controle verloren..!! help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pinkyhorse

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-08-07

controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:54

hulp gevraagd voor moest dit nog eens gebeuren!

Ik heb het eens voorgehad dat mijn paard van iets was verschoten, of een ander paard verschoot van iets.
Maakt niet uit, maar ik kon hem duidelijk niet goed houden en verloor dus de controle!!
Hij begon onmiddelijk te crossen en ik kon hem niet tegenhouden!!
ik ging maar lekker door en ik was gewoon zo hulploos!!! uiteidelijk was het hem duidelijk beu en nadat ik in zijn mond snokte, nemen en geven, korte snokjes gaf,... noem maar op, stopte hij dus. Het eindigde al bij al goed af Bloos Het kon echter anders afgelopen zijn!
Heeft iemand dit misschien ook al eens meegemaakt? en wat doen jullie dan in zo'n situaties??

joyce_90

Berichten: 329
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:34

Ik heb het nog niet meegemaakt (buiten dan) maar als je in de mogelijkheid bent, moet je proberen het paard een volte te laten lopen, of desnoods half omtrekken. Hierdoor moet hij zijn aandacht weer een klein beetje erbij houden, aangezien hij niet om zal willen vallen. Dat is vaak beter dan op een recht stuk terug proberen te nemen, aangezien hij dan dat stuk ook voor zich ziet en zal denken "gaaaan".

Sash

Berichten: 2004
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: Goes

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:02

echt niet omtrekken! ik heb het twee keer gehad. een keer liet ik hem gaan en was ik zo dom hem aan te sporen waardoor hij denk ik in paniek raakte. toen kwam het einde van de weg en nam hij de bocht, Gevolg: wij schoven gezellig samen over de weg, ik een gat in mijn knie hij helemaal niets.
de tweede keer was op gladde stenen hij was helemaal opgewonden en wilde gaan galoperen ik probeerde hem een rondje te sturen en weer gingen we onderuit.

zoals jij het hebt aangepakt is het beste denk ik. alleen als je echt veel ruimte hebt kan je een grote volte draaien maar waar je vooral moet oppassen is continu trekken, dan gaat hij hangen en heb je helemaal geen controle meer.

punkielover

Berichten: 283
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Venhorst

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:54

Jaa ik, heel erg vaak, met een pony die nou eenmaal snel schrikt. Ik strek altijd meteen het paard om. Het kan dan af en toe even lomp gaan, maar als je je paard met een ruk omtrekt staat die van MIJ het snelste stil, ik weet niet wat jij fijn vind, maar bij mij paard is het wel zo.

tinkerkatie
Berichten: 216
Geregistreerd: 11-10-05
Woonplaats: In de wieringermeer

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:19

Die van mij gaat ook wel eens en dan probeer ik zwaar te gaan zitten en vooral rustig te blijven. In het begin raakte ik zelf in paniek en dat is niet bevordelijk voor het rustig krijgen van je pony.
Nu blijf ik steeds kneden in de teugels, vooral niet trekken want dan gaat mijn pony nog harder! Dit werkt bij die van mij. Ook oefen ik thuis met stoppen op commanda. Dit doet ze thuis en dan hoop ik dat er iets van doordringt als ze zo hard gaat!

pinkyhorse

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-08-07

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 19:10

mijn lerares heeft nu vandaag gezegd als zo'n dingen gebeuren, dat je gewoon met je buitenteugel (wat is je beutelteugel op wandeling? Clown ) een hele harde goede snok moet geven. Dus echt je hand naar de zijkant van je gezicht trekken.
Een ferme snok dus! Of het helpt, heb ik nog niet uitgetest Clown

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:31

Met 1 teugel is dat dus precies hetzelfde als omtrekken! Omtrekken heeft wel nut maar dit kan enkel als je paard nog niet vollledig opgestart is, als hij al aan het rennen is is dit levensgevaarlijk!
Nee de beste handrem is of ongeloofelijk zagen in de mond, of je handen naar voren brengen en in 1 ferme klap naar achteren brengen. Dit laatste moet werken na 1 keer anders heeft het geen zin en breng je alleen schade toe, het werkt namelijk op schrik, je paard verschiet zo van de ruk dat hij wel langzamer gaat. En weer bij dat laatste moet het natuurlijk wel een paard zijn dat niet verpest of afgestompt is in de mond.
Ik krijg nu waarschijnlijk heel bokt over me heen met mijn toch ooh zo zielige noodremmen maar in zo een situatie is dat het enige dat helpt!

Sash

Berichten: 2004
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: Goes

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:41

@Lara_Silver. ik denk dat zo'n situatie nauwelijks diervriendelijk te benaderen is.

wat ik ook wel eens doe als mijn paard gaat hangen in de teugel en steeds harder gaat, ineens de teugel een stukje losser laten daar schrikt hij namelijk ook van, en dan trekken. of een mep op zijn hals geven ofzo. schrikken helpt iig.

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:58

Mijn paard is er 1 keer vandoor gegaan door een aanrijdende vrachtwagen, dit gebeurde op 200m van de stal af. Heb eigenlijk niets gedaan en op het erf stond ze vanzelf weer stil. Ik was zo erg bezig met rustig proberen te blijven omdat m'n paard galoppeerde (als je haar kent weet je meteen waarom Bloos ). Ik was achteraf eigenlijk erg fier op mezelf dat dit de eerste keer was dat ik in galop op mijn beestje was blijven zitten! Clown

Maar sindsdien ben ik de 'one rein stop' toch goed gaan oefenen in de hoop dat ze die reactie ook nog geeft als het erop aan komt.

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:57

Sash schreef:
@Lara_Silver. ik denk dat zo'n situatie nauwelijks diervriendelijk te benaderen is.

wat ik ook wel eens doe als mijn paard gaat hangen in de teugel en steeds harder gaat, ineens de teugel een stukje losser laten daar schrikt hij namelijk ook van, en dan trekken. of een mep op zijn hals geven ofzo. schrikken helpt iig.

ik weet zeker als ik de teugels los zou doen dat ze dan alleen maar harder zou gaan ROFL. Maar ook als ik ze constant vast houd. (Logisch).

Het enige wat bij mij werkt is aan 1 teugel omtrekken idd, maar 9 van de 10 keer als ze wil gaan heb ik haar ook wel onder controle en mocht het gebeuren, dan kijk ik eerst of het wel veilig is om haar ineens om te trekken want dat kan ook op veel paden niet, te smal, of paaltjes op de weg, enz.

Wild_Cowgirl

Berichten: 358
Geregistreerd: 01-09-07

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:08

Ik heb het zelf ook wel een paar keer gehad. Mijn oplossing (als het mogelijk is) afwachten totdat je paard rustig wordt. Ik ga vaak met mijn paardje crossen op een enorm grasveld, maar soms dan schrikt hij tijdens het crossen ergens van en krijg ik hem niet meer terug. Wat ik doe is hem gewoon laten gaan, rustig toespreken en zo diep mogelijk blijven zitten. Met rukken en trekken of bochten maken, zul je hem toch niet veel goed doen! Dus rustig toespreken en als het echt moet gewoon teugels heel strak nemen! Wat je ook kunt doen is "voorbehoedsmiddelen" nemen. Ik doe tijdens het rijden de teugels redelijk los, ga naar voren zitten en geef mijn paard zo veel mogelijk vrijheid. Want als je de teugels al kort hebt, dan heeft nog korter nemen geen nut meer. En naar achteren leunen terwijl je al normaal zat, zal ook niet veel effect hebben!

pinkyhorse

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-08-07

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:45

@ wild_cowgirl
ja idd, zo kan je het ook doen. Maar dat is dan wel een heel tegenovergestelde wijze, hoe vele (waaronder ik ook) het zouden doen.
Jij laat hem gewoon gaan, en afwachten. Maar ik denk dat het ene paard toch die "gruwelijkere" manier nodig heeft (een korte snok,...).
Ik heb het ondertussen ook eens gehad dat mijn paard weg was en hij samen met de rest crossten ze er 'ongecontroleerd' op los. Na verloop van tijd was het niet meer plezant en stopten ze... ze hadden geen zin meer in dat spelletje Clown
tja kuddediertjes Clown Beide manieren kunnen wel werken denk ik

Wild_Cowgirl

Berichten: 358
Geregistreerd: 01-09-07

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:10

Ja het is natuurlijk bij veel paarden ook verschillend. Zowieso vind ik omtrekken niet goed, dit is gevaarlijk en gewoonweg sneu. Zagen vind ik echt het uiterste redmiddel bij mij, maar dit doe ik ook met moeite. Laten schrikken vind ik al helemaal sneu, want de volgende keer dat jij met je paard een buitenrit wilt maken, is hij misschien spookbenauwd omdat hij is geschrokken van die onverwachte ruk!

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:47

Als een paard echt op hol is (dus al geschrokken van iets) en dus al in paniektoestand bevindt zal een ruk niet uitmaken, dit helpt om hem weer terug op bewustzijn te krijgen. En een trauma van die ruk zal hij niet overhouden. Knipoog

pinkyhorse

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-08-07

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:44

Citaat:
Ja het is natuurlijk bij veel paarden ook verschillend. Zowieso vind ik omtrekken niet goed, dit is gevaarlijk en gewoonweg sneu. Zagen vind ik echt het uiterste redmiddel bij mij, maar dit doe ik ook met moeite. Laten schrikken vind ik al helemaal sneu, want de volgende keer dat jij met je paard een buitenrit wilt maken, is hij misschien spookbenauwd omdat hij is geschrokken van die onverwachte ruk!


Hoe doe jij het dan?

Wild_Cowgirl

Berichten: 358
Geregistreerd: 01-09-07

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:40

Zoals ik dus al zei in mijn eerste post, rustig blijven, naar achteren zitten, teugels korter nemen en toch maar laten uitrazen!

Marcella_M87
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-08-07

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:47

pff, ik had het toevallig gister nog Boos!
Niet dat ze schrok, maar we reden alleen buiten en mevrouw wou naar huis, dus hoppa omkeren en in rengalop terug naar huis Wow!
En ze was ook niet meer te stoppen, intussen had ik geloof ik 3 honden achter me aancrossen, en het einde van de dijk kwam in zicht maar mevrouw ging gewoon keihard verder over de straat hoor Verdrietig

Als ik haar een korte ruk geef of om trek, dan gaat ze of steigeren of ze gaat gewoon door en knalt ergens tegenaan, eigenlijk helpt niks, als het kan laat ik dr ook maar uitcrossen.

Wild_Cowgirl

Berichten: 358
Geregistreerd: 01-09-07

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:57

Oei, dat steigeren is niet erg fijn! En met die honden: ik zou behoorlijk in paniek raken... ben al als de dood voor honden bij mijn paard, laat staan erachteraan! En rustig toespreken helpt misschien ook niet? Of geluidjes maken zodat ze weer op jou gaat letten kunnen ook nog eens helpen bij een paard wat het in zijn bol heeft

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:56

Honden.. Inderdaad vervelend, gelukkig is Silver er niet bang voor maar ik kan me voorstellen als je ene tegenkomt die niet luistert naar zijn eigenaar dat je behoorlijk stress krijgt..

Wild_Cowgirl

Berichten: 358
Geregistreerd: 01-09-07

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:20

Ik heb het ook wel eens gehad: Ik reed over het veld, kwam de valse hond van de boer die daar vlakbij woonde op me afgestormd. Mijn paardje was niet bang voor honden, maar ik raakte nogal in paniek, dus hij flipte ook! Godzijdank is een paard (en dan vooral de mijne Tong uitsteken ) sneller dan een hond!

eva87
Berichten: 27
Geregistreerd: 21-08-07
Woonplaats: Groningen

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:17

Ik zou toch zeggen, als je de ruimte hebt beginnen met een grote volte om vaart te minderen en deze volte steeds kleiner gaan rijden.. heb je er de ruimte niet voor, dan toch maar de harde maatregelen die al genoemd zijn.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:09

Als ze écht in paniek zijn en er dus geen rem of stuur meer opzit, helpt m.i. helemaal niets.. Je paard geruststellen door te praten en schietgebedjes zouden mogelijke redmiddelen kunnen zijn..

Als je paard gaat rennen en simpelweg niet meer naar je wilt luisteren en gewoon *lekker puh* zelf doet wat hij wilt, dan is straffen een optie.. Of je dat nu doet door een bithulp, stevig aansporen (als we gaan, dan gaan we op mijn tempo en da's harder dan dit) of een knal voor z'n kop..

Natuurlijk wil je dit voorkomen, dus is het verstandig dat je paard goed aan de hulpen staat. Maar m.i. is zo ongeveer alles geoorloofd om situaties die een gevaar opleveren voor jezelf, je paard en medeweggebruikers te voorkomen. Dan maar een keer een minder pedagogisch verantwoord optreden Vork

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:04

Chubby schreef:
Als ze écht in paniek zijn en er dus geen rem of stuur meer opzit, helpt m.i. helemaal niets..Je paard geruststellen door te praten en schietgebedjes zouden mogelijke redmiddelen kunnen zijn..

Als je paard gaat rennen en simpelweg niet meer naar je wilt luisteren en gewoon *lekker puh* zelf doet wat hij wilt, dan is straffen een optie.. Of je dat nu doet door een bithulp, stevig aansporen (als we gaan, dan gaan we op mijn tempo en da's harder dan dit) of een knal voor z'n kop..

Natuurlijk wil je dit voorkomen, dus is het verstandig dat je paard goed aan de hulpen staat. Maar m.i. is zo ongeveer alles geoorloofd om situaties die een gevaar opleveren voor jezelf, je paard en medeweggebruikers te voorkomen. Dan maar een keer een minder pedagogisch verantwoord optreden Vork


Tuurlijk, dat is dus echt een enkeltje kopschuw paard, een paard straf je nooit never te nimmer door hem pijn te doen aan zijn hoofd, in GEEN situatie!
Er zijn trouwens meer dan genoeg noodremmen, zo hoef je je niet op schietgebedjes te verlaten

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:12

Als mijn pony er vandoor gaat, denk ik eerst aan mijzelf. Bloos
Dan kan ze een ruk in de mond krijgen of ik trek haar om (heb ik 1x eerder moeten doen, bloed stond in de mond). Achteraf voel je je super schuldig, maar ik heb dan maar 1 gedachte: STOPPEN! Ik zal haar nooit en te nimmer uit laten razen of lieve woordjes toespreken, daar denk ik in zo'n situatie niet eens aan. Als ik zeg dat ze moet stoppen, dat moet ze ook stoppen. En of het nou pijn doet of niet, we brengen elkaar zo in gevaar.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: controle verloren..!! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:24

De mijne werd altijd alleen maar heter als je probeert te remmen, dus been geven en verlichte zit en teugels los, en tja dan stond ze ineens wel stil.

Ik heb haar ook wel eens op een hek afgestuurd, soms stopt ze dan, maar het risico dat ze door rennen is medan toch te groot. Op een volte lukt niet echt waar ik normaal rij, heide gebied. Het voordeel is echter dat het hier wel kan om ze te laten gaan, zonder ongelukken te bouwen. Verder stuur ik niet als ze zo rent, want dat heeft mijn zus wel eens gedaan met als gevolg dat het paard niet luisterde en dat zij op de grond zat en het paard alleen verder ging.