Regioconsulenten KNHS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EquiNatura

Regioconsulenten KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 10:52

Hierbij wil ik jullie graag even wat vertellen over de regioconsulenten van het KNHS. Deze zijn lang nog niet bij iedereen bekend, dus vandaar wat extra informatie.

Waarvoor kan je bij ons terecht:

De regioconsulent is ook aanspreekpunt voor gemeenten, provincies, waterschappen, terreineigenaren. De regioconsulent kan adviseren over:

- Problemen met ruimtelijke ordening
    - Gebiedsvisies
    - Beleidsplannen met betrekking tot de paardensport in een bepaald gebied
    - Aanleg van ruiter- en menroutes
    - Verkeersveiligheidsproblemen
    - Kwaliteitsproblemen ruiter- en menpaden
    - Ontsluiten van routes

Heb je bijvoorbeeld te maken met ontwikkelingen binnen JOU gemeente die nadelig zijn voor de paardensport? voor ruiter en men routes? neem dan ook gerust contact met ons op.

Hoe meer jullie als ruiter dingen aangeven, hoe beter wij het als regioconsulenten voor jullie kunnen maken!

OK dan!

joyce B

Re: Regioconsulenten KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:48

Hihi, bij welke regioconsulent moeten wij zijn in omgeving Beetsterzwaag?
De ruiterpaden bij ons zijn een drama...

De Zandlaan is vrijwel helemaal verhard, gelukkig niet met al te groffe steenslag. Vroeger was het een mooi zandpad. Samen met het aansluitende zandpad (wat gelukkig nog steeds zandpad is) een aantal kilometers lang, waar je heerlijk met je paard de benen kon strekken...

Rijd je dan door kom je op de Butewei, vroeger ook een prachtig zandpad. Nu is de hele Butewei van Gorredijk tot de Hemrik/Poassen (Sparjebird) volgegooid met groffe en iets minder groffe steenslag. Zonder ijzers zowiezo niet te rijden, maar zelfs met ijzers loop je nog kans op zoolkneuzingen... Deel in het midden een betonnen fietsstrook (blijkbaar fietst groffe stenen ook niet zo fijn Tong uitsteken) En dat is dan eigenlijk de belangrijkste doorgaande ruiterroute tussen Beetsterzwaag en de bossen van Wijnjewoude/Bakkeveen met hun (wel aantrekkelijke) ruiterpaden.

Een ander zandpad dwars door het bos van Landgoed Lauswolt tot de Suderskarren, was vroeger ook een mooi zandpad en ruiterpad, maar tegenwoordig ook in zeer slechte staat. Kapotgereden door zwaar bosbouwverkeer, vorig najaar onoverkomelijk geblokkeerd door omgewaaide/omgevallen boom en het laatste stuk zo'n erge modderbende dat de paarden er bijna tot hun voorknieën in wegzakken...

Het is toch erg triest gesteld met de ruiterpaden en routes in een omgeving met zo'n mooi bosgebied als Beetsterzwaag.

En niet alleen voor de ruiters. Ook voor wandelaars zijn er zeer weinig voorzieningen. Een ruime parkeerplaats is jaren geleden afgesloten en nooit meer opgeknapt en geopend. De andere parkeerplaats zeer slecht onderhouden met diepe sporen en daardoor veel modder. Veel mensen parkeren noodgedwongen langs de smalle weg, waar ook deels een parkeerverbod geldt en weinig plaats is, en waardoor soms gevaarlijke situaties ontstaan.
Verder bijna tot geen gemarkeerde wandelroutes...

Ook wordt nu een gebiedsplan gepresenteerd (Koningsdiep) warbij wel wordt voorzien in een nieuw fietspad, maar over ruiterpaden wordt niet gerept. Wat jammer dat niet tegelijkertijd naast het fietspad (in het kader, wat maakt een metertje breder uit als je toch aan het verstevigen bent) een strook zand wordt aangelegd als ruiterpad, zodat ook de ruiters op een verantwoorde manier kunnen meegenieten van de nieuw-toegankelijk gemaakte natuur...

Overal bordjes verboden voor ruiters... Alsof die zoveel stuk maken... Volgens mij rijden ze het zelf veel meer stuk met hun zware verkeer op de natte, zachte ondergrond...
Er valt hier nog veel te verbeteren...

Misschien dit maar kopiëren en doorsturen naar die regioconsulent...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:55

Mooi hoor, regioconsulenten! Misselijk Tis alleen zo jammer dat er tot 2 keer toe totaal niet gereageerd wordt op mail...

Denk je eens mee, kan er zelfs geen reactie vanaf, ambtenaren lijken actiever te zijn.

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 09:05

Hoi Joyce! Tref ik je ook hier Lachen haha. Ik ga van jou verhaal 30 november een melding maken. Dan hebben we weer een overleg. Uiteraard wordt dit naar je terug gekoppeld. Het kan zijn dat we nog even contact met je opnemen voor extra informatie. Bedankt voor je melding in ieder geval. Super!!!

@ Fjordinina
Ik schrik een beetje van je reactie. Zou je me aan kunnen geven (desnoods dmv PB of mail wat voor melding je hebt gemaakt, weet je ook van wanneer? en bij welke consulent?
Ik hoor graag van je. Er hoort op jou melding gereageerd te worden. Groeten Mirjam

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:09

Ha Equinatura Knipoog
Ja, Ik rijd heel graag buiten dus vandaar... Ga noodgedwongen regelmatig (met de trailer) naar andere gebieden (appelscha, havelte, Ballo laatst ook weer geweest) omdat de paardvriendelijkheid hier erg slecht is...
Met ijzers kun je hier met landweggetjes en bermen en stukken zandpad wel leuk rijden, maar zonder ijzers heb je gewoon teveel asfalt. Zeker in de winter als de bermen te zacht worden.

De Stoeterij hier om de hoek heeft in het bos prachtige paden aangelegd voor zichzelf (heb begrepen op eigen grond in de bossen en weilanden ertussen, ligging naast de Butewei) maar ook die zijn niet toegankelijk voor andere ruiters. Staan hekken voor met bordje verboden voor ruiters... Hamer en zijn alleen opengesteld voor wandelaars...

Het is hier een ontzettend mooie omgeving, maar blijkbaar zit hier niemand in de politiek die iets met paarden en buitenrijden heeft die een lans kan breken en grondeigenaren bij elkaar kan brengen...
Heb nog geen vergadering bij kunnen wonen van plaatselijk belang, maar zou daar graag eens wat vragen over willen stellen.
Het is hier echt een paardengebied, zoveel mensen met paarden... Dat het me steeds meer verbaasd...

Ben jij nu regioconsulent voor het noorden geworden?

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 11:11

Hoi Joyce. Ik ben idd een van de regioconsulenten in dat gebied. Althans het is aangrenzend aan mijn gebied.
Het is idd heel vreemd dat daar voor wat betreft het buitenrijden van paarden weinig geregeld is. Daar kwam ik enige tijd geleden zelf ook achter Boos!

Ik ga er in ieder geval werk van maken. Vaak duurt het even, omdat wij met meerder partijen te maken hebben, grondeigenaren, staatsbos en landschapsbeheer, gemeente etc. Paardvriendelijk is die omgeving idd niet. Heel jammer, want het is er wel heel erg mooi.

Ik ga er zeker wat mee doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:20

Ik zal eens kijken of ik de mail nog ergens heb, maar het is toch al een tijdje geleden. Het ging in ieder geval over een officieel ruiterpad wat feitelijk ronduit gevaarlijk is, terwijl er ook over zandpaden gereden kan worden en de route op ongeveer hetzelfde punt weer opgepakt moet worden.
De weg die gevaarlijk is is een weg waar van die bermverbreders liggen, maken erg veel herrie, veel paarden kennen het geluid niet en schrikken. Ander punt is, dat het een 60 km weg is, maar ze rustig met 100 km rijden. Het is niet gek als bestuurders met 80 km langskomen scheuren op nog geen meter afstand van je paard.
De weg is ook vrij bochtig en dus onoverzichtelijk op bepaalde punten. Ondanks dat wordt er gewoon doorgejaagd.

Met welke regioconsulent ik contactheb proberen te leggen weet ik niet meer. Ik woon in de Achterhoek, dus waarschijnlijk heb ik ook degene gemaild die daarover ging.

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 17:14

Hoi Fjordina. Ik heb je bericht even gekopieerd en ik neem het ook de 30 november mee. Dan hebben we weer een vergadering en zie ik overige regioconsulenten ook.

Ik snap in ieder geval je probleem goed. Zeker als het een officieel ruiterpad is. momenteel zien we helaas meer dat ruiterpaarden aan dit soort wegen liggen. Zeker met bermverbreders is dat niet fijn rijden. Je kan dan haast geen eens meer zonder ijzers. De snelheid is dan zeker een probleem. Met 80 langs een paard over van die verbreders, daar wordt simpelweg niemand blij van. Zal er niet eens gewoon willen wandelen bij wijze van spreken.

Ik neem het in ieder geval mee en uiteraard hoor je nog van me.
Bedankt voor je melding!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:16

Je kunt er wel langs met een dier wat er niet zo van op kijkt, ik vind het alleen zo onvoorstelbaar dat dat pad officieel ruiterpad is, terwijl met een klein beetje de route verleggen, je iets verderop parallel aan deze weg, een schitterend breed zandpad hebt liggen!
Gaat trouwens over de dollehoedsdijk in Lochem.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:19

Wat fijn om inderdaad te weten! Ja Ik heb momenteel niks, maar je weet nooit. Knipoog

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 22:32

fjordnina schreef:
Je kunt er wel langs met een dier wat er niet zo van op kijkt, ik vind het alleen zo onvoorstelbaar dat dat pad officieel ruiterpad is, terwijl met een klein beetje de route verleggen, je iets verderop parallel aan deze weg, een schitterend breed zandpad hebt liggen!
Gaat trouwens over de dollehoedsdijk in Lochem.

Dank je voor je adres! Zegt de regiocoordinator aldaar meer als mij denk ik Haha! Hier hebben we in ieder geval wat aan!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:57

Hoe is de vergadering gegaan EquiNatura? No interessante dingen gehoord over ons gebied? Knipoog
Zou het leuk vinden als je me op de hoogte houdt. (mag per pm Knipoog)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:16

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar de afloop!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:22

kan ik t hier gewoon melden?

Nunspeet, vanuit het belvederebos, het spoor over direct naar rechts de ruiterroute op, ligt even verder op het pad, een grote steen. die ligt er al jaren, maar op een ruiterpad hoort ie niet thuis, hij ligt echt op een plek waar de paarden zo overheen zouden lopen,
verder is er het pad naar de zandverstuiving, die loopt langs de snelweg. het zou wat veiliger zijn als er ook een hek tussen werd gezet als ze zonodig daar een ruiterroute willen hebben.
verder is de weg (epeweg??) waar we vaak moeten oversteken, hardstikke druk, net voor het overgangsstuk, mogen de automobilisten 80 gaan rijden, waardoor ze enorm beginnen te gassen, wij kunnen ze niet goed zien, want er zitten aan beide kanten bochten.
mischien kan er hier nog een stukje 60 km worden doorgetrokken.
(voor verduidelijking pb maar even, moet even de ruiterkaart opzoeken, voor de nummers van de route)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:05

nog wat, linksaf bij paaltje 42 (waskolk) hebben ze een klein poosje terug allerlei gaten in de weg gegraven, levensgevaarlijk, (is een echt galopeerpad, en er was zo niks te zien) gelukkig hebben ze dat later weer dichtgemaakt, maar nu kwam ik er zondag achter dat er toch nog een groot gat zit, en er liggen nu overal plassen dus dat is amper te zien.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:57

ladypaard schreef:
Nunspeet: het pad naar de zandverstuiving, die loopt langs de snelweg. het zou wat veiliger zijn als er ook een hek tussen werd gezet als ze zonodig daar een ruiterroute willen hebben.

Helemaal mee eens! En motorcrossers Boos! die juist dit stukje ruiterpad gebruiken om te crossen. Paar weken geleden reden wij hier en kwam er een crossmotorrijder ons tegemoet. Nog voordat wij konden bedenken hoe de paarden hier op zouden reageren racede deze man de snelweg op (waarschijnlijk wist ie dondersgoed dat hij fout zat). Ik wil niet weten wat de automobilisten op de snelweg hiervan dachten. Zie je het voor je: schiet er vanuit de bossen ineens een motorrijder voor je neus de snelweg op. Wordt tijd voor een sloot, hekwerk of wat dan ook op dit gevaarlijke stuk ruiterpad zo dicht langs de snelweg.

Ik ga dus vaak over de zandverstuiving in plaats van dit pad. Liever een boete dan mijn paard op de snelweg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:33

Ruiterpaden waar.

Als ik op ruiterpaden wil gaan rijden dan ben ik een auto met trailer nodig. Boos! Het enigste wat ik vlakbij stal heb is asfalt met af en toe een goed stuk berm. En ook 60 km wegen waar veels te hard gereden word en als je niet uitkijk word je van je paard af gereden. Boos!

Wandelpaden zijn hier in de omgeving genoeg. En soms bij gebrek aan beter rijden we maar op de wandelpaden. Bloos

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:30

Lauswolt/olterterp

ze gooien nu alle ruiter routes dicht, je moet door een hekje van ongeveer 60 cm.

Verder hebben ze alle ruiterpaden vernield door er met groot verkeer er over te rijden. Ze vinden dat de paarden het vernielen maar moet je kijken hoe slecht het met sommige paden gesteld is!. :(

Wel zijn ze ruiterpaden aan het ''herstellen'' maar ze zetten er toch nog hekken voor.

In de Hemrik kun je ook niet fijn rijden, wat Joyce B al zei. Als ik met een paard een lange rit wil gaan rijden, is het gedeeltelijk verhard.

Dit is erg jammer.

Vroeger kon je achter landgoed Lauswolt lekker rijden achter de golfbanen langs, dit mocht zolang er niets vernield werd.
sindsdien staan hier ook weer hekken ;(

Iemand een idee waar je lekker kunt rijden rondom Beetsterzwaag? Als je vanuit Beetsterzwaag te paard vertrekt :?

Groetjes Anke

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:00

ladypaard schreef:
kan ik t hier gewoon melden?

Nunspeet, vanuit het belvederebos, het spoor over direct naar rechts de ruiterroute op, ligt even verder op het pad, een grote steen. die ligt er al jaren, maar op een ruiterpad hoort ie niet thuis, hij ligt echt op een plek waar de paarden zo overheen zouden lopen,
verder is er het pad naar de zandverstuiving, die loopt langs de snelweg. het zou wat veiliger zijn als er ook een hek tussen werd gezet als ze zonodig daar een ruiterroute willen hebben.
verder is de weg (epeweg??) waar we vaak moeten oversteken, hardstikke druk, net voor het overgangsstuk, mogen de automobilisten 80 gaan rijden, waardoor ze enorm beginnen te gassen, wij kunnen ze niet goed zien, want er zitten aan beide kanten bochten.
mischien kan er hier nog een stukje 60 km worden doorgetrokken.
(voor verduidelijking pb maar even, moet even de ruiterkaart opzoeken, voor de nummers van de route)

Aangezien dit topic nu toch omhoog is geschopt zal ik even een update geven.

Het hek naast de snelweg is er ondertussen gekomen (jammer genoeg zal alle bomen op het ruiterpad daarvoor gekapt en is het nu een saai kaal pad :') )

Pad bij de waskolk is weer netjes.

Steen ligt er nog steeds, dus elke buitenrit die ik voorrij kan ik weer waarschuwen.

80 km weg zelf maar wat aan gedaan door 3 jaar terug met hesjes te gaan rijden. Schrikken de automobilisten zo van dat ze toch al wat langzamer gaan rijden :+

Jammer genoeg hebben ze laatst zomaar ineens puin op sommige stukken van de ruiterpaden hier gestort (waar de stukken scherp metaal nog tussenzit). elke keer dat je erover moet hoop je dat de paarden er niks van krijgen.

Jammer genoeg ook nog niet de paaltjes gemaakt op de route naar de zandverstuiving richting hulshorst (voor mij geen probleem maar hoogstwaarschijnlijk voor een ander wel).

Maar gelukkig kwam ik laats in het bos een auto tegen :Y) waarop stond ruiterroutecontroleur. Dus meteen die meneer aangesproken en visitekaartje meegekregen. Dus ga hem maar even mailen.