Over het spoor met je paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arnjojo

Over het spoor met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:15

hey allemaal, Het is mij nu al 2 keer te horen gekomen en het valt me op als ik het met mensen erover heb dat maar weinig het weten.

Mocht je over een spoor met je paard gaan let goed op. Het spoor is geladen als de trein er net overheen is geweest. Laat eerst een auto over het spoor gaan zodat hij het door zijn rubberen banden kan ontladen. Ga er dan pas overheen. En dan nog, in de wintermaanden houd het altijd vast. Kijk maar naar hoe staties je haar kan worden!! Stroomstootjes als je iemand aanraakt etc. En een overweg waar vaak treinen over heen komen zijn altijd geladen!

Vooral paarden met ijzers vliegen in een keer de lucht in. Ookal doen ze het nooit. Maar vind je het gek als je in een keer een flinke tik krijgt... En uiteindelijk zal je dus een paard hebben wat bang wordt van treinsporen..

Ik reed ook altijd niets vermoedend over de spoorwegen (ook met paarden met ijzers). Gelukkig is mij het nog niet overkomen. Maar je kan er een flinke nare smak van maken en je paard ook...

LiNdA1986

Re: Over het spoor met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:33

Ja, het spoor kan inderdaad nog schokken geven. Mijn vorige vzpony ging ook nooit het spoor over (niet graag tenminste) maar we moesten wel als we van stal naar de wei gingen of andersom.
En hij had niet eens ijzers.
Ik vind het ook altijd maar niks om over het spoor te gaan, maar als het niet anders kan heb je geen keuze.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:37

Ik heb het al een aantal keer meegemaakt. Anouar sprong dan idd een heel eind de lucht in.
Nu heeft hij volgens mij wel door dat hij niet op de rails moet gaan staan. Maar onze hobby is het niet. Helaas moet het wel eens.

Het gebeurde niet alleen als er net een trein langs was geweest. De meeste keren gebeurde vlak voordat dat trein eraan kwam.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:38

Hier heb ik een tijd terug een topic over gemaakt.
Dit geld alleen als het paard op ijzers staat... als ze niet op ijzers staan is er geen geleiding, want dan zou jijzelf ook wel wat voelen als je geen rubberen zolen hebt.
Daarom gaat mijn verzorgpaard tijdelijk van de ijzers af.. Lachen

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:40

Ik heb er gelukkig nog nooit last van gehad maar wel vaker rare dingen over gehoord.
Ik draaf er altijd overheen en mijn pony tilt precies zijn benen op als die over een rail moet. Het is net balkjes drafen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:46

Mijne mag er pas weer overheen als de ijzers eraf zijn, ik wil zó graag eens de andere kant op, maarja ik weet nu wrom ze er niet over wilt..
dus ik ga t pas proberen als ze eraf is. en dan moet ze ook gaan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:49

Ik ga er nu stapje voor stapje overheen zodat hij niet op de rails gaat staan

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:53

Jolliegirl schreef:
Hier heb ik een tijd terug een topic over gemaakt.
Dit geld alleen als het paard op ijzers staat... als ze niet op ijzers staan is er geen geleiding, want dan zou jijzelf ook wel wat voelen als je geen rubberen zolen hebt.
Daarom gaat mijn verzorgpaard tijdelijk van de ijzers af.. Lachen

Ik wil je niet bang maken, maar mijn paard is ijzerloos en heeft evengoed eenmalig een opdonder gehad bij vriezend en mistig weer. Deze spoorwegovergang zal ik haar altijd nog over moeten begeleiden, andere overgangen gaat ze wel weer moeiteloos over.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:05

Hmm.. da's balen
naja dan leert ze er maar overheen stappen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:06

Dit wist ik allemaal geen eens, thnx voor deze topic heb er weer veel van geleerd!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:28

Gelukkig hoef ik nooit over het spoor, alleen over een spoor waar al heel lang geen treinen meer rijden. Linda is er dus ook neit bang voor. Maar ik zal het onthouden Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:11

hmmm nooit van gehoord maar hier is geen spoorweg in de buurt Lachen.
Het is wel goed om te weten!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:13

Ik heb het met mijn vroegere vz pony's inderdaad al een aantal keren meegemaakt, kregen ze een schok, dus vlogen omhoog, ben gelukkig alle keren blijven zitten, maar ik vind het maar eng, zo'n spoor Verward

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:15

Was er ook overheen geweest maar toen wist ik dit nog niet! gelukkig weet ik het nu wel dankje!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 01:30

Ik ga spoorwegovergangen niet uit de weg, echter wel wanneer het vriest en het mistig is Clown . Een 2e keer doe ik dit mijn paard niet aan.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 01:36

Wij gaan over een spoor heen, maar dat is van een stoomtrein. Ik denk dat deze dus niet geladen zal zijn. Nog nooit problemen mee gehad, ik heb ook nog nooit van dit verhaal gehoord. Gelukig hebben wij geen spoorovergangen van een electrische trein in de buurt Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:15

--> BRT

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:21

Dit wist ik helemaal niet.
Met mijn verzorgpony (toen) ging ik weleens over het spoor maar had het nog niet meegemaakt.

Mijn pony staat gelukkig niet vlakbij een spoorweg overgang en die zullen we dan ook nooit over moeten. Lachen Daar ben ik wel blij mee, heb het niet zo op spoorwegovergangen met je paard.. Scheve mond

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:49

Dat wist ik niet..
Wij hebben gisteren een grote rit gemaakt en dan moeten we 2x over het spoor. Normaal komen we nooit over het spoor.
Diezelfde rit hebben we al een paar keer eerder gedaan en in het begin vond mijn paard het spoor heel eng en moest ik helaas afstappen omdat ze er anders gewoon niet overheen ging en vind het toch wat akelig bij die spoorweg want als de belletjes ineens gaan rinkelen ofzo dan sta je daar met je paard halverwege en ik wil niet weten wat er dan gebeurd...
Mijn paard heeft inderdaad ijzers en toen we gisteren over het eerste spoor heen gingen kwam er een minuut of 2 later een trein langs, die zagen we nog.
Ik heb dit gelukkig nog nooit meegemaakt, maar volgens mij stapt mijn paard ook mooi over de rails. Dat doet ze bij ieder streepje of wat dan ook op de weg. Knipoog

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:54

Nooit bij nagedacht zal het in de gate houden. Wij hebben hier ook voor het bos een spoor lopen.

Even nog een trein gerelateerd vraagje hier.

Hoe hebben jullie je paarden laten wennen en die voorbij komende treinen?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:55

Ik ga een paar keer per week het spoor over. Mijn paard heeft ook ijzers. En heeft wel een schok gehad (wist het toen ook niet) maar is niet de lucht ingesprongen. Ik zorg altijd dat ik regel waar hij zijn voeten neerzet. Dus niet op de rails zelf
Hij weet ook dat hij alleen een schok kan krijgen als er net een trein voorbij is geraast. Dan twijfelt hij maar gaat er wel over. Als er geen trein overheen is geweest loopt hij er zonder moeite overheen. Maar dan nog zorg ik dat hij zijn voeten niet op de rails zet.
Passen verkorten of verlengen dus!

body_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:46

k heb er zelf ook last van

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:55

Bedankt voor de tip Go jij! Go jij!
Dit wist ik ook niet en Bloos .
Zat ook te denken om mijn paard over het spoor mee te nemen, gelukkig hebben we dat nog niet gedaan voordat ik dit gelezen heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:27

Fijn, weer een topic vol gezwam.
Wil degene die mij precies kan uitleggen hoe dit werkt, technisch inhoudelijk, mij een een PB sturen.
Het is volstrekte l*lkoek, die nergens over gaat.
Zodra mensen horen dat er spanning op de rails staat, gaan ze gelijk over de zeik, terwijl ze geen flauw idee hebben waar het over gaat; blijkt ook hier weer.
Kom eens langs, dan gaan we met speciale meetapparatuur op het spoor kijken hoe het zit. Ik HEB die apparatuur, dus voel je vrij.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:33

ikke schreef:
Fijn, weer een topic vol gezwam.
Wil degene die mij precies kan uitleggen hoe dit werkt, technisch inhoudelijk, mij een een PB sturen.
Het is volstrekte l*lkoek, die nergens over gaat.
Zodra mensen horen dat er spanning op de rails staat, gaan ze gelijk over de zeik, terwijl ze geen flauw idee hebben waar het over gaat; blijkt ook hier weer.
Kom eens langs, dan gaan we met speciale meetapparatuur op het spoor kijken hoe het zit. Ik HEB die apparatuur, dus voel je vrij.

pardon? wil je nu zeggen dat het niet waar is?
Dien van mij krijgt weldegelijk klappen!
Ik kom graag eens langws, OV is vanaf januari geldig, zeg maar wanneer je tijd hebt,