Voor het eerst naar buiten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziva

Voor het eerst naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 14:09

Ik heb mijn paardje inmiddels alweer sinds 1 juni dit jaar. We gaan harstikke goed saampjes en we hebben een leuke bijrijdster waarmee het ook prima gaat. Ze heeft op dit moment een beetje last van een spier, veel stappen op het harde voor een weekje. Alleen, het erf is klein en ik wil graag naar buiten stappen met haar. Ik vind het echter best eng(ook omdat ik wel eens een ernstige val heb gemaakt op het strand en toch een beetje een nasleep van heb). 1 van de eerste keren ben ik met haar naar buiten geweest (erop) bij de vorige eigenaar, op een van de proefritten. Dat ging prima maar op 1 of andere manier vind ik het zo een eerste keer best eng. Ze is jong (3.5 jaar), nieuwe omgeving, en ik stressend ernaast is het niet helemaal. Dus hebben we een aantal oplossingen; ik neem iemand met veel ervaring mee. Zij neemt ook haar paard mee wat goed verkeersmak is. Hoofdstel aan met een longeerlijn of kortere lijn als extra secure. Op die manier voel ik me denk ik ook een stuk beter.

Vergeet ik iets? Extra tips misschien?

blensink

Re: Voor het eerst naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:19

Het eerste belangrijke is denk ik dat je zelf rustig bent dus zoek een dag uit dat je stevig en zelfverzekert in je schoenen staat.
Je kunt inderdaad een ouder en ervaren paard meenemen voorop zodat je niet alleen bent de eerste keer.
Verder is het een hele leuke oefening voor beiden om eerst te beginnen aan de lange lijnen.
Heel veel succes iig toegewenst.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:03

Misschien er iemand anders op laten, je bijrijdster bijvoorbeeld? Als je zelf gespannen bent kun je het beter niet doen want dan heb je grote kans dat er wat gebeurd. Misschien een/de volgende keer?

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 07:18

Hey Henrieke,
mijn bijrijdster is zelf ook niet zo een held. Bedoeling was meer om er niemand op te zetten maar ernaast te gaan lopen.
Maar dat maakt allemaal nu niet meer uit Vriendjes zijn? Gisteravond moest de veearts komen., Na lopen en licht werk waren haar achterbenen wat geslonken, maar nadat ze even had stilgestaan kon ze bijna niet meer lopen. Ze zakte echt door haar achterbenen. Schijnt dat er wat ergers aan de hand is, een virus. Ze had koorts, 40 graden maar liefst! dus gelijk ook remmers ed gehad. We zijn nu een aantal weken uit de running waarschijnlijk,m ze mag enkel 5/10 minuutjes lopen na het spoelen elke dag. Ander paard op stal had dezelfde kenmerken dus die is ook gelijk behandeld. Ik ga maar eens fietsen, om 9 uur les, en ik moet er 2 keer per dag heen. Dus school schiet er even bij in deze ochtend. Pff, het is me wat.

Sommige mensen denken dat het beter is om er iemand op te zetten bij het naar buiten gaan dan ernaast te lopen? Wat denken jullie? Ze vertrouwt mij (ik merk het echt, ze hangt soms aan me als ze iets spannend vind), en ernaast lopend met een ander paard ben ik niet bang. Dat lijkt me beter dan een relatief onbekend iemand erop te zetten, of ben ik nu mis?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 08:52

Eerst gewoon gaan wandelen, iemand erop is niet van belang. Het gaat erom dat je paard leert omgaan met een andere omgeving. Ervaren paard erbij is erg fijn en een wat langer halstertouw, desnoods een longe, is ook handig.

Maarre, dat is slecht nieuws, ik hoop dat het snel weer beter gaat met je paard. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:01

ik zou niet op het paard gaan zitten, ze vertrouwen je toch sneller wanneer je ernaast loopt. en ik zou dan inderdaad een wat langer halstertouw of longeerlijn gebruiken. Doe wel handschoenen aan, mocht het paard schrikken en die trekt het touw door je handen, dan brand het iets minder.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:10

Tjee lees nu pas dat je paard ziek is, hopelijk gaat het ondertussen beter met hem.
Misschien kun je samen met je bijrijdster, zij erop en jij met de longeerlijn ernaast proberen en zo langzaam aan opbouwen totdat het paard ontspannen naast je loopt en af en toe wisselen.
Heel veel succes en sterkte.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:42

k denk dat het verstandig is als dat je paardje eerst verkeersmak is, voordat je het bos in gaat (weet nie of ie verkeersmak is) en je moet hem natuurlijk ondercontrole kunnen houden en kunnen vertrouwen

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:15

heyhey..
ten eerste, het gaat beter met haar. De medicijnen slaan aan, nu is het afwachten of ze morgen weer koorts krijg aangezien ze gisteravond voor het laatst een koortsremmer heeft gehad. We zijn naar de voorkant van stal gegaan en dat ging wel aardig. Gek genoeg is groot verkeer geen issue, een auto kan rustig vlak langs haar gaan(ze is opgegroeid op een boerderij met groot verkeer), maar een klikobak of een stuk iets heeft blijkbaar de nare eigenschap dat het haar heel hard wil bijten zo af en toe Tong uitsteken Gelukkig is het er geen die er zomaar vandoor rent. Ze snuift, springt met 4 benen opzij en gaat dan kijken.

Omdat ik nog niet lang mag stappen is het nog even wachten. Ik hoop volgende week een stapritje te kunnen maken. Het is zo jammer dat we niet ergens in de polder zitten (aan een weg, strand is niet heel ver weg alleen moet je dan of een drukke rotonde over, of door het dorp).

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:44

Hmm bah wat vervelend, hier op stal was ook al een paard met koorts (virus). Maargoed, ik zou niet aan de hand gaan wandelen in het bos maar er echt op gaan zitten, aan de hand houd je er echt niks aan, ze kunnen zo alle kanten op, ken iemand die is ook een keer mee gesleept door shetlanders in het bos, ook aan de hand, kun je na gaan.