jong paard, lange buitenritten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trakehners

jong paard, lange buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 17:06

Ik vroeg me af hoe lang je eigenlijk kan gaan wandelen met een jong paard? Mijn paardje is 3,5 en ongeveer 3 maanden zadelmak. Ben hem lichtjes aan het inrijden, maar de buitenbak ligt er echt verschrikkelijk bij nu (veel modder). Vervoer heb ik nog niet dus ergens in een manege gaan oefenen gaat nog niet. Vaak doe ik dan ook kleine wandelingen alleen.
Vandaag zijn we met de hele groep gaan wandelen, maar dit was best wel een behoorlijke wandeling. We zijn wel 1,5 uur weggeweest, waarvan 95% in stap. Toch maak ik me wel zorgen dat dit nu te veel is geweest.
Wat denken jullie kan dit of niet????

MarrieLeen

Re: jong paard, lange buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:07

Als het het grootste gedeelte stap is geweest, moet dat naar mijn idee wel kunnen. Ja
Hij zal misschien wel moe zijn, misschien ook niet, maar zo af en toe kan geen kwaad.
En rustig opbouwen, weet niet hoelang je normaal met hem rijdt/wandelt?
Laatst bijgewerkt door MarrieLeen op 30-12-07 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:08

Ik ben hier ook benieuwd naar....denk dat het opzich wel kan als je het rustig aan opbouwt.... ik zou het niet in 1 keer zo lang maken...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:09

Het is denk ik ook een beetje kijken naar de conditie van je paard. ik probeer het gewoon een beetje met mijn 3,5 jarige. gewoon een beetje opbouwen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:10

Ik doe het niet met mijn jonge paard.
Ik houd me aan het schema: 3 jaar: max 3 keer per week 30 min, 4 jaar: max 4 x per week 40 minuten. Voor een buitenrit met veel stap, wil ik wel eens een uitzondering maken, maar echt langer dan drie kwartier/een uur zou ik met mijn jonge paard niet doen.
Het hangt ook erg af van de ondergrond, vooral bij een wat zwaardere ondergrond is de belasting groot.
Als je paard in goede conditie is, zal eenmalig zo'n lange rit echt geen ramp zijn. Maar ik zou het niet vaker gaan doen. Misschien dat je paard nu morgen wat stijfjes is, lekker een beetje laten stappen kan dan geen kwaad.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:12

Een buitenrit is maar weinig belastend door de rechte lijnen die je rijdt een uur buitenrijden is dus niet te vergelijken met een uur in de bak (ik noem maar wat) Anderhalf uur is wel vrij lang, als je er voor kan kiezen zou ik tot maximaal een uur gaan, maar het kan niet veel kwaad om dat een keer te doen.

trakehners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 17:16

Hoe lang ik rijd hangt eigenlijk een beetje vanaf in wat voor "mood" hij is . Soms kan die behoorlijk fel zijn en dan doe ik wel heel wat rondjes in draf eer hij een beetje wil ontspannen. Dus normaal zo'n half uur tot 45 minuten rijden. Dit met lang instappen vrij veel draf, overgangen en wat galop en daarna uitstappen.
Wandelen zal als ik alleen ben maar een half uurtje zijn ( kan dan niet zover langs de weg alleen, dat kent hij nog niet goed).

trakehners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 17:21

Heb er eigenlijk al spijt van dat ik meegegaan ben, maar ja nu is het te laat. Toch beter maar niet meer doen. Moet wel zeggen van moeheid was niet veel te merken, hij moest toch regelmatig (zelfs op het einde) laten zien dat hij nog hengst is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:24

Hij zal er niks van krijgen hoor! Misschien een beetje spierpijn, maar echt kwaad kan het niet. Als je het maar niet elke week gaat doen Knipoog Een keer moe worden is echt niet zo slecht voor een paard.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:24

Je hoeft je niet druk te maken dat hij nu doodvermoeid op stal staat hoor. Knipoog
Alleen gewoon niet te vaak doen en de volgende dag beweging geven tegen de stijfheid.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:30

Ik denk niet dat het veel kwaad kan; qua belasting is het vaak alleen maar rechtuit dus dat valt mee. Over het algemeen stap ik 95% van de rit toch en heb daarom weleens ritten gemaakt van 3 uur toen hij op vakantie mee was, met pauze erin waarin paard wat te drinken kreeg en wat lekkers en even lekker zonder zadel staan grazen aan de hand. Heb wel wegens zijn leeftijd een extra paard meegenomen die week zodat hij af en toe een dagje rust had qua rijden.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:32

een buitenritje van 1,5 uur moet je paar makkelijk aankunnen hoor Knipoog
als ik op buitenrit ga met mijn paard rijd ik meestal 1 a 2 uur.
hij is ook wel mee geweest naar boktmeetings van 5 a 6 uur rijden ( daar zit wel pauze tussendoor )

je moet gewoon naar je paard zien wat hij aankan Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:52

XxSultanxX schreef:
een buitenritje van 1,5 uur moet je paar makkelijk aankunnen hoor Knipoog
als ik op buitenrit ga met mijn paard rijd ik meestal 1 a 2 uur.
hij is ook wel mee geweest naar boktmeetings van 5 a 6 uur rijden ( daar zit wel pauze tussendoor )

je moet gewoon naar je paard zien wat hij aankan Lachen

Ik neem aan dat je het dan niet over een 3,5 jarig paard hebt??

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:58

nee dan heb ik het idd niet over een 3 jarig paard Tong uitsteken
maar bedoel een gezond jong paard kan wel een buitenrit van 1,5 uur maken en dan stappend

want hoe trainen ze die endurance paarden dan ? die mogen tog ook vanaf 4 jaar starten en dan meteen 25 km ?
die mensen trainen dan neem ik aan ook al aardige afstanden met een 3 jarige ?

mischien dat een endurance ruiter ons daar meer over kan vertellen ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:03

XxSultanxX schreef:
maar bedoel een gezond jong paard kan wel een buitenrit van 1,5 uur maken en dan stappend

want hoe trainen ze die endurance paarden dan ? die mogen tog ook vanaf 4 jaar starten en dan meteen 25 km ?

Gelukkig maar Clown
Hoe ze die endurance paarden trainen weet ik niet, maar eerlijk gezegd vraag ik me af of je de paarden die op 4-jarige leeftijd worden gestart nog tot hoge leeftijd kunt rijden. Daar zou ik wel eens wat cijfers over willen horen.
Ik ben graag wat voorzichtiger met het jonge spul, dan heb je er vaak veel langer plezier van.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:56

Je kunt best een rondje maken in het bos hoor, van een (klein) uurtje ofzo, langer zou ik nog niet doen op 3.5 jarige leeftijd, vaak zijn ze nog niet zo lang onder het zadel en weinig conditie, vooral in het begin en ze doen dan veel indrukken op dus vooral de eerste keren even rustig aan doen. Als ze een jaar of 4 zijn en ervaren in het bos, dus er veel lopen dan kun je best een rit van 1.5 uur (of langer) maken, mits je niet de hele week flink getraind hebt, tenminste, dit zou ik dan niet doen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:58

wandelen is onbelast en eigenlijk vooral in stap.. paard is 3,5

dat kan makkelijk! tuurlijk moet je wel beetje opgebouwd hebben maar dat heb je ook wel gedaan lijkt me..

Ik zou me er totaal niet druk om maken!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:59

Houdt er rekening meer dat het 'geestelijk' ook erg belastend is en niet alleen lichamelijk. Buiten zien ze veel meer en doen ook veel meer indrukken op!

Ik vind een paard van 3,5 jr. zowiezo nog veel te jong om op te rijden, maar goed daar werd hier niet om gevraagd!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:19

ELpatcho schreef:

dat kan makkelijk! tuurlijk moet je wel beetje opgebouwd hebben maar dat heb je ook wel gedaan lijkt me..

TS is Belg en daar zeggen ze wandelen waar wij in NL buitenrijden zeggen. Pling
Het ging dus om een buitenrit van 1,5 uur.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:23

Waratje schreef:
XxSultanxX schreef:

Gelukkig maar Clown
Hoe ze die endurance paarden trainen weet ik niet, maar eerlijk gezegd vraag ik me af of je de paarden die op 4-jarige leeftijd worden gestart nog tot hoge leeftijd kunt rijden. Daar zou ik wel eens wat cijfers over willen horen.
Ik ben graag wat voorzichtiger met het jonge spul, dan heb je er vaak veel langer plezier van.

Endurance paarden worden eigenlijk niet elke dag getraint...
Buitenritten zijn minder belastend dan werken in de bak bijv.

Persoonlijk vind ik 4 jaar ook te jong om echt endurance te starten, maar 2 a 3 wedstrijdjes in het jaar in langzaam tempo moet makkelijk kunnen...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:02

Waratje schreef:
ELpatcho schreef:

TS is Belg en daar zeggen ze wandelen waar wij in NL buitenrijden zeggen. Pling
Het ging dus om een buitenrit van 1,5 uur.

haha wat geinig.. tja dan is het al iets anders..
noujah je paardje heeft het overleeft, gewoon ff rustig aan doen
en volgende keer iets beter vragen hoe lang de rit duurt..
Maar ik denk nog steeds niet dat het heel erg schadelijk kan zijn geweest hoor

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:04

niks beter dan lange stukken rechtuit voor een jong dier.......... kan helemaal geen kwaad, sterker nog is alleen maar beter

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:07

langzaamaan opbouwen.. en als je veel stapt kan het best hoor!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:06

met lange stap ritten maak je het paard wel in goede conditie