Niet over de weg mogen met een brave afentoe wat nerveuze po

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Niet over de weg mogen met een brave afentoe wat nerveuze po

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 08:32

Na aanleiding van dit topic: [MD] Blijven trillen na op hol gelagen zijn

Veel mensen zeggen hier dat de TS niet op haar pony naar buiten had mogen gaan.
Het is een pony die best nerveus kan zijn.. Afentoe wat drippelen een keertje op zij springen maar dat was het ook. Het diertje zal er nooit zomaar vandoor gaan en in de tijd dat de TS haar heeft is ze er ook nog nooit vandoor gegaan.

Nu is dat gisteren dus wel gebeurt.. Oké pony gaat op hol en dan?! Uiteindelijk is de pony gevangen, je vertelt je verhaal hier op bokt omdat je het toch wel even kwijt wilt en mischien ook wat advies wilt.
Er komen mensen in je topic die zeggen dat je nooit maar dan ook nooit met die pony naar buiten had moeten gaan!

Terwijl het makste het oudse paard van stal dit ook had kunnen gebeuren. Paarden zijn nu eenmaal vluchtdieren en die zal je nooit voor 100% kunnen vertrouwen. Als haar pony er vaker vandoor ging buiten dan snap ik het verhaal dat het paard nooit op de weg zou kunnen.. Maar omdat een pony er 1x vandoor gaat? Wie weet waar ze van schrok? Wat er in het hoofd van de pony om ging?

Nee ik vind dit niet terecht.

Wat vinden jullie? Zo zou niemand meer naar buiten mogen op zijn/haar paard.. Ieder paard is namelijk een vluchtdier en kan zo oncontroleerbaar worden... Scheve mond

Het gaat hier niet over het paard van het topic, dit was een voorbeeld! Gelieve daar dus ook niet over te reageren. Lachen Ik heb het hier over brave en nerveuze paarden in het algemeen.
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 28-12-07 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Eowyn3003

Re: Niet over de weg mogen met een brave afentoe wat nerveuze po

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:38

Ik denk dat je dat vor jezelf moet uitmaken, dat je weet of je pony handelbaar is buiten of niet. Als het paard zich zo opwind dat er niets meer leuk aan is, zou ik ook niet gaan. Maar natuurlijk kan elk paard op hol slaan, maar er zijn nu eenmaal schrikkerige paarden en makke paarden, en daar zit toch wel een groot verchil tussen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 08:41

De ts heeft haar pony al ik meen 9 jaar. Ze gaat er al 9 jaar mee naar buiten.. Nooit is er iets gebeurt.. De TS heeft plezier in de ritten en haar pony ook.. Tja afentoe schrikt ze eventjes maar dat is een sprongetje opzij en klaar...

Als hun beide er plezier in hebben.. En alles is altijd goed gegaan al die jaren.. Waarom zou iemand van internet dan durven zeggen dat zij niet met haar pony naar buiten mag.. Je kent je pony zelf het beste en daar kan iemand via internet niet over oordelen..

Als je nu vaker met verhalen bent gekomen met mijn pony is er vandoor gegaan.. Volgende week post je weer zoiets etc. Dan pas vind ik dat je je mening kan zeggen en je kan vertellen dat het zo niet langer door kan gaan en dat het mischien beter is om niet meer naar buiten te gaan met de pony.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:43

Ik snap eigenlijk niet waarom je dit topic moet openen terwijl het niet eens over je eigen dier gaat.. Een beetje overdreven Lachen

De TS gaf in het andere topic aan dat de pony al vaker onrustig is buiten, en op exploderen staat, en dit in combinatie met weinig beweging kan leiden tot een exploderende pony. Dat blijkt maar weer.
Dan is het niet verstandig om uberhaupt de weg op te gaan.

Maar dit is niet eens uitvoerig besproken in het andere topic, dus ik zie het nut van dit topic niet.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-12-07 08:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:44

Dan vind ik wel dat ze naar buiten mag. Ik bedoel, ze kent haar paard volgens mij wel door en door als je het al 9 jaar hebt. Elk paard kan ervandoor gaan, en dat verbeterd er eigenlijk niet op met niet te gaan wandelen. Zo raken ze de dingen waar ze van schrikken niet gewoon.

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:45

Inderdaad belachelijk om dit te openen. In het andere topic is deze discussie al gaande. Ik tem even. Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 08:47

Ik heb het hier niet alleen over haar pony.. Ik heb het over nerveuze typjes zoals haar pony.. En tja, ik heb haar nu als voorbeeld genomen maar ik bedoel dus alle pony's die braaf maar ook nerveus kunnen zijn. Knipoog

Onrustig onrustig... Tja, wat vind jij onrustig.. Ik heb zelf vaak genoeg op haar pony buiten gereden en gezien wat ze allemaal deed.. Het enigste wat de pony doet is de piaffe op haar plaats.. Of in galop de piaffe (niet echt de piaffe maar gewoon zo stuiteren.. Kleine pasjes echt hele kleine tja moeilijk uit te leggen). Maar de pony, zal nooit: Stijgeren, bokken of ervandoor gaan (ja als je haar laat gaan maar dat is bij meerdere pony's).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:48

De pony zal er nooit ervandoor gaan?
Dat is nu toch ook gebeurd? Clown En de TS liet haar niet eens gaan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 08:49

Ja ik bedoel dat ze dat nog nooit gedaan heeft. Knipoog Ik bedoel over ieder paard kan je zeggen dat ze er nooit vandoor zullen gaan maar ieder paard zal er vast weleens in zijn leven vandoor zijn gegaan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:50

Je bedoelde dus dat ze dat tot nu toe nog nooit gedaan had. Je formuleerde het nogal onduidelijk.
Overigens zijn mijn paarden er op de weg nog nooit vandoor gegaan.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-12-07 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:51

Somebitch schreef:
Ja ik bedoel dat ze dat nog nooit gedaan heeft. Knipoog Ik bedoel over ieder paard kan je zeggen dat ze er nooit vandoor zullen gaan maar ieder paard zal er vast weleens in zijn leven vandoor zijn gegaan.

Ik rijd al jaren paard. Is er nog nooit eentje vandoor gegaan. Zeker niet op de weg Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 08:52

Hoeft niet persee op de weg te gebeuren kan ook in de wei zijn zonder dat iemand erop zit.

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:53

Somebitch schreef:
Hoeft niet persee op de weg te gebeuren kan ook in de wei zijn zonder dat iemand erop zit.

Dat is toch niet er vandoor gaan Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 08:54

Zeker wel.. Scheve mond Waarom zou dat nou weer niet zijn.. Een paard hoeft er niet persee vandoor te gaan met iemand erop hoor..

Ervandoor gaan betekent gewoon weg vluchten in mijn ogen.. Vluchten dieren niet op de wei als ze ergens bang van zijn oid?

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:55

Cayenne, ik vind het wel een interessant topic juist ookal gaat het niet over het eigen paard; er zijn zoveel mensen die hun paard niet buiten rijden vanwege ongegronde angst, bangigheid, mensen die hele scenario's creeeren waardoor er überhaupt al gespannen wordt gereden buiten.. Daardoor blijft een paard vaak onnodig gereden worden in de bak, verder komt het dan niet.

Heb het topic gelezen en vind het heel rot voor de TS daar en haar pony. Toch kan dat overal gebeuren.

Daarom ga ik met je mee, TS, een paard is idd een vluchtdier en er zijn altijd risico's verbonden met buitenrijden. Een paard wat 100% verkeersmak is( de advertenties staan er vol van) bestaat niet. Dat slaat werkelijk nergens op i.m.o. Koe

Een paard kan per definitie op hol slaan. Als een dier rillerig is en opzij springt zou je i.m.o. zelf zo handig moeten zijn daarmee goed om te gaan, zeker als je je paard al zo lang kent. Het dier duikt toch niet de sloot in? Dat vind ik dan weer wat anders; ik ken iemand wiens paard de sloot induikt als er grote machines voorbij denderen. Die kijkt niet waar het de voeten neerzet en is lomp. dat je er dan voor kiest om in een slootvrije omgeving te rijden begrijp ik!

Het advies van de bokkers in het desbetreffende topic vind ik dus behoorlijk overdone; ga dan niet paardrijden.
En voor je paard is het heel gezond lekker naar buiten te gaan, ook voor de afwisseling. Oefening baart kunts; ik heb destijds op mijn oude pensionstal bange ruiters meegnomen (die vroegen of ze mee mochten omdat ik zoveel buiten reed met een vrij maf paard).. Als de dieren dan samen waren was de mijne heel relaxt en werd het andere dier ook relaxt. Vaak zijn ze relaxter dan de baasjes!) Na een paar keer gingen ze dan alleen. Dolbij!

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:02

Het paard hier had dus een jaar stil gestaan en was nerveus van aard. Dit vind ik ronduit dom om er dan op te gaan op een buitenrit. En onverantwoord naar je medeweggebruikers.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 09:04

Ik niet.. Aangezien ze voordat dit gebeurde, de week ervoor ook had gereden. Ook buiten, alles ging toen goed.. Ook heeft het paard aan de longe en alles gezeten..

Verder gaat het topic niet over dát paard, ik gaf een voorbeeld dus daarvoor zul je toch echt in het andere topic moeten reageren.

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:10

Somebitch schreef:
Verder gaat het topic niet over dát paard, ik gaf een voorbeeld dus daarvoor zul je toch echt in het andere topic moeten reageren.

Pardon? Waarom moet ik in een ander topic reageren? Dat paard valt toch (zeker !!)ook onder de titel? Een paard wat gelongeerd een paar minuten en waar 10 minuten op gezeten is? En waar notabene duidelijk bij was gewaarschuwd??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 09:17

Vandaag ben ik met dr naar buiten gegaan..Ongeveer een uurtje
Veel stappen en paar stukjes draf.

Dus waar haal jij die 10 minuten vandaan???

body_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:48

Kweetnietje1 schreef:
Somebitch schreef:

Ik rijd al jaren paard. Is er nog nooit eentje vandoor gegaan. Zeker niet op de weg Haha!

ik aleen 1x in bos gehad maar dat was op manege

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:14

Als de TS aangeeft het niet over het paard in het gilinkte topic wil hebben en dan zelf vervolgens het betreffende paard blijft aanhalen blijven alle andere bokkers in dit topic dat uiteraard ook doen.
Het is niet nodig een topic te openen om een ander topic te bespreken, graag verder in het topic waarvan de link in de openingspost staat. Hier een slotje.