Lopen op de weg, welke kant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia_

Lopen op de weg, welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:08

Het is misschien een beetje een vreemde vraag, maar ik vraag me af
of ik eigelijk wel aan de goede kant met mijn huurpony loop. x]

Ik loop altijd met het verkeer mee (moet als ik naar de bak ga eerst een
stuk over de weg) in de berm. En als ik terug ga loop ik eerst een stukje
in de dikke berm (tegen het verkeer in).

Doe ik het goed of loop ik juist net verkeerd?

LiNdA1986

Re: Lopen op de weg, welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:09

Meestal loop ik ook met het verkeer mee, tenzij je een mooie berm aan de andere kant hebt, dan ga ik daar rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:25

...men leze het wegenverkeersreglement Pling

Dat behoor je te kennen omdat de rest van de wereld er terecht vanuit gaat dat jij je gedraagt zoals de wet voorschrijft.

hc

emz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:41

rechts rijden Knipoog en op de weg dacht ik Knipoog
ik heb een tijdje geleden mijn ruiterbewijs gehaald:D

munawwarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:40

lopen of rijden? lopen moest toch altijd tegen het verkeer in, dan zie je wat het verkeer doet en hoe dichtbij het verkeer langskomt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:41

Ook als je een paard aan de hand leidt ben je voor de wegenverkeerswet een bestuurder en moet je dus rechts houden Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:43

Als je met je pony wandelt, ben je nog steeds een bestuurder en moet je officieel de regels van fietsers en snorfietsers volgen. Aan de rechterkant dus.

Persoonlijk vind ik het veiliger om links te lopen. Dan heb je meer overzicht op het tegemoetkomende verkeer en kun je niet per ongeluk tussen een auto en je pony terechtkomen als hij de weg op springt. Helaas kunnen ze je voor het links lopen wel een prent geven.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:50

bromfiets schreef:
Persoonlijk vind ik het veiliger om links te lopen. Dan heb je meer overzicht op het tegemoetkomende verkeer en kun je niet per ongeluk tussen een auto en je pony terechtkomen als hij de weg op springt. Helaas kunnen ze je voor het links lopen wel een prent geven.

Wat doe je in dat geval als je pony zijn achterhand van je wegdraait (de weg op dus) bij tegemoet komend verkeer? Scheve mond

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:52

Wranglerbutt schreef:
bromfiets schreef:

Wat doe je in dat geval als je pony zijn achterhand van je wegdraait (de weg op dus) bij tegemoet komend verkeer? Scheve mond

Dan kun je nog proberen om hem helemaal de berm in te krijgen. Als je er tussen staat kun je volgens mij nog minder Knipoog

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:55

Het lijkt mij het veiligst om de begeleider aan de zijde van het overige verkeer te laten lopen en het paard aan bermzijde.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:56

Zo zie je maar dat iedereen het anders doet Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:04

bromfiets schreef:

en de ruiterij volledig onvoorspelbaar is en niet op de openbare weg hoort Duivel

De verkeersdeelnemer mag er vanuit gaan dat alle verkeersdeelnemers zich volgens het wegenverkeersreglement gedragen.
Wie dat niet doet hoort, MAG niet op de openbare weg komen. Wat jij schrijft Bromfiets ís helaas werkelijkheid en is een keihard argement om de maatschappij te vrijwaren van de risicos Pling

hc

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:14

Huertecilla schreef:
bromfiets schreef:

en de ruiterij volledig onvoorspelbaar is en niet op de openbare weg hoort Duivel

De verkeersdeelnemer mag er vanuit gaan dat alle verkeersdeelnemers zich volgens het wegenverkeersreglement gedragen.
Wie dat niet doet hoort, MAG niet op de openbare weg komen. Wat jij schrijft Bromfiets ís helaas werkelijkheid en is een keihard argement om de maatschappij te vrijwaren van de risicos Pling

hc

Gelukkig ontsnap ik aan jouw toorn omdat ik nooit met mijn paarden wandel en met buitenrijden netjes rechts aanhoudt Haha! (grapje he, don't hit me...)

Ben het met je eens dat ruiters en wandelaars met paarden altijd een onzekere factor zijn voor de overige weggebruikers. Het ligt tenslotte ook aan het paard, zijn reactie kun je nooit voorspellen. En het ene paard laat zich tegenhouden om op een auto te springen en een andere springt je ondersteboven als je er tussen staat. Volkomen paard- en situatieafhankelijk dus. Dat maakt het moeilijker voor anderen om daarop goed te anticiperen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:06

bromfiets schreef:
Volkomen paard- en situatieafhankelijk dus. Dat maakt het moeilijker voor anderen om daarop goed te anticiperen.

Niet mee eens.
Een paard is heel voorspelbaar en nee het is niet aan andere verkeersdeelnemers daarop te anticiperem.
Beide argumenten zijn inderdaad breed vertegenwoordigd en diep verankerd in de huidige ruiterij en de kern van een groot probleem met die ruiterij in het verkeer.

Als het paard inderdaad ´een onvoorspelbaar vluchtdier´ zou zijn wat de ruiterij als alibi voor slecht rijden aanvoert, dan hoort het achter een hek en niet in het verkeer Pling

Schiet jezelf dus niet inde voet.

hc

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:56

ik vind het helemaal geen gekke vraag hoor. Lachen meestal rij ik wel met het verkeer mee, maar als er een mooi dik stuk berm aan de andere kant van de weg is dan ga ik daar in rijden. Clown

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:56

Ik rij meestal tegen het verkeer in, als daar de mogelijkheid voor is. Zo kunne we mooi zien wat er allemaal aankomt. Op een fietspad rij ik wel met de richting mee maar op een autoweg/landweg niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:55

omdat je als je OP een paard zit bestuurder bent moet je dus rechts rijden Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:16

Huertecilla schreef:
bromfiets schreef:
Volkomen paard- en situatieafhankelijk dus. Dat maakt het moeilijker voor anderen om daarop goed te anticiperen.

Niet mee eens.
Een paard is heel voorspelbaar en nee het is niet aan andere verkeersdeelnemers daarop te anticiperem.
Beide argumenten zijn inderdaad breed vertegenwoordigd en diep verankerd in de huidige ruiterij en de kern van een groot probleem met die ruiterij in het verkeer.

Als het paard inderdaad ´een onvoorspelbaar vluchtdier´ zou zijn wat de ruiterij als alibi voor slecht rijden aanvoert, dan hoort het achter een hek en niet in het verkeer Pling

Schiet jezelf dus niet inde voet.

hc

Volgens mij vind jij bokt vooral een leuk medium om mensen neer te kunnen sabelen, maar hoe jij mijn uitleg leest is dus niet zoals ik hem bedoel Knipoog

Ik heb een paard nooit een onvoorspelbaar vluchtdier genoemd, maar dat kan het wel worden als de ruiter/bestuurder de verkeerde beslissingen neemt. Het overige verkeer moet dus vooral anticiperen op de beslissingen van de ruiter en die zal altijd verschillend zijn.

Het stukje van schiet jezelf niet in de voet vind ik belachelijk, dat je met dure woorden gooit wil niet zeggen dat je de wijsheid in pacht hebt en ik vind jouw oordeel over anderen meestal niet positief.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:24

Zowel wanneer je op het paard zit als wanneer je het paard leidt aan de hand, ben je voor de wet een bestuurder en sta je gelijk aan de bestuurder van een auto. Je dient dus op de rechterrijbaan te rijden/lopen. Dus op de weg en niet op het voet of fietspad. Tenzij er een ruiterpad naast de weg loopt uiteraard, dan moet je daarop rijden/lopen.

Tot zover de regels. Persoonlijk beschouw ik brede bermen, ookal liggen ze tussen het fiets -en voetpad of tussen de rijbaan en het fietspad, ook als ruiterpad. Ik moet regelmatig langs een heel drukke weg (naar de rijvereniging) waar regelmatig de 50 km-grens overschreden wordt, daar ga ik met paard niet op de rijbaan lopen, ook niet met mijn bomproof paard dat heel behoorlijk aan de hulpen staat en netjes verkeersmak is. Anders dan Huertecilla ben ik van mening dat een paard niet altijd voorspelbaar reageert. Ik ben het met hem eens dat een paard dan idd niet op de openbare weg thuishoort, maar dat is in Nl een ideaal. Zelfs om bij mijn rijbak of weiland te komen moet ik over de openbare weg, kan niet anders.
Daar komt bij dat ik ook kan schrikken van dingen (motoren met flinke uitlaten bv), waarbij ik mijn angst overbreng op mijn paard, die dan best onverwacht kan reageren (ook omdat ik op dat moment niet op zit te letten). Is er geen berm en vind ik de rijbaan te gevaarlijk, dan neem ik het fietspad, regels of geen regels, veiligheid staat wel voorop. Ik ben er ooit eens door een agent op aangesproken dat ik op het fietspad liep terwijl ik daar niet thuishoor. Na uitleg moest hij beamen dat in veel gevallen paarden op de rijbaan niet zo'n goed idee is. Aanspanningen leveren minder problemen op dan paarden met ruiters erop of ernaast (waarbij het idd geen ruiter meer is...) omdat aanspanningen veelal wat breder zijn, waardoor ze meer opvallen en automobilisten er niet zomaar langs kunnen scheuren.

Het voetpad probeer ik te vermijden omdat ik paardenpoep voor mijn deur ook niet fijn vind.

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:30

Meestal loop ik tegen het verkeer in. Want daar moet je als je te voet bent ook lopen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:34

Ik loop altijd midden op de weg Lachen
Dan remmen de auto's tenminste af, op het laatste moment ga ik wel netjes in de berm hoor.
Moet erbij zeggen dat dit een zeer afgelegen weggetje betreft en dat de meeste voorbijgangers 'country people' zijn en dus wel snappen dat ze even rustig moeten passeren.
Op de 'grote' weg (80 km) loop ik netjes op het fietspad naar de bak van de buren. Terug ga ik echt niet eerst oversteken naar het fietspad aan de andere kant. Voor die 50 meter kies ik liever voor de veilige 'eigen' kant met zeer brede berm tussen fietspad en weg waar ik altijd even kan 'parkeren'.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:41

pearlie schreef:
Dan remmen de auto's tenminste af, op het laatste moment ga ik wel netjes in de berm hoor.

als we agressie op de weg willen kweken moetenn we het vooral zo gaan doen Nagelbijten / Gniffelen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:44

pluklief schreef:
pearlie schreef:

als we agressie op de weg willen kweken moetenn we het vooral zo gaan doen Nagelbijten / Gniffelen

Zoals ik zei... bij ons wekt dat geen agressie op, juist begrip!

(nou woon ik ook ongeveer op een prairie)

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:06

Euh, misschien een klein beetje off-topic, maar mij werd verteld dat het best gevaarlijk is om in een berm te rijden omdat daar vaak konijne-pijpen zouden zitten.. ??