mijn paard is altijd zo fris buiten en ik krijg de bibbers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

mijn paard is altijd zo fris buiten en ik krijg de bibbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 16:09

Hoi
Ik heb een vijfjarige merrie (in maart wordt ze 6) die nog niet heel veel naar buiten is geweest. Alles in totaal een keer of 10 maximaal 15. Het ging op onze vorige stal goed, die was recht aan het bos. Dan reed je van het erf af het bos in zeg maar. Nu moet ik eerst 700 m over de weg, das niet ver zul je denken, maar mijn paardje is niet zo verkeersmak merk ik. Ik heb al een keertje een sprint in galop gemaakt over t asfalt en mijn bijrijdster is er al een keertje afgevallen. Ik krijg zelf al volledig de zenuwen als ik aan de weg denk. In ieder geval is het nu zo dat ik probeer zo vaak mogelijk met haar aan de hand (want dan ben ik zelf in ieder geval niet bang) met haar langs de weg naar het bos ga. De laatste keer dat ik zelf op haar reed in het bos ben ik er hel hard afgevallen (3 maanden niet kunnen rijden vanwege een zwaargekneusde heup) dat heeft er niet aan bijgedragen dat ik me nu vertrouwder voel. IK vind het zelf wel erg vervelend. Inmiddels heeft mijn paardje o'n 3 maanden stil gestaan vanwege een blessure en nu ben ik weer zachtjes aan de gang. het gaat niet onaardig ze houdt redelijk haar gemak.

Gisteren was ze weer zo gek als een deur. Dan ben je aan het stappen in het bos (Parelli halster aan met longeerlijn), met een heel braaf paardje erbij. En dan opeens uit het niets wordt ze woest. Dan schiet dat hoofd omhoog, duwt ze haar rug weg en probeert weg te springen. VOlgens mij weet ze dat ze dan vast zit want vervolgens gaat ze keihard bokken en galopperen om mij heen, en een minuut laten stapt ze weer mee alsof er niets aan de hand was. Ze schrikt dan nergens van, maar is gewoon fit en jolig denk ik, en ik denk dan alleen maar dat ik blij ben dat ik er niet op zit.

Heeft er iemand tips voor mij hoe ik er zelf toch weer op kan gaan durven, en hoe ik haar rustig hou.

Longeren van te voren is geen optie omdat ze vanwegen een probleem aan haar been niet gelongeerd mag worden, das te eenzijdige belasting.......

Als iemand tips en adviezen voor me heeft heel graag. Mijn goede voornemen voor 2008 is in ieder geval weer een keer naar buiten met mijn paard met een goed gevoel zodat ik er lekker van kan genieten!! Maar ik ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik dit kan gaan bereiken..

zit zelf te denken aan:
- op een manege met een heel braaf paard weer eens naar buiten
- mijn vriend haar aan de hand vast laten houden als ik erop zit

Alle adviezen zijn zeer welkom

Tivara

Re: mijn paard is altijd zo fris buiten en ik krijg de bibbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:14

Ik denk dat je het beste eerst kan zorgen dat ze aan de hand braaf is, en dat je dan pas aan je vriend vraagt of die haar aan de hand vast wil houden als je erop zit Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:16

hoe is het paard als je in de bak rijd, of op eigen terrein? Ook zo druk of heel anders?

Jgeeft zelf ook al aan dat je de bibbers hebt mss dat je daardoor ook je paard laat merken dat er iets engs is, om buiten te rijden

verder zou ik met ervaren paard ernaast kleine stukjes rijden, en dit steeds uitbreiden

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 17:37

in de bak meestal superbraaf, maar kan dan ook opeens uit het niets gek doen en na 10 seconden is het weer over...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:13

Herkenbaar, ik heb ook zo'n heethoofd.........
Veel heeft te maken met de temperatuur, de kou maakt ze extra wakker, i.i.g zo is het bij de mijnen, zomers loopt hij als een zonnetje en schrikt nergens van, maar nu is alles eng, en vooral de onverwachte dingetjes.
Wat bij mij helpt, gewoon negeren, doorijden en hem xtra aan het werk zetten, hoofd de andere kant op, schoudervoor rijden, alles om hem niet te veel na te laten denken.
Ga ontspannen zitten, aden diep in en rustig uit, dan onstpant je hele lijf en daar reageert hij op, samengeknepen billen is een fout signaal.
Los teugeltje werkt bij mij ook goed, voor hem het teken dat ik relaxt ben, dus hoeft hij ook niet te waken, zeg maar.

Ik heb zelfs al es schriktrainig gedaan, op DAT moment ging dat super, maar ja, buiten is alles weer anders en begon het weer.
Wat ik daar wel van geleerd heb, ze spiegelen zich aan jou, vind jij bij voorbaat iets eng, reken er maar op dat ze gek gaan doen, hou je gemak, is het eng, adem uit en het vertrouwen komt daardoor vast snel in orde.
Succes

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 15:03

thanx. Heb het nu trouwens in de bak ook het is voor het eerst in 4 maanden dat we weer wat mogen gaan doen, dus ze is volgens mij blij dat ze mag, blij dat ze geen pijn heeft en stout omdat ze al zo lang niets heeft mogen doen...