Iemand ooit zijn paard op ruiterkamp ofzo gestuurd ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DraakjeII

Iemand ooit zijn paard op ruiterkamp ofzo gestuurd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 14:15

Over een poosje ben ik een paar weken op vakantie en normaal gesproken staat m'n paard dan overdag in de wei en 's nachts op stal.
Vorig jaar trof ik na zo'n vakantie dan een paard aan wat fors dikker was dan voor die tijd.
Daarom komt ze dus al niet de hele dag in de wei, maar ja als ze verder niets doet vind ik 6 á 8 uur in de wei toch wel het minimum.
Ik dacht het zou voor de conditie van het paard wel lekker zijn als ze wat meer beweging kreeg. Nu heb je natuurlijk genoeg bedrijven die aanbieden je paard te trainen, maar het moet voor haar ook een beetje vakantie zijn.
Dus dacht ik als ze nou ergens in het bos zou kunnen rijden dat is voor haar ook leuker.
Gewoon ergens waar ze dus 1 of 2 x per dag een relaxed buitenritje met haar maken en dat ze nog een paar uurtjes in de wei komt.
Zijn er mensen die dit wel eens gedaan hebben en aan welke haken en ogen moet ik dan denken.
Qua aansprakelijkheid, verzekering etc.

Traiectum

Re: Iemand ooit zijn paard op ruiterkamp ofzo gestuurd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:22

Is het niet veel makkelijker om voor die paar weken een bijrijdster te zoeken? Misschien iemand op stal die je paard wat beweging wil geven? Dan blijft je paard in haar vertrouwde omgeving, en er is toezicht van mensen die je kent.

Als je je paard ergens heen brengt, let dan iig op het volgende, en maak hier héél duidelijke afspraken over:
- als je paard ziek wordt, bellen ze dan eerst jou of eerst de DA?
- neem contact op met je verzekering: als er iets met je paard gebeurt, of je paard verwondt iemand / beschadigt iets, wie draait er dan voor de kosten op?
- wie rijdt er op je paard? Degene met wie je het contract opstelt, of ook anderen? Ik neem aan dat je niet wilt dat je paard ook aan bv manegeklanten verhuurd wordt.
- hoe vaak, hoe intensief, en waar wordt je paard gereden, met / zonder hulpteugels, met / zonder beenbescherming?
- wat wordt er gevoerd, wanneer en hoeveel?
- etc.
Zet in het contract dus precies wat de bedoeling is, en ook wanneer de vakantie weer voorbij is. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat iemand een paard voor een paar maanden te leen had, en vervolgens vertikte om het dier weer naar de rechtmatige eigenaar terug te brengen (niet om je bang te maken, maar maak alsjeblieft duidelijke afspraken, dat voorkomt een hoop ellende).
Ik denk wel dat het je een smak geld gaat kosten, je stalhuur loopt waarschijnlijk ook gewoon door.

Zelf zou ik niet m'n paard uit handen willen geven, en een paar weekjes vrij lijkt me juist wel prettig. Van in de wei staan raken paarden niet zo snel uit conditie, dat kun je in een paar weken weer op het oude niveau hebben. Voor het snel dik worden is een graasmasker misschien een optie? Dan kan ze wel hele dagen naar buiten.

CelineeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:25

Ik ga helemaal mee met hierboven Bloos Ik heb mijn pony toen in een vakantie inderdaad naar een andere stal gebracht (waar ze werd gereden enz.) maar ze kwam er dood ziek en helemaal niet zichzelf vandaan. Ze had heel erg veel last van heimwee en ik wist niet wat ze precies allemaal met der hadden gedaan... Als ik nu op vakantie ga, vraag ik of de mensen bij mij op stal een oogje in het zeil willen houden Bloos
-xxx- Céline

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 12:56

Ik kan haar dus zonder zorgen achterlaten op de privéstal waar ze staat. Dan wordt ze prima verzorgd, wordt in en uit de wei gehaald en komt iedere dag 1 of 2 keer in de stapmolen.
Helaas heeft geen van de andere ruiters/amazones tijd om mijn paard ook nog beweging te geven.
Het leek mij voor het dier wel leuk om lekker een paar weken bosritjes te maken. Maar als ik jullie verhalen zo lees lijkt het al een minder leuk idee. Wat als ze heimwee krijgt, niet meer wil eten etc. Ik heb nu al geen bijrijder omdat ik het lastig vind een vreemde mijn paard toe te vertrouwen. Ik denk dat ze toch maar gewoon weide-vakantie krijgt, misschien een muilkorfje tegen het overeten.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:59

Dat lijkt me een veel fijnere oplossing. Ik zou mijn paard nooit aan onervaren, ruk-plukkende, in-het-zadel-bonkende ruiters "geven", zeker niet als ik er zelf niet bij ben! Kan natuurlijk ook allemaal heel erg meevallen, maar zou niet gerust op vakantie vertrekken.

CelineeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 06:50

Misschien is het een idee om jouw oorspronkelijke idee toch uit te voeren, maar het dan eerst een vakantie uit te proberen met jou erbij! Dan kun je zien waar ze komt te staan, wat er allemaal gebeurd en of ze inderdaad goed verzorgd wordt. Ook kun je dan prima zien of ze heimwee of iets dergelijks heeft! Lijkt mij een goede oplossing... Bloos
Njaa.. -xxx- Céline

Isa1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:21

Ik zou dan liever iemand zoeken die mijn paard voor een paar weekjes zou berijden, dan ipv hij/zij ergens naar toe gaat, en ik er verder niet veel toezicht op heb.

Een bijrijdster voor een paar weken zou wel ideaal zijn, zo kun je de weken van te voren ook even zien of het werkelijk waar wel klikt met je paard en hem/haar.

Als je m op een ponykamp stuurt, zit er elke week weer een ander op, dat lijkt mij niet zo'n fijne gedachte eerlijk gezegd.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:00

Misschien is het een idee om te vragen of alleen de begeleiders van een groep er op rijden?
Dat zijn ervaren mensen en dan heb je niet van die bonkende kinderen op de rug van je paard.
En heeft ze toch nog beweging.