Ik heb in januari examen gedaan. Het rijgedeelte ging bij mij erg goed, zowel in de bak als op de weg. Ik deed het met mijn eigen pony en die is erg braaf. Ik heb haar al 6 jaar, dus we vertrouwen elkaar volkomen.
Bij het rijgedeelte in de bak moest je natuurlijk stap, draf en galop laten zien en je moest een stukje zonder beugels draven. We moesten ook met zijn allen in middengalop door de bak, waardoor de paarden allemaal een beetje opgefokt werden. Dus toen moest je laten zien dat je je paard onder bedwang kan houden. Daarna werd er een hindernis neergezet en moest je een sprongetje van 60 cm maken. Als laatst moest je op- en afstappen en het voetje van je paard optillen, zodat je laat zien dat je de hoeven kunt uitkrabben. Dat is belangrijk voor als je paard tijdens een buitenrit kreupel word, dan kan je in de hoef kijken of er iets in zit. Ik vond dat ze bij het rijgedeelte in de bak wel redelijk soepel waren, want er waren mensen die bij sommige onderdelen echt de mist in gingen en toch geslaagd waren. Als je voor het rijden in de bak gezakt was, mocht je namelijk niet de weg op. (logisch natuurlijk)
Daarna moesten we in groepjes van 2 een route afleggen door de wijk. Elke 3 minuten vertrok er een groepje, zodat je niet te dicht bij de andere groepjes in de buurt kwam. De examinator reed dan rond in zijn auto om je te beoordelen. Je moest laten zien dat je een weg kon oversteken, je hand uitsteken, een stukje draven, etc. Mijn pony was erg braaf en we zijn dus voor de buitenrit ook geslaagd.
De leerstof vond ik wel pittig en op de toets werden wel een paar gemene vragen gesteld waarover je wel even moest nadenken, omdat er bv. volgens jou meerdere antwoorden goed waren. Meerdere mensen uit de groep hadden dit. Ik ben daar uiteindelijk ook voor geslaagd met 4 fouten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je nog vragen hebt kan je PBen.