Probleem met buitenrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Love_apollo

Probleem met buitenrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 11:27

Hallo,

ik heb een probleempje. mijn paard wil niet alleen buitenritten maken, er moet altijd een ander paard bij zijn. als ik alleen met hem over straat ga schrikt hij best veel, maar hij wil meestal ergens absoluut niet langs en dan begint hij te steigeren en bokken en springen enz.
Ik vind dit wel heel jammer.
Misschien weet iemand van jullie een oplossing?

Groetjes Lisa!

ursulaatje

Re: Probleem met buitenrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:30

eerst oefenen, aan de hand mee naar buiten nemen...
en dat een tijd gaan doen.. dan wendt hij er vanzelf aan om alleen te gaan.. rij je verder ook alleen?? in de bak etc? Lachen

PolkaDotAMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:59

In z'n eentje moet hij zelf opletten, heeft geen ander paard om steun van te krijgen of zijn reacties op dingen te peilen. Heel eng Knipoog

Je kunt 'm wat 'dapperder' maken door op eigen terrein te oefenen met vreemde objecten: pionnen, een stoel of bankje, zeil etc. - obstakel/schriktraining dus. Je paard moet er voor 100% op vertrouwen dat jij hem niet in gevaar zult brengen, of je er nu naast staat of erop zit - dat moet je echter wel trainen.
Het alleen buitenrijden (en dus vechten) zou ik even op een laag pitje zetten.

Wat je verder nog kunt doen:
1) Iemand je laten begeleiden op de fiets of te voet - zelfs al is het maar een paar keer
2) Als je samen buiten rijd, zoek je een stuk waar het veilig kan - om daar even uit elkaars zicht te gaan, een stuk met hoge bosjes ertussen bijvoorbeeld. Dit kan overigens ook met je menselijke begeleider. Niet lang, paar seconden, maar dat steeds uitbouwen. Een stukje van elkaar wegrijden of tijdelijk splitsen werkt vaak goed, maar alleen als die bevestiging van vertrouwen er is bij jouw paard... Hoeft echt niet direct goed te gaan, er zal zeker wat protest komen, als je maar zorgt dat je het veilig en onder controle houd Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:01

ga freestylen of laat je paard door een prof daperder maken

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:14

Het jonge paard dat ik ingereden heb hebben we eerst heel veel aan de hand mee naar buiten genomen. Zorg ervoor dat hij zich gedaagt aan de hand, niet lopen kloten.
Vrij snel na het inrijden ben ik met haar naar buiten geweest erop. Ook zij vond voorop lopen in het begin eng. Heb haar gelaten, eerste tijd lekker achteraan lopen, veilig zodat ze de omgeving kon verkennen. In de loop van de tijd heb ik haar ernaast gezet, dus dat ze zelf beter op moet letten. En nu, half jaartje verder, loopt ze voorop, in evenwicht, niets in eng, hooguit interessant. Ze vertrouwd op mij als ruiter.
Dus, heel veel naar buiten nemen, aan de hand en in de groep. Langzaam aan voorop gaan rijden en maar zien.
Hoe oud is hij eigenlijk?

lydia_Dnino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:07

dat wou mijn paard ook niet, als ik de straat op liep om na les te gaan ging hij ook telkens stijgeren en omdraaien om naar huis te gaan. ik had hem toen ook niet zo lang en ben toen gaan oefenen aan de hand de zelfde weg!. en als ik heen ging liep er iemand bij of fietste mee. later ging het goed en wou die alleen! is puur vertrouwen hebben in dat je hem weer terug brengt naar zijn vrienden enzo. Pling

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:17

Mijn paard wil ook alleen buitenrijden als er iemand mee gaat. Er moet dan wel een halstertouw aan haar bit, zodat degene die mee gaat haar mee"trekt" als ze gaat staken. Na een paar keer geeft ze dan wel op. Ik probeer ook haar vertrouwen te winnen door ernaast te gaan lopen, tot nu toe zonder succes. Vorige keer ging ik met haar lopen en ben ik er halverwege op gegaan. We zijn toen gelijk rechtsomkeert naar stal terug gegaan in draf, iets anders lukte niet. Gisteren ging het goed toen omdat er een ander paard mee ging. We kwamen eerst langs de stal van dat andere paard. Ik moest dus met mijn paard alleen nog een stukje verder. Ze is toen keihard in galop naar huis gegaan... ik kon haar niet meer stoppen.. ik heb haar nu sinds juni 2007 en ze is 14 jaar.. Iemand tips???

lydia_Dnino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:22

Dat met dat halverwege er op gaan lukte bij mij ook niet. Verdrietig
Toen ging die ook tegen werken en waren we ook snel thuis..
Was dat een lang stuk dan. of maar 200m ?
Weet je misschien iets van de vorige eigenaar wat die er tegen gedaan heeft?

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:32

De vorige eigenaar zegt er nooit problemen mee te hebben gehad... Maar volgens mij ging zij alleen met een groep weg. Ik zal eens kijken of ik haar nog kan bereiken inderdaad, goed idee! Maar het was ongeveer 500 m denk ik. Maar wel de dijk op en de andere kant de dijk af. Dus stal was wel echt uit zicht.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:33

Hoe lang duurde het bij jou voordat die alleen mee ging? Ik probeer nu bijna halfjaar...

lydia_Dnino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:34

okej, ja want de vorige eigenaar zal vast wel een keer het probleem tegen gekomen zijn, want ik rijd liever ook in een groep maar als ik een stukje alleen moet om de groep op te halen dan wil dat volgens mij ook niet echt zo goed met mijn paardje!, als je de vorige eigenaar gesproken hebt schrijf je dan even weer een berichtje? Pling

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:36

ja dat ga ik zeker doen! bedankt voor je reactie!

lydia_Dnino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:37

ik heb ongeveer 3 maand iedere maandag geprobeerd en heb goede tegen slagen met hem gehad. vooral met stijgeren want hij stond een keer zo stijl dat we samen zowat om vielen.
Maar na dat ik heel veel dat weggetje gelopen had aan de hand en dan heel erg veel aandacht aan hem geven lukte me het wel!.
dus iets meer dan drie maand volgens mij. Knipoog

SUCCES!! Ach gut

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:33

Wij hebben hier ook een paard staan die omdraaid.
Het probleem met zulke paarden is, dat ze het om een of andere reden eng vinden. Dwing je ze dan door die lijn heen, dan bereik je het omgekeerde en zal het alleen maar enger worden. Zorg dat het paard je vertrouwd en ga samen langzaam verder. Misschien een idee om iedere keer vijf meter verder te gaan?
Dus vijf meter het terrein af, terug, weer vijf en als dat goed gaat, tien, terug. Dit kan je bijv. wel een middagje doen. Forceer ze niet door hum grens heen, die stellen ze niet voor niets. En natuurlijk, niet naar huis laten rennen, want dat krijg je alleen maar meer problemen. Weet dat dat helaas niet zo makkelijk is, dus succes Knipoog

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:16

Bedankt voor de tips! ik ga het zeker doen

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:32

Ga eerst eens kleine ritjes maken in gezelschap van een ouder, wijzer paard. Dan kan hij die vertrouwen. Na verloop van tijd maak je de ritjes groter en later ga je alleen. Langzaam opvoeren.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:38

mijn paard heeft dt dus ook. Heelveel aan de hand buiten lopen met je paard en iemand op de fiets ernaast

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:59

die van mij heeft ook dat probleem, ma door veel naar buiten te gaan met em en dan iemand met fiets erlangs is het wel al iets beter geworden. veel geduld hebben dus....
gr kim

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:08

Mii_Jessica schreef:
mijn paard heeft dt dus ook. Heelveel aan de hand buiten lopen met je paard en iemand op de fiets ernaast

Nee, dat heb je niet; neem een PAARD als gezelschap, niet een fiets.

Ladyjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:29

Toen ik me paard net kreeg was ze ook zo schrikkerig. maar na veel oefenen kan ik gewoon alleen met haar op buitenrit. ik logeer eerst altijd even zodat me paard haar energie kwijt kan. en ik ging steeds met me vriendin en dan ging ik steeds voorop zodat me paard als eerste langs iets engs moest. soms ging dat niet maar toen ging me vriendin haar paard der langs en toen ging het wel. zo heb ik dat een beetje opgebouwd. maar id suc6 Haha!

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:00

Heb hetzelfde probleem, dus ik hou dit topic even in de gaten;) erg vervelend is't. de tips die hier staan zijn erg handig. Nu maar oefenen.