Ken het probleem, hebben hier ook twee merries die er last van hebben. Daar is een oorzaak van bekend, dus kan het ze niet kwalijk nemen. Jaren geleden is er eens een landbouwvoertuig de sloot in gevlogen van het weiland waar de oudste merrie stond. Die is toen zodanig van het ongeval geschrokken dat ze een angst voor landbouwverkeer en speciaal trekkers heeft ontwikkeld. De merrie die ik rijdt was toen nog erg jong en hing heel erg aan deze oudere merrie. Ze heeft daardoor de angst overgenomen, op zich dus heel begrijpelijk allemaal.
Groot verkeer, langs drukke wegen is allemala geen probleem, zijn echt de landbouwvoertuigen.
Na jaren oefenen gaat het nu stukken beter en veilig buitenrijden is geen enkel probleem meer met beide paarden. Heb met de jongste (nu 10) er alweer wat trektochten opzitten zelfs;-)
Echter landbouwverkeer vinden ze nog steeds niet leuk, die schrik van toen blijf je merken. Door het vele oefenen wordt het wel minder, maar weggaan zal het niet. Hoeft voor mij ook niet, zo lang je maar veilig kunt (buiten)rijden.
Wat wij veelal doen is wanneer er in een weiland een trekker rijdt, expres het pad ernaast nemen. Dan is de trekker dus op afstand, kan ze kijken en zien dat het geen aanvallend iets is. Op die manier kunnen we nu steeds makkelijker en dichterbij komen zonder extreme reactie.
Wanneer we buiten rijden en er komt groot verkeer aan gaan we wannee rmogelijk altijd verder de berm in of op een oprit. Wel altijd je paard laten kijken, dan kunnen ze zien dat er niks zal gebeuren. Gaat echt beter en beter zo...
Wanneer we niet een oprit in kunnen stap ik af. Van kleins af aan is er veel met hen gewandeld en grondwerk / behendigheid doen we ook vaak. Het paard weet dan dat er niks ernstigs is en niet bang hoeft te worden en accepteerd je als leider naast haar op de grond. doordat ze dit al jaren zo doen van jongs af aan zijn ze er zo aan gewend dat wanneer de situatie echt extreem is (trekker erg dichtbij langs hen) ze wanneer ik er langs sta direct rustiger worden en blijven. Bij hen helpt dat erg goed.
Maar let op, niet zomaar afstappen als je paard dat niet gewend is. Bij onze paarden kan het en helpt het enorm, maar ken ook paarden die juist willen vluchten en denken: baasje stapt ook af, dan zal het wel eng zijn.
Kijk dus vooral naar wat je paard nodig heeft en blijf naar hem / haar luisteren. Oefenen, oefenen, oefenen blijft belangrijk. Om extra vertrouwen te "kweken" kan grondwerk enorm helpen.
Succes!