Op vakantie met het karretje

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mea

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Harderwijk

Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 14:25

Hallo,

Mijn man en ik hadden bedacht om met onze pony en kar een trekvakantie (tje) te doen van de zomer.
We hebben een vierwielig wagentje zonder huif (dit willen we er misschien op maken ivm met regen, je weet maar nooit in NL)
Heeft er iemand ervaring mee en tips? Zoals waar moet de kar aan voldoen, wat moeten we meenemen voor de pony en voor onszelf en is het wel handig met een zoontje van 1,5 (hij vindt het erg leuk op de kar)?? Hoeveel km per dag rijden enz.
Zelf heb ik bedacht om iig de slaapgelegenheden al te reserveren van te voren natuurlijk ivm plek voor de pony, we nemen een tentje mee en bijbehorende kampeerbenodigdheden. Én we gaan niet te ver van huis voor het geval dat het onderweg niet gaat.

Jessygirl

Berichten: 23
Geregistreerd: 04-02-08

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:45

Wat een leuk plan! Ik zou er ook iig voor zorgen dat je de slaapgelegenheden al heb gereserveerd. Zo kom je niet voor verrassingen te staan! Ik denk dat je niet te lange afstanden moet maken i.v.m met je zoontje. Hij vindt het misschien wel leuk op de kar, maar niet de hele dag;)

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:38

Heb je over twee weken tijd? De NVVR heeft dan een weekend in Den Ham. Daar komen ook enkele mensen met zeer veel trektochtervaring, ook met de wagen. Mooi onderwerp voor de discussies na het eten Haha! Voor details, PB even en kijk op: http://www.nvvr.info/algemeen/evenement ... daagse.htm
Je kunt gewoon komen kijken (mee-eten graag vooraf melden i.v.m. inkoop) of het hele weekend meedoen, als je zin hebt, er is nog plek over. Niet-leden betalen een toeslag. Onze prijzen zijn volpension, inkl paard en drank-aan-de-bar.

Als je even naar onder scrolt op de evenementenpagina, dan zie je dat we in de zomer een kleine trektocht organiseren. Die is in principe ook geschikt voor aanspanningen, maar geef dat wel even aan, dan zorgen we voor aangepaste routes.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:10


Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:12

Ik heb ooit een Picknickdeken gekocht: eentje van fleece met een skai achter/voorkant. Dat is handig als voorschoot voor beide mensen op de bok. Heel erg lekker warm en evt. regen loopt er zo weer vanaf.
Een geremde kar zou handig zijn.
Ik zou voor het kind zorgen dat zijn stoeltje vast zit, valt ie slaap dan valt ie niet van de kar.(parasolletje boven zijn bolletje?)
Ik neem voor de pony zijn eigen krachtvoer mee, je weet nooit wat voor de stal hem voert en of hij daar tegen kan. Als je paard overstuur raakt, moet je vroegtijdig naar huis. Hooi neem ik wel van de vreemde stal, dat kan minder 'kwaad'
Ik neem het krachtvoer mee in een afgesloten bak, meet het thuis eerst af + twee dagen extra. Ik geef mijn hafje als ze veel moet werken (en dat doet die van jou dan ook) altijd wat meer. Ze krijgt nu ± 200 gr. als ze gewerkt heeft: dus maar ± 2x per week. Dan elke dag 2 X 200 gr. Wees niet bang dat ie daarvan te dik wordt; ze lopen het er onderweg weer af. Als je onderweg bent kan je je paard ook geen hooi/kuil voeren of grazen dus ze komen dan toch wat te kort. Ik begin met 'hardwerkdosering' op dag vóór de rit en de laatste dag geef ik niets extra's, maar ga terug naar 'oude' dosering.
Veel plezier met alle voorbereidingen

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:22

wij rijden al jaren met paard en wagen met ons gezin, ik kan je heel veel tips geven, als je me een mailtje stuurt, geef ik je mijn tel nr, onze kinderen gaan ook al mee vanaf hun eerste jaar, maar dat vraagt wel veel aanpassingen

biancaaatje

Berichten: 6129
Geregistreerd: 04-11-06
Woonplaats: Op de boerderij in Brabant

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:34


fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:46


Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:16

Heey Haha!

Wat leuk zeg Knipoog

Wij hebben dat 10 jaar achter elkaar gedaan en echt heel erg geslaagd.
Zorg inderdaad dat je van te voren overnachtingen gereserveerd hebt dan weet je zeker dat je niet voor verassingen te staan. Schaf een boekje met ruiter en menrouten van de omgeving aan (heel erg handig en makkelijk). En verder, het hangt er een beetje vanaf hoe lang je weg gaat, maar een jerrycan met water is handig en een emmer of kleine ton met krachtvoer en een vliegendek voor je paard natuurlijk. Verder kan je het doen met wat je ook meeneemt als je met een camper of caravan weggaat.

En wat je zoontje betreft, ik was 2 toen we voor het eerst gingen en ik vond het geweldig! op de bok zitten, achterin de wagen zitten rond de kar lopen enz. Wat dat betreft kun je rustig 15 tot 20 km per dag afleggen als je ervanuitgaat dat je paard tussen de 5 en 7 km/h stapt.

Heel veel plezier ermee, je moet je niet te veel zorgen maken dan komt alles goed Knipoog

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:03

super om met je kleine kindje met de kar op pad te gaan, maar onze ervating is wel dat de kinderen nooit lang stil willen en kunnen zitten, dus dat het wel mogenlijk moet kunnen zijn dat ze veilig rond krumelen in de wagen, zonder dat je er bang voor moet zijn dat ze uit de wagen vallen oid. onze kinderen bouwen altijd enorme hutten in onze huifkar, ze trekken dan alle kussens overhoop en maken er een grote speelplaats van. dat vinden de kinderen geweldig, en wij kunnen lekker rijden. wijzelf leggen per dag tussen de tien en vijf en veertig km per dag af. afhankelijk van de overnachjtingsmogenlijkheden, en de weersomstandigheden. ( wij hebben een grote huifkar waarin we allemaal lekker droog kunnen zitten)

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:06

Sandrina schreef:
Ik zou voor het kind zorgen dat zijn stoeltje vast zit, valt ie slaap dan valt ie niet van de kar.(parasolletje boven zijn bolletje?)

Nooit nooit doen, kind op geen enkele manier vastmaken op de wagen

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 00:21

leuk, ik wil dat ook gaan doen in de toekomst!!!

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:13

Echwel schreef:
Sandrina schreef:
Ik zou voor het kind zorgen dat zijn stoeltje vast zit, valt ie slaap dan valt ie niet van de kar.(parasolletje boven zijn bolletje?)

Nooit nooit doen, kind op geen enkele manier vastmaken op de wagen

Stel dat paard op hol slaat enz..? Op zich heb je dan een punt.
Ik denk dat je als koetsier moet inschatten hoe groot dat risico is. Ik ken bosjes paarden waarbij ik schriftelijke garantie durf te geven dat dat niet gebeurt. Veel meer bosjes waarbij ik dat overigens niet zou doen Haha!
Punt is dat dat kind op een zeker moment is slaap valt, dat doen kinderen nu eenmaal. Dat zul je op de een of andere manier veilig moeten laten gebeuren en dat is dan weer afhankelijk van de constructie van de wagen, wat de beste oplossing is.

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:28

Ik ken de makste paarden die op hol zijn geslagen het blijven vluchtdieren he.
Ik heb mijn kinderen nooit op de wagen laten slapen, gewoon een tussenstop maken, picknicken en dan even laten slapen.
Kinderen zaten ook gewoon los op de wagen, met de afspraak als het mis gaat, kind de berm in en dan zelf erachteraan, koetsier redt zich dan maar.
Kind gebroken been is minder dan erger.

Zelfs de huifkarren heb ik een keer aan de kletter zien gaan, dus slapen daarop is bij mij uit den boze, span dus gewoon rustig
onderweg uit, paard aan halster en neem je rust van 2 uurtjes, een anderhalf jaar oud kind doe je echt geen plezier met een rit van 4 uur.

Mea

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Harderwijk

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 22:31

Bedankt voor jullie tips allemaal! Leuk om te weten dat er meer mensen dit gedaan hebben met (kleine) kinderen.
We zijn ook zeker niet van plan om lange tochten te maken, max 4 uur per dag, waarvan niet langer dan 2 uur achter elkaar en dan een flinke picknick/ slaap pauze. We zetten de kleine ook zeker niet vast, dat lijkt mij doodeng!! Stel dat wij eraf vallen en de pony klettert er vandoor met mijn zoontje vast op de kar!!! Ik moet er niet aan denken!
Daarnaast ben ik koetsier en zit dus op de bok, manlief zit achterin met ons zoontje. Zo rijden we onze dagelijkse ritjes ook en dit werkt prima. Als er iets aan de hand is waarbij de pony even vast gehouden moet worden dan springt mijn man met zoon onder de arm uit de kar en pakt de pony vast.

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:21

Mea schreef:
Als er iets aan de hand is waarbij de pony even vast gehouden moet worden dan springt mijn man met zoon onder de arm uit de kar en pakt de pony vast.

Niet voor beelddenkers ROFL ROFL
Sorry hoor, het staat er zo beeldig, ik kon het niet laten Haha!

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:51

Echwel schreef:
Sandrina schreef:
Ik zou voor het kind zorgen dat zijn stoeltje vast zit, valt ie slaap dan valt ie niet van de kar.(parasolletje boven zijn bolletje?)

Nooit nooit doen, kind op geen enkele manier vastmaken op de wagen

onze kinderen zaten de eerste jaren ook gewoon in de maxi cosie om tijdens het rijden te kunnen slapen, en als je werkelijk verwacht dat je paard op hol zou gaan, dan ga je ook niet met je klijne kinderen op stap. dat doe je pas als je weet dat je paard daar geschikt voor is

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:36

fransis schreef:
[
onze kinderen zaten de eerste jaren ook gewoon in de maxi cosie om tijdens het rijden te kunnen slapen, en als je werkelijk verwacht dat je paard op hol zou gaan, dan ga je ook niet met je klijne kinderen op stap. dat doe je pas als je weet dat je paard daar geschikt voor is

Dan heb je geen paard maar een automaat.
Ieder paard kan schrikken en er vandoor gaan

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:21

Echwel schreef:
fransis schreef:
onze kinderen zaten de eerste jaren ook gewoon in de maxi cosie om tijdens het rijden te kunnen slapen, en als je werkelijk verwacht dat je paard op hol zou gaan, dan ga je ook niet met je klijne kinderen op stap. dat doe je pas als je weet dat je paard daar geschikt voor is

Dan heb je geen paard maar een automaat.
Ieder paard kan schrikken en er vandoor gaan

Ik ken een aantal paarden van Francis en ja, met die paarden kan het en nee, het zijn absoluut GEEN automaten! Je gaat hierbij namelijk voorbij aan het inzicht van de menner met het paard.

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:27

Sorry ,maar als jij zegt dat jouw paard nooit schrikt dan ben je niet goed bezig.
Je kunt zeggen tot nu toe is hij niet geschrokken..
Maar het risico dat het wel gebeurt met een baby in een maxi-cosy

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:01

Echwel schreef:
Sorry ,maar als jij zegt dat jouw paard nooit schrikt dan ben je niet goed bezig.
Je kunt zeggen tot nu toe is hij niet geschrokken..
Maar het risico dat het wel gebeurt met een baby in een maxi-cosy

Er zijn paarden die weten wanneer er niet geschrokken mag worden. Francis heeft er zoeen.
Daarnaast ga je nog steeds voorbij aan het inzicht van de menner. Sommige mensen kunnen lezen en schrijven met hun paarden, juist ja.........

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:03

Ikke vertel mij niets over inzicht van de menner, denk dat ik al meer jaren mee ga dan
de meeste menners.
Ik heb dus alles al meegemaakt en geloof me ieder paard kan schrikken.
En op dat moment wil je neit je kind vast op de wagen hebben.
Ik moet er niet aan denken dat mijn dochter het gaat doen en geloof me die hebben inzicht hoor
Ned kamp 4span dus hoezo

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:39

Ik kan me zomaar voorstellen dat je met paarden die met 4-span kampioenschappen hoog scoren, liever niet met kleine kinderen op trektocht gaat. Dat lijkt me redelijk voor de hand te liggen. Maar als je een span hebt dat bijvoorbeeld heel goed doet bij gehandicaptenrijden, heb je een heel andere situatie. Wedstrijdpaarden zijn niet op hun zorgzaamheid geselecteerd, paarden voor gehandicapten wel en gezinsponies soms ook Knipoog

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:47

Dus als iemand een kind voorop een zadel vastbindt kan dat??

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Op vakantie met het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:54

Kind in een maxi cosie zit niet vast aan de wagen, maar valt er ook niet zomaar uit. Maar een zitje vastmaken aan de wagen waarbij het kind dan ook nog in soort gordelsysteem zit, nee dat lijkt me niet verstandig met mennen. Een paard kan nog zo veilig zijn, maar de wereld bestaat uit meer dan paard en wagen zelf. Zelfs de makste paarden kunnen in de greppel naast de weg belanden als weer zo´n idioot in een auto/vw achtelijke manouvres uithaalt.