Strandrit: VERANTWOORD??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Ceres_

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-03-08

Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 01:30

Het lijkt mij leuk om samen met een vriendin een strandrit te maken
met onze verzorgpaarden. Deze paarden zijn echter nog nooit op het strand geweest.
En het dichtstbijzijnde strand is minstens een uur rijden met trailer,
dus van langzaam opbouwen kan dus ook niet echt sprake zijn.
Verder zullen onze ouders ons rijden, dus we zijn niet écht alleen op het strand.
Maar zij gaan dus niet te paard.

De enige ervaring die wij verder op het strand hebben
is opgedaan in groepen tijdens strandrit bij plaatselijke manege,
waar de paarden dus al geheel gewend zijn aan een rit op het strand.

We rijden vaak buiten samen en doen daar gewoon alles,
ook lekker galopperen en dat gaat 9 vd 10 keer goed
(mijne kan nogal schrikkerig zijn, en trekt dan een kort sprintje).
Er is verder nog nooit wat gebeurd ofzo.

Zelf dacht ik sowiezo een martingaal om te doen,
voor als mevrouw het in d'r bol krijgt.
Net wat extra controle. Knipoog

Als ik niet volledig genoeg ben geweest, zeg het maar!

Maar wat zouden jullie doen, wel of niet?!
En zo niet, TIPS zijn heel erg welkom!

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 01:38

Mijn persoonlijke voorkeur zou er naar uitgaan ook wat strand-makke paarden mee te hebben. Paarden zijn onervaren en jullie zelf hebben ook niet al te veel strandervaring.
Nu wil ik het strand niet gevaarlijker maken dan het is, maar als er iets misgaat, kan het goed mis gaan. Paard kan aan de kletter gaan en in kuil stappen, en als ruiter is het ook niet al te prettig om op hard zand te landen met je rug.
Ik heb zelf jarenlang buitenritten begeleid door het duin en op het strand. Als we op de manege nieuwe paarden meenamen, liepen die altijd tussen ervaren paarden.
Ik kan het me voorstellen dat het je hartstikke leuk lijkt, maar wees alsjeblieft voorzichtig.

_Ceres_

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-03-08

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 01:44

Helaas omdat we een aardig eind van het strand vandaan wonen,
ken ik geen ruiters met 'strandmakke' paarden..
Dan zouden we dus iets moeten regelen met een plaatselijke manege ofzo.
Soort begeleiding dus, hoop dat dat mogelijk is!

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 01:47

Waar was je van plan naar het strand te gaan? Ik heb jarenlang in de omgeving van Noordwijk gereden, daar zit een aantal maneges waar dagelijks strandritten worden gemaakt. Misschien kun je daarbij aanhaken?
Mochten nou allebei de paarden superbraaf blijken, kun je de keer daarop natuurlijk met z'n tweetjes gaan. Want dat is uiteindelijk leuker, lijkt me zo.

_Ceres_

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-03-08

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 01:52

Tja, zover waren we nog niet eens!
Maar misschien is Noordwijk dan idd geen slecht idee Haha!
Alvast heel erg bedankt voor de tip,
ik ga 'm zeker gebruiken!

Ga nu lekker slapen Bloos

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:46

Ik denk als je je paard goed onder controle hebt dat het niet zo`n probleem hoeft ze zijn, maar als jij zegt ik ga haar voor de zekerheid een martingaal omdoen, dan heb je al geen vertrouwen in het paardje en zou ik het niet doen.

Ik vind het op manege paarden ook niet altijd echt verantwoord, die weten wat er van hun verwacht word en gaan in galop en stoppen pas als ze aan het eind zijn waar ze weer moeten stappen , dus ik zou liever et een pony gaan die ik ken en onder controle heb dan een manege paard wat vaak net een robot is.
En anders maak je er een stap ritje van de eerste keer.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:50

Sientje schreef:
Mijn persoonlijke voorkeur zou er naar uitgaan ook wat strand-makke paarden mee te hebben. Paarden zijn onervaren en jullie zelf hebben ook niet al te veel strandervaring.
Nu wil ik het strand niet gevaarlijker maken dan het is, maar als er iets misgaat, kan het goed mis gaan. Paard kan aan de kletter gaan en in kuil stappen, en als ruiter is het ook niet al te prettig om op hard zand te landen met je rug.
Ik heb zelf jarenlang buitenritten begeleid door het duin en op het strand. Als we op de manege nieuwe paarden meenamen, liepen die altijd tussen ervaren paarden.
Ik kan het me voorstellen dat het je hartstikke leuk lijkt, maar wees alsjeblieft voorzichtig.


Ik sluit mij hier helemaal bij aan, lekker aanhaken bij een georganiseerde rit met ervaren paarden. Op het strand kom je dingen tegen die je niet elke dag ziet als grote vliegers, windschermen en loslopende honden en je kan heel hard onvrijwillig gaan vliegen op het strand.

_Ceres_

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-03-08

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:52

midgie schreef:
Ik denk als je je paard goed onder controle hebt dat het niet zo`n probleem hoeft ze zijn, maar als jij zegt ik ga haar voor de zekerheid een martingaal omdoen, dan heb je al geen vertrouwen in het paardje en zou ik het niet doen.

Een martingaal omdoen heeft vind ik niets met een gebrek aan vertrouwen te maken,
daarvoor was het in ieder geval niet bedoeld.
Ik doe een martingaal om omdat ik weet dat ze zich heel erg sterk kan maken.
Ze gooit dan d'r hoofd omhoog en dan heb je niets meer in je handen.
Dàt wil ik voorkomen door een martingaal om te doen.
Ik heb namelijk geen idee hoe zij zal reageren op alles en iedereen op het strand en wil wel in staat zijn haar te kunnen stoppen, mocht er iets gebeuren!
Het is dus gewoon een voorzorgsmaatregel.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:54

Ik heb echt hele goede ruiters op het strand zien rijden met een slof erom, toen het paard echt heel enthousiast werd brak hij dwars door de slof en vertrok. Hulpteugels geven op zo'n moment een vals gevoel van veiligheid.

Daniellee__
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:56

_Ceres_ schreef:
midgie schreef:
Ik denk als je je paard goed onder controle hebt dat het niet zo`n probleem hoeft ze zijn, maar als jij zegt ik ga haar voor de zekerheid een martingaal omdoen, dan heb je al geen vertrouwen in het paardje en zou ik het niet doen.

Een martingaal omdoen heeft vind ik niets met een gebrek aan vertrouwen te maken,
daarvoor was het in ieder geval niet bedoeld.
Ik doe een martingaal om omdat ik weet dat ze zich heel erg sterk kan maken.
Ze gooit dan d'r hoofd omhoog en dan heb je niets meer in je handen.
Dàt wil ik voorkomen door een martingaal om te doen.
Ik heb namelijk geen idee hoe zij zal reageren op alles en iedereen op het strand en wil wel in staat zijn haar te kunnen stoppen, mocht er iets gebeuren!
Het is dus gewoon een voorzorgsmaatregel.


ben ik met je eens,, en een martingaal kan geen kwaad en ik vind dat als je meer vertrouwen erin wil hebben dat je die martingaal dan gewoon om moet doen; ook voor je eigen veiligheid Knipoog

en ik neem aan dat als je erg goede kwaliteit hulpteugel helpt dat ie dan niet breekt..

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:58

De slof brak ook niet, het paard liep er dwars doorheen.

miekske

Berichten: 4377
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Reek

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:02

Als je gewoon rustig doet en goed oplet dan denk ik dat er niet zoveel fout zou kunnen gaan.
Ik wil ook nog een keer met mn paard naar het strand..

tippex_
Berichten: 71
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Oudenaarde

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:46

nu voor ons is de zee normaal mr de zee maakt eigenmlijk contstant geluid dus.. je weet nooit hoe er een dier op zal reageren

dat van die martingaal vind ik ionderdaad geen slecht idee

zelf voel ik me ook beter op mn gemak als er iemand te voet mee is of met de fiets mr een fiets en zand...

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:53

Je hebt twee keuzes, (denk ik):
- aanhaken bij een groep
- zelfstandig met zijn tweeën
Ik denk dat jij wel weet hoe de paarden reageren op het rijden in een groep, en of je dan wel meteen wilt galopperen. Want het is natuurlijk zo dat als je met een gevorderde groep gaat en jij voelt aan je paard dat het beter is om niet te galopperen, dat ze dat toch (waarschijnlijk) gaan doen. Houdt dus rekening met het niveau van de groep waar je mee zou gaan (een beginners/rustige/staprit) is dan misschien een mogelijkheid.
Verder als je zelfstandig zou gaan, waarvan ik denk dat het best kan, doe dan rustig aan. Ga bijvoorbeeld niet eerst het strand op maar rijd ze eerst lekker een beetje moe (de eerste frissigheid) en stap dan rustig het strand op.
En veel genieten en plezier hebben!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:26

Heb ik in elk geval een tip voor jullie. Kijk voor je gaat wanneer het eb is. Dat rijd n.l veel fijner omdat je een groter strand hebt.
Bij vloed is het strand erg klein en meestal ook zwaarder.
Let wel heel goed op dat je geen mui in rijd...dat is niet alleen gevaarlijk, maar ook erg koud kan ik je verzekeren!
Een mui is water tussen 2 zandbanken in en dat kan erg diep zijn.

Caresse07

Berichten: 9452
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:37

Tja ook wij wonen niet dicht bij het strand en de eerste keer dat
ik met mijn eigen paardje naar het strand ben geweest was het ook afwachten
wat ze er van zou vinden, maar als je het rustig aan doet en ze de tijd geeft
om te kijken en te wennen dan kun je volgens mij prima met z´n 2-en gaan Lachen
Op deze manier kun je ook zelf kijken hoe lang je gaat rijden en in welk tempo, als
je aanhaakt bij een groep ben je wel afhankelijk van wat zij doen en dat kan natuurlijk
ook niet heel fijn zijn Knipoog

iloveiwan

Berichten: 1995
Geregistreerd: 08-07-07

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:41

mischien ook veiligheidsbeugels ? Tong uitsteken
en mischien ook extra teugels meenemen! Knipoog
en een halstertouwtje ? Bloos

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:49

Je kunt natuurlijk wel een beetje voorbereiden , door met de paarden nieuwe routes te rijden waar wat grotere vlaktes enzo zijn , of in ieder geval dat ze leren dat nieuwe omgevingen niet meteen eng zijn. En als ze de trailer erg spannend vinden ga dan eerst een paar keer naar een "makkelijkere" plek toe met de trailer zodat ze niet meteen boven je kop uitspringen van de trailer-spanning , en dan nog eens de wijdsheid en het water van het strand eroverheen krijgen , want dan kan er wel wat knappen in die koppies met zoveel nieuwe prikkels Haha!

Verder als je vaak samen buitenrijdt en gewoon alles doet buiten , dat allemaal goed gaat , zelf ook niet idioot zenuwachtig gaat doen , dan zal het best wel loslopen hoor.

Ik zou dan niet bij een groep aan gaan sluiten. Als de paarden dat niet gewend zijn dan kan dat juist nadelig werken. En je hebt geen vrijheid meer om zelf te bepalen wat je doet , zo'n groep is dan knap lastig.

Als je voor het eerst naar het strand gaat en dat vaker wilt doen , zou ik ook niet meteen een volle rengalop pakken. Want dan heb je grote kans als je de volgende keer gaat , dat de paarden niet meer te houden zijn als ze het strand zien.

De eerste kennismaking moet eigenlijk rustig zijn , en vertrouwen geven. Zodat ze leren dat het strand gewoon normaal is , niks anders dan anders , niks spannends.

Dan kun je eer volgende keer wel een lekkere galop pakken en heb je inmiddels ook meer vertrouwen opgebouwd omdat je al een keer een rustige strandrit gemaakt hebt.

Voor de paarden ook wel zo fijn dat ze het fenomeen strand al kennen voordat ze helemaal los gaan. Is ook niet grappig als er wat wrakhout aangespoeld is en jij komt dat in volle rengalop tegen , paard schrikt zich dood want kent het niet , maakt een noodsprong opzij....enz.

Ik zou die eerste rit echt rustig houden zodat zowel jullie als de paarden kunnen wennen en vertrouwen / zelfverzekerdheid op kunnen bouwen. Dan kun je de volgende keer ook veel meer genieten van je rit als je ze wel een keer helemaal laat gaan.

Ga je met een groep dan moet je meteen mee gaan galopperen en je hebt gewoon kans dat je het jezelf daarmee onnodi moeilijk maakt op volgende ritten.

Hier stikt het ook van de paarden die in de duinen al niet meer te hanteren zijn omdat ze weten dat ze op het strand helemaal los mogen gaan....waardeloos is dat.

Joltsje

Berichten: 9058
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:55

ik zou ook met zijn 2en gaan en niet in de groep. sommige paarden worden helemaal hyper tussen onbekende paarden.

wel kun je 1 iemand met paard als begeleiding vragen.

verder vind ik een stukje door de duinen geen slecht idee. en anders eerst je ouders mee het strand op. dat jullie ff een paar keer heen en weer rijden en dan als ze braaf zijn verder rijden.

martingaal vind ik geen valse hoop, dat vind ik logisch nadenken. op buitenrit rijdt ik altijd met martingaa.

succes

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:42

Misschien ben ik wel heel naïef hoor, maar wat is er voor een paard nou anders aan voor het eerst op het strand lopen of voor het eerst het bos in gaan? Sorry, maar ik vind dat de meeste mensen een veel te groot spektakel maken van een strandrit. Als een paard nog nooit op het strand geweest is, krijgt hij echt niet meteen het idee om te gaan rennen als hij het strand op komt hoor. Juist doordat mensen dat leuk vinden, even lekker voluit op het strand, weten de paarden dat ook. Daarom heb je inderdaad van die paarden die in de duinen al aan het stuiteren zijn, maar dat zijn niet de paarden die voor het eerst naar het strand gaan.
Als je altijd met z'n tweeën rijdt en ze gewoon onder controle zijn buiten, zou ik lekker samen gaan en een rustige(!) strandrit gaan maken. Dus lekker stappen en draven, eventueel een handgalopje als het goed gaat en vooral lekker relaxed rijden.
Op het strand kom je inderdaad vast nieuwe dingen tegen, maar honden kom je ook in het bos tegen, vliegers kom ik hier in een klein natuurgebied ook tegen.. Rare dingen kom je overal tegen i.m.o.

Ik ben 2 jaar terug met mijn strandmakke paard en 3 paarden die nog nooit het strand op geweest waren, met Paasmaandag (dat is dus geen goeie timing Clown) op het strand gaan rijden. Die paarden hebben niet anders gedaan dan ze op een normale buitenrit doen hoor. Maar zoek liever wel een rustige dag uit, dus niet als het ineens prachtig weer is en ook niet als het keihard stormt..

Ik voel me trouwens veiliger als mijn paard op het strand aan de kletter gaat dan wanneer ze dat hier op het asfalt in de polder doet, op het strand wordt ze vanzelf moe en zien mensen je op tijd aankomen, op een "gewone" buitenrit is dat een ander verhaal.

Moraal van mijn verhaal Haha!: Als je genoeg vertrouwen hebt in de paarden, ga lekker naar het strand en maak er een rustig ritje van, geen gekke. Echt uitwaaien op het strand kan je ze later nog wel leren. En maak je er zelf niet te druk om, dan doet je paard dat ook niet.

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:49

Als je normaal altijd al buiten rijdt dan kun je ook gewoon naar het strand. Zoveel anders is dat niet dan gewoon rijden.

Goed kijken wanneer het laag water is (http://www.getij.nl), niet anders doen dan normaal en die eerste keer de rengalop misschien even laten zitten (voordat je de knop 'strand=knoerthard' er al op gezet hebt).

Aanhaken bij een manegegroep zou ik zeker niet doen. Dan heb je de rit helemaal niet meer in de hand.

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:49

-> BRT

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:00

Apple schreef:
Als je normaal altijd al buiten rijdt dan kun je ook gewoon naar het strand. Zoveel anders is dat niet dan gewoon rijden.

Goed kijken wanneer het laag water is (http://www.getij.nl), niet anders doen dan normaal en die eerste keer de rengalop misschien even laten zitten (voordat je de knop 'strand=knoerthard' er al op gezet hebt).

Aanhaken bij een manegegroep zou ik zeker niet doen. Dan heb je de rit helemaal niet meer in de hand.


Ehm... ik had het niet over een grote groep hoor. Misschien was ik onduidelijk, maar ik bedoelde in elk geval aanhaken bij een klein clubje dat paarden heeft die wel strandmak zijn. Dat kan ook een clubje ruiters met eigen paarden zijn. Maar die staan dan vaak wel op een stal in de buurt van het strand.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:25

Als ik ook een tip mag geven...ga niet in het weekend maar probeer een keertje doordeweeks.Waarom...in het weekend kan het razend druk zijn met mensen,vliegers,en kite-surfers...dat wil je echt niet Clown

Noordwijk is prachtig,je kunt eerst een stuk door het bos,dan de duinen in en vervolgens het strand op.
De "zakcentjes"zijn er dan al uit en kun je heerlijk genieten van het strand...gewoon stappen en als dat goedgaat kun je een sneller tempo proberen.Mocht het nu onverhoopt gebeuren dat je paard aan de kletter gaat dan stuur je hem lekker het mulle zand in.Vinden ze minder prettig en stoppen vanzelf wel.Let hierbij wel op alle rommel (stukken visnet,touw enz) die daar kunnen liggen.

Een martingaal of thiedeman is geen slecht idee,bij normaal gebruik werken ze niet dus dat is geen punt Knipoog

Misschien kun je tegen de tijd dat jullie willen gaan een oproep plaatsen voor iemand die meewil,ervaring heeft op het strand en de weg door bos/duin weet.

Alvast veel plezier Haha!

Koper

Berichten: 30571
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 02:56

Gewoon gaan Ja Jaaaaren geleden ben ik ook met een verzorgpaardje naar het strand geweest, foto's staan in profiel. Vriendin/medeverzorger mee, instructrice (die een trailer heeft Vork ) mee, uurtje karren, zadel erop en we konden het strand op. Waar het stormde. En waar heeeel veeeeel zee was. Paardje was ernstig onder de indruk van al dat water maar we hebben een geweldige dag gehad Haha! Kunnen je ouders de paarden niet een stukje vasthouden tot jullie weten hoe ze reageren? En als het niks is kun je toch weer naar huis?