Fjord is niet te houden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Fjord is niet te houden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 15:16

Vandaag met de trailer naar het bos geweest. Super lekker weer trouwens, was echt genieten! Het was voor Ranu de eerste keer hier naar het bos. In de bak heb ik hem inmiddels al goed onder controle....was eerst ook een ramp, maar vandaag in het bos had hij weer precies hetzelfde gedrag.

Zo gauw ik twee stappen in draf ging gaat hij aan de kletter. Niet fijn tussen bomen en met scherpe bochten.Op het laatst heb ik hem maar in de bosjes gereden en toen moest hij wel stil gaan staan.

In stap is er niks aan de hand maar loopt hij wel snel.Hij ruikt zijn vrijheid in draf en heeft dat bij de vorige eigenaresse ook steeds mogen doen.Op het strand zou ik het wel durven en ook leuk vinden maar niet hier in het bos.Hoe kan ik dit oplossen of trainen ? Ohja, hoe harder je trekt hoe harder hij gaat, dus daar begin ik niet aan . Ophoudingen doen hem echter ook niks.

chicolover

Re: Fjord is niet te houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:23

Ik heb ook een tijd gehad met mijn vorige pony, Chico, dat ze er ineens vandoor ging (gelukkig richting huis) en niet meer te stoppen was. Ook niet door de persoon die ernaast liep met het halstertouw eraan.
We hebben zonder iemand erop haar met de longeerlijn steeds een klein stukje laten lopen. Steeds een langer stuk en uiteindelijk ook in draf. Ik raad jou aan dit ook te doen.
Desnoods haal je er professionele hulp bij, geen onnodige risico's nemen. Je paard is toch sterker.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:44

Eerst goed afmatten voor je met hem naar buiten gaat.In de bakrijden en buiten afstappen? Zeker dan niet gaan draven! Langzaam het tempo buiten opvoeren. Kan je best een jaar overdoen! Een longeerlijn of halstertouw aan het bit in handen van iemand die niet gauw loslaat, rijdend op een ander paard, misschien dat ie dan wel inhoudt.
Heeft zijn vorige eigenaar heb de vrijheid gegeven buiten dan zal je hem dat moeten afleren. Je zegt zelf al dat hij in de bak eerst ook niet te houden was, hij leert het wel. Consequent blijven! Jij bepaalt het tempo, niemand anders!
Veel succes!

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:51

Ik zou 'm ook eerst thuis longeren en goed moe maken.
En zo opbouwen als je naar buiten gaat, als hij rustig is ook steeds belonen hiervoor. Eigenlijk hetzelfde advies dus als Sandrina
Suc6

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:48

josewoos schreef:
En zo opbouwen als je naar buiten gaat, als hij rustig is ook steeds belonen hiervoor. Eigenlijk hetzelfde advies dus als Sandrina
Suc6

*proest* daar maak je het alleen maar erger mee. Het enige wat je hiermee namelijk ECHT bereikt is dat ie veel meer conditie krijgt en dus veel langer en veel harder kan gaan lopen!

TS: je hebt gewoon een dik vet opvoedingsprobleem en dat los je alleen maar op door zeeer consequent op te treden tegen alles wat je niet accepteerd; hard en duidelijk. Ga op zoek naar een heel erg goed lesgeefmens om je hierin te begeleiden.
Waar woon je (mag per PB)? Dan kan ik kijken of er ergens in jouw buurt een goed lesgeefmens zit.
Heb je vervoer? Kom eind feb naar het NVVR-weekend in de lourenshoeve (Den Ham). Zie http://www.nvvr.info/algemeen/evenement ... daagse.htm Één van de instructeurs die daar komt is erg goed in dit soort gevallen en kan je messcherp aangeven waar je aandachtspunten liggen en hoe daarmee om te gaan.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:32

ikke schreef:
josewoos schreef:
Suc6

*proest* daar maak je het alleen maar erger mee. Het enige wat je hiermee namelijk ECHT bereikt is dat ie veel meer conditie krijgt en dus veel langer en veel harder kan gaan lopen!

TS: je hebt gewoon een dik vet opvoedingsprobleem en dat los je alleen maar op door zeeer consequent op te treden tegen alles wat je niet accepteerd; hard en duidelijk. Ga op zoek naar een heel erg goed lesgeefmens om je hierin te begeleiden.
Waar woon je (mag per PB)? Dan kan ik kijken of er ergens in jouw buurt een goed lesgeefmens zit.
Heb je vervoer? Kom eind feb naar het NVVR-weekend in de lourenshoeve (Den Ham). Zie http://www.nvvr.info/algemeen/evenement ... daagse.htm Één van de instructeurs die daar komt is erg goed in dit soort gevallen en kan je messcherp aangeven waar je aandachtspunten liggen en hoe daarmee om te gaan.

Dat schrijf ik toch eigenlijk ook al?!?
En ik blijf mij mijn mening; eerst goed afmatten. En 'professioneel' erbij halen kan altijd nog. Dit soort dingen moet je niet verhaasten. Wat de vorige eigenaar voor TS heeft verpest, is maar niet in een wipje uit dat fjordenlijf te halen. Ik schrijf ook dat ze met goed en vaak oefenen, consequent blijven er minsten een jaar overheen gaat. Ze moet het wel de tijd gunnen.
Laatst bijgewerkt door Sandrina op 31-01-08 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:37

Kun je hem niet dressuurmatig aan het werk houden? Hij moet zo met jou bezig zijn dat hij er niet bij stilstaat om er tussen uit te glippen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:06

Sandrina schreef:
Dat schrijf ik toch eigenlijk ook al?!?
En ik blijf mij mijn mening; eerst goed afmatten. En 'professioneel' erbij halen kan altijd nog. Dit soort dingen moet je niet verhaasten. Wat de vorige eigenaar voor TS heeft verpest, is maar niet in een wipje uit dat fjordenlijf te halen. Ik schrijf ook dat ze met goed en vaak oefenen, consequent blijven er minsten een jaar overheen gaat. Ze moet het wel de tijd gunnen.

Jawel, maar afmatten is symptoombestrijding. Dat lost uiteindelijk niks op. Dus EERST een goed lesgeefmens en dan kan "for the time being" dat afmatten even helpen, maar vergis je niet in het tempo waarmee je conditie opbouwd met die methode. Dat gaat vele malen sneller dan het probleem oplossen, waarmee je dus een serieus risico neemt op het vergroten van het probleem.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:11

Wat gebeurd er als je hem even laat gaan? Hij stopt vanzelf weer, of ben je bang dat er geen einde aankomt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:09

Je zegt dat hij in stap ook hard loopt, ik denk dat je daar moet beginnen. Zorg dat hij in een normaal tempo gaat stappen, zorg dat je kunt schakelen in de stap tussen vlotter en langzamer en pas als dat allemaal echt goed gaat, kun je pas naar de draf. Het is inderdaad puur opvoeding die je moet corrigeren en die moet je vanaf de basis opbouwen en niet halverwege aan een symptoom rommelen.
En ja, misschien betekent dat wel dat je maandenlang niets anders doet dan stappen op buitenrit, maar het is echt de moeite waard om het goed te doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:02

Waratje schreef:
Je zegt dat hij in stap ook hard loopt, ik denk dat je daar moet beginnen. Zorg dat hij in een normaal tempo gaat stappen, zorg dat je kunt schakelen in de stap tussen vlotter en langzamer en pas als dat allemaal echt goed gaat, kun je pas naar de draf. Het is inderdaad puur opvoeding die je moet corrigeren en die moet je vanaf de basis opbouwen en niet halverwege aan een symptoom rommelen.
En ja, misschien betekent dat wel dat je maandenlang niets anders doet dan stappen op buitenrit, maar het is echt de moeite waard om het goed te doen.

Ben het hier mee eens. Eerst maar eens beginnen met de basis.