huifkarvakantie met kinderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dimmelim

huifkarvakantie met kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:11

Deze zomer willen we met onze kinderen van 2 en 4 graag een weekje op huifkarvakantie. Alleen zijn er zoveel aanbieders dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat we zoeken:
-Bedrijf met redelijk comfortabele en (belangrijk ivm jongste kind) aan de achterzijde goed afsluitbare huifkarren
-(zeer) goed verzorgde en goed in hun vel zittende paarden met voldoende looplust
-voorkeur voor kleinschalig bedrijf
-voorkeur voor overnachtingen op kleine campings

Qua ligging vinden wij alles wel mooi, Drenthe lijkt me leuk maar ook de Veluwe of nog ergens anders is prima.

Wie heeft er tips waar je wel en niet moet zijn.

Oh ja, deze overwegen we nu:

Het lamoen http://www.hetlamoen.nl/
Thor Heste http://www.thorheste.nl
Vledder http://www.huifkarverhuurvledder.nl/

Yavanna

Re: huifkarvakantie met kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:07

De familie Postma in Vledder.. wij hebben ontzettend goede ervaringen met hun. Jaap en Marrie zijn er voor hun paardjes, komen regelmatig polshoogte nemen, en de paardjes zijn geweldig. Bij sommige moet je wel spieren hebben. Levi bv wil altijd als eerste lopen
Echt een aanrader.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:11

Op het Lamoen heb ik samen met mijn moeder, een vriendinnetje en de moeder van een vriendinnetje toen wij negen en tien waren drie dagen een huifkarvakantie gedaan. De pony's zijn allemaal erg vriendelijk, je krijgt van tevoren duidelijke uitleg en de eigenaresse is per telefoon bereikbaar voor het geval er iets mis zou gaan.
Ook zijn er leuke routes te rijden met de pony's. Wij hebben toen (zeven jaar terug ondertussen) bijvoorbeeld geslapen bij een boer die ook een klein croscarretje had staan en daar onze pony nog voor had gezet. Ik kan me herinneren dat ik dat superstoer vond.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:15

Net even op de site gekeken van de fam postma, en als je de foto ziet met de telescoop, dan zie je mijn hubbie met dochter in de voorste huifkar zitten.. wel erg goed kijken hoor Haha!

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:44

Yavanna schreef:
De familie Postma in Vledder.. wij hebben ontzettend goede ervaringen met hun. Jaap en Marrie zijn er voor hun paardjes, komen regelmatig polshoogte nemen, en de paardjes zijn geweldig. Bij sommige moet je wel spieren hebben. Levi bv wil altijd als eerste lopen
Echt een aanrader.

Ik heb ook erg goede ervaringen met hen!

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:03

Het Hoefijzer in Zwiggelte

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:05

worteltjj schreef:
Yavanna schreef:
Echt een aanrader.

Ik heb ook erg goede ervaringen met hen!

wij ook! alleen aan de achterkant of het afsluitbaar is zou je even na moeten vragen dat weet ik niet zeker!

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:47

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:17

Fenn schreef:
Op het Lamoen heb ik samen met mijn moeder, een vriendinnetje en de moeder van een vriendinnetje toen wij negen en tien waren drie dagen een huifkarvakantie gedaan. De pony's zijn allemaal erg vriendelijk, je krijgt van tevoren duidelijke uitleg en de eigenaresse is per telefoon bereikbaar voor het geval er iets mis zou gaan.
Ook zijn er leuke routes te rijden met de pony's. Wij hebben toen (zeven jaar terug ondertussen) bijvoorbeeld geslapen bij een boer die ook een klein croscarretje had staan en daar onze pony nog voor had gezet. Ik kan me herinneren dat ik dat superstoer vond.

Het Lamoen Ja
Er staan altijd leuke, vriendelijke fjorden voor de huifkar en er wordt veel zorg besteed aan de omgang met het paard en de veiligheid, vind ik. De huifkarren zijn aan de achterkant afsluitbaar met een deurtje waar zo'n schuifje op zit, maar je zou er nog extra naar kunnen vragen. (Bijna) alles valt te regelen praktisch gezien. Het Lamoen is een klein bedrijf dat persoonlijke aandacht en ook paardenwelzijn hoog in het vaandel heeft staan en ik heb al vaal tevreden huifkarklanten meegemaakt.

edit: www.hetlamoen.nl
je moet wel tijdig reserveren, ivm ponykampen in de zomer. Dan zijn niet altijd huifkarpony's beschikbaar.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:21

http://www.rijmaaran.nl/
Hebben wij vorig jaar 1 dag gedaan met de kinderen en de paarden staan er prima bij. Doen ook midweken of week, prijzen staan op de site.

elsyie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:29

Met Vledder heb ikzelf ook heel goede ervaringen . Bij ons is het zelfs zo goed bevallen dat na de eerste huifkarrentocht wij twee jaar later wederom een week op huifkarrentocht zijn gegaan bij Vledder! Het is ons beide keren prima bevallen! Wij hadden de 2e keer (weet niet of het nu nog steeds mogelijk is) een extra pony gehuurd waar op gereden kon worden. Hele vriendelijke mensen en de route is ook zeer veelzijdig (bos, heide, akkerland) Ook zijn de campings/staanplaatsen waar je verblijft goed te doen. (land van bartje, blauwe meer) Doordat de meeste mensen kinderen mee hebben op huifkarrentocht en ze meestal de standaard route rijden, kom je elkaar 's avonds weer tegen, de kinderen zijn dus verzekerd van speelkameraadjes! Naast de standaard route die je kunt rijden, kun je (in overleg) je eigen route bepalen. Houdt er echter wel rekening mee dat je in de zomer (in extreme mate) belaagd wordt door horzels, dazen en muggen. Hoop dat ik een beetje heb kunnen bijdragen tot je zoektocht! succes verder!

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:41

Dit lijkt mij ook zo leuk!!! Helaas krijg ik mijn man geen week mee met zoiets en ik denk persoonlijk dat mijn kinderen zich zullen vervelen... wie weet ooit eens met een vriendin ofzo!

Wat ik me alleen afvraag, ik heb nog nooit met paard en wagen gereden, moet je daar wel ervaring in hebben? Of mag je zo op de kar en lopen maar?!

Liefs, Broekie

elsyie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:15

De eerste keer dat wij daar naartoe gingen hadden wij echt nul,nul ervaring met aangespannen rijden.Daar houden zij dan ook echt wel rekening mee! Bij aankomst informeren ze naar je ervaring met paarden/aangespannen rijden en o.a. op basis daarvan bekijken ze welk paardje het beste bij je past. Toen wij er waren, kwamen er zelfs mensen die zelf nooit een paard hadden aangeraakt (maar wel kinderen bij zich hadden die paardengek waren), verders helemaal geen ongelukken mee gebeurd!. Alles wordt je dan ook heel duidelijk uitgelegd, (hoe je moet in/uitspannen, omgang met het paard,rust, etc etc) daarna maak je een korte 'proefrit'met iemand van Vledder naast je door het dorp, die je nog eens zegt waar je rekening mee moet houden en waar je extra op moet letten met bijvoorbeeld het verkeer. Weer aangekomen bij het centrum hebben wij de pony zelf nog een keer in/uit gespannen om te zien of we het niet al vergeten waren, zodat we evt nog wat hulp konden krijgen. Daarna kun je gelijk op weg. Een aantal keer komt de verhuurder 's avonds op de camping langs om te kijken hoe het met de paarden gaat en of er problemen zijn(kun je dus gelijk terugkoppelen) De pony's zelf zijn over het algemeen rustig (toen wij er waren:haflingers, fjorden, tinker) en zijn volledig verkeersmak, zeker als je wat verder in het seizoen bent dan kijken ze helemaal nergens meer van op. Kortom, ervaring heb je er zeker niet voor nodig, zelfs ervaring met paarden niet (met is natuurlijk wel beter/makkelijker), zolang je maar verantwoordelijkheidsgevoel hebt en logisch kan nadenken!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:18

Fam. Postma Vledder!!
Al 3 keer op huifkartocht geweest daar, dit jaar weer!!
Ook met kind erbij..kinderen vermaken zich prima..maar mooi weer is wel een noodzaak:)

heididvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:27

Jos1 schreef:
Het Hoefijzer in Zwiggelte

Mee eens!!

Rijmaaran daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van want ik vind het niet helemaal correct hoe daar de paarden "behandeld" worden.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:29

Yavanna schreef:
Echt een aanrader.

Jeetje zeg, hebben die nog steeds een huifkarbedrijf? Begin jaren 80 huurden wij daar altijd al een huifkar. Bijzonder aardige mensen met heel veel hart voor hun dieren.

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:36

Hoi

Ik heb een hele grote aanrader en dat is Manege t'hoefijzer in Zwiggelte. (dr)
Wij hebben zelf van hun een huifkar gekocht. En huren nog met veel plezier een paard van hun.
De paarden zitten daar goed in hun vel ( voor foto's pb even). En hebben een goede stap de ene is wat sneller dan de ander.
De huifkarren zijn zeer comfortabel en ook nog eens goed te trekken voor de fjorden/haflingers (dit zie je niet meer zo vaak).
Je krijg hele duidelijke aanwijzingen.
De paarden zijn zeer betrouwbaar ook voor de kinderen.
Ook is de achterkant van de huifkar dicht. Er kunnen dus niet vanachter kinderen uit.
Het is een kleinschalig bedrijf met ca. 6 huifkarren. Dus hebben ze veel tijd voor u vrij.
Je krijgt een lijst mee waar vele mini campings enz op staat. Natuurlijk krijg je ook een kaart enz. mee

Neem eens een kijkje op http://www.thoefijzer.info.
Ook mag je mij gerust een pb sturen voor meer vragen en info.

Groetjes Patty

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:41

Ik heb ook goede ervaringen met het Lamoen, ben er een aantal jaren geweest op kamp,
toen waren er ook veel mensen voor huifkarverhuur. Net wat Zwartwitje zegt:
Hele fijne dieren, leuke omgeving om doorheen te rijden, klein bedrijf, met grote aandacht voor welzijn van de paarden.

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:52

Dank je wel voor het antwoord!

Ik ga toch eens informeren, aangezien wij wederom niet echt op vakantie kunnen dit jaar, vindt ik dit wel een goed alternatief voor een dagje weg! Aangezien mijn dochtertje van 1,5 alleen maar alle diertjes wil aaien en mijn zoontje ook gek op paarden is... Hoop alleen wel dat je er een extra pont bij kan huren, want afwisseling vind ik toch ook wel leuk en voor mijn zoontje is dat helemaal geweldig natuurlijk!

Liefs, broekie

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:42

Broekie schreef:
Dank je wel voor het antwoord!

Ik ga toch eens informeren, aangezien wij wederom niet echt op vakantie kunnen dit jaar, vindt ik dit wel een goed alternatief voor een dagje weg! Aangezien mijn dochtertje van 1,5 alleen maar alle diertjes wil aaien en mijn zoontje ook gek op paarden is... Hoop alleen wel dat je er een extra pont bij kan huren, want afwisseling vind ik toch ook wel leuk en voor mijn zoontje is dat helemaal geweldig natuurlijk!

Liefs, broekie

bij huifkarverhuur vledder.. kan je een pony er bij huren..
wij hebben dat ook gedaan afgelopen zomervakantie..
en zeker voor zomaar een dagje is het super leuk Lachen

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:49

Joycie_25 bedankt!
Ja huifkarren lijkt me super geweldig, maar het is wel leuk om het af te wisselen. Mijn man heeft één keer paardgereden en dat ging wel erg goed, maar vind een huifkar meer iets voor hem. Mijn zoontje en ik zijn wel meer van het paardrijden (hij is bijna 5 jaar, maar vindt het helemaal geweldig!).
En het is weer eens wat anders dan een pretpark!
Lekker picknicken... super!

Liefs, Broekie

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:42

Bij het Lamoen kun je er, als je tijdig reserveert natuurlijk, ook een pony bij huren.

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:40

Bedankt voor je tip Zwartwitje, ik zal ook daar eens informeren, want ik zag dat ze niet echt een dagtocht hebben, maar dat je ze meer per uur huurt (de huifkarren bedoel ik) en als we het per uur gaan doen, wordt het wel erg prijzig (denk ik).

Maar ik zal zeker eens gaan informeren!!

Liefs, broekie

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 11:31

Dank jullie wel voor alle aanraders. Ik heb inmiddels wat folders aangevraagd. Met het Lamoen, Vledder en het Hoefijzer lijken we ons in ieder geval geen buil te kunnen vallen.

Ik ben echt heel benieuwd hoe het zal gaan met de kinderen mee. Mijn oudste zoontje heeft al eens op een shetje "gereden" en dat vond hij super. Ik heb begrepen dat je de trajecten per dag kort kan houden (2-3 uur onderweg naar de volgende camping) dus dan moet het ook voor de kinderen wel vol te houden zijn. Ook hier heel weinig aangespannen ervaring Broekie, alleen een klein beetje met een ijslander voor een sulky maar da's toch wat anders dan een fjord voor zo'n grote huifkar.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:59

wij willen dit ook graag een keer doen.... Weet er iemand toevallig of het een probleem is als je honden mee neemt? Ik bedoel dan de overnachtingsplaatsen..
2 jaar geleden zijn wij een keer een paar uur met een huifkar weg geweest... Kind en honden vonden het geweldig... En wij ook natuurlijk Knipoog