jou werkt maar mischien heb je er wat aan he?

sterkte!