Rancho La Paz / Stationaire trektocht Andalusie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mssX

Rancho La Paz / Stationaire trektocht Andalusie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 11:02

Beste mensen,

Ik overweeg om begin 2008 een stationaire trektocht te gaan maken bij Rancho La Paz. De temperatuurwijzer geeft aan dat rond februari/maart rond de 16 a 18 graden is. Heeft een van jullie ervaringen met trektochten rond deze tijd in Zuid-Spanje? Het klimaat schijnt er het hele jaar goed te zijn, maar ik ben erg benieuwd hoe het rijden in die periode bevallen is. Tenslotte zit je een stuk zuidelijker en is mooi weer ook niet weg. Ik ben ook benieuwd wanneer de mooiste maanden zijn om te gaan in het voorjaar. Het lijkt me een schitterend gezicht als alles in bloei staat, een hele tegenstelling met de droge stukken hoogzomer.

Zijn er toevallig meer mensen die begin 2008 / in het voorjaar naar Rancho la Paz gaan? Het lijkt me ook erg leuk om ervaringen van mensen te horen die hier (alleen) heen zijn gegaan.

Groeten,
Marieke

Huertecilla

Re: Rancho La Paz / Stationaire trektocht Andalusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:11

Ik woon in die regio en rij elke dag een stationaire trektocht (dus inherent GEEN tréktocht) Haha!

Verkijk je niet op tabellen, dat zijn gemiddelden.
Aan die kant van de waterscheiding, dus aan de kustzijde, is het klimaat relatief gelijkmatig en kan je het zéker het hele jaar door prima rijden. Het enige verschil is dat je op het warme of juist koele moment van de dag rijdt.
Van groter belang is de regentijd.
Normaal is nu een regenperiode en in maart-april weer. Hartje winter is doorgaans droog en de zomer 7 maanden lang droog.

Persóónlijk vind ik eind november-begin december en mei de mooiste periodes. Dat is in de regel zonneschijn na regen = groen.
Dat is subjectief en onder de streep maakt het eigenlijk niet uit en kan je het hele jaar príma uit de paardenvoeten hier.

Veel plezier.

hc

mssX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:39

Super, een echte 'insider' uit de buurt Lachen

Ik twijfel zelf tussen februari / maart. Is het in maart echt zo'n erge regenperiode? Of vallen er alleen wat meer buien dan normaal (ik vrees het eerste). Het lijkt er volgens sommige sites op dat in de 2e helft van februari de lente al inzet met bloei in jullie regio, klopt dat? Of zeg ik nu iets heel raars, aangezien jij mei zelf de mooiste periode vindt?

Hoe rijdt je zelf in die periode? Is het met korte mouwen in het zonnetje, of met een vestje/dikke trui aan rijden?

Het is inderdaad allemaal lastig aflezen uit de 'gemiddelden' tabellen. Schijnbaar is het het hele jaar door GEMIDDELD 16/18 graden, maar dat geeft nog totaal geen beeld hoe het in de winter aanvoelt. Hoop dat jij daar wat meer antwoord op kunt geven.

Thanx alvast!

Groetjes,
Marieke

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:38

Óf er wanneer waar hoeveel regen valt is koffiedik kijken.

Idem wanneer waar 'de lente inzet'. Hier in onze vallei hebben we de 'kleine lente van San Miguel' in het najaar, als na de regens de zon nog hoog staat en alles ontspruit.
Dat groen staat dan in de winter op spaarstand en explodeert in april. April brengt echter hier in de regel ook indcidenteel storm en regen.
In mei is echt alles zo uitbundig als nergens en eind mei oogsten we.
Dat is echter híer, in ónze vallei op 800 meter hoogte. Op de zuidhellingen aan de costa is dat anders. Daar zijn de seizoenen minder uitgesproken; eerder voorjaar, maar minder uitbundig.

Normaal gesproken kan je op mooie dagen als de zon hoog staat het hele jaar in hemdsmouwen rijden, zowel hier als aan de kust. Kwestie van het goede moment op de dag uitzoeken.

Het maakt dus eigenlijk geen biet uit wanneer je gaat. Je kan hier altíjd rijden. Elk seizoen heeft de eigen voor- en nadelen waarbij je statístisch de meeste kans hebt op regen in/rond oktober en maart.

hc

mssX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 14:42

Bedankt voor het meedenken. Bij Rancho La Paz gaven ze ook aan dat het vaak in februari al groen en zonnig is. Een leuke site is ook: http://www.wunderground.com/ . Hierop kun je per plaats van de afgelopen 10 jaar in een bepaalde periode de weersverwachting zien. Niet dat dit garantie geeft, maar het geeft wel een leuk beeld.

Inmiddels heb de gok op redelijk weer maar genomen en heb ik bij Time-Out geboekt voor de periode 9 t/m 16 maart. Nu nog wachten op de bevestiging. Het lijkt me erg leuk om ook andermans ervaringen te horen of als mensen ook rond deze periode willen gaan.