Hoe 20jarige verkeersmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Hoe 20jarige verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:36

Sinds juni hebben wij er een 20 jarige bij staan, ontzettend leuk en koel dier, voornamelijk om haar oudere dagje te kunnen vieren.
Ze heeft altijd wedstrijd gelopen en niet al te laag ook (z2 dres, internat. springen), een prima leerpaard voor mij en mijn moeder.

Nu wilde ik kijken of ze buiten nog zo koel was, wat bleek, totaal niks niet nada overgebleven van het paard dat het binnen het hek was.
Zelfs z'n parkbankje was dood eng.

Ik snap dat een nieuwe omgeving eng kan zijn, maar zo erg als dit...?

Ik heb niet 123 de mogelijkheid om met haar met een paard dat wel koel in het hoofd is buiten te rijden, Mijn eigen pony (leider van de kudde) is namelijk wel bomproof, maar ontzettend dribbelig en gestrest buiten, geen ideale kandidaat om een ander paard gerust te stellen.

Edit: ik ben geen scheiterd Clown Dus ga zowiezo wel eens per week een kort rondje doen, kijken of ik dit langzaam kan uitbreiden.

Waratje

Re: Hoe 20jarige verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:45

Tja, net als ieder ander paard, ga er maar mee wandelen, zet schrikparcoursjes uit in de bak en laat het dier alsnog de wereld ontdekken. Als ze met wandelen al die omgevingsdingen aankan, ga je met iemand samen rijden. Ik denk niet dat een dribbelaar dan een groot probleem is, vooral niet als die verder nergens bang of onzeker over is.
Of kom gezellig bij ons buitenrijden, ik heb ook een 20 jarige, maar dan eentje die de wereld van binnen en van buiten kent en een onzeker paard graag op sleeptouw neemt. We staan net ten noorden van Ede, dus een perfect uitrijgebied en niet heel ver van jullie vandaan.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:51

Waratje schreef:
Tja, net als ieder ander paard, ga er maar mee wandelen, zet schrikparcoursjes uit in de bak en laat het dier alsnog de wereld ontdekken. Als ze met wandelen al die omgevingsdingen aankan, ga je met iemand samen rijden. Ik denk niet dat een dribbelaar dan een groot probleem is, vooral niet als die verder nergens bang of onzeker over is.
Of kom gezellig bij ons buitenrijden, ik heb ook een 20 jarige, maar dan eentje die de wereld van binnen en van buiten kent en een onzeker paard graag op sleeptouw neemt. We staan net ten noorden van Ede, dus een perfect uitrijgebied en niet heel ver van jullie vandaan.

Zou graag eens willen, heb alleen geen mogelijkheid (ben 16, mijn moeder mag geen auto rijden) om daar te komen.
Probleem hier is ook, dat ik eerst een halfuur door een wijk met bussen en ander groot verkeer moet rijden.
Voor mijn pony opzich geen probleem, maar dit paard durf ik het niet 123 aan hoewel ze goed te houden is als ze wegspringt, is het niet verantwoord en al helemaal niet veilig.

Als ik hier met iemand wil buiten rijden moet het iemand met een ander paard zijn, ik vind niet zo snel namelijk iemand die dit paard wilt rijden als ze niet verkeersmak is, mijn pony zit nogal een geschiedenis achter en is daarom niet door iedereen te rijden.

Edit: er valt hier wel een kort rondje te doen voordat ik die wijk in kan komen, enigste nadeel is dat ik daarvoor een drukke weg moet oversteken.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:31

gewoon eerst aan de hand gaan wandelen en haar alles rustig laten zien. als ze ergens bang voor is er juist naar toe gaan, zodat ze kan kijken en ruiken. gewoon iedere dag even 10 minuten langs de weg. en dat steeds meer uitbreiden. als ze met wandelen zo goed als bomproof is kan je er op gaan en dan langs de weg gaan. bijvoorbeeld jij erop en je moeder loopt ernaast mee om, als iets eng is, haar er naar toe te leiden. dan hoeft ze zelf niet als eerste naar het gevaar toe of er langs, maar je moeder en dan ziet ze dat het niet eng is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:44

de tips tot nu toe zijn wel goed lijkt mij.. eerst maar aan de hand proberen.

en verder gewoon goed dresuuren en dan daarna buiten uitstappen. dat doen wij vaak met de jonge paarden. iemand mee die hem vasthoud aan het halstertouw en dan iemand erop.

toch komt het wel vaker voor moet dressuurpaarden.. ze zijn overal op wedstrijd geweest..m aar dan moeten ze buiten en dan wil het niet.

heb je al wedstrijden met het paard gerden? wat deed hij toen (buitenwedstrijd dan)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 14:50

Ik heb zelf geen wedstrijden gereden met dit paard (nog) ben dit misschien wel van plan.

Vandaag grondwerk gedaan, op een gegeven moment vertrouwde ze me compleet, liep als een mak schaapje achter me aan over een picknick kleed en een zak waar wij het vlas in krijgen, die ze daarvoor toch wel erg spannend vond.
Dat voelt goed zeg, z'n enorm paard die helemaal mak achter je aanloopt.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:04

laartjuh. super dat het zo goed ging. wel blijven doen he. niet gaan stoppen en het weer vergeten Haha!