Stress bij het tegenkomen van andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

Stress bij het tegenkomen van andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 17:18

Hallo,

Ik zit met een klein probleempje. Ik maak elke zondag met mijn tinker een buitenrit. Asterix is ontzettend makkelijk op buitenrit. Hij schrikt echt nergens van. Nu is het zo dat ik de afgelopen 2 keer een aantal paarden ben tegen gekomen. De eerste keer ging wel heel goed, maar die zagen we al heel in de verte aankomen. Dus toen ben ik gewoon gestopt en bleef mijn moeder er gewoon naast staan, voor het geval dat er iets zou gebeuren (daarvoor ben ik nog nooit paarden tegengekomen op buitenrit, dus wist niet hoe hij zou reageren). Maar gisteren kwamen we ook 3 paarden tegen. Maar die zagen we helemaal aankomen en zij ons ook niet. Dus die kwamen al dravend de bocht omstormen en mijn tinker schrok zich dus helemaal lam. De rest van de buitenrit was hij nogal nerveus en schrok van dingen die er helemaal niet waren.

Hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan oplossen. Moet ik dit oefenen oid.? (Even voor de duidelijkheid: ik rijd dus alleen met mijn paard buiten en niet in een groep. Er fiets altijd wel iemand mee, maar er gaan geen andere paarden mee, omdat hier op stal niet zo super veel mensen buitenrijden).

Groetjes van Nienke.

joyce83

Re: Stress bij het tegenkomen van andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:22

Denk dat dit eenmalig is. Gewoon afwachten wat hij de volgende keer doet. Als ze ergens van schrikken dan blijven ze vaak wat kijkerig de rest van de rit. Ik rij ook altijd alleen en als ik andere paarden zie aankomen ga ik altijd een weggetje in waar hij ze niet kan zien. Daar wacht ik tot paarden voorbij zijn en ga mijn weg verder. Mijne reageert nogal fel op anderen in de zin van mee willen lopen (dit verschilt ook weer per keer eigenlijk).
Die van mij is ook gewend dat er iemand met de fiets mee gaat, daar houd hij zich trouwens ook erg aan vast.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 19:06

Maar ja, ik moet zeggen dat ik op mijn ritje geen weggetje vind waar ik in kan duiken. Dus dat wordt al lastig. Het ging heel raar. Hij begon helemaal te dribbelen en toen de 3 paarden langs kwamen draaide Asterix helemaal zijn kont naar de paarden toe. Het scheelde maar een heel klein stukje anders had hij de andere paarden geraakt. Mijn zusje heeft hem echt wel 5 minuten vast moeten houden anders was hij die paarden heel hard achterna gerend. Ik was best geschrokken, want tussen al dit gedoe liepen ook nog 2 mensen en die hadden zo een trap kunnen krijgen...

Normaal gesproken als ik in de bak aan het rijden ben en er komen paarden bij of langs dan gaat hij ook wel wat overdreven doen. Maar dan is hij wel makkelijk te houden en is het na een tijdje wel weer goed. Maar nu bleef hij heel gestressd wat hij anders echt nooit heeft. Vandaar dat ik het zo raar vond.

Maar bedankt voor je reactie!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:27

je kunt proberen om te laten wennen vraag aan de manege of een paar meiden met eigen paarden of zo willen meekomen dan ga je op een bocht staan en op een teken ofzo ga je beide de bocht om zo blijven doen tot hij het niet meer doet en zich op zn gemak voelt

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 16:00

Ja, dat is idd. misschien wel een goed idee. Moet ik alleen nog even op zoek naar iemand die me daarbij wil helpen! Bedankt!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:20

Niet te druk over maken, je schrikt wel eens, geeft niks. Het is niet iets dat je normaal veel zult meemaken, als je elke mogelijke situatie zou willen oefenen, ben je nog wel een tijdje bezig Haha!