Ik heb al een aantal jaren een droom en deze ben ik nu langzaam vorm aan het geven.
Als ik klaar ben met mijn studie (voorjaar 2010) wil ik de tocht van mij leven gaan rijden.
Vanaf hier wil ik te paard gaan trekken naar het Beierse Woud in Duitsland. (de afstand is nog niet precies bekend maar zit globaal gezien tussen de 600/700km)
Deze tocht wil ik echt op mijn gemakje rijden en ook genieten van de plaatsen waar we langs komen.
Vandaar dat ik hier een maand of 3,5-4 voor uit wil trekken.
Dat is natuurlijk niet zomaar een buitenrit, maar iets wat je waarschijnlijk 1x in je leven doet. Dus ik wil langzaam gaan beginnen met alle voorbereidingen en kijken hoe ik alles ga aanpakken m.b.t bijvoorbeeld de route, overnachten enz.
Alleen nu vroeg ik me af, of er misschien iemand interesse heeft om deze tocht samen met Silence en mij te gaan rijden.
Mijn planning was eerst alleen, maarja dat is ook maar zo alleen en dat zal zeker weten af en toe tegen gaan vallen.
Dit houd mij echter niet tegen om toch te gaan, maar misschien ziet iemand deze tocht ook zitten.
Natuurlijk staan daar wel wat eisen tegenover.
Het belangrijkste is natuurlijk, dat je langere tijd vrij kunt hebben. Zoals je eerder kunt lezen, zou ik graag 3,5-4 maanden gaan trekken. Daarnaast is het belangrijk, dat zowel je paardje als jij een goed doorzettingsvermogen en conditie hebben.
Qua overnachten moet je niet te kritisch zijn. Soms zullen we luxe overnachten, soms normaal, maar soms ook primitief (bijvoorbeeld in het hooi bij een boer). Qua eten zal er ook niet altijd hoogstaand gegeten worden, dus je moet niet vast zitten aan een luxe leventje. Soms zullen we bij mensen kunnen eten, soms zelf wat maken, soms uit eten, maar soms ook gewoon een boterham of soepje. En wat ook erg belangrijk is: In Duitsland kun je niet altijd om dorpjes heen. Een verkeersmak paard is dus wel een vereiste aangezien ik daar geen problemen door wil krijgen. We zijn immers ergens te gast.
Nu vraag je je misschien af, waarom ik nu al iemand zoek aangezien ik pas over ruim 2 jaar wil vertrekken.
Natuurlijk vraagt zo´n tocht heel wat voorbereiding. De juiste kaarten moeten gevonden worden en de route uitstippelen zal ook niet meevallen. We moeten precies kijken waar we wel en niet langs kunnen. Ook moeten we op voorhand kijken om de (eerste) overnachtingsplaats(en) uit te zoeken. We moeten weten waar we welk voer kunnen krijgen. Ook is het erg belangrijk om adressen van goede hoefsmeden en dierenartsen op de route te hebben. De afstanden per dag moeten bekeken worden en ook waar, wanneer en hoe lang we rusten tussendoor. Ik zou de tocht sneller kunnen rijden, maar zoals ik al zei wil ik graag genieten van de plaatsen waar we komen. Dus ik wil regelmatig rustdagen in lassen en dan ook langer op bepaalde plaatsen blijven. Natuurlijk ook voor het herstel van de paardjes. Ook zal er de nodige uitrusting uitgezocht en aangeschaft moeten worden.
En dat is nog lang niet alles.
Al deze voorbereiding doe ik ook graag samen, aangezien we dan precies van elkaar weten waar onze voorkeuren naar uit gaan.
En op die manier krijgen we ook een tocht gepland waar we allebei achter staan.
En uiteraard is het erg belangrijk om elkaar goed te leren kennen (zowel wij als de paardjes moeten klikken) aangezien je toch een flinke tijd afhankelijk van elkaar bent en dag en nacht samen op trekt.
Ik ben zelf 21 (met de rit dus 23) en het leukste zou ik iemand van mijn eigen leeftijd willen om mee te gaan rijden.
Maar de klik blijft het belangrijkste, dus als je jonger of ouder bent, maar de klik is er gewoon dan maakt me dat niet uit.
Ik rij zelf met een e-pony Welsh/Arabier van 7 (dan 9 of 10, afhankelijk van de maand van vetrek).
Hij is super sociaal, dus zal met een ´vreemd´ paard rondtrekken alleen maar gezellig vinden.
Toch vind ik het wel belangrijk om voor de tocht een aantal keer samen te rijden. Ook om te kijken of ze een beetje gelijk oplopen.
Natuurlijk kan ik hier niet alles omschrijven, maar als er iemand graag mee zou rijden bespreken we natuurlijk alles en maken we er iets moois van. De terugreis vind plaats in een twee paard vrachtwagentje die ik voor die gelegenheid ga huren. Dit waarschijnlijk in twee etappe´s.
Dus als iemand zou willen................brand los

Vandaar dat ik nu begin met voorbereiden.
. Maar ik heb mijn paard pas 3 weken, en ik heb geen flauw idee wat ik tegen die tijd aan het doen ben, qua studie/werk.. Mocht ik niks te doen hebben laat ik het je weten.