Angst op buitenritten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ldev

Angst op buitenritten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 18:53

Ik heb nog nooit een buitenrit gemaakt omdat daar gewoon weg op dit moment geen mogelijkheden voor zijn geweest.
En het zit zo dat ik gewoon bang ben dat het paard ervandoor gaat of gaat bokken/steigeren, het paard kan nog zo verkeersmak zijn enz, maar ik vertrouw het gewoon niet, weet niet hoe dat komt.
Nu wil ik dus graag van die angst af, en dacht van misschien is er iemand die meerdere paarden heeft en waarvan ze zeker weet dat ze niks doen op een buitenrit, dat die misschien samen met mij op die paarden (tegen een vergoeding) een buitenrit wil maken zodat ik misschien iets meer vertrouwen er in krijg.
Het moet dan alleen wel in de buurt van steenwijk zijn, mag zo'n 25 km buiten steenwijk zijn.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, of misschien andere tips heeft.

cantecleer

Re: Angst op buitenritten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:32

Ik snap niet goed waar je angst vandaan komt. Is er iets in het verleden gebeurt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:48

MiSs_vOsj schreef:
En het zit zo dat ik gewoon bang ben dat het paard ervandoor gaat of gaat bokken/steigeren, het paard kan nog zo verkeersmak zijn enz, maar ik vertrouw het gewoon niet, weet niet hoe dat komt.
Nu wil ik dus graag van die angst af,

Compliment dat je het onderkent en er wat aan wil doen.

Het is m.i. niet verstandig dat te proberen met buitenritten zélf. De kans op negatieve bevestiging is bijna 100% omdat het niet rationeel is.

Letterlijk en figuurlijk ´loslaten´ zit tussen je oren en dat is een moeizaam proces waarbij de láátste, kleine, stap die op een paard is.
Vertrouwen winnen is geen kwestie van ´proberen´. Proberen houdt de kans van falen in en dat is fundamenteel niet de goede weg als vertrouwen nu net de crux is: je moet erop kunnen vertrouwen dat het GOED gaat. Geen twijfel, geen angst, geen proberen, alleen kleine stapjes en zekerheid.
´Ja maar´ is dús een stap te ver bijvoorbeeld.

Ik wens je heel veel sterkte.

hc

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:49

Wat vervelend dat je daar last van hebt. Inderdaad wel goed dat je het onderkent en er iets aan wil doen. Misschien is het een idee om op een manege een keer mee te gaan met een buitenrit voor beginners? Niet omdat je zelf een beginner bent (ik weet niet hoe lang je rijd), maar om het vertrouwen te krijgen. Met zo'n rit gebruiken ze vaak de rustigste paarden/pony's en je gaat waarschijnlijk ook niet galopperen. Je eigen idee vind ik ook goed, maar het is moeilijker om daar iemand voor te vinden.

Sterkte, ik hoop dat het je gaat lukken!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:53

Mereltje_ schreef:
Wat vervelend dat je daar last van hebt. Inderdaad wel goed dat je het onderkent en er iets aan wil doen. Misschien is het een idee om op een manege een keer mee te gaan met een buitenrit voor beginners? Niet omdat je zelf een beginner bent (ik weet niet hoe lang je rijd), maar om het vertrouwen te krijgen. Met zo'n rit gebruiken ze vaak de rustigste paarden/pony's en je gaat waarschijnlijk ook niet galopperen. Je eigen idee vind ik ook goed, maar het is moeilijker om daar iemand voor te vinden.

Sterkte, ik hoop dat het je gaat lukken!

Ja, dat was ook het eerste waar ik zelf aandacht maar dan wordt je op niet verkeersmakke paarden naar buiten gestuurd en dat is niet het meest veilige wat je kan doen.
Ik rij zelf 4 jaar..
Dankje Lachen

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:01

Ik weet eerlijk gezegd ook niet zeker of (beginners) pony's/paarden van een manege verkeersmak zijn. Maar aan de andere kant: je zou zeggen van wel, want met al die manegeklanten mogen ze er toch niet vandoor gaan:? Ik heb zelf aardig wat buitenritten gemaakt en ik heb tot nu toe nog nooit echt schrikachtige paardjes op maneges meegemaakt. Ze zitten er soms wel bij, maar daar worden dan heel ervaren ruiters op gezet. Ik denk dat je op een goede manege wel meekan met zo'n rit. Maar natuurlijk alleen als je je er prettig bij voelt... Lastig probleem, maar het komt vast goed! Vier jaar rijden is ook nog niet zo lang, dan is het niet echt raar dat je nog niet zoveel ervaring hebt met buiten rijden.

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:35

Ik herken je angst wel hoor voor de buitenrit. Ik reed vaker buitenritten maar door een negatieve ervaring durfde ik niet meer. Nu heb ik zelf 2 koudbloeden waar we heel regelmatig mee een buitenrit maken. Onze KWPNner rijdt ik niet zelf buiten. Die danst nog teveel. De koudbloeden zitten als een huis en zetten geen stap verkeerd. Zij geven mij veel vertrouwen tijdens de ritten en zelfs als ze een dagje erg voorwaarts zijn, zijn ze nog goed te rijden. Na de winter willen ze wel even druk zijn maar over het algemeen zijn ze braaf, schrikken nergens van.

Kijk eens of je ergens een koudbloed kan rijden, dat is nl heel anders dan een KWPNner (alhoewel die vaak ook super braaf zijn buiten) Maar ik bedoel ga eens op zoek naar een paard dat "cool" in zijn kop is en niet hard in de mond. Als je gaat kijken naar koudbloeden houd er dan wel rekening mee dat die zich heel sterk kunnen maken. Dus goed informeren. En misschien eerst eens beginnen met stappen. Daarna als het goed voelt gaan draven. En de galop kan ook nadat je echt vertrouwen voelt. Anders niet doen. Genieten van het bos/strand en het paard kan ook heel goed in stap en draf hoor. Je hoeft niet altijd hard en snel te gaan.

Wij passen onze buitenritten aan aan degene die meegaat en hoeveel energie we hebben. Maar ook aan de paarden, hoe zitten die in hun vel.

Ik hoop dat je een braaf paard en een geduldige ruiter kan vinden die je vertrouwen kan geven en leert genieten van je buitenrit
succes ermee

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:38

Misschien is het eerst een idee om 2 makke paarden te zoeken en iemand die wil meelopen naast jouw?
Dan kan je nog wat rustiger en meer ontspannen zitten omdat je weet dat iemand je kan helpen, ben je direct een stuk meer ontspannen!

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:41

als je naar een manege gaat waar dagelijks of wekelijks buitenritten gemaakt worden zijn de paarden echt wel verkeersmak hoor! als ik jou was zou ik kiezen voor iets dichtbij het bos, de eerste keer dat je dan naar buiten gaat kom je waarschijnlijk geen autoos of vrachtwagens tegen. en op een beetje een druilerige zondag middag is het erg rustig in het bos. ga gewoon naar een manege toe en vertel over je angst en vraag om het rustigste paard. de kans dat je een oude fjord ofzo meekrijgt is groot. misschien bevalt het zoooooo goed dat je over je angst heen komt en misscien dat je na een paar keer op een rustig manege paard wel meer durft.
probeer het gewoon, je weet niet wat je mist!

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:49

Ik ken je probleem wel een beetje.
Ik ben als kind een keer heel hard gevallen en daarna gestopt met rijden (stom ja, heb mijn lessen wel afgemaakt maar wilde echt niet meer) en nu sinds 3 jaar weer begonnen en in een bak rijden vind ik niet erg, maar ik word altijd nerveus als we buiten gaan rijden. Inderdaad ook bang dat zo'n paard ineens op hol slaat of iets dergelijks. Maar inmiddels vind ik het eigenlijk ook wel heel erg leuk. Zorg gewoon dat je een betrouwbaar paardje hebt (paarden die vaak buiten komen en waarvan mensen weten dat ze geen stap verkeerd doen) en ga in een groep op buitenrit. De kans dat jou paard in zijn eentje ineens besluit er vandoor te gaan is niet zo groot, want de meeste paarden willen toch bij de groep blijven en als zorg dat je ergens midden in de groep zit zodat als je het idee hebt dat je de controle verliest je je paard achter een ander paard kan zetten.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:01

bij ons zijn de paarden buiten veel braver dan in de bak, dan willen ze vaak niet luisteren, gaan de andere kant op, of gaan dan even een sprintje trekken (jaja bakrijden is saai Knipoog )
maar buiten doen ze eigenlijk niks, ze weten de weg, ze weten wat er komt, en ze weten dat er niks gebeurt. het is maar een enkele keer dat ze echt er van door gaan,
we laten zelfs mensen die nog nooit eerder hebben paardgereden een rondje in het bos, (iemand ernaast)
denk dat wel meer maneges zulke brave paarden hebben,
als je in het midden van het land (nunspeet) op vakantie bent, ben je van harte welkom hoor, Haha!

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:26

Wij rijden altijd één op één (of desgewenst met twee) alleen in het tempo waar iemand zich prettig bij voelt dus de volle aandacht en niet in een grote groep.
Er komen veel onzekere mensen bij ons rijden en er zijn er tussen die het prettig vinden alleen te stappen wat uiteraard geen probleem is,zo kun je een beetje aan het paard wennen en je gevoel weer terugvinden.
Als het je iets lijkt kijk dan maar eens op onze site..
Wel niet helemaal bij jou in de buurt maar wie weet...

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:44

ik kan je B10 echt aanraden, ik scheet echt 7 kleuren, maar al haar paarden zijn megabraaf.
Supermooie omgeving en hele lieve paardjes, (bijna) alles mag en niks moet.

Was ook zo'n angsthaas Knipoog

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:22

je mag ook naar Brabant komen hoor om samen met mij op een Noriker het bos in te gaan. Er rijden kleine meisjes op en mensen zonder ervaring. Vanuit huis is het 100 meter over een fietspad en dan zo het bos in. Dus als je zin en tijd hebt..........

Manonn_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:58

ik heb deze angst ook.
ik ben ongeveer een jaar geleden op ponykamp geweest
ik kan nog nooit een buitenrit gemaakt of zonder zadel gereden
de eerste dag gingen we al zonder zadel naar de maas op pony`s in galop om daar met de paarden te gaan zwemmen
ben nog nooit zo bang geweest
ik ben vanwege ponykamp dat ik daar zo bang was voor de paarden van paardrijden af gegaan!

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:49

manonie12 schreef:
ik heb deze angst ook.
de eerste dag gingen we al zonder zadel naar de maas op pony`s in galop om daar met de paarden te gaan zwemmen
ik ben vanwege ponykamp dat ik daar zo bang was voor de paarden van paardrijden af gegaan!

Wat is dat een slecht kamp geweest zeg. Zonde hoor. Maar paarden blijven je toch trekken denk ik want je zit op Bokt en ik zie in je onderschrift dat je ze toch graag wilt verzorgen. Lekker doen en goed les nemen. Een goed veilig ponykamp zit in Glimmen. Daar moet je eerst laten zien op welk nivo je kan rijden zodat je een pony krijgt die week die bij jou past.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:55

hubble schreef:
manonie12 schreef:
ik heb deze angst ook.

Wat is dat een slecht kamp geweest zeg. Zonde hoor. Maar paarden blijven je toch trekken denk ik want je zit op Bokt en ik zie in je onderschrift dat je ze toch graag wilt verzorgen. Lekker doen en goed les nemen. Een goed veilig ponykamp zit in Glimmen. Daar moet je eerst laten zien op welk nivo je kan rijden zodat je een pony krijgt die week die bij jou past.

Hier sluit ik me volledig bij aan,zo maak je mensen juist bang en zo'n slechte ervaring kan bepalend zijn voor de rest van je paardentoekomst,zonde hoor,maar zo te zien zijn er tal van mogelijkheden om jou weer van je angst af te krijgen,weer vertrouwen krijgen in paard EN begeleiders...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:05

Het spijt me maar de klant wil ´het´zelf.

De ruiter wil niet léren rijden, maar ríjden.

Om goéd te leren rijden begin je met de basis, met je voeten op de grond.

Zelfs opstappen begint met gymnastiek, een houten toestel en als laatste pas met een levend paard, als je al kñan opstappen en vooral: soepel kan áfstappen.

De klant wil ríjden en niet investeren in zichzelf. Dát is de crux van het probleem waar de ruiterij sinds de jaren zestig in toenemende mate is opgezadeld.
Wat je nu hebt is een olympisch kampioen dresuuur die door een bereden agent afgestopt moet worden als een touschouwer een scheet laat; een rolmodel wat van haar ´onvoorspelbaar vluchtdier´ rolt.
Dan krijg je politiek corrrect geneuzel over een valhelm.
....en een ruiterij die niet zadelvast teugeldenkt.

Het probleem ligt NIET bij de rijscholen, maar bij de klant. Een rijschool die bij de basis wil beginnen is een niche-markt. De rest moet wel; de klant wil nu eenmaal ríjden.....

hc

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:24

mijn moeder is ook erg bang om te vallen, dat ze ervandoor gaan enz.
nu hebben wij al 3x buitenritten gemaakt onder begeleiding, en er is 3x niks gebeurt!
als ze je gewoon op een bomproof paard zetten, dan komt het helemaal goed!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:33

pluche_pluus schreef:
mijn moeder is ook erg bang om te vallen, dat ze ervandoor gaan enz.!

Dan hoort ze, nog, helemaal niet op een paard.

hc

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:42

Dus als je bang bent hoor je niet op een paard?!?!
De enige manier om over die angst heen te komen is toch zeker door het te proberen en te merken dat het allemaal wel mee valt??
Nadat ik als kind heel hard ben gevallen durfde ik ook niet meer, had ik dan maar nooit meer op een paard moeten klimmen?
Ik vind het best een beetje een eng idee dat je op een dier zit en dat dier dus een eigen willetje heeft en dat als een paard echt wil hij het toch wel van je wint, en dat geeft een soort basale angst, maar ik heb inmiddels ook wel geleerd dat dat niet wil zeggen dat je totaal geen controle meer hebt als een paard schrikt. Maar dat leer je door het mee te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:49

fraznic schreef:
Dus als je bang bent hoor je niet op een paard?!?!

Klopt.

Dan maak je een stap te veel of te groot.

Ik ook onredelijk naar het paard; dat hoort zekerheid te krijgen, geen ónzekerheid.

Ik weet dat dit tegenwoordig normaal is en je ziet rondom wat het resultaat is.

Van je angst af proberen te komen door doén is een bijna zekere weg tot autoversterking van de angst.
Verder is de angst onzekerheid. Onzekerheid over de eigen vaardigheid en over wat zou kunnen gebeuren.
Aan die vaardighied moet je vooraf werken en dat er wat zal gebeuren is een zekerheid; daar heb je echter die vaardigheid voor. Dát is de crux.

Maar goed, zo werkt het tegenwoordig niet omdat mensen willen ´rijden´ en niet eerst investeren. Succes.

hc

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:02

Niet iedere ruiter wil alleen maar rijden. Maar probeer maar eens goed les te krijgen als onervaren (in mijn geval wat oudere) ruiter. Nee hoor niets letten op zit. Gewoon zweepje erbij en rijden. Niets rust en vertrouwen. Zweep achter het paard zodat het in galop springt en ik als beginnende ruiter niet anders kan dan overleven en proberen te blijven zitten. Nee dat vind ik geen les geven. Na herhaaldelijk verzoek om het tempo te verlagen, te werken aan de basis, houding en vertrouwen ben ik met de lessen gestopt en mijn eigen weg gaan zoeken.
Het was een zoveel sterren en prima manege volgens de kenners.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:54

Dit is nu precies waarom ik altijd met mensen één op één of twee rij zodat we het tempo kunnen rijden waar iemand zich prettig bij voelt en zodoende die persoon weer vertrouwen krijgt...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:59

MiSs_vOsj schreef:
Ik heb nog nooit een buitenrit gemaakt omdat daar gewoon weg op dit moment geen mogelijkheden voor zijn geweest.
Nu wil ik dus graag van die angst af, en dacht van misschien is er iemand die meerdere paarden heeft en waarvan ze zeker weet dat ze niks doen op een buitenrit, dat die misschien samen met mij op die paarden (tegen een vergoeding) een buitenrit wil maken zodat ik misschien iets meer vertrouwen er in krijg.
Het moet dan alleen wel in de buurt van steenwijk zijn, mag zo'n 25 km buiten steenwijk zijn.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, of misschien andere tips heeft.

Waar ligt Steenwijk ergens? (ben niet zo topografisch onderlegd Tong uitsteken)
Anders zou je eens bij ons kunnen komen rijden. We hebben zowel koud- als warmbloeden staan die absoluut braaf zijn buiten, er lessen ook kleine kinderen en echte beginners op. Vind het ook geen probleem om je aan de hand mee te nemen als je dat prettiger zou vinden.