Hoe maak ik mijn paard (veilig) BOMPROEF

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Hoe maak ik mijn paard (veilig) BOMPROEF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 17:09

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een kleine twee maanden een 5 jarige draver ruin waar ik helemaal gek mee ben. Nu sta ik bij de Veluwe en kan dus niet wachten om heerlijke lange ritten met hem te gaan maken. Nu is hij gewend aan auto's en lopen op de weg. Kan hem dus wel verkeersmak noemen. Bloos

Maar nu heb ik tijdens het wandelen buiten gemerkt dat hij bepaalde dingen nog wel eng vind zoals putjes, parkeerbanden, grote borden en gesis van een opstaande kraan enz. Hij springt dan aan de kant en wil niet langs. Met veel geruststellen krijg ik hem er wel langs en is het de volgende keer minder eng.
Erg braaf van hem en niks over te zeggen. Knipoog

Nu mijn probleem: Om naar het bos te gaan moet ik lang een redelijk drukke spoorbaan. Daar rijden goederentreinen en intercity's met hoge snelheid voorbij. Nu ben ik geen held dus heb ik niet zo iets van ik spring erop en zie wel wat er gebeurd. Vind ik ook gewoon niet veilig.

Binnenkort ga ik met een groepje een rustige bosrit maken maar vind het wel heel spannend.
Ik weet ook dat mijn onzekerheid niet echt bijdraagt aan dit probleempje maar dat is er nu eenmaal en kan ik niet zomaar uitschakelen

Ik baal er wel heel erg van want mijn droom is toch met mijn eigen paardje door het bos te crossen. Verdrietig

Nu wil ik graag weten hoe jullie je paard "bomproef" hebben gekregen en hoe lang hebben jullie daar over gedaan?
(ik heb geen haast maar wil gewoon een indicatie weten)

Alle reacties zijn welkom!!!

xcomplientx

Re: Hoe maak ik mijn paard (veilig) BOMPROEF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:35

Sommige dingen lossen zich vaak vanzelf op door veel te doen met je paard. Je paard moet echt het vertrouwen in je krijgen (jij ook in je paard), het is vrij logisch dat je paard nu nog schrikkerig is, hij heeft nog geen vertrouwen in je. Ik merk nu pas na een jaar, dat mijn paard vertrouwen in mij gaat krijgen. Het gaat in fasen, de eerste dingen na een half jaar al. En ieder nieuw ding geeft je energie en moed voor een volgend iets. Een schrikparcours in de rijbak is ook erg leuk. Eerst aan de hand en later onder het zadel. En met buitenrijden eerst gewoon kleine stukjes waar je al eerder bent geweest en steeds meer uitbreiden, dat geeft je vertrouwen. Met iemand erbij, bv wandelaar of fietser kan enorm helpen. Zelf mijn hond zorgde ervoor dat mijn paard relaxter was. Wandelen helpt heel erg, en negeer enge dingen. Niet naar je paard kijken, maar kijken waar je heen wilt. Met andere paarden rijden kan enorm helpen, zelf hele jonge paarden blijven dan vaak rustig. Dus daar hoef je niet zo over in te zitten, mits het maar geen cross wedstrijd wordt. Dan jutten ze elkaar misschien op. Kortom, geduld hebben, het gaat niet van de een op de andere dag Lachen

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:54

Als ik merk dat mijn paard iets engs vind, neem ik hem eerst mee aan het halster (ik ernaast lopend) en laat hem het object uitgebreid besnuffelen. Het object wordt dan nog 's lekker door mij door elkaar geschud, dat ie dan ook echt ziet dat er niks engs aan is.

Als ik er dan later rijdend met hem weer langs kom, vindt hij het al een stuk minder eng.
Ik laat hem er dan rustig naar toe laat lopen. Ik hoef hem dan maar hele lichte kuitdruk en dan loopt hij er zelf al heel langzaam naar toe. Daarna kijkt ie er niet meer naar.

Het verschilt natuurlijk wel per paard Haha! maar misschien heb je er iets aan.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:56

Vooral in het begin veel met een ander (relaxed) paard samen gaan rijden,dit werkt echt het beste!!
En zodra dit goed verloopt kun je het alleen proberen maar paarden nemen veel van elkaar over en vertrouwen op elkaar,dit werkt bij ons in ieder geval enorm en ga nu al met onze 4-jarige alleen (ook langs de weg) naar het bos!! Pling
Succes!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:27

Wat hierboven al gezegd wordt, begin eerst met meerdere paarden daar langs te gaan, bouw dat af en probeer als alles goed gaat het alleen. Als je bang bent dat je paard ervandoor gaat kan je er misschien ook langs wandelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:28

Klinkt alsof de basis prima is. Een eerlijk paard dat wel af en toe schrikt, maar geen rampenplan.

Dat is inderdaad een kwestie van veel doen en door veel te doen krijg jij ook meer vertrouwen. Eerst gewoon lekker met een groepje en later kun je dan ook proberen alleen op pad te gaan.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:31

Misschien in de bak/wei eens een grote schriktraining doen, juist om je paard wat minder sensibel voor al die prikkels te maken? Ja

Bovendien ben je zelf waarschijnlijk minder (onbewust vaak!) gespannen voor reacties, omdat je in een betrekkelijk veilige omgeving oefent. En het is vaak hartstikke leuk om te doen *LOL*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:42

Gezellig met een andere ruiter op een braaf paard gaan rijden, laat jouw paard net iets voor het andere lopen, dan moet hij namelijk omgaan met alles wat er te zien is, maar heeft hij wel een steuntje in de rug van het andere paard. Wordt het hem iets teveel, gaat het andere paard net iets voor hem lopen, kan jouw paard even relaxen.
Hoe meer je hem laat meemaken, hoe sneller hij er mee om leert gaan. Dus gewoon rijden, dingen die hij raar of eng vindt laten bekijken. Als hij ergens op een holletje langs gaat, omdraaien om het alsnog te bekijken. En kies je rijmaatje goed uit, met een jong paard in opleiding ga je niet raggen, kun je niet van tevoren zeggen of je gaat draven of galopperen of zelfs hoe lang je gaat. Het hangt van het paard af.
Waar woont jouw paard op de Veluwe? Ik zie dat jij in Arnhem zit, dus niet overdreven ver van Ede af. Als je begeleiding wilt, heb ik een ervaren, zeer goed doorlopende merrie om mee te begeleiden en een erg fijn uitrijgebied aan de noordkant van Ede. (heb nog niet zelf vervoer voor elkaar, volgend jaar als het goed is wel....)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 17:28

Mijn paard staat in Wolfheze en de ginkelse heide is makkelijk te bereiken vanuit ons. Ik hou je aanbod graag in gedacht. AL is het maar voor de toekomst. Ik zal eerst eens een leuk schrikparcourtje afzetten in de bak. Ik ga nu ook drie keer in de week aan de hand met hem naar buiten en probeer elke keer een net iets andere route uit. Langs het spoor op durf ik nog niet aan.

Moet dan namelijk langs een wildrooster en ben als de dood dat hij los raakt en dat rooster overloopt.

Ik ben er wel achter dat vooral ik moet ontspannen maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan. Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:55

Knipoog Alles begint met zelfkennis Cool
Sta je met je paard op de Henriettehoeve? Dat wildrooster waar je het over hebt kan ik zo even niet plaatsen, we zijn wel een paar keer op de Henriettehoeve geweest voor een weekend en ik heb met mijn paard in Bennekom gestaan en ken de Zuid Ginkel ook heel aardig, maar dat wildrooster heb ik even geen beeld bij.
Maar goed, laat maar weten als je behoefte hebt aan een begeleidpaard Knipoog

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:02

Veel met een ander paard samen rijden, die 100% bomproof is Ja Daar leert jouw paard ook van! En verder veel wandelen en veel naar buiten gaan, op den duur zal hij die dingen toch minder eng gaan vinden denk ik.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:34

Wat de meeste al zeggen zijn weliswaar goede tips!
Maar voornamelijk is het belangrijk dat je het VERTROUWEN met je paard opbouwt én dan de dingen te gaan doen die je graag wilt doen. Om ongelukken ter voorkomen.

Het beste kun je, door grondwerk te gaan doen het vertrouwen met je paard opbouwen, door vreemde dingen te gebruiken zodat hij daar aan went.
Ga vooral de 1e keren met iemand mee, die een ervaren paard heeft en niet bang is voordat soort dingen.
Succes!