Vakantie met eigen paard in Heuvelland (Belgie)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuzyE

Vakantie met eigen paard in Heuvelland (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 09:32

In de volgende gids:

http://www.timeout-reizen.nl/ruiter.php

zag ik deze vakantie staan

België - Culinaire Oase in Heuvelland
Een subliem uitzicht op de West- Vlaamse en Noord- Franse heuvels

Het lijkt me geweldig om dit met mn eigen beest te gaan ondernemen, omgeving spreekt mij zeer aan!
Graag zou ik jullie vragen om tips en adviezen of misschien raden sommigen het mij af?

ikke

Re: Vakantie met eigen paard in Heuvelland (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:08

Vergis je niet in de ondergrond in België. Nederland is zo plat als een soepbord, in vergelijking met België. Ik zou daar mijn eigen paarden niet mee naartoe nemen, tenzij ze een bereconditie hebben (niveau endurance klasse III is minimum!) of dat ik daar op mijn eigen tempo mijn eigen rondje mag rijden.
Ik zou je adviseren om er eerst eens zonder paard te gaan kijken, zodat je in ieder geval weet wat je kunt verwachten. Bedenk dat de lokale paarden erop getraint zijn, die weten niet beter. Onze paarden zijn het niet gewend en als je dan met een groep van daar gaat rijden, neem je onverantwoorde risico's op ernstige blessures of erger.........

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:27

bedankt voor je reactie, daar heb ik ook zeker over na gedacht, dat is ook waarom ik niet naar de Ardennen wilde, dat is helemaal een groot verschil met NL.

Daar een keer langs gaan is op zich een goed idee, ik schat dat het zo'n 2,5 uur met de auto is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:35

Even een reactie naar aanleiding van je pb. Ik woon zelf op een paar kilometer van heuvelland af. En ik moet eerlijk zeggen. Geweldige streek. Heel mooi, heuvelachtig, maar niet zo extreem als de ardennen. Ik heb er vaak zelf gewandeld en ben van plan er voor volgende week weer een ritje te plannen op mn eentje (ook omdat mn paard niet zo heel erg gewend is aan groepen en grote wandelingen) dus dan kan ik hem zelf inkorten indien nodig. Er is verder veel bos en allemaal verharde of niet verharde landweggetjes. Er zijn diverse ruiterpaden en meestal kom je ook een aantal keer over de franse grens want het ligt er eigelijk vlakbij. Als ik de website van time-out bekijk, dan denk ik dat je in de diligence gaat terechtkomen voor de wandelingen. Een aantal jaar geleden hebben we daar ook een boktwandeling georganiseerd. Qua stallen, begeleiding, paarden, overnachting,... allemaal heel netjes en in orde. je kan er ook alle kanten uit. Je kan er paarden huren en meegaan met de groepswandelingen. of je kunt er je eigen paard meenemen. Als je je eigen paard meeneemt, kan perfect maar dan zou ik ervoor zorgen dat hij een beetje getraind is, dus niet zomaar uit de weide meenemen. Komt niet goed denk ik dan. vooral als je aan de groepswandelingen deelneemt. Ligt een aardig tempo op. Dan niet racen ofzo, maar er wordt veel gegalopeerd op een rustig tempo. Alle weggetjes zijn nl heel erg geschikt om te galoperen en dat wordt dan ook veel gedaan. Het is wel niet zo dat het continu bergop gaat en zeker niet in galop. De paden zijn er allemaal behoorlijk vlak tot lichthellend. Dus het is niet dat ze er een bergenconditie voor nodig hebben. Je kan wandelingen van een halve dag nemen, 3 uur is dat dan denk ik, en volledige dag, maar met een halve dag heb je eigelijk al meer dan genoeg. Het is behoorlijk inspannend. Ik reed op dat moment niet zo veel en ik heb behoorlijk afgezien die tweede dag. De paarden hebben wij daar gehuurd maar er waren ook eigenaarspaarden mee. Ze hadden er iig niet zichtbaar last van. Al zullen ze het allemaal wel gevoeld hebben, aangezien het de eerste wandeling van het seizoen was en ze op rust hadden gestaan in de winter. Ik kan je gerust heel wat foto's doorsturen, er staan er waarschijnlijk ook op bokt. Wat je ook kunt is afspreken dat je eventueel de mogelijkheid hebt een huurpaard te nemen als je denkt dat jouw paarden het niet twee dagen na elkaar uithoudt. Maar ik denk wel dat elk normaal paard met een goede conditie het aankan.
Hoeveel dagen ben je van plan te gaan?
Als de website correct is en als ik de paarden goed herken dan kom je normaal hier terecht
http://www.de-diligence.com/
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. Iig een aanrader.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 16:19

echt super, bedankt voor je reactie Haha!

Paard heeft zeker een goede conditie, ik maak vaak lange ritten en dan heeft ie op het eind nog genoeg pit over..

De planning was eigenlijk een midweek, maar mn ouders wilde dan graag naar normandie doorrijden en die willen minstens 1 week blijven.. dus misschien nog een boktmeeting organiseren of ?? Tong uitsteken

Nee ik wil sowieso mn eigen auto meenemen, dan ben je een beetje mobiel, en het paard ook 1 of 2 rustdagen gunnen..

Je verhaal klinkt goed ! Lachen

Mocht je nog tips voor me hebben? Ik zou dan graag in augustus willen gaan, goede tijd?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:49

Heuvelland heeft iets van een drie heuvels dus dat valt wel mee hoor Haha! Ik zie dat bij de midweek je eigenlijk enkel een dagtocht en een halve dagtocht maakt met een rustdag tussen, met een goed doorgereden paard moet dit toch makkelijk kunnen lijkt me?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:54

Haha nuja net iets meer dan 3 heuvels poes. Rodeberg, zwarteberg, kemmelberg, catsberg, scherpenberg en zo zijn er nog een aantal kleinere maar ik ken niet alle namen. Daarnaast zit je ook op een halfuurtje van zee. dus als je nog een zeewandeling wilt... plus aan de andere kant heb je nog de broeken... dat is meer plat

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:31

ik zie het beste zitten eigenlijk! over twee maanden eerst een weekend loonse en drunense duinen, zomer heuvelland en in de herfst wil ik nog naar Limburg met mn paardje..

hoorde gister dat mn ouders dan ook gewoon in belgie gaan vertouven, dus dan zou het strand ook een optie zijn, leuk!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:18

O de broeken zijn ook leuk Ja Daar kun je ook echt lang wandelen Ja En zeer plat idd Lachen