pups mee op trektocht

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 09:36

Mijn vriend en ik willen rond de zomer vakantie een paar dagen gaan trekken met onze paarden.
Maar we hebben sinds kort 2 herder mix pupjes van nu 11 weken oud.
Tegen de tijd dat we een trektoch gaan maken zullen ze 6 maanden oud zijn, maar nog te jong om alles zelf mee te lopen.

We proberen alles in wat korte afstanden te doen en trainen de pups langzaam aan om wat grotere afstanden te wandelen.

Heeft iemand hier ervaring mee of hebben jullie tips?

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:20

Gewoon niet meenemen!
Volgend jaar zullen ze prima in staat zijn om mee te lopen, maar voor dit jaar is het gewoon nog te vroeg. Als je daarop gaat trainen, leg je de basis voor een kort en pijnlijk hondeleven!

Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:49

Mijn "pup" wordt in mei 1 jaar.
Hij gaat op bejaarden rondjes mee op rit. Gaat nu ( is 10 maanden) voor hooguit een half uur mee.

Geen sprake van dat hij mee op trektocht mag!!
Volgend jaar kunnen we dat eens proberen.

Een pup van een half jaar oud mag hooguit een half uur mee lopen.

rooz1993
Berichten: 296
Geregistreerd: 26-05-07

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:51

ik zou het niet doen,
want het is niet goed voor de gewrichten van de hond

B10

Berichten: 678
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:17

Ook wij hebben een pup van nu bijna 5 maanden maar net als hier boven vermeld gaat ze alleen mee als wij met onze oude pony aan de hand een stukje wandelen,voor het echte werk met de andere paarden moet ze minimaal een jaar zijn,deze leeftijd staat er ook voor en dat is niet voor niets,het is niet goed voor de gewrichten ed om een jonge hond aan zoiets bloot te stellen.
Ik vind het ook moeilijk maar het is zeker de moeite waard om te wachten.
Dus even een jaartje overslaan wil je geen problemen krijgen..

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:41

Hele einden lopen was ook niet de bedoeling, meer was mijn vraag hoe dit wel op te lossen zou zijn en of mensen ervaring hebben met het WEL meenemen van pups.

We gaan eens kijken of we niet een wagentje mee kunnen nemen.

gwenfflames
Berichten: 167
Geregistreerd: 25-02-08

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:28

inderdaad zou je iets moeten verzinnen van een bolderkar oid........
Er is een regel hoe lang een pup mag lopen per keer uitlaten: 5 minuten per maand dat hij oud is.
Dus 5 maanden:25 minuten lopen. Dus dat trainen kan pas echt beginnen als ze volgroeid zijn.
Kun je geen huifwagen huren in Drenthe? hebben wij ook eens gedaan met oude hond, vond t fantastisch!!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:31

Je zal echt idd een wagen oid moeten nemen. Als je nu al gaat trainen en dergelijke, dan heb je kans, en zeker bij herders (voral duitse) dat de gewrichten het heel vroeg gaan begeven. Ik zou ze of niet meenemen, of idd in een karretje ofzo...

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:56

Zoals idd al gezegd word zijn vooral herderds erg gevoelig voor HD/ED en dat soort aandoeningen aan de gewrichten.
Als je dit soort grote afstanden met de jonge honden gaat lopen is de kans ontzettend groot dat ze er later last van gaan krijgen,
en dat wil je natuurlijk niet .

Als je ze per-ce mee wil nemen moet je echt iets verzinnen als een karretje o.i.d.

Succes *LOL*!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:59

onverantwoord om de honden mee te nemen zij zijn nog veel te jong.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 17:44

Friesiszwart @ Waarom is het onverantwoordlijk om mijn pups mee te nemen?
Ik vraag hier ervaring van mensen, dat ze geen hele einden kunnen lopen begrijp ik ook wel.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:26

Wij krijgen deze zomer ook een pup en nemen hem mee op vacantie, alleen gaan wij met een marathonwagen, dus lopen hoeft ze niet, ze is dan nog klein genoeg om in een mandje te zitten, of op schoot.
Ernaast lopen zal hele kleine stukjes zijn, hoe het met jullie moet te paard, lijkt me ingewikkeld , geloof dat ik er voor zou kiezen om of niet te gaan of ze niet mee te nemen.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:56

annebe schreef:
Friesiszwart @ Waarom is het onverantwoordlijk om mijn pups mee te nemen?
Ik vraag hier ervaring van mensen, dat ze geen hele einden kunnen lopen begrijp ik ook wel.

Het lijkt me duidelijk dat de meesten verstandig genoeg zijn om die ervaring niet te hebben. Het is alleen mogelijk als je met een kar gaat, zodat je pups niet hoeven te lopen. En om heel eerlijk te zijn zou ik het dan nog niet doen, de verleiding voor die honden is dan ook groot om meer te lopen dan goed voor ze is.

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:03

Pups van die leeftijd mogen maximaal 30 minuten per wandeling lopen. Mag best 6x per dag 30 minuten zijn, alleen moeten er wel goede pauzes tussen zitten (meerdere uren).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:04

Niet doen, niet meenemen, gun de botten de tijd om hard te worden. Er word niet voor niets gezegd dat je ook niet moet gaan fietsen met een jonge hond. Gewoon thuislaten, zoals Ikke al zei, als je nu je zin doordrukt, gaan die honden daar later heel veel last van krijgen.

brittje88
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-03-07
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: pups mee op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:15

me broer had hiervoor zo'n honden kar voor achterop de fiets gekocht omdat hij met zn honden op vakantie wou maarja dat was een fietstocht. Dat werkte wel kunnen ze gewoon lekker zitten maar ze laten lopen zou ik niet doen.